A vásárláskor Pirelli PZero Rosso 225/40R18 szinte vadi új gumik voltak az autón. Lecserélni nyilván nem akartam mert ez egy kiváló gumi, azonban az én kedvencem a Michelin Pilot Sport. Ilyen gumit használtam eddig a 147 - 156GTA-án , akkor még Pilot Sport 2 illetve Pilot Sport 3 típusok voltak. A 156GTA-án kipróbáltam a Pzero Rosso-t is, így közvetlenül össze tudtam hasonlítani a két gumit, és a következőket tapasztaltam:
Merevség: A PZero keményebb, feszesebb felépítésű gumi, a Pilot Sport rugalmasabb.
Tartósság: PZero bírta tovább a Pilot Sport 2 és 3 típusokkal szemben is. Ez a legújabb Pilot Sport 4-nél már a Michelin és a tesztek szerint is sokkal tartósabb, a kategória társaihoz képest ez a legtartósabb gumi. Ez majd kiderül. Mindenesetre a PZero ~ 50.000km-t bírt.
Tapadás: Itt egyértelmű a Pilot Sport fölénye, mind a 2 és a 3 is jobban tapadt mint a PZero. A Pilot Sport 4 pedig különösen, növelték a tapadó felületet is az új mintával (Formula-E). Csere után azonnal érezhető volt a tapadás, jobban mint amit érezni kellett volna csak attól, hogy a kopott gumi le lett cserélve. A kormány "nehezedett", precízebb lett, tökéletesedett a kormány visszajelzése is, semmi rezgés nem érezhető. A vizes tapadásáról híres volt mindig is a Pilot Sport, hihetetlen önbizalmat tud adni vízen, ezt semmilyen más gumi sem tudja. Nagyon hasonló az érzés a Michelin superbike utcai gumijaihoz.
Komfort: a Pilot Sport rugalmasabb félépítése miatt ez sem kérdés
Gördülési ellenállás: A PZero elég durva ebből a szempontból , még anno mértük.
Zajosság: Sokkal csendesebb az új minta miatt (is) a Pilot Sport, a tesztek is ezt mutatják
Köridő: tesztek szerint a Pilot Sport 4 a leggyorsabb gumi a kategóriájában, és ez szerintem is így van. Egyszer mindenképpen meg fogom nézni, de valószínűleg nem a GT-vel, hanem valami mással :)
Nem nagyon vezettem blogot erről az autóról, így most összefoglalnám az elmúlt majd hat évet. Nem lesz hosszú:)
Szóval 2011.11.25-én amikor hozzám került az autó, még csak 40.200km-t futott. Jelenleg 85.000km-nél tart.
Meghibásodás: a sebességváltóban kellett egy tűgörgős csapágyat cserélni,a bal ajtó kilincs kis zsanért, valamint a generátor fesszabályzót kellett cseréni. Ezen kívül gyakorlatilag semmi nem volt
Futómű gyári eredeti, olajcsere 10.000km-ként. Castrol 10W-60 Supercar olajat használok.
Extraként bekerültek a fém fékcsövek, karbon fékbetétetek és pár díszítő kiegészitő, pl. a GTA sport pedálok, küszöb borítások, valamint a legjelentősebb Q2 differenciálmű.
Polírozáson még sosem esett át, de jól is tartja magát az autó, kívül belül. Waxot is csak egyszer, pár hete:)
Ennél az autónál nem vezettem blogot , most viszont írok egyet. Ma tíz éve, hogy 156 GTA tulajdonos lettem . Nem is emlékeztem már erre a dátumra. Biztosan mindenkinek volt már olyan érzése tudat alatt , hogy valamit meg kell néznie, vagy tennie kell valamit . Nálam ez az adatlapom böngészését jelentette a mai napon , amit már jó ideje nem tettem meg. Ekkor láttam meg e nevezetes dátumot. Szerintem ez nem lehetett véletlen. Nem tudom mit jelent, de biztosan kiderül majd.
A 156 GTA egy nagyon különleges autó volt számomra.
Ez volt a 3.2 V6 , amitől azóta sem tudok szabadulni, amit ennél az autónál szerettem meg ennyire. Szerencsére a garázsban most is van egy 3.2 V6 .
Ez az egyetlenegy autó, amit soha többé nem láttam, amióta eladtam.
Ez volt az első olyan autó az életemben, ami egy új dimenziót nyitott az autózásban, ami mai napig tart.
Ez volt az az autó amit talán a legnagyobb becsben tartottam.
Szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen autóm lehetett.
A fotón: valahol Andalúziában ...
Tréningeztünk egyet a további fejlődésért:) Wéber Gabival ismét, ezúttal a Slovakiaringen. Haladó tréning volt, alapfokún is vettem részt már, ez azonban sokkal személyreszabottabb és pontosabb volt. Többet is tanultam.
Az elméleti résszel kezdtünk, ami egy órás alapos, mindent kivesézős elmélet volt. Átbeszéltük az íveket is, és örömmel vettem tudomásul, hogy az elképzeléseim helyesek voltak az ideális ívekről:))
A gyakorlat is más volt, sokkal többet töltöttünk a pályán.
Előbb a gumikra fordítanék pár szót.
Ez volt a második alkalom a Michelinekkel. A guminyomást az első alkalomkor magasan, hidegen ~ 2,4 báron hagytam. A gumihoz adott gyártói utasítás szerint a legalacsonyabb nyomás 1,8bár, innen indultunk. Ez melegek ~ 2.2-nek felel meg.
Ezen az alacsonyabb nyomáson iszonyatosan másképpen viselkedtek a gumik, mint a múltkori alkalommal. Ami őszintén szólva kissé bele is zavart a tréningbe, vagyis nem is kissé. Emiatt nem is tudom pontosan, hogy a tréning időben mérve mennyi fejlődést hozott, pláne ha a sokkal kedvezőbb körülményeket (alacsonyabb levegő és aszfalt hőmérséklet) is figyelembe vesszük. Eddigi legjobb időm ugye a Time Attackon futott 2.38.811 volt, a nap végén 2.36.488 lett. Nem mondanám azt messze sem, hogy ez az időeredmény javulás a tréningnek a hatása lenne. Ez csak a következő tréningen derülne ki, így hogy már van tapasztalat az új gumikkal. Nem is olyan egyszerű a gumikérdés ilyen körülmények között, mint azt az ember gondolná. Itt kevés az, hogy "húú mekkorát tapadt a hétvégén a szerpentinen waze" :)))
Az utcán fényévekkel kevesebb tapasztalatot kell szerezni egy gumival, gyakorlatilag nem is nagyon kell.
Szóval a tréning gyakorlat.
Először közösen mentünk, én vezettem és Gabi írta a tapasztalatait, amit átbeszéltünk. Aztán csere, Gabi vezetett. Majd ismét átbeszélés. Majd csere, én vezettem. Ennek az eredménye olyan köridők, amik között Gabi legjobbja és én legjobb időm között csak pár század különbség volt. Ez számomra mindenképpen hatalmas pozitívum volt:) Közben az autó határait is sikerült azonosítani ezