Blog >> korrózió
A karosszériázáshoz gondotam veszek valami profibb rozsdátlanító löttyöt. Olvasgattam és végül a Permatex PTX81775 rozsdaátalakító mellett döntöttem. Leírás szerint fekete alapozó réteggé alakítja a rozsdát, amit lehet festeni.
Lekentem a bal első küszöbrész kívülről + az utastéri tálcákat belülről. A jobb oldali tálcák már megkapták cinkromátos alapozót is. Nagy szerencsémre egy héttel később tudtam csak folytatni a kezelést, amikor is feltűnt, hogy a cinkromát fel van hólyagosodva pár helyen. Megkapargattam és értelemszerűen a hólyagos helyeken nem tapadt a cinkromátos, mivel a permatex felpikkelyesedett. Igaz, hogy a rozsdát átalakította, de nem tapadt a felülethez. Aztán pár helyen megkapargattam még és szomorúan láttam, hogy ott is ez a helyzet, sőt pár helyen a pikkelyes réteg alatt megint barnult a fém. Boldog voltam nagyon, hogy gyakorlatilag csiszolhatom vissza az egész alját belülről, nem mertem ezt rajtahagyani. Maradt a jó öreg RO55.
Amikor ez kiderült, csináltam egy tesztet. Voltak kazánlemez darabok. Vettem kettőt, mindegyik rozsdás volt kb. ugyanúgy. Mindkét lemezt felcsiszoltam koronggal egy sávban (mindegyiket a hajlítás mellett), majd az egyiket lekentem permatex-szel két rétegben (előírás szerint min. két réteg kell), a másikat meg RO55-el 2-3 rétegben, úgy, hogy a következő réteget még teljes száradás előtt felvittem. Hagytam őket egy napot, majd megnéztem mi történt. A permatex-es lemezen fekete, kemény réteg keletkezett, amit megkapargatva bizony jó pár helyen ott volt a rozsda. Az RO55-s lemezen kefével eltávolítható fekete cafatok maradtak, ami alatt tiszta fém volt még ott is, ahol nem lett felcsiszolva.
Szóval a permatex legalábbis nem erre való... mondhatnám persze másképp is..:)
És az árak:
- Permatex: 16000HUF/liter
- RO55: 650HUF/liter
Nem mindegy... :)
Képek: bal oldal a permatexes (fekete felületű) lemez, jobb oldal RO55-s lemez (mindkét lemez olyan rozsdás volt, mint ahogy a bal oldalukon látszik)
A jobb hátsó sárvédőnél is hagytak utómunkának valót a szakik, de mondjuk ott árnyaltabb a helyzet. Amikor elvittem hozzájuk, akkor mutattam, hogy az ajtó által takart élnél belül levált a védőréteg és rozsdás, ezért kezeljék le. Meg is tették, de ugyanolyan minőségben, mint a bal oldalt. Igaz, felcsiszolás után látszott csak, hogy itt nagyobb a baj, mivel itt két lemez van egymáson és a belső belülről rohad, ezt ki kell vágni és cserélni kell. Ezt nyilván nem oldja meg a felületi kezelés, amit csináltak, csak azt nem értem, hogy miért nem lehetett szólni, hogy figyu, az ott nagyon oda van... No, mindegy..
Találtam a környéken még pár helyet, ami aggasztó (ez nem a szakik hibája) és, amire sajnos ez a kezelés nem fog tudni tartós megoldást nyújtani, de legalább láttam mi a helyzet és, hogy ezen a részen mekkora a probléma, amit orvosolni kell.
A bal oldal pedig megkapta a 2. réteg alvázvédőt.
Feltűnt a bal hátsó kerékdobon, ahol novemberben karosszériázás történt, hogy néhány apró barna folt képződött. Először gondoltam és bíztam benne, hogy csak valami barna kosz rakódott oda, de természetesen nem az volt.
Hát.. nem tudom mit mondjak, tényleg nincs új a nap alatt. A behegesztett fémlemezt természetesen semmivel nem kezelték le mielőtt a védőréteget felvitték, aminek köszönhetően főként a varrat elkezdett korrodálni. Nem értem, komolyan,. Meddig tart letisztítani és pl. cinkromátossal (vagy akámri más ennek megfelelő alapozóval) lekenni? Tudom, hogy ha lekezeli, akkor is csak töredéke lesz az élettartama a gyári, eredeti megoldásnak, de miért jó, hogy 4 hónap után a javított területen átüt a rozsda? Gondolja, hogy majd visszaviszem megcsináltalni? Meg a tököm... Max hegesztésre. De a kezelést, azt tuti, hogy többet nem bízom karosszériásra. Bár már beszerződött egy CO hegesztő, egyenes csiszoló valamint van kompresszor is, amivel az alvázvédőt fel lehet vinni, szóval a jövőben inkább rászánjuk otthon az időt és normálisan megcsináljuk magunknak, akármelyik családbeli autót, mert ez így csak pénzkidobás, rajtam ne gazdagodjonak a kóklerek.
