Tagok >> Forró >> 155 2.0 ts 16v sport >> Blog
- Típus:155 2.0 ts 16v sport
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1996
- Színe:fekete
Lassan 2 éve volt az utolsó blog. Azóta túl vagyunk egy generálon (tehát még egy motor ki-be), meg elég sok minden cseréjén/felújításán, több mint fél évet állt is az autó, nem sok kedvem volt pötyögni róla. Majd egyszer rászánom az időt, aztán leírom. Lényeg hogy generál óta 15ezer km elment, szóval bejárattuk a gépet, a továbbiakat meglátjuk, egyelőre bizakodom.
Nos, indítás után kiderült, hogy alapjáraton igazi diesel spark lett belőle, mint egy jtd, probléma nincs, gatya motoron lévő vezérlésmódosítóban 15ezer km, áttesszük. Elején volt kis fehér füst, amíg kiment a rendszerből a víz, amit belenyomott a régi blokk. De vezmódon kívül más rendellenes hangja nincs. Erő megvan benne érzetre, bár kellő óvatosság mellett használom egyelőre, mivel ki tudja mennyi van a vezérlésben, amint le lesz szervizelve, kiderül ténylegesen hogy muzsikál. Ha csapágyas, vagy egyéb ilyesmi baja lenne, már ki kellett volna jöjjön, tájékoztató műszer szerint olajnyomás rendben, szóval csak jó lesz már.
Ezerpárszáz km megtétele után a következők az észrevételek:
- Termosztát csere. Véletlen összekevertem összeszerelésnél a sajátomat, ami jó, a donor motoréval, az pedig jelenleg menet közben 75 fokra áll be, városban, illetve ácsorgásnál megy csak normál hőfokra.
- Olajfogyasztás megengedhető. Tekintve, hogy a szelepfedélnél, mivel ugye a sarka le van törve, folyik, illetve az olajleeresztő csavarnál is csöpög, mivel annak gatya a menete, továbbá 10w40 van benne a jelenleginél beállhat kisebb értékre. Ennyi km alatt 1-3 deci között volt az elfogyasztott mennyiség, TS-nek jó ez. Amennyiben megszűnik majd az olajfolyás, meglátjuk mi lesz.
- Szervóolaj is csöpög kicsit elöl a szárítószűrőnél. Ez régóta fennálló probléma, a mostani esettől független, csak trehány voltam ezen a téren, szint figyelve, napirenden tartva, csak csöveket kell csináltatni és cserélni.
- Füst se hidegen, se melegen nincs, vízfogyasztás nincs, fűtés pöpec.
- Illetve előző bejegyzésből kimaradt, ki kellett cserélnem a bal első stabilizátort is, mivel eltört, hogy szerelés közben-e azt nem tudom, mindegy azt megcsináltam, Moog került most bele.
- Indításnál kicsit nehezen kap szikrát, bár a gyertyákon látszott, hogy nem mai gyerekek, csere úgyis.
Összegezve úgy néz ki végre nekem is lehet szerencsém, és sikerült egy egész tűrhető állapotú blokkot lőni ajándék árban. A fentieket figyelembe véve, a tesztet sikeresnek veszem (koppkopp), mehet a következő nagyszervizre, ahol ki lesznek cserélve a visszamaradt tételek. Ezt már a vezérlés turkálása miatt nem én fogom csinálni, hanem Erdő Attila cartársra bízom, ha nem jön elő semmi váratlan (remélem), akkor KUL-ra kész is.
Tehát a cserélendő dolgok listája így alakul:
- Olajszűrő – Sofima 1000
- Légszűrő – Sofima 2000
- Pollenszűrő – Kristal 1500
- Olaj 10w60 – Selénia Racing 6l 24000
- Szelepfedéltömítés – Victor Reinz 4000
- Vezérműtengely szimmering – Corteco 500
- Gyertyák – NGK PFR6B és PMR7A 30000
- Vezérműszíj – Dayco 5000
- Balansz szíj – Dayco 7000
- Ékszíj – Dayco 4000
- Ékszíj feszítő görgő – Gates 8000
- Ékszíj vezető görgő – Dayco 13000
- Első kerékcsapágyak – SKF előző bejegyzésben elszámolva
- Karter az olajszint visszajelzővel együtt, mivel utóbbi nem jó a donormotorból, karter ugye meg törött is + a leeresztő csavar menete se jó
- Szelepfedél, ezt se kell már itt részleteznem, miért
- Vezérlésmódosító – bontott a régi motoromból 15ezer km-t ment, bőven hibátlan
- Vezérlés és balansz szíjfeszítő és vezető görgők, illetve vízpumpa – ezekre is igaz, ami a vezmódra fentebb
Október 3-án megy a gép a szervizbe, reméljük a legjobbakat. :)
Miután körvonalazódott, hogy a hengerfejtömítés átégett, a hengerfej felújításra 85 ezer körüli összeget mondtak, de semmi nem garantálja, hogy mondjuk a dugattyúgyűrűk nem károsodtak (rágódtak be), így elindultam keresni egy épkézláb motort. Ezek 80-120 között szoktak menni állapottól függően, érkezett 1-2 ajánlatom is, azonban sikerült találnom egy épp bontódó 155-t, amiben ugyan nem volt már kipróbálható a motor, viszont a cartárs elmondása szerint, amennyit ment a kocsival (ki-be-odébbállogatás), a vezérlésmódosító kerregésén kívül más baja nincs, olajnyomás mérő és egyéb műszerek szerint jó, már amennyire ennyiből meg lehetett állapítani. Rá is kérdeztem mit kér érte, és olyan árat mondott, hogy rákövetkező 2.nap már vittem is. A motor mellett még elhoztam pár sallangot is, mindezt 20db pisztolyorrú mátyásért, így még ha amúgy csapágyas is a motor, a többi alkatrész árából nem jöhetek ki rosszul a történetből. Szóval miután hazakerült a motor megkezdődtek ténylegesen a munkálatok a szívátültetés megkezdéséhez.
