Blog >> tolatókamera
Hétvégén összeállt az utóbbi időben már aktívan tervezgetett multimédia update.
Az egész folyamat kirobbantója a korábbi blog bejegyzésekben megírt Blue & Me egység hibája volt, már akkor eldőlt hosszas tanakodást követően, hogy milyen irányba megyünk tovább.
A beépítőkeret beszerzése okozta a legtöbb gondot, már eleve az árával.
Nagyjából három gyártó két féle színe volt az opció. Gyártót tekintve az olasz verzió lett volna a legszimpatikusabb, de azt már sehonnan nem sikerült beszerezni, így maradt a német. Színben fényes zongoralakk fekete vagy világos ezüst, ezekből egyiket sem akartam, de ha már nincs más választási lehetőség akkor az olcsóbb ezüst lett a befutó. Ahogy megérkezett egyből vittem is egy barátomhoz, aki profin átfóliázta a gyárihoz nagyon hasonló matt sötétszürkére. Fejegységből az elsődleges fő szempont azt volt, hogy tudja WiFi-n keresztül a vezeték nélküli Apple CarPlay-t és Android Auto-t. Mivel korábbi autómban már volt Pioneer fej, elégedett voltam vele, így a Pioneer SPH-DA360DAB-ot választottuk. Ahhoz, hogy minden funkció működjön a kormányon is (8-ból, csak 6 gomb. Nyilván a Blue & Me specifikus 2 gomb halott.), szükség volt egy Connects 2 kormánytávvezérlő adapterre és egy LEAD kábelre ami összeköti a fejegységgel. Ha már szét lett bombázva a teljes középkonzoli rész és a fejegység tudja kezelni a tolatókamerát is, akkor már azt sem hagytuk ki a sorból. :) A kamera típusa: CA-503 és 170°-os a látószöge. Nagyon tetszik eddig a végeredmény, villámgyors a kapcsolódás. Még be kell lakni és szokni kell az új rendszert, de szerintem jóban leszünk! :)
Eljött az ideje, hogy az apránként összeszedett extra dolgok bekerüljenek az autóba. 2 nap reggeltől estig ráment egy jóbarátom segítségével, mire minden a helyére állt és összeállt a technika. Amik bekerültek:
- Hangszórók, mélynyomó, erősítő
- Tolatókamera
- USB-s töltő szivargyújtó helyére
- Új akkumulátor
A legnagyobb munka természetesen a hangrendszerrel akadt. Jól szólt a gyári is, de nem Bose rendszer volt benne, és bár a fejegység csere is már segített a hangzáson, az igazi élményt most sikerült elérni, igaz még ezen is bőven lehetne mit fejleszteni.
Tételesen a bekerült cuccok:
- Alpine SPG-17C2 (2 közép/mély)
- Alpine SPG-17CS (2 magas, 2 közép/mély)
- Alpine SBG-1244BP (mélynyomó)
- Alpine BBX-F1200 (erősítő)
Az ötlet az volt, hogy az erősítő hajtja majd meg az elejét és a ládát, hátul a magasak maradnak gyáriak, és csak a közép/mélyet cseréljük, és ezeket továbbra is a fejegység szólaltatja meg. Plusz fontos volt, hogy ha úgy van, a láda kivehető legyen könnyedén. Ilyenkor nyilván csak a hátsó ajtókban lévő hangszórók szólnak majd, de ilyen esetek ritkán lesznek. A tervtől annyiban tértünk el, hogy végül az elejéből kiszedett magas hangszórók kerültek be a hátsó ajtókba, mert meglepő módon nem ugyanaz volt a 4 csipogó minősége, az első gyáriak elég jó cuccnak tűntek. Az első hangszórók hangváltóit bőven sikerült elrejteni a műszerfal alatt, a középkonzol jobb oldalába. Kábeleket szépen sikerült befűzni, elvezetni. Amikkel kicsit megszívtuk:
- Az ablaktörlő lapát karok irgalmatlanul rá voltak szorulva a tartórúdra, az egyik el is törött miközben próbáltuk lefeszegetni. Bontóból gyorsan sikerült pótolni.
- Az ajtókba szerelt hangszórók csak fejjel lefelé tudtak bekerülni, mert elég rövid a kábel + csati. Valamint mivel gondoltuk profik vagyunk, és egyből jól sikerül mindent berakni, és úgy csináltuk, hogy ajtónként egyesével mentünk végig a ki,-és beszereléssel, végül próbánál kiderült, hogy 2 hangszóró is kontaktos lett, és vissza kellett bontani.
A szivargyújtó cseréjét már régóta szerettem volna, mert több szivargyújtóba dugható usb töltőt is próbáltam, mindegyik lötyögött benne, és idegesített. Így most szivargyújtó ki, helyette pár ezer Ft-os usb töltő. A kellemetlenség csak az volt benne, hogy totál darabokra kellett szedni a könyöklő részt. Kicsit hülyén van ez megoldva, de ha már totál szétkaptuk az autót, belefért.
Tolatókamerától kicsit féltünk, de aztán ezt volt a legegyszerűbb beszerelni. Vestys oldalról rendeltem, tökéletesen illeszkedik a rendszámtábla világítás helyére, a kapott kábelek igaz nem elegendő hosszúak, a tolatólámpa és a kamera kábele közé kellett bőven áthidaló kábel, de sikerült elvezetni mindent a lökhárító leszerelése nélkül szépen bújtatva, és hála a magyar bekötési útmutatónak elsőre össze is állt a dolog a fejegységgel.
