Blog >> szűrő
Habár még néhány százas hiányzott a 10.000 km-hez, de megejtettem haver háza előtti árok fölött az olaj, olajszűrő, levegőszűrő és pollenszűrő cserét. Üzemanyagszűrő csere és futóműbeállítás később.
Olaj: Mobil Super 3000 5w-40
Szűrők: Filtron
Brigi friss olajat, új pollen- és levegőszűrőt kapott és kitisztították a légkondit is.
Km: 126.861
Hiába futott Brigi csak 10 ekm-et az elmúlt évben, megejtettük az olajcserét és a levegő- valamint a pollenszűrő cseréjét is. A légkondi baktérium mentesítve lett és a kötelező revízió sem fedezett fel semmit.
Km: 136.000
Ma olajat és szűrőket cseréltem. Selenia WR PE motorolaj, Mann szűrők ill. Mahle levegő szűrő került bele.
Olajszűrő: MANN: HU711/4x 2368ft
Gázolaj szűrő: MANN: WK853/21 (gyári szám:77363657) 14003ft
Légszűrő: MAHLE-KNECHT: LX2790 5351ft
Pollenszűrő: MANN: CUK2232 (szenes) 7707ft
Motorolaj: SELENIA WR PE 5l 13507ft
A végén pedig lemostam szeretett vasam :-)
Elérkeztünk a második olaj és szűrő cseréhez, kicsit későbbre terveztem, de úgy döntöttem megejtem. Gyári szűrők (Ufi) és gyári olaj (Selénia Racing 10W60) került bele. Az szettet Albáéktól rendeltem.
Előző olajcsere: 138.000km
Jelenlegi olajcsere: 147.346km
Megtett út: 9.346km
Ez bőven az előírt 20e km alatt van. A jövőben próbálom tartani a 12-14e km-es csereperiódust.
Költségek:
Selenia Racing 10W60 5L: 16990.-
Selenia Racing 10W60 2x1L (tartaléknak, utántöltéshez): 7780.-
Levegőszűrő: 2990.-
Pollenszűrő: 2990.-
Olajszűrő: 1990.-
Összesen: 32.740.-
Mindent magamnak cseréltem, így nem volt szervizdíj.
Hétvégén megejtettem a belső takarítást, szappanos vízzel lemostam a műszerfalat és a két első ülést. Kezdett feketedni a víz a végére. Majd bekentem ezeket az elemeket bőrápolóval, mély fekete színe van. Majd a motorteret is lemostam. 1 liter vízhez kevertem 10-15dkg trisót. Szebb lett minden aluminium. zsírmentes és oxidmentes.
A héten megejtem az olajcserét Xado10w60 olajjal töltöm fel a gépet, és ismét mann olajszűrőt kap, a többi szűrő még egy kört hagyom benne. 10000km-es olajcsere az igazi neki. olajszűrőből a nagyobbat teszem fel azaz a ts szűrőjét. A ts szűrője 76mm magas a jts-é 50mm. Elféra szűrő kicsitigazgatni kell de sokkal nagyobb a szűrőfelület és ez jótékony hatással van a kenésre.
Kitakarítottam a gépet, kapott még egy klíma fertőtlenítést, és ma végre volt időm kicserélni a pollenszűrőt, ez köszönhető a jó időnek is :)
Mivel Brigi átlépte a 100.000 kilométert, esedékessé vált a gyújtógyertyák cseréje, amit összekötöttünk az olajcserével.
Kapott hát új olajat, olaj-, pollen- és levegőszűrőket is és kitisztították a klímát. A kipufogó tartó gumi felett is eljárt az idő így az is megújult. Kitisztították a fékeket és az indítómotort (bendixet) is.
Km: 112.625
Az Alba autónál megvettem a Selenia olajat és a szűrőt, amit Olman Zsolték (online-auto.hu) cseréltek ki a Kén utcában.
Km: 93.432
Alapgondolatok:
A befecskendező rendszer élettartama szempontjából a két legfontosabb dolog, az üzemanyag kenőképessége és a tisztasága. Ha bármelyik csökken, akkor súlyos árat kell fizetnünk. A motorok fejlődésével egyre magasabb igény mutatkozott a nagyobb hatásfokú, és egyenletesebb égésre. Ezt főként, a nagyobb nyomású befecskendezéssel érték el (1. kép), mely kisebb részekre porlasztja az üzemanyagot. A nagyobb nyomást pedig – résveszteség növekedés nélkül –, kisebb alkatrész illesztésekkel tudtak létrehozni.
