Blog >> váltó

>> SzervizVTR146 // Alfa 146 1.9 JTD // 2020-02-16

Váltó és szervó olaj lecserelve.
Váltó olaj csere fotókkal.
Kicsit keresgéltem az amoren hogy a JTD-t hol kell feltölteni váltó olajjal. Konkrét dolgot nem találtam, csak inkább hogy cserélve lett. Az olaj le eresztés nem volt kérdés, mivel látszik alulról, csak hogy én kettő helyen találtam le eresztő csavart, de ahogy olvastam más is többesszámban írta, úgy hogy el fogadtam ezt ilyennek.
Le eresztő csavarok (1.-2. Kép)
Feltölteni a tolató lámpa kapcsolónál töltöttem. Remélem jutott mindenhova :))) másnak 2 liter ment bele, nekem 1.9 liter.
KB úgy saccolom hogy ennyi is jött le az edénybe, bár nem álltam neki méregetni.

A szervó olaj is sűrűbb volt már és sötét is. Most bent az új. Érezhető változás nem történt mivel eddig is jó volt.

>> Tuning és extraVTR146 // Alfa 146 2.0 TD // 2020-01-08

Kapott egy új fa utánzatú váltó fejet, mivel ez tökéletesen passzol többi elemhez, a színét és mintáját tekintve. Régi fa váltó fej meg bekerül a TS-be.
Először is kupak le az aljáról, 12es fúróval felfúrni a belsejét, majd egy rossz váltó fej beáldozása (kopott), el vágni és rá helyezni az alját. Én itt rá is ragasztottam, bár szorosan fogta, és végül mehet fel a helyére.
Így a váltó szoknya is rögzíthető rá.

És még kettő dolog javítva.
Az egyik a kilométer óra és egyben a sebesség mérő nem mindig működött az utóbbi 2 hétben. Leginkább nem ment. A jeladó csatlakozóján volt egy kicsi sérülés, erre gondoltam a hiba okának, úgy hogy cserélve. Utána próba, de nem mozdult ki. Cseréltem jeladót is és újra próba. Most már működött, de így utólag belegondolva, lehet hogy az első próbán nem eléggé gyorsultam fel vele, csak nekem tűnt úgy a kis utcában és becsaptam saját magamat vele. Most már mindegy is :)
A hátsó ablak mosó csőve szétjött a csomagtartó csatlakozásánál, most kapott egy hosszabb csövet toldásképp hogy ne feszüljön.

>> EgyébSpartan // Alfa 159 2.4 JTDm Ti. SW // 2019-09-19

Végre asszony meglepett egy régóta vágyott váltó és kézifék szoknya szettel, azért mi sem jobb elfoglaltság mint szépíteni a járgány apró részleteit. A kezifék szoknyától feltem a legjobban, mert sehol se talaltam infót a cseréjéről. Ennek ellenére mégis meglett 2 perc alatt csak felülről meg kell nyomni lefelé a felso végét higy ki tudd akasztani. Nagyobb szívás volt már maga váltó, mert ott is csak a panel kiszedesere talaltam instrukciót. A szoknya alulrol visszahajlik egy műanyag peremre, amiből kampós pöckök álnak ki. Ezekre csuszik rá az alsó műanyag szorító keret. Valamint felülről meg egy ezüst vékony diszkeret. Valószínű valaki cserélte már előtte mert az is már 3 darabra volt repedve. Ovatosan feszítve apránként a pöcköket apró mozdulatokkal is sikerült a 8-ból a felét letörni. Ezért volt szívás betenni az újat, mert ezek valamennyire pozícionálják is a szoknya szélét. Plusz ugye alulrol még közben a nem tartani a disz keret darabjait, mert az is plusz feszitest ad a keretnek. Kb 45 perc szenvedésembe és hajszál ám a került, de szerintem megérte.

>> SzervizBalintKXC // Alfa 147 1.6 Ts // 2018-11-25

Kezdjük az elején:
Fékek
Kopó alkatrész, kérdés sem volt, hogy cserélni kell, szerelő szerint a tárcsák kibírnak még 8-10 ezer kilómétert biztosan de ha óvatosan használom 15-öt is, tekintve az élettartamukat, és a legutóbbi cserét, ragaszkodtam az újhoz, TRW tárcsákat, előre hűtötteket, hátra simákat tettünk, hozzá való TRW betétekkel, új fékcsúszka, új porvédő gumi a csúszkára, dugattyúra, csúszkák szilikonos síkosítóval be lettek kenve, ahova kellett, oda pedig kentünk rézpasztát: Juhéééé újak a fékek, örültem mint majom a farkának.

Váltó:
Váltó tökéletes, pontos, nem lötyög, szépen kapcsolható minden sebesség, de egy váltóolaj frissítés ráfért, így ha már amúgy is nagy projektben voltunk a fékekkel, így a váltóolaj is átesett egy cserén.

