WarbiRunner (Gyuri) - főkép
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-07-01

Nem, nem AlfaCity bejegyzés jön most.
Még tavasszal amikor próbaképp bekapcsoltam a klímát világos lett, hogy meg se rezzen, elengedte a gázt. Leellenőriztük Pistinél aki klímaszervízzel is foglalkozik. Láthatóan nem tartotta a nyomást a rendszer próbagázzal "felfújva".
A diagnózis: kompresszor csere
A kompresszor tömítése már évek óta nem tökéletes, ezért minden nyár elején töltenem kellett már. Tömítés készlet ehhez a Denso kompresszorhoz nem elérhető sehol.

Az opciók:
1. új kompresszor 120e Ft (Denso)
2. új kompresszor a gyári leadásával 70e Ft (gyárinak mondott, de nem Denso)
3. bontott kompresszor by Ferke kíméletes összeg

Az utóbbi verzióval próbálkoztunk. Pisti előbb nem akarta feltenni a bontott kompresszort, mert UV lámpa alatt nagyon zöld volt mindenhol, azt mondta esélyes, hogy orrán száján ereszt.
Ferke megnyugtatott, hogy szétszedéskor került oda a színező, a kompresszor tartotta a nyomást az autóban amiből kijött. Hittem neki, és rávetem Pistit hogy tegyünk egy próbát.

A kompresszor felkerült, tartotta a nyomást, THX Ferke! Még két csövet kellett aluhegesztőnél rendbetenni mire tökéletes lett a rendszer.

Most jéghideget fúj, nem szuszog, nem szörcsög, működik ahogy kell.

>> Tuning és extraAlfa 146 TD // 2013-06-28

Marektól még a télen vettem egy eredeti gyári Alfa fabetétet. Nem műfa, igazi furnéros rétegelt lemez. Annyi szépséghibája volt, hogy fényszóró magasságállítás nélküli autóhoz való, de gondoltam ez nem fog ki rajtam. Most volt egy bő órám hobbizni, gondoltam felteszem végre.
Hogy szép e, egyéni ízlés kérdése. Látszik az utólagosság, de nekem bejön. Túl komor fekete volt az a műszerfal. Így kicsit vidámabb, mellesleg egy ritka gyári kiegészítővel gazdagabb az autó.

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2013-06-16

A TD még régivágású, így elővettem a régi jó szokást, nyitogatom a motorháztetőt és végignézem, minden jól fest e odabent. A szívócsonknál prüszkölt ki némi olajat, így egy szép nagy csavarhúzóval nekiálltam a bilincseket leellenőrizni. A kartergáz visszavezetés és a szívócsonk bilincseken volt is mit húzni. Nem tudom mekkora turbonyomással dolgozik a TD, de az olajfolton nem csodálkozom. Eme egyszerű "tuning" után már nincs oljafolt, és jobban húz a gép melegben.

>> SzervizAlfa 146 TD // 2013-06-08

A múltkor, mikor családi konvolyoztunk, figyeltem, hogy már eléggé pattog a jobb hátsó kereke a TD-nek. Vezetve is érződött már kicsit, hogy valami hátul nem 100-as. Ferke cartárs épp egy alig futott boxert bontott, gyorsan megnéztem az ePER-ben, hogy jó e nekem annak a lengéscsillapítója. Ééés mázli! Pont ugyanaz kell bele.
Mikor megjöttek a lengéscsillapítók, már látszott, hogy igen jó állapotúak és gyáriak. Lekezeltem őket Evipass rozsdaátalakítóval, majd a szürke réteg lecsiszolása után 3 réteg fekete festéket kaptak, így biztos vagyok benne, hogy bármely utángyártott újnál jobban jártam velük. A baloldalit most nem cseréltem, rendberakva eltettem "talonba".
A csere nem túl bonyolult ügy. Egy bak, egy emelő, krova készlet és bő fél óra kell hozzá. A csavarok kis WD-40-ezés után szerencsére hagyták magukat, nem volt komplikáció.

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2013-05-22

Hugom lagzijára készülődve rápróbáltam a hagyományos megoldásra....Prevent polírpaszta. Hát igen. Ha az embernek van ideje és türelme, azért nem rossz a végeredmény. A csodasampon is jó volt, de ez egy következő fokozat, és mivel viaszos, lepergeti a vizet egy darabig. A komolyabb karcolásokkal semmit nem kezd, legalábbis így kézzel körkörösen eldolgozva, de a többi részen szite zavaróan tükrösen csillogott az autó. Egy polírozás lesz ennek a vége azt hiszem :-) Fotó...az nincs.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-05-08

Egy ideje húzódik az olajcsere, Sanyi, akihez hordom az autót nem tudta beütemezni, gondolom van munkája bőven. A Selénia Rallyra már nem akartam majd 1 éves és 13e-t futott olajjal nekiindulni, főleg hogy hajtósnak ígérkezik az oda és vissza út is. Úgyhogy öcsémék aknáján lecseréltem. Igazán nem egy említésre méltó esemény, csak nekem volt szokatlan így pár év után megint magamnak cserélni az olajat. A Wartburgon cseréltem utoljára, akna és emelő nélkül a füvön. Majdcsak cseppmentesen. Hát ennél ez nem megy, a kezem se fér alá, úgyhogy akna kellett. Hagytam vagy két órát kicsepegni, bele is ment szépen a névleges mennyiség. Végülis a zsebemben maradt egy olajcsere ára, majd elköltöm lengőkarra vagy kuplungra :-)

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2013-04-27

A múltkor annyira megfogott a szép zöld szín mosás közben, hogy gondoltam kipróbálom az egyik Alfás rendezvényen kapott Sonax Extreme termékmintát rajta. Ugyanis mosás alatt szép volt, de ha megszáradt, már nem csillogott olyan szépen a fényezés. Alaposan áttörölgettem a mosókesztyűvel az autót, szép szakaszosan haladtam. Áztatás, mosás, öblítés. Van ahol kétszer is átmostam, mert látszott hogy még fakóbb, porosabb. Az eredmény tényleg szép. Az igazi egy full polír lenne, de így is látszik, hogy mennyire szép ez az öreg autó.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-02-18

Az autónak egy ideje hidegen boxer motorra jellemző hangja van. Régebben is megvolt ez, akkor még kifejezetten kellemes tónusban, még tetszett is. Most olyan kevésbé tetszetős ez a hang, már nem "egészséges", nem tudom jobban megfogalmazni a benyomást. Nyomoztam ezügyben egy kicsit.

Sajnos korrekciós értékeket nem tud a MES 1.3 se a 8v-hez. A mezők ott vannak, de 0 értékeket ír. Úgyhogy ha spéci eszköz nincs, jó lesz a "kőbalta" is alapon felvettem a "total fuel quantity" görbét hideg motornál. Érdekes, láthatóan ugrál a mennyiség. [Kép1]


Kicsit el voltam veszve az x tengely értelmezésével, fura egy megfogalmazás az a Rate 895/min. Nem egyértelmű, hogy 1 kockányi osztás felel meg 1 fordulatnak, vagy 1 egység, vagy 1 mért pont. Kb az 1 kockányi osztással jön ki az, hogy 4 ismétlődő értékhez jutok.

Az eredmény az, hogy valamelyik injektorom a +-0.9mg/i érték közelében, vagy azon picit túl lehet (hidegen). Ez a Bosch által specifikált korrekció határérték.
Ha jó az értelmezésem, akkor a befecskendezett mennyiség injektoronként (kb. átlag):

1.h. 10mg/i
2.h. 8.6mg/i
3.h 9mg/i
4.h 8.5mg/i

A 0 korrekciónak kb a 8.8mg/i felelhet meg a bio optikai saccográfom szerint :-) Tehát az 1-es hengernek kinevezett valamelyik hengerbe több üzemanyag jut, vagy többet vezérel ki. A többi az a km-hez képest egész jó, +_0.3-ba mind benne van, ha igaz a feltételezésem.

Vagyis valami oknál fogva több gázolajat vezérel ki az egyik hengerhez az ECU az egyenletes járás biztosítása végett. Első konklúzióm a dugulás volt.

Erre jó lehet a résolajteszt, amit el is végeztem. Egy ideje próbálom összeszedni a kellő alkatrészeket a méréshez, csak a legegyszerűbbre nem gondoltam, Józsibának az utca végében VAN kész eszköze hozzá. Úgyhogy kölcsönkértem és gyorsan megmértem a hengerek résolajveszteségeét. Józsibá' azzal adta ide, hogy "úgyse fogsz látni semmit". Hát lássuk:

A mérés maga nagyon egyszerű, a lenti képek mutatják a menetét.
Az eredmények, valódi hengersorrendben:

1.h. 13ml
2.h. 12ml
3.h. 12ml
4.h 11.5ml

A mérés ideje 1perc55másodperc, szintén hideg motornál.
Konklúzió: Józsibá öreg róka, igaza lett, semmit nem tudtam meg. Illetve annyit, hogy 2 perc alatt 12ml az alapvetően igen jó érték. Ha ezalapján "tippelni" kellene az 1. henger porlasztóját cserélném ki egy próbadarabra.