Ami így megcsinálásra került első körben:
- Injektorrok felújítása
- Szelepfedél (ez egyelőre nem került fel), szívósor, injektor közös cső, alu vízcső (blokk elején ami van), akkutálca és leömlő homokszórása, utóbbi kettő festése is
- Szívósor-, leömlő-, kipufogótömítések cseréje
- Olajteknő kipucolása, felszereléskor újra pasztázva természetesen
- Új vízhűtő a kilyukadt helyett
- Egyéb apróságok, mint pl bilincsek, pár rottyra ment csavar és hasonlók
- Továbbá kis lego a két motor között, főleg a műanyag burkolatok terén, illetve főtengely ékszíjtárcsa, lendkerék és tulajdonképp mindenből a jobb állapotú alkatrész került az "új" motorra.
A vezérlés nem lett megbontva, elvégre, ha kiderül, hogy csapágyas vagy egyéb előre nem látható nyűgje van, nem kívántam fölöslegesen költeni rá, illetve ahhoz speciel nem is állt rendelkezésemre célszerszám. Így is kellett vennem egy polydrive szettet, mivel elég sok ilyen típusú csavar található a blokkban. Szóval lényegében csak a legalapvetőbb dolgok kerültek megvételre, cserére, ami nélkül nem tudna amúgy működni a motor (meg hát azért használt tömítést vissza nem teszünk). Ha beválik, akkor utána mehet a többi dolog (gyertyák, vezérlés, 10w60 stbstb). Első körben kapott 10w40 Seléniát, fagyállóval, friss váltó- (Castrol) és szervóolajjal (Tutela GI/A) feltöltve, aztán indulhat is a tesztüzem.
Összerakással volt egy kis probléma, mivel éjszaka közepén kiment a fejemből, hogy a kuplungtárcsát központosítani kéne, így annak hiányában hiába ment szépen ki-be a motor úgy, hogy a váltó a helyén maradt, összehúzatni azzal azonban már nem sikerült, bónuszként a karter egyik füle le is tört (jöhet a sav…), ennél a pontnál akkor éjszakára befejeződött a művelet (Amúgy is hajnali 3 volt már). Kicsit átgondolva a dolgokat pár nap pihenő után, máshogy álltunk neki. Egyik mellékelt kép alapján lebontottam az autó elejét és úgy határoztam, hogy asztalon össze lesz passzintva a váltó a motorral, és együtt megy be a helyére. Ez be is jött. Tehát első körben motor ki fölfelé csörlő segítségével, autó el, aztán váltó ki, motorral össze, akkor kint az asztalon felkerült még a generátor, önindító, meg a hátsó alutartó, amin a szervószivattyú és a hosszú féltengely van, ugye ezeket úgy szerelni, hogy a motor bent szopás. Ezután ezek rákerültek egy békára és szépen be lettek játszva az autó alá, bakok felcsavaroz, aztán igazából már csak össze kellet csavarozni az egészet és felrakni a sallangokat. Leírva és visszagondolva annyira nem bonyolult, bár csápos emelős, légkulcsos stb. jól felszerelt műhelyben ez egy nap alatt meglenne, így kicsit hosszabb volt, de megoldottuk tisztességesen. A kihívás teljesítve és emellett kisebb felújításokra is adódott lehetőség. Az első indítás 2016.09.19-én történt meg. Itt is volt kis gebasz, mivel sikerült felcserélnem az injektorsorra bemenő-kijövő benzincsöveket (savazás v2.0…), így hiába tekert az önindító, de a helyes bekötés után ment minden rendesen. Tehát, mint írtam, tesztüzem indul, de az már másik bejegyzés.