Tisztítsuk a motort:
Egy előző hibára volt ez a megoldás (vagyis nem oldotta meg, de erről majd egy későbbi blogbejegyzésben), dobott egy hibát egy részletes diagnosztika alatt, hogy a légtömeg mérő nem megfelelő adatot továbbít, így hát levettük, kipucoljuk, de ha már így belekezdtünk, és volt szívórendszer tisztítónk dögivel, gondoltuk az egész szívósort letisztítjuk, hátha ez megoldja légtömegmérő csere nélkül (SPOILER: nem oldotta meg, de legalább a szívósor ki lett takarítva).

Téligumi:
Jött a hideg, a latyak, a sár, lassan kéne valami téligumi az autóra:
Milyen? mennyiért? mekkora? Alufelnire? lemezfelnire?
Szempont volt, hogy ne kínai ZS kategóriás gumi legyen, de lehetőleg ne is valami több százezres tétel legyen a vásárlás. Osztottunk, szoroztunk: legyen Laufenn (sokan most nevetnek, de leírom miért lett ez): Alapvetően az első kérdés, mire használom, mennyit megyek vele, Országúton 80% ban napi 20 km reggel, ugyan ennyi este, illetve egy városban (Siófok) 4-4 km, nagyon extrém használatnak nincs kitéve, és a 7-es utat is takarítják, valamint a várost is, így megfelelő a laufenn, másrészről Hankook-hoz tartozik, és valamilyen szinten a minőségi elvárások hasonlóak, abból kiindulva, ha valaki gyárt egy jó minőségű terméket, sanszos, hogy a leányvállalata sem csinálhat sz*rt. Így ez eltt, de így utólag teljesen meg vagyok vele elégedve, nem hagyott sehol ott, tökéletesen ment, tapadt amikor kellett.

Mivel a kuplung cserét túl sokáig húztam, így a Selespeed váltó szinkrongyűrűit megette a kuplung, így a váltó is cserére szorult.
Természetesen a DZ banda ebben is a segítségemre volt.
Az autót már szar első futóművel vettem, így már az is csere érett lett, ez is meg lett csináltatva. (Alsó felső lengőkar csere párban, és a két stabilizátor rúd.)

Most már végre úgy működik a váltó ahogy kell, és a szar utakon se érzem a legkisebb gödröket sem.
Kezdem látni a fényt az alagút végén.
Most már tuti hogy nem adom fel! :)

>> EgyébWebM // Alfa Giulia 2.0 Super // 2018-07-21

A következő fődarab, amibe kevesen tudtak belekötni. Gyorsan, szinte észrevétlenül vált, nagyon jó használni, erre kár is több szót fecsérelni, egyszerűen szuper a cucc. Nagy gáznál, ha többet is vissza kell neki gangolni, akkor van egy kis delay, de ez normális, és máshol is így van, hamar rá lehet érezni, hogy hogyan lehet elkerülni (szándéktól függően a gázpedált kell kevésbé tiporni, vagy a fülekkel előre be kell készíteni az alacsonyabb fokozatot, vagy ha maradnánk a meglévőnél, akkor M-be billenteni a kart).

Szoktak panaszkodni az ilyen joystick-szerű váltókarokra, hogy milyen béna műanyag érzés egy hagyományoshoz képest, ami ténylegesen bekattan az üzemmódokba, de nekem pont ez jött be jobban. Nagyon kényelmes, mert soha sem kell közbülső ponton megállítani. D és R közötti váltásnál használni kell a gombot is, nélküle pedig csak N-be teszi át, a gyakorlatban teljesen intuitív és kényelmes.

A váltófülek kapcsán jelezte az értékesítő, hogy a bajuszkapcsolókhoz némileg útban vannak, így gondoljam át, hogy valóban akarom-e. Kértem, mert nagyon tetszettek megjelenésre és kapcsolási érzetre is, habár az volt a sejtésem, hogy nem fogom őket sokat használni. Így utólag örülök ennek a döntésnek, mert habár akkor még nem tudtam, de a két fület egyszerre meghúzva ki lehet rakni a váltót N-be (geg: ha M-ben volt, akkor a kar visszabillen), a + jelűvel pedig a fékpedál nyomása mellett bárhonnan D-be kerül, tehát a karhoz csak a ritkábban használt módok (P, R, M) kapcsolásához kell lenyúlni. Oké, ez így nem hangzik világmegváltó fícsörnek, de a gyakorlatban nagyon kényelmes apróság, hogy lámpáknál könnyen ki tudom dobálni N-be, majd vissza D-be. Régebben egyébként azt tartották, hogy a D-N oda-vissza váltás összességében több elhasználódással jár a váltónak, mint 1 perc D-ben állás, de nem hiszem, hogy ennek manapság nagy jelentősége lenne, ráadásul sötétben zavaró tud lenni a hátul lévőnek a féklámpa (alternatíva lehet a kézifék). Lehet, hogy jobb lenne egy stop+hold funkció, amikor állóra fékezés után csak gázra kezd el újra kúszni, más márkáknál előfordul, de itt nem találtam a menüben. Jah, és a bajuszkapcsolók. Elsőre tényleg furcsa volt, hogy a fülek takarják őket, de kb. 3 sarok után megszoktam, azóta fel sem tűnik. Telitalálat.