Pillanatnyilag több ötletem nincs miként lehet közelebb jutni a megoldáshoz. Józsibá szerint az idő és a km megoldja majd :-) Nem várnám ezt ki..

>> SzervizAlfa 146 TD // 2012-12-13

Mára minden összejött. Lett olajam, szűrőm, időm, és a szerelőnél üres akna. Reggel 8-ra várt olajcserére. Mivel reggel -11 fok várt, gondoltam időben elindulok, és egy kis kerülővel megyek, hogy rendesen átmelegítsem az olajat. Irány a Panoráma út. Szerencsére szórva nem volt, úgyhogy ahogy számítottam, szépen letaposott havas út várt. Egyszer végigmentem rajta óvatosan, mintegy pályabejárásként. A végére a vízhőfok elérte a 80-as osztást. Közben próbálgattam a féket, kormányzást, néha leellenőrzöm az autót, ne Kingánál esetleg vészhelyzetben derüljön ki ha valami nincs rendben.
Az út végén megfordultam, és jött az élményautózás. A Wartburggal itt mentem az utolsó élménykörömet mielőtt elvitték tőlem, szintén télen. Mondhatom azt, hogy a TD most engesztelt ki...nagyon precízen végigjött, porzott mögötte a hó, szépen semlegesen sodródtunk minden kanyarban. Semmi túlzás, azért nem rally tempó volt, csak egy jó kis tempós autózás hóban. Szóval ez is tudja...
A szerelőhöz 8 után picivel megérkeztem, lecseréltük az olajat. Mobil Super 2000 10w40 diesel került bele.
A guminyomást is beállítottuk, mert fékezéskor éreztem egy kis bizonytalanságot. Jól sejtettem, 2 alatt volt minden gumiban a nyomás, és 2 tized különbség volt a jobb és bal első közt.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2012-11-12

Pontosan két évvel ezelőtt hallottam utoljára a rémisztő hangot. Gondoltam az első részben legyőztük a gonoszt, de a 21.sz. minőségi autóalkatrész gyártása megírta a folytatást. A főtengely szíjtárcsa 50e km elteltével ismét rettenetes csörömpölésbe kezdett. Napra pontosan 2 év telt el a cseréje óta. A hang ugyanaz, a szétszakadt gumiágy már nem fogta össze a tárcsa külső és belső felét, fém a fémen csattogott. A számlán lévő termékkód szerint Akron tárcsa volt (visszakerestem), de az alkatrészen semmiféle jelölést nem találtunk. Hívjuk tehát noname-nek inkább.
A csere alkatrészt az Autómérytől (Fiat szalon) szereztem be, gyári alkatrész.
Az alkatrészeket megvizsgálva lett egy teóriám. A hibás tárcsán 4 mély súlyozó furat van közvetlen egymás mellett, míg a gyárin 2 sekély pötty. Vajh miért? A noname vajon mennyire lehetett kiegyensúlyozatlan, ha majdnem át kellett 4-szer fúrni, annyi anyagot ki kellet venni? A gumi anyaga is gyenge minőség lehetett, de szerintem kiegyensúlyozási gondok is hozzájárultak a gyors széteséshez. A korrekció nélkül ennyire ütő alkatrész nyomaték alatt is megtartja a kiegyensúlyozott állapotát? Szerintem nem feltétlen. Emiatt is zakatolt olyan rettenetes módon mikor a gumiágy már végigrepedt. Leszerelése előtt láthatóan kóválygott. Összefoglalva, szerintem a folyamatos kis ütések szétszaggatták az amúgy sem túl minőségi gumit.
Tehát szíjtárcsa vételekor én nem annyira a márkára helyezném a hangsúlyt, hanem megnézném, hogy mennyi kiegyensúlyozási korrekciót kellett végezni rajta, vagyis hány és milyen mély furat van hátul a külső gyűrűn. Ugyanis oké, hogy a külső gyűrűből anyagot vesznek ki, ezzel egyensúlyoznak, de senki nem állítja, hogy a külső gyűrű miatt üt az alkatrész...