Blog >> zárhíd

>> AutóápolásWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 159 2.4 Jtd Elegante 4x2 TI // 2020-08-02

Újra elkezdte bántani a szemem ahogy a zárhídon ismét elkezdett előbújni a rozsda. 2016-ban a vásárlás után szinte ezzel kezdtem, eddig bírta. Most kicsit alaposabban nekiálltam. Újra fémig csiszoltam, de most rozsdaátalakítóval is kezeltem. Alapozásként cink sprayt kapott, majd a nap során ahányszor eszembe jutott és arra jártam, kapott egy réteg fekete fedő festést.
Egy lendülettel az első kerekek mögött is lekezeltem a kritikus részt. Gravír géppel fémig mentem, Evipassal passziváltam. Végül ezt nem fújtam, hanem vastagabb rétegben pici ecsettel fedtem be, így lényegesen ellenállóbb lesz a repkedő kavicsoknak.
Jó sokáig tartott (sok 20p-es szünettel), de remélem így elég alapos volt a művelet, és esztétikailag is normális lett az eredmény.
Csak ennyire zavart, hogy ott áll a másik 9 éves autó, amire eddig öten kérdezték meg, hogy új e :-))

>> AutóápolásRoll1983 // Alfa 159 SW 1.75 TBi Distinctive Ti // 2018-04-21

A motorháztető gumija ledörzsölte a zárhídról a festéket és felületi rozsda volt rajta, így ma szántam rá egy kis időt és megoldottam a problémát.

Az alkatrészek kiszerelése és előkészítése után következett azok bevonatolása.
Ehhez három anyagot használtam.
A szemcseszórt részeket Tiszakorr rozsdagátló alapozóval (1. kép - első részlet) alapoztam szórással 1 rétegben, majd Alvikorr zománccal (1. kép - második részlet) bevontam szórással 2 rétegben.
A horganyzott alkatrészeket, kötőelemeket 95%-os tiszta horganyt tartalmazó akril gyanta kötőanyagú Hanno horgany spray-vel (1. kép - harmadik részlet) fújtam 3 rétegben (2-3. kép).
4. kép - csavarok összeválogatva várják beépítésüket
5. kép - biztosítékház tartó
6. kép - beszerelt ECU-, és akkumulátor tartó
7. kép - beszerelt szervó folyadék kiegyenlítő tartály
8. kép - beszerelt motortartó bak
9. kép - visszaszerelt zárhíd
10. kép - kötőelemek a helyükön
11. kép - motortér zár, és zárhíd tartó a helyén
12. kép - újjászületőben
A kötőelemek becsavarásakor megsérült bevonatokat kis ecsettel javítottam.

Miután lebontottam a problémás részeket, következett a felületek szakszerű előkészítése, a rozsda eltávolítása.
A kezelt alkatrészeket két csoportra lehetett bontani.
1. Fekete festékkel bevont alkatrészek:
- zárhíd
- ECU tartó (4. kép)
- akkumulátor tartó
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- TX fejű csavarok (6. kép)
2. Horganyzott alkatrészek:
- motortér zár
- zárhíd tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- egyéb kötőelemek
A feketére festett szénacél elemeket szemcseszórtam szemcseszóró pisztollyal (1-2. kép). Kivétel ez alól a zárhíd (3. és 5. kép), aminek szórását szakcéggel végeztettem felületének viszonylagos nagysága miatt. Ennek másik oka, hogy a szóráshoz gránitot használtam és ez nem hajlandó rendesen működni. A probléma abban rejlik, hogy a gránit magába veszi a párát és képes összeállni tőle. Emiatt a nehezen szívja fel a tömlő a granulátumot.
Illetve a gránitnak elég nagy a sűrűsége, emiatt pedig a szívócsőben mindig visszaesik a gravitáció hatására.
Továbbá az általam használt gránit túl apró szemű volt, így az elég szapora, és a felületi érdesség is alacsony volt.
Ehhez a berendezéshez a megfelelő anyag a műkorrund lenne, de arra most nem tudtam szert tenni.
Szórás előtt a belső menetekbe idegen csavarokat tekertem, a külső menetekre pedig üzemanyagcsöveket húztam, hogy bevédjem azokat a szemcsék abbraziv hatásától.
A szemcseszórás után a lehető leghamarabb zsírtalanítottam majd bevontam a felületet.
Az akkumulátor tartón csak néhány apróbb helyen (éleknél) volt felületi rozsda, melyet helyileg kezeltem.
A horganyzott elemeket RO55-ös rozsdamaró fürdőben áztattam, passziváltam (7. kép). Szükség esetén drótkefével növeltem az anyag hatékonyságát. A rozsdaoldó sajnos helyenként lemarta az alkatrészekről a horgany bevonatot is (8-9. kép), így azokat is bevonatolnom kellett. A bevonatolás előtt dörzsivel fokoztam a felület érdességét.
Az alkatrészek bevonatolását a későbbiekben publikálom!

Az első lökhárító leszerelésekor eldöntöttem: újrafestem a zárhidat és néhány már rozsdás szénacél alkatrészt, kötőelemet (1. kép).
A zárhíd leszerelése:
- Ki kell venni a lámpákat: Felül két-két db M6-os TX csavar, alul 1-1 db M6-os hlf. csavar. Ki kell a lámpatestből húzni a csatlakozásokat (A fő csatlakozó ki húzása a szürke műanyag biztosító gyűrű oldalra húzásával lehetséges). Ezután óvatosan ki lehet venni a lámpatesteket.
- Le kell szerelni a vákum szabályzót és a légzsák érzékelőt. A légzsák érzékelőre nagyon kell vigyázni! Ha ütés éri eldurranhatnak a légzsákok!
- Ki kell szedni a kábeleket rögzítő műanyagpatentokat patent kiszedővel óvatosan (2. kép).
- Le kell szerelni a zárszerkezetet (3-4, kép): 3 db anya, bowden és 2 db bowden rögzítő patent.
- Ki kell szedni a zárhidat tartó csavarokat és anyákat: 2-2 db oldalt a sárvédőkhöz rögzíti. 1-1 db anya a nyúlványok végeihez szorítja. 1-1 csavar van középen ami a kereszttartóra szerelt lemezcsíkokhoz rögzíti.
- Ha ezekkel meg vagyunk, előrefele óvatosan le lehet venni a zárhidat (5. kép).
A zárhíd lecsupaszítása:
- Ki kell tekerni a motortér ajtó ütköző tuskóit.
- Le kell szedni az aljára patentolt (hűtőkről vízelvezető) műanyag lemezt. Ez az öt darab patent csak töréssel oldható!
További kiszerelt alkatrészek:
- ECU tartó
- akkumulátor tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- zárhíd tartó
- kötőelemek
Konklúzió:
A lecsupaszított híd és alkatrészek elég ramaty állapotban vannak (8-9. kép).
A további blogjaimban bemutatom a fenti alkatrészek felület előkészítését illetve azok bevonatolását.