Az alkatrészek károsodását, egyrészt a szorosan illesztett mozgó alkatrészek közé „szorult” mikronos szennyeződések, másrészt a kis keresztmetszeteken nagy sebességgel áramló szilárd részecskék eróziója okozza. A kopás mértéke függ a szennyeződés anyagától, mennyiségétől, mértétől és a méreteloszlásától (2. kép).
A szabványok ugyan kimondják az üzemanyagban maximálisan megengedett mechanikai szennyeződés tartalmat, de nem szabályozzák a részecske méret szerinti eloszlását. További probléma az, hogy míg eljut az üzemanyag a finomítótól a befecskendezőig - a szállítás és a tárolás során - nagy mennyiségű szennyezőanyag kerül bele.
Emiatt van nagy szükség az szűrőtechnika fejlődésére.
Az üzemanyagszűrő fő paraméterei:
- Szűrőfelület: megadja, hogy a szűrőnek mekkora a kiterített felülete.
- Szűrési hatásfok: megadja, hogy adott méret tartományú részecskék hány százalékát képes kiszűrni. A mai adagolórendszerekre, az 5 µm alatti szemcsék a legveszélyesebbek. Korunk minőségi üzemanyagszűrői a 3-5 µm közti szennyeződések több mint 90 %-át (3. kép), a 5 µm feletti szennyeződések csaknem 100 %-át képesek kiszűrni.
- Folyadék átáramlási térfogat: megadja, hogy mi az a maximális térfogatáram, mely a szűrőn még át tud haladni.
- Szemcsetároló kapacitás: megadja, hogy mekkora mennyiségű szemcsét képes a szűrő tárolni, a folyadék átáramlási térfogat jelentős csökkenése nélkül.
Mann Filter gázolajszűrők:
Az egyik legjobbnak tartott, és sok autótípus első szerelésű szűrőgyártója a Mann Filter vállalat. Véleményük szerint a harmonika hajtogatású, csillag elrendezésű szűrőkonstrukció a legjobb, melynek szűrőanyaga ún. kompozit, tehát többrétegű, rétegenként eltérő anyagszerkezetű (4. kép). A szűrő a „MULTIGRADE F” nevet kapta. A tüzelőanyag a fehér színű, ún. meltblown rétegbe lép be. A meltblown speciális technológiával előállított szintetikus szálakból álló szerkezetű szűrőelem. Ez a vastagabb, előszűrést adó, nagy szennyezőanyag-tároló kapacitású fehér réteg (pre-filter). A második réteg sárga színű, tömörített cellulózbázisú, mely a finom szűrést látja el, és egyben az első réteg hordozója is (final filter) (5. kép). A kompozit szűrőkonstrukció további előnye az, hogy a kezdeti leválasztási hatásfoka is igen jó. Általában a szűrők javulnak használatuk során, mert a bennük lekötött szennyeződés az átáramlási keresztmetszeteket szűkíti, és más szenynyeződés-megkötési mechanizmusokat is javít. Ha a szűrőnek nagy a tárolókapacitása, akkor ezt a jó szűrési hatásfokát – eltömődés nélkül – sokáig megőrzi. Tehát az első időszak a kritikus: vajon hogyan alakul a hatásfok 3–5 µm értéknél kezdetben. Egy egyrétegű, nagy kapacitású szűrő a fenti részecsketartományban éppen hogy eléri a 60%-ot, míg a kompozit MULTIGRADE személygépjármű-szűrőknél 95%, haszongépjármű- szűrőknél 99% felett van (6. kép).
Alfa Romeo 159 JTDm gázolajszűrő:
Az összes diesel 159-es alfába Mann Filter WK 853/21 típusú szűrő való (7. kép).
Konklúzió:
A Fiat-féle Common Rail diesel motorok befecskendező rendszerének legérzékenyebb, kopásnak, eróziónak leginkább kitett része a golyós szelep üléke (8. kép).
Hogyha motorunk nehezen indul, vagy nem indul, szinte biztosak lehetünk benne, hogy befecskendező rendszerünk beadta a kulcsot (9. kép).
Ne várjuk ezt az állapotot, hanem tegyünk ellene, hogy minél később, vagy tulajdonlásunk ideje alatt egyáltalán ne következzen be.
Használjuk minőségi gázolajszűrőt!
Irodalom:
http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/08/12-17.pdf