Költségek eddig:
- Injektor felújítószett + tisztító 11005
- Homokszórt alkatrészek 10000
- Tömítések 15000
- 6l 10w40 Selénia + 1l Tutela GI/A 16467
- 2db SKF első kerékcsapágy (egyelőre csak megvéve, beépítve később) 28000
- Új vízhűtő Bárdi 16000
- Tréler haza 23000
- Motor 15000 + Apróságok a motorral 5000 + Útiköltség mert minden Pesten van… 9000
- Hengerfej nyomáspróba árajánlattal 5080
- Desztillált víz + fagyálló + bilincsek 4500
- Egyéb szerek (Brigéciol, féktisztító, motortisztító stbstb ilyesmik) 19155
- Szerelés közben az erősítő biztosítékát kinyomtam, abból új 2db 3100
- Szerszámok (Gyertyakulcs, polydrive/ribe szett, csiszolópapírok, festékek, vontatókötél) 16645
- Váltóolaj árát valami régebbi bejegyzésben beleírtam, csak ott nem részleteztem, bár összköltség szempontjából mindegy is.
Km óra: 269600
A képek között látható az ihletet adó kép, meg a folyamat menete. Ja persze természetesen az eső meg akkor kezdett el esni, amikor vettük ki a motort a 2. körre, előtte-utána semmi… Továbbá megfigyelhető az is, hogy a donor motornak a szelepfedele gatya, az ki lesz cserélve, amint kiderül hogy jó, ugye vezérléssel stb-vel együtt.
Kecskemétre menet, az 52-esen megválasztotta a pápát az autó. Visszajelzők szerint 100 fokos volt mind az olaj, mind a víz, ezzel eddig sem volt probléma, szóval nem foglalkoztam vele túlságosan, amúgy is sietnem kellett. Menetszélnél 35 fok, egyszer csak erő el, mintha kifogyott volna a benzin. Nézem, vízhőfok kiakadva, piros lámpa világít, ennyi volt. Pillanatok alatt történt mindez. Ami kiderült, hogy a szívócsőt tartó 2 csavar közül az egyik hiányzott, szóval valószínű kiesett, a ventilátor meg bekeverte a hűtőhöz, amin 7-8 db igen nagyméretű lyuk lett ezáltal. Megfelelő hűtés nélkül meg sietés mellett borítékolható a végeredmény. Hengerfej, hogy a blokk mennyire sérült, az jó kérdés, bár erre vonatkozóan semmi biztatót nem kaptam, szóval valószínű a legbiztosabb megoldás egy másik blokk lesz. Majd kiderül...
km óra: 269576
Mivel már egy ideje nem működött, nem is használtam (1.év után elengedte a gázt), illetve közben a kompresszor csapágyas lett, időszerűvé vált ennek is a revíziója. Szükség volt egy bontott kompresszorra, klímahűtőre. A rendszerben volt egy lyukas klímacső, ebből rendelkezésemre állt cseredarab, illetve a tágulószelepnél eltömődött. Ez utóbbit tartalmazó cső megy a tűzfalhoz, a szervótartályt le kellett venni, hogy hozzá lehessen férni, így akkor már szervóolaj is ki lett cserélve. Ebből a csőből kellett csináltatni újat, illetve az alumínium részét forrasztani, mert ott is volt egy kis lyuk. Ezek rendbetétele után gázzal feltöltve, megfelelő csatlakozási helyeken tömítések cserélve, ismét jéghideg a klíma és végre a huzat nem viszi le a fejemet pályán.
km óra: 267500
Bal hátsó kerékcsapágy hangoskodott, csere (Moog). Hátsó gátlók (Marelli) elfáradtak 40ezer km után, csere (Kayaba). Klímakompresszor csapágyas lett, egyelőre lekötve, mert amúgy se fúj már hideget, későbbi teendők közé felírva. Illetve kicseréltem még az ablaktörlő karokat is, mert elég gatya állapotban voltak, konkrétan az anyós oldali hol törölt, hol nem.
Km óra 265000
Ismét elértük a csereintervallum végét.
Cserélve a szokásosak:
- olaj (Selénia Racing 10w60)
- olajszűrő (Sofima)
- légszűrő (Sofima)
- pollenszűrő (Kristal)
km óra: 263750
A múltkori kátyú után felmerült az igény, hogy át kéne nézetni a futóművet kapott-e. Igazából nem húzott semerre, nem éreztem semmi rendelleneset, de jobb a biztonság alapon átnézettem. Egy összetartást kellett állítani kicsit, minden más rendben, így nyugodt a lelkem.
Mai nap sikerült találni egy szép kátyút magamnak így a téli szett kiszolgálta ténylegesen az idejét, mást nem is mondok inkább...
Régóta írtam már ide, ami azt jelenti, hogy nem volt semmi extra előre nem tervezett dolog, amihez hozzá kellett volna nyúlni az eltelt időben, szóval mondhatni problémamentesen gurulunk. Természetesen, amint kijön a jó idő megint előjönnek majd a feladatok, mert azért még van mit rendbe tenni az autón.