Leszedtem a védőréteget, letisztítottam a felületet (csiszoló, CR majd nitro), majd kapott cinkromátos alapozót, majd kompresszorral felhordtam az alvázvédőt (kap majd még egy réteget).
S a helyzet ugyanez a másik oldalon a kerékdobban... és gondolom, hogy a sárvédő javított része is ilyen, szóval lesz még nagyobb utómunka, de abban azért bízom, hogy a fényezett részeket lealapozták...
Miután kiderült milyen ramaty állapotban van a jobb hátsó traktus, gondoltam, körül kellene még nézni a hátsó részen. Találtam is még pár javítani valót. :) Úgy gondoltam nem kellene tovább halogatni a dolgot, ezért elvittem karosszériáztatni.
Csináltak üregvédelmet is a hátsó részen. Az eredmény tetszik, remélem tartós is lesz. :)
Következő lépés tavasszal az alváz kezelés ill. utastér padlórész átnézése és javítása, ha kell.
Kicsit több, mint fél éve jelent meg a pörsenés a jobb hátsó sárvédőn. Kis idő múlva a balon is. Már halogattam egy ideje, hogy megnézzem mennyire rossz a helyzet. Nem számítottam csodára, nem is volt.
Mindkét részt 4 éve kezeltem le. Érdemes összehasonlítani a képeket. Az 1. kép a bal hátsó, a többi a jobb hátsó sárvédőnél látható.
Meg is nézettem karosszériással. Elvállalják, remélhetőleg 1-2 héten belül neki tudnak kezdeni.
A tavaszi átvizsgáláskor észrevettem egy kis rozsdát a bal első sárvédőelem és a küszöb találkozásánál. Most került sor a kijavítására.
A sárvédőelem korrodált, a küszöbnek nem volt baja. Egy tenyérnyi lemezt kellett kicserélni, alvázvédő, egyebek. Fényezés következik.
Mivel leszedtem a lökhárítót ezért a felső rozsdás és festékhiányos szénacél elemekhez hasonlóan kiszereltem/előkészítettem a szóban forgó alkatrészeket:
1. fekete alaktrész:
- motortartó bölcső (1-5. kép)
- kereszttartó
- légszűrőház tartó
- klíma hűtő (6-7. kép)
2. horganyzott alaktrész:
- szélvédőmosó tartály tartó (2 db) (8-10. kép)
- kötőelemek
A bölcsőt, a kereszttartót és a klímahűtőt csak helyileg készítettem elő. A hibákat passziváltam, drótkeféztem és sűrített levegővel tisztítottam.
Az első lökhárító leszerelésekor eldöntöttem: újrafestem a zárhidat és néhány már rozsdás szénacél alkatrészt, kötőelemet (1. kép).
A zárhíd leszerelése:
- Ki kell venni a lámpákat: Felül két-két db M6-os TX csavar, alul 1-1 db M6-os hlf. csavar. Ki kell a lámpatestből húzni a csatlakozásokat (A fő csatlakozó ki húzása a szürke műanyag biztosító gyűrű oldalra húzásával lehetséges). Ezután óvatosan ki lehet venni a lámpatesteket.
- Le kell szerelni a vákum szabályzót és a légzsák érzékelőt. A légzsák érzékelőre nagyon kell vigyázni! Ha ütés éri eldurranhatnak a légzsákok!
- Ki kell szedni a kábeleket rögzítő műanyagpatentokat patent kiszedővel óvatosan (2. kép).
- Le kell szerelni a zárszerkezetet (3-4, kép): 3 db anya, bowden és 2 db bowden rögzítő patent.
- Ki kell szedni a zárhidat tartó csavarokat és anyákat: 2-2 db oldalt a sárvédőkhöz rögzíti. 1-1 db anya a nyúlványok végeihez szorítja. 1-1 csavar van középen ami a kereszttartóra szerelt lemezcsíkokhoz rögzíti.
- Ha ezekkel meg vagyunk, előrefele óvatosan le lehet venni a zárhidat (5. kép).
A zárhíd lecsupaszítása:
- Ki kell tekerni a motortér ajtó ütköző tuskóit.
- Le kell szedni az aljára patentolt (hűtőkről vízelvezető) műanyag lemezt. Ez az öt darab patent csak töréssel oldható!
További kiszerelt alkatrészek:
- ECU tartó
- akkumulátor tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- zárhíd tartó
- kötőelemek
Konklúzió:
A lecsupaszított híd és alkatrészek elég ramaty állapotban vannak (8-9. kép).
A további blogjaimban bemutatom a fenti alkatrészek felület előkészítését illetve azok bevonatolását.