Blog >> töltés
Nem igazán működött a klíma, sőt, nagy melegben tűnt fel igazán, hogy lehet, hogy sehogy, be sem kapcsol. Elvittük ía Car-Kihagynihoz, mert épp ráértünk és rögtön fogadtak.
Egy kevés gáz hiányzott a rendszerből, amitől be sem kapcsolt a klíma. Most fel lett töltve, arcot lefagyasztja, viszont a minimum 6°C-ot nem sikerült elérni, csak 9,5-et, ami határeset. Egy hét múlva revízió, meglátjuk van-e mikro-lyuk, vagy ereszt-e a tömítés.
Teszteltük egy Felcsúti kisvasutas kiruccanással, hogy átszellőztessük a rendszert.
Egy hónapja nem volt hosszabb útja az autónak, úgyogy a csomagtérben levettem a kárpit borítást és ránéztem a C-Tek töltővel az akksira. Nincsenek csodák, már bizony a piros LED égett. Értem, hogy új autó, lehet úgy is kezelni. Beleülök, használom, nem érdekel. Pár évet kibír az akksi úgy is. Engem viszont érdekel.
A bonyodalom itt jött. Mert az akksi hátul, gondoltam ráteszem direktben. No igen... csakhogy a csomagtérfedél rugós, nem tudom csak úgy ráhajtani és otthagyni mint a gázteleszkópost, felnyílik. A Wartburgon volt utoljára ilyen rugós izé :-)
Na jó, nézzük akkor elöl. Van kivezetés direkt ilyen célra. Fedél leszed,felnyit és szembesül a ténnyel, hogy sem a C-Tek csipesze nem fér oda, és még át sem éri a vezeték a + és a test között.
Akkor vissza hátra. Rátettem, úgy hagytam nyitott fedéllel. Ahhoz hogy le tudjam zárni az autót , a zárat átbillentettem. Valóban rácsukni nem akartam a gumikábelre. Mivel estig nem végzett a töltés, úgyhagyni nem akartam, mégiscsak megoldottam a lehajtást, de erről inkább egy szót sem, le sem fotóztam. Elég volt a térköves fotó XD
UPDATE!!! gyml cartárs rám írt, hogy a mai autók IBS szenzorral vannak ellátva, ne töltsem direktben az akksit. És igaza van, a manual is írja, hogy hova kell csatlakoztatni, lásd 4. kép.
A győri KwikFt-hez vittem klíma töltésre illetve ózonos tisztításra.
Ma voltam klímát ellenőrizni Stipsits Dénesnél Győrújbaráton. 310g volt a rendszerben a 460 helyett. Tehát ráfért a csekkolás, ellenben ezt az elmúlt 8 évben hozta össze, így teljesen rendben van ennyi hiány. Az ár erős hátszéllel értendő...
Megvolt az akkucsere, Exide lett a befutó, mert az vót a' akkubótba'. Node amíg eljutottam odáig, hogy a Magnetti kikerüljön, hohó! Ugye drága talján mérnökbarátaink terveztek nekünk egy akkurögzítőt, amit egy 13-as anya tart egy menetes száron. De mekkora száron, hát atyavilág!!! Sima 13-as fejjel leszedni esélytelen, még csak a szélét se tudja elnyalni az anyának az a drága csavarkulcs, szomorodik is belé a lelke. Ilyenkor az ember tesz egy gyenge próbálkozást egy sima hatlapfejű villáskulccsal is, mert hát mé'ne... Nőgyógyászok és kígyóbűvölők -lehetőleg egyszerre- előnyben, szűk hely van benyúlni a motortakaró miatt, de a kulcs se tud sokat mozogni a motor miatt. Ekkor egy segédmunkás terminus technicus szélnek eresztése (*szomat beleverem az egészbe máááá') után felcsapjaja azember a guglit, hogy segítsen megfelelő szerszám beszerzésében, lehetőleg az akkumulátorbót és a lakóhely közötti legrövidebb útvonal vonzáskörzetében. Mit ad ég, PONT útba esik egy Praktiker. Szakszemélyzetnek probléma felvázolva, a háromféle jó megoldás közül egyik sem volt a birtokukban (csőkulcs, hosszított dugókulcs fej és racsnis+csuklós villáskulcs). Ezután néhány sötét gondolat merülhet fel az emberben, például, hogy egyáltalán miért létezik az a szar, érdemes lenne felgyújtani és még a helyét is sóval hinteni. Folytassuk utunkat az akkubót felé, aztán hátha gugli barátunk tud segíteni. Na a gugli nem tudott, de a jószerencse pont egy szerszámboltot sodort elénk, ahol nagyon készségesen segítettek és még hosszított fejet is tudtak adni, foglalják imába a nevüket! Az akkuboltban már ment minden, mint az ágybaszarás, mivelhogy a kinézett és honlap szerint raktáron levő négy típusból kettő volt készleten, ebből a drágábbik volt a rosszabb minőségű. Ez ugye eléggé leegyszerűsítette a választást, mind józanJóskák, mind mazoMarcik kedvükre választhatnak - attól az apróságtól most tekintsünk el, hogy ha a mazochistának rossz, akkor az jó, de mivel az jó, az rossz. Ezután nagy boldogan neki lehetett volna állni a cserének, ha... nem csak a 3/8"-os készletet találom meg, hanem a fél colost is, mert ahhoz kaptam a fejet. Némi Micimackós fejvakarás után némi kreativitást és szakbarbarizmust vegyítve a szent hosszúfej és egy kombináltfogó segítségével sikerült kiszenvedni az anyát, innentől kezdve gyerekjáték volt a csere. Azért gyereknek még ne adjátok oda az akkut játszani. Nem azért, mert veszélyes, hanem mert húsz kiló és hát az nem annyira az ő súlycsoportjuk. Kivéve Benőkének, de ő a kőkorszakban meghalt már.
Ja és a lényeg: akkucsere után pöccröff, ahogy illik.
Tanulság: nem jó az, ha sietni kell, mert másnap megy az ember a haverját is belerángatni a fertőbe. Vagyis Alfát venni ;)
Egyik napról a másikra feldobta a fedélzeti, hogy nincs töltés. Autóvillamossági szerelő szerint generátor csere, de ő nem vállalja a kocsi szétszedését.... Telefon, Csöri. Szopás, de megcsinálja nekem nagyon szívesen, csak vigyek generátort. Telefon, Trencsik. Van generátor 30K. Jöhet! Tegnap ott is hagytam Csörinél a kormos nagyvasat. Remélem nem lesz több meglepi. :/
Már csak langyos levegőt fújt a klíma és ez fekete autónál, bőr ülésekkel, felér egy kínzással. Kezdetnek kicseréltem a pollenszűrőt, februárban volt utoljára, de azóta már beletettem több mint 7e km-t, és ha már rendbe rakom a klímát, nem spóroljuk le. Meglepően tiszta volt, gondolom ez betudható annak, hogy idén szinte nem is használtam. Ezután jött a töltés és tisztítás. 30gr volt a rendszerben, 500 helyett, csoda hogy nem hűtött...
Ózonos tisztítást kértem, az a tuti, de előtte befújták sprayvel is, úgyhogy alaposan ki lett fertőtlenítve.
Költségek:
Alco pollenszűrő: 2200.-
Klímatöltés: 8500.-
Ózonos tisztítás: 4500.-
Össz.: 15200.-
A munkát Sajószentpéteren csinálták.
Mivel régóta nem mozdult a Vas gondoltam beindítom egy kicsit a garázsban mielőtt nekiállok a téli nagy szerviznek.
Bemelegítem, meghallgatom egy kicsit a hangját. Menni nem akartam vele, mert nincs hátsó ablakom az út meg csupa locspocs...
A gondolatot tett nem követte, mert a majd két hónapos állás miatt kissé kiürült az akku. A kontroll lámpák még világítottak, de az indítómotorral már minden kihúnyt :-(
Töltőre került...
Pár óra múlva már zölden világít a töltő, pöccre indul a Vas :-))
Történt pont egy hete, hogy Nyíregyházára mentem a családdal állatkertbe. Mikor elindultunk hazafelé, megjelent a műszerfalon a töltésjelző lámpa (akku ikon). Rövid időn belül szépen sorba kezdett elmenni minden elektromos kütyüm: először a ventillátor, majd navi, légzsák bejelzett, majd ABS, ASR, VDC (még volt valami 3 betűs), majd bejelzett az autómata váltó is, nem lehetett ablakot emelni, minden mutatós műszer megállt... majd az automata váltó sem volt hajlandó váltani. Megálltam az út szelén, leállítottam és innentől vége volt a működésnek. Se kép, se hang.
Déli 12 óra, 35 fok, 3 éves gyerek + várandós feleség... Mivel nem vagyok ismerős Nyíregyházán, felhívtam egy haveromat, hogy itt-és-itt vagyok (volt nálam navi :-)), mondjon egy akku boltot a közelben. Amíg ő keresgélt, megállt mellettem egy autó, kiszállt belőle egy srác, akit leszólítottam, nem-e tud a közelben aksi boltot. Nem tudott. Viszont közben a haver lediktált egy címet. Mire végzett, visszajött a srác, és felajánlotta, hogy elvisz a boltba (1,5km). Úgy is lett, viszont a bolt zárva volt. De 20 méterre tőle volt egy másik, ahol elregéltem a problémámat és azonnal segítettek. Kiválasztottunk egy aksit, jött a főnök (a VW Phaton-jával :-)), beültünk, visszavitt az autómhoz, beszerelték az aksit és minden OK volt! Rámértek a töltésre, és mondták, hogy nem tölt a generátorom, így amint hazaérek, nézessem meg.
A lényeg, hogy ennél jobban nem is sülhetett volna el ez a "kellemetlen" helyzet! Nagyon segítőkész volt mindenki!!!
Miután hazajöttünk, kivettük a generátort, fater méregette és kiderítette, hogy a dióda-híd lesz a ludas. Elvittük egy autóvillamossági ismerőshöz, aki hasonlóra jutott, de mondta, hogy lehet még feszültség-szabályozó is. Hétfőn elvitte Nyíregyre (van ott valami műhelye), majd hívott, hogy sajnos cserés a dolog, mert valami összeégett benne (elfelejtettem mit mondott :-/), ami javítható ugyan, de tulajdonképpen gazdasági totálkáros a dolog (nem érdemes javítani, mert többe kerül, mint egy felújított). Tud hozni 32e-ért 100A-est, 37e-ért 140A-est... ez utóbbit választottam... azt mondta, jól tettem. Szóval délutánra nálam volt az új generátor, estére be is került, azóta minden tökéletes! Töltés 13,9V!
Aksi, fuvarral, szereléssel: 20.000Ft (Perion 60ah), persze a fuvarért és szerelésért nem kellett fizetnem :-)
Felújított generátor (bár kívülről nem mondtam volna meg, hogy nem vadonat új): 37.000Ft
...és minden olyan gyorsan le lett pörgetve, hogy szinte hihetettlen!
Eljutottam végre a klímáshoz. Azt mondta nem sok gáz hiányzott a rendszerből, utántöltötte és most egyenlőre jónak tűnik...hűt rendesen :)
km állás: 155.418km
1
395