Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2,0 TS "Pók" >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2,0 TS "Pók"
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1998
- Színe:Fekete
Még mindig itt a jó idő, tehát menni kell. Mindegy merre, csak nyitva legyen a tető...
Egy gyors mosás után a Balaton felé vettük az irányt. Pontosabban először Hévízen sétáltunk és ettünk egyet, majd a szokott útvonal a déli parton. Kompon át Tihanyba. (Ma járt utoljára a komp.) Majd az északi parton vissza.
Csodaszép napsütésben, jó hangulatban telt a nap.
Hazafelé átléptük a 166.000 km-t is.
A Pók ma 1.568 napja van meg, ez idő alatt:
- Megtett út: 31.849 km
- Napi átlag: 20,32 km/nap
- Tankolt üzemanyag: 2.660,79 liter
- Tankolt üzemanyag ára: 1.002.791 Ft
- Átlagfogyasztás: 8,36 liter/100km
- A legnagyobb fogyasztás: 12,32 liter/100km (a téli leállás alatti szerelések miatt)
- A legnagyobb úton mért fogyasztás: 10,00 liter/100 km
- A legkisebb fogyasztás: 7,00 liter/100 km
- Átlagos üzemanyagköltség: 31,50 Ft/km
- Utolsó tankoláskor mért fogyasztás: 7,57 liter/100km
Szombathelyen járva eszembe jutott, hogy ha holnap kirándulni szeretnénk fel kellene tölteni maxra az olajszintet. Bementem a helyi Fiat/Alfa szervizbe. Ott némi kutatás után közölték, hogy nincs olajuk.
Aztaqqqq! Valami egyedi alkatrészt keresek? Azt hittem legalább olajat tartanak, nos nem. Akkor meg mi a f@..nak van kinn az Alfa logó?
Átugrottam Oberwartba, mint kiderült ott is van Alfa kereskedés. Olajuk is van, hurrááá!
Azaz mégse teljesen. 28,70Euro egy liter. Nem mondom, tudnak árazni a sógorék! Mindegy, ennyit megér, hogy nem kell még 200 km-t utaznom, hogy holnapra maxon legyen.
Kifelé jövet végigbámultuk a vitrineket és megakadt egy esernyőn a szemem. Mondom, ha egy húszasért elhozhatom, akkor velem jön. (Jó, még 40-ért is elhoztam volna, mert nagyon megfájdult rá a fogam.) 19,70-et dobott a számítógép, tehát velem jött.
Ráadásul egy pulcsi is megtetszett, de asszony nélkül ruhát nem veszek. Pólóik is vannak.
Lehet, hogy a holnapi kirándulás ide fog vezetni?
update 2013.10.23.
Igen a mai túra is oda vezetett. Sajnos a pulcsi kicsi lett, de találtunk helyette egy új Alfás sapit, és egy pólót.
Június 25-én foglalkoztam utoljára érdemben a Spider technikájával. Azóta csak megyünk, és megyünk...
Tegnap viszont megunhatta a törődés hiányát, így miden jobb kanyarban élénk csikorgással hívta fel magára a figyelmet. Ma megnéztem.
A kereket levéve egyértelmű lett, hogy a féktárcsa hűtő lemeze ér hozzá a féktárcsához. Az ok nagyon prózai, a rögzítő csavar kilazult. Meghúztam, és már helyre is állt a rend. Megnéztem a másik oldalon is, az is laza volt.
Ha minden igaz lesz még jó idő, fogunk még gurulni az idén.
Szóval menni kell, tele a tank.
Maribor?
A térképet nézve elég kacskaringós út visz arra. Először át Szlovéniába, majd Ausztriába, és vissza Szlovéniába. Ez kell nekünk, indulás!
A határt átlépve egy csapásra megjavul az út minősége. A szőlőhegyek közt különb az út, mint a mi egy számjegyű útjaink. Nem értem, hogy hogyan csinálják.
Szóval nagy utazás a hegyek közt, majd a szlovén falvakon keresztül. Maribor mellett találtunk egy felvonót, azzal felmentünk a hegyekbe. Meguzsonnáztunk, sétáltunk egyet, majd fél öt körül lejöttünk. Indulás haza!