És végül új akkumulátor. 60 Ah-s volt benne, ennyi extra kütyühöz és hangrendszerhez már keveselltem, és már amúgyis rakoncátlankodott, így bekerült egy Exide Premium 77Ah-s akksi.
Második nap estéjére össze is állt minden, az autó egyben volt, és már csak a megfelelő hangzást állítgattuk. Annak örülök, hogy minden csavar, patent visszakerült a helyére, semmi extra nem maradt a művelet végére. Innentől már csak élvezni kell az extrákat. :)
Tegnap érkezett, ma beépítették a rendszámtábla világítás helyére rakható tolatást segitő kamerat.
A legmacerásabb része a vezetékeket kivezetni a kasztnin kívülre. Elég diszkrét, tetszik. Remélem hasznos is lesz...
Mivel volt egy Pioneer multimédiám, így elhatároztam, hogy összeépítem egy tolatókamerával. A kamera része a rendszámvilágítással egybe van építve. Mikor vezetékeztük a rendszert észrevettük, hogy valaki meglovasította a rca bemenetet, így maradt ebay barátunk, ahonnan elég hamar meg is jött a kábelköteg.
Sajnos az új fejegység beszerelése szeptemberre csúszik. Öröm az ürömben, hogy még egy kiegészítő beszerzésére volt így idő. Ismét eBay, és már meg is érkezett a tolatókamera. Bekötése a fejegységgel együtt fog megtörténni.
A minap sikeresen nekitolattam egy parkolásgátló vasnak, úgyhogy körülnéztem a tolatókamera-piacon. :) Végül egy WiFi-s rendszámkeretbe épített kamera lett a befutó, amihez van egy okostelefon app is, így nem kell hozzá külön kijelző. Az Alfariumban pettinke kartárssal egy kellemes vasárnap délelőtt során be is szereltük. Közben sikeresen le is merült az aksi, ami még a gyári volt, azaz közel négy éves. Pedig összesen kb. fél órát volt ráadva a gyújtás. A feszültségmérések sem voltak megnyugtatók, úgyhogy a régi aksi érdemei elismerése mellett nyugdíjazásra került és átadta a helyét egy új Vartának. Tényleg a végét járta már az eredeti: most sokkal flottabbul indul az autó (kevesebbet tekeri).
Ha már egyszer van egy szép 2 dines DVD-s fejegységem, aminek van tolatókamera üzemmódja, hát használjuk ki. E-bayről rendeltem egy egyszerű kamerát, adtak hozzá 5m video kábelt, amibe van még egy szál integrálva, erre lehet rákapcsolni a tolatólámpáról jövő kábelt.Kicsit szét kellett kapni a csomagtartót, meg a küszöböket és a hátsó ülést, de nem volt olyan nagy dolog mint amire számítottam. A lökösbe fúrtam egy lyukat, amin átfértek a csatlakozók, ezt szépen takarja a rendszámtartó. A csomagtérbe a rendszámvilágítás kábele mellett hoztam be a tolatókamera kábeleit. Ezután megcsapoltam a tolatólámpa csatlakozóját, innen van a kapcsoló jel, illetve a 12V a kamerának. Az előbbit rákötöttem a video-kábelre és megy előre a fejegységhez.Ezután összeraktam a csomagtartót és elvezettem a kábelt a hátsó ülés ülőlapja és a küszöb burkolatok alatt előre. A kesztyűtartó alatti burkolatot megbontva simán be tudtam vezetni a fejegységhez. Annak van egy tolatókamera RC és egy kapcsolójel bemenete, ezeket szépen bekötöttem. Ezután még gyártanom kellett egy konzolt a kamerának, mert a hozzá kapott nem volt megfelelő. Ezt vékony alu-lemezből alakítottam ki, majd Márti lefestette. A rendszámtartó tetejére csavaroztam fel a konzolt.
A tolatókamera két részből áll. (röviden)
Első körben vettem egy tükörre helyezhető LCD monitort (Első kép) A cél az MP3 zenehallgatás volt.
Ezzel tudok SD- kártyáról és Pendrive- ról zenét hallgatni és videót nézni. A hang FM transmitterel megy át a rádióba. (ezt később majd direktbe szeretném bekötni az erősítőbe) Úgy csináltam meg, hogy bármikor le tudom kapni és hátul tud rajta mesét is nézni a gyerek. (ilyenkor a szivargyújtóról megy) Van rajta tolató kapcsoló bemenet. Amikor ez 12V-ot kap, akkor automatikusan átkapcsol egy külső video jelre.
Na ehhez vettem később egy FM transmitteres video kamerát (második kép) Ezt pedig hátul simán rákötöttem a tolató lámpára. Elöl pedig az LCD monitor Video bemenetére és kész is. .
A rendszámtábla tartóra rácsvaroztam, de ez csak ideiglenes megoldás. (többi kép) Veszek hozzá majd másik tartót és a tartó fölé szeretném majd felrakni, akkor nem lóg ki ennyire. Ha kész majd lesz még arról is kép.