ATF, a neuralgikus pont. A hivatalos mondás az, hogy a gyári feltöltés élettartamra szól, amiről 10-ből 10 váltókkal foglalkozó ember megmondja, hogy bullshit. Nem is értem, hogy a gyártók hogyan engedhetik ezt meg maguknak (nem csak az Alfáról van szó, a BMW ugyanebben a cipőben jár, és még mások is), amikor a ZF honlapján egyértelműen le van írva, hogy a váltóikban 100e km vagy 8 év az ajánlott olajcsere periódus. Szerencsére a kereskedő azt mondta, hogy gond nélkül ki tudják majd cserélni, csak nyilván majd kérnem kell, mert nem része a karbantartási tervnek. Ezen ne múljon. :)

Annó a bejelentéskor nekem furcsa volt, hogy a 2 literes benzinesekből nincs manuális változat, de most azt mondom, hogy nem lenne értelme. Egyébként is automata autót akartam, nem tartom megalapozottnak az itthon hagyományos viszolygást tőlük, a Giuliában tapasztalható motor-váltó-futómű összhang mellett pedig szerintem a vezetési élmény sem szenved csorbát.

>> Tuning és extraRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2018-06-23

Az előző blogban tárgyaltam - többek között - a váltógomb újrabőrözését. A váltógomb kupak (egyes helyeken fedélnek hívják) azonban nagyon csúnya volt, már mikor megvettem a kocsit. Így a bőrözéssel együtt ennek cseréjét is el akartam intézni. Ez egy héttel megcsúszott, de most már az utolsó részlet is a helyére került.

Ui: a fent említett blogban a váltóról készült képeken a váltószoknyát rossz helyre patentoltam, de ezen már a helyes konfiguráció látható.

>> Tuning és extraRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2018-06-15

Amikor először láttam a fórumon egy újrabőrözött Ti kormányt, akkor már tudtam, hogy nekem is újra kell majd bőröztetnem. A dologgal járó macera azonban mindig a halasztgatás felé sodort. Egy nap viszont azt mondtam, hogy csináljuk, lefixálom az időpontot és onnantól nincs visszaút. Még áprilisban felhívtam a mestert, Rendes Józsefet a Rendes-kormánytól.
Nálam az autó hétvégén szokott használatban lenni, hét közben áll, így lefixáltuk Június második hetét a munkára. Hétvégén szétkapom a kocsit, az újrabőrözendőket hétfőn postára adom, ő pedig visszaküldi péntekig, hogy hétvégén már újra használni tudjam az autót.
A listára végül felkerült a kormány mellé a váltógomb, a váltószoknya, a kézifékkar markolata és a kézifékszoknya is.
A szétszedés/összerakás részleteire nem térnék ki. Ha valakit érdekel, akkor keressen meg és tudok segíteni.
Minden a megbeszéltek szerint történt. Pénteken már újra nálam volt minden és össze is lett rakva.
Az árakat egyébként én meglepően alacsonynak találtam (már ha összehasonlítom azzal, hogy mennyi pénzbe kerül, ha gyári alkatrészeket vásárolgat az ember a kocsihoz).

Kormány: 15 ezer
Váltógomb: 4 ezer
Kézifékkar markolat: 4 ezer
Váltószoknya: 3 ezer
Kézifékkar szoknya: 3 ezer

A végeredmény magáért beszél.
Képek nagyjából before-after sorrendben vannak.
Még annyit megjegyeznék, hogy a váltógombra egy héten belül új kupak is fog kerülni, mert a régi, mint látható, elég kopott.

>> Szervizkisszita166 // Alfa 166 2.4 JTD // 2018-01-27

Eltelt egy év mióta nálam a nagy vad! Rengeteg dolgot kellett javítani rajta néha már a sírás kerülgetett tőle de kitartottam mellette! Volt itt komplett váltó, új kuplung új klímakompresszor első alsó és felső lengőkarok hátsó kanyarstab szilentek, hosszbordásszíj feszítők tárcsák generátorszabadonfutó 3 olajcsere stb.... Pontosan nem tudom mennyi pénzt is öltem bele de fél millió az simán megállja a helyét ha csak a váltót kuplungot klímát nézzük az 250 ezer munkadíj nélkül.....

>> SzervizB.bika // Alfa 156 2.0 JTS // 2017-10-21

Nemrég friss váltóolaj került a kocsiba, illetve a futómű be lett állítva.
Hamarosan folytatás következik, első fékeket kell cserélni, és a vezérlésben is lassan 40ezer km van, így azt is cserélni tervezem.
km állás: 177.700