Egy kikötés, hogy Mo-n a 8-as utat kerüljük el, mert a sötétben ott hagyjuk valahol a kartervédőt.
Szóval, Ausztriáig országút, majd mivel besötétedett Graz felé már autópálya. Oberwartnál lejöttünk a pályáról és Szombathely felé haza.
Kb. 460 km-t mentünk, nagyrészt nyitott tetővel. Élményekkel teli nap volt.
Köszönjük az időjárásnak!
Október második fele, és jó az idő.
Mit tehet ilyenkor egy szenvedélyes kabriós?
Keres valami indokot és megy, megy, megy.
Mi is elindultunk az Őrségbe. Rokonok pihennek ott, meglátogatjuk őket.
A napot a magyar útviszonyok majdnem elrontották. A 8-as út Kám-Körmend szakaszát még balkáninak se nevezném. Szerintem az elmúlt 30 évben - a néhány új nyomvonalú részt leszámítva - nem csináltak vele semmit. Szégyen :-((((((
Az őrségi utak ugyan keskenyek, de sokkal felhőtlenebb kocsikázást kínálnak. A tengelytörés és a fennakadás kockázata nélkül lehet gyönyörködni a tájban.
Megtaláltuk a rokonokat, megnéztük Pityerszert, és egy Árpád kori templomot.
Furcsa volt, hogy a templom falán lévő több száz éves feliratok még ma is érthetők. Nem sokat változott a magyar nyelv, csak a helyesírás.
Pár órányi csavargás fért bele a napba, mert menni kell, úgyhogy ebéd után indultunk tovább, de ez már egy másik történet.
1. A jól kitalált forma miatt bármilyen tempóval utazhatunk. Az autópályás tempó is tartható nyitott tetővel. A cartársak szerint 140-nél esőben sem jön be az eső, ellenben lassítva már igen.
2. A kis hasmagasság miatt a Spiderrel nagyon meg kell gondolni, hogy merre megy az ember. Szar úton (a magyar utak 90%-a ilyen), a kátyúkat kell lesni, ami meg nem kátyús, ott nyomvályú van és leér az alja középen. Gondtalan élményautózásról szó sem lehet! A 17-es kerekek sokat segítenek a helyzeten.
3. Szóval 17-es kerekek. A Pók alatt 16-osak voltak a komfortjuk egész jó volt. PHuBi 17-es kerekekkel került hozzám. A korábbi 147/156-os rossz tapasztalatok után kicsit tartottam tőle. Kár volt, nagyságrenddel jobb vele az autó. Szóval aki teheti váltson 225/45*17-re.
4. A gyári kipuffot nagyon értően hangolták. Haladáskor szinte hangtalan, a kiegyensúlyozó tengelyek miatt rezzenéstelen motornak is köszönhetően a madarak csicsergését is hallani. Kettőt visszaváltva viszont szépen szól.
5. A mai modern autókhoz képest felüdülés az euro 2-es motor! Itt még bowdent mozgat a gázpedál, érdemes kipróbálni dupla kuplunggal és gázfröccsel visszaváltani. Ugyan ezt tudja az euro3-as TS is de civilizáltabb formában.
6. A faceliftes autónak sokkal jobb a hangszigetelése, szinte mindenhol ki van tömve az autó. A szőnyeg alatt is.
7. A 150 LE elég. Ahhoz meg bőven elég a teljesítmény, hogy egy hegyi szerpentint ki lehessen vele élvezni.
8. Ha már szerpentin. A fékekre vigyázni kell, mert erősen melegednek lefelé. Bár ez szerintem más kocsinál is így van. Fékhatás csökkenést nem nagyon vettem észre, annyira sose hagytam elmelegedni. Inkább kis pihi, és nézelődés.
9. Többször is jártam pórul az első fék melletti légterelő lemez miatt. Gondolom kap a melegből rendesen, és mozog. Ha hozzáér a tárcsához iszonyú hangja tud lenni. Elég benyúlni a felnin keresztül és távolabb lehet nyomni a tárcsától.
10. A rendszeres karbantartás megtérül. 166.000 km-el a háta mögött kb. fél liter olajat fogyasztott a motor 15ezer km alatt. A másik véglet a korábbi tulajok által 5W30-al hajtott PHuBi, itt 70ezer km-nél motorfelújítás lett a vége.
Menet közben a gyár a tapasztalatok miatt változtatott az előírásokon. Fontos tudni, mert utólag nem javították át az autónkhoz adott papírokon.
Szóval:
- vezérműszíj csereperiódusa felezve lett, most 60.000 km (vízpumpát nem elfelejteni kicserélni!)
- 2.0TS-nél eredetileg 20k-volt és sportos esetre Racing, a gyár törölte a 20k-t, tehát 10W60 kell bele!
11. A hátsó ablak szokott bemattulni, ill. elrepedni. Gyári horror ár, célszerűbb egy jó ponyvással átlátszó ponyvát bevarratni. Nekem is így lett megcsinálva.
12. A sérült tető vagy varrható, vagy alternatívaként cserélhető. Összeszedtem a lehetséges forrásokat. A gyári tudtommal bőven félmilla feletti tétel.
13. Az automata tetőnél a hidraulikával, pontosabban az abban lévő műanyag fogaskerekekkel szokott gond lenni. Ilyenkor le szokták gyártani bronzból. Én az ebay-en vettem egy utánagyártott műanyagot.
14. A nyitott tető miatt a belteret jobban megviseli a nap, ha nem ápolták rendesen.
15. Elengedhetetlen a szélfogó háló az ülés mögött. Innen jó áron beszerezhető: Windschott.de
16. Az első Spiderből tanultam, így azt mondom hogy csak nyáron használt autót szabad venni. Ha télen használták a német sózás megöli. Nekem anno küszöböt is kellett cserélnem, mert a műanyag burkolat alatt összegyűlt a sós lé.
A téli autókon a küszöb belsején, az emelési pontokon és a segédalvázon találtam rozsdát. Ezen kívül ahová a sós lé felér bárhol lehet.
17. A hátsó futómű elég bonyolult, felújítása a sok lengőkar és szilent miatt nem kis feladat.. A hátsó lengőkarok 80-100e Ft között vannak és összesen 6(!) db van. Itt összeszedtem hogy mi kell a felújításhoz.
18. Az elektromos nyitószerkezet roppant bonyolult, ha jó, akkor királyság, ha nem, akkor sz@pás van. Másodikra már mertem automatát venni. Külön kérdés hogy volt-e benne valaha az olaj cserélve. Elvileg élettartamra van töltve, de nincs olyan vegyi anyag ami előbb-utóbb ne adná fel.Tutela GI/R kell bele. Az olajcsere menete itt található.
19. A beltérben minden cserélhető, van bontott cucc.
20. Általában a gumialkatrészek állapota fontos. Olyan gumi amiben belecsúszik ajtóba az ablak sehol sincs. Ha az szakadt pótolhatatlan. (60605059, 60605060)
Még valami. Klíma nélkülit NEM szabad venni. A tűző napsütésben nyitott tetővel napszúrást, felcsukva hőgutát lehet kapni. Ilyenkor csak a klíma segít.
• Kabriózni bárhol lehet, de autópályázni nem igazán nagy öröm. Célszerűbb a mellékutakon menni, és nézelődni.
• A délelőtti és az esti órák a legalkalmasabbak a kocsikázásra, amikor nincs nagyon meleg. A déli melegben célszerű valami más programot keresni.
• Kabriózásra a legalkalmasabb nyáron a hegyvidék. A nap süt, nincs meleg. A hegyi szakaszokon a napszúrásra fokozottan kell figyelni! (Júliusban 2.000 méter felett még hó is van.)
• Az erdei utak is kellemes élményt adhatnak. Csendben gurulva hallani a patak csobogását és a madarak énekét is.
• Hosszabb úton inni kell, célszerű több flaska ásványvizet vinni. A folyadékvesztés nem feltűnő, egyszer csak szédelegni kezd az ember.
• Másfél-két óránál többet nem érdemes egyben menni. Óránként javasolt egy kávészünet.
• Olaszországban sokszor előnyt jelent a Spider. pl. nyaraláskor egy AMG-t dobtak ki a garázsból, hogy bejárhassunk, vagy Gardalandon megnyitották nekünk a fő parkolót, hogy a bejárat elé állhassunk.
• Kimondottan előnyös a nyitott tető, ha az ember a lámpánál elöl áll. Simán látni a lámpát a fej felett.
• Egy rövid 10-20 km-es út a nehéz nap után helyre tudja billenteni az embert. Rászoktunk, hogy fagyizni a 18 km-re lévő városba járjunk. A fagyit nem is mindig eszünk. A lényeg, hogy van egy indok, ami miatt el lehet indulni.
•
• Szélfogó háló a legmelegebb 30+ fokos időt leszámítva kell, érdemes beruházni rá. Én először magam készítettem egyet, amihez kellett egy légzáróbb plexi is a hidegebb időkre. A "gyári" sokkal jobb, nem kell másik. Szóval érdemes beruházni egyre.
• Adott esetben a két ülés közé kifeszített Alfás törölköző is jó szolgálatot tehet.
• Baseball sapit célszerű a kocsiban tartani, ha lehet fehéret. A simléder jól jön napellenzőnek, a fehér szín meg visszaveri a napot.
• Napszemüveg. Célszerű viselet, DE készüljünk fel arra, hogy egy napos kocsikázás után az arcunkon marad a nyoma. Alatta ugyanis nem égünk/barnulunk le.
• Célszerű napolajat is tartani a kocsiban és rendszeresen használni. A nyakunk és a kezünk szára is rendesen le tud égni egy szép nyári napon.
• Olasz autóhoz olasz zene illik, abból is a „klasszikusok”: Ramazotti, Adriano Celentano, Al Bano, Ricchi E Poweri, Pavarotti, stb.
• A klíma kötelező a kocsiba. Hogy minek? Nos, melegben egy idő után elviselhetetlen a nyitott tető. Ilyenkor csukni kell. Egy darabig segít az árnyék és a nyitott ablak, de 35 fok felett erős napsütésben ehhez már aszkétának kell lenni. A fekete vászontető remekül beveszi a nap melegét. Ilyenkor ablak fel, klíma be, és „normál” kupéként kell használni.
• Szarvasbőr autós kesztyű nélkül lehet élni, erős napsütésben még meleg is. Mégis érdemes szerezni egyet, mert a hangulata van.
• Innivaló mindig legyen a kocsiban. A napon nagyon ki lehet száradni. Az ember észre se veszi aztán jön a szédülés.
• A nap miatt a belső tér ápolására fokozottan ügyelni kell. A naptól a bőr kiszárad, a többi benne felejtett cucc meg kifakul. (Az Alfás sapi is erre a sorsra jutott, egy év után már nem igazán piros.)
• A tetőt célszerű egy alapos tisztítás után évente impregnálni. Impregnálás után olyan lesz a tető, mint a frissen viaszolt festés: a vízcseppeket lepergeti, pontosabban gömbökké állnak össze.
• Impregnálás után a száradásig maradjunk védett helyen.
• Gyengéd ápolás (szárazon, tiszta vízzel, ill.megfelelő szerrel)
• A textiltető nem nagyon szereti a gépi mosók kemény keféit. Egyes hírek szerint léteznek spéci „puha” kefés mosók is a kabrióhoz, de ilyennel még nem találkoztam.
• A vászontető tisztítására tapasztalatom szerint a „mágikus” henger a legalkalmasabb. (Mosható ragacsos, vagy letéphető papírréteges formában is megfelel.)
• A madárürüléket (vagy más hasonlóan agresszív anyagot) nagyon gyorsan távolítsuk el.
• A tömítéseket rendszeresen ellenőrizzük, ápoljuk.
• A hátsó ablak tisztítására is figyeljünk. Az alkalmazott vegyszer nem támadhatja meg a műanyagot!
• Ne használjuk a magasnyomású mosót közvetlen közelről. Az ablaknál különösen óvatosan, mert be lehet vizezni a belteret.
• Ne használjunk agresszív oldószereket és közönséges háztartási folteltávolítót.
• Mosás után a vízcseppeket (gömböket) töröljük le, mert minden csepp helyén egy világos folt maradhat (vízkő). Akár egy műanyag lap éle is megteszi, mint egy ablaktörlő lapát.
• A tetőt mosás után hagyjuk megszáradni, nedvesen ne nyissuk ki. Ha felhúzva szárad meg, szépen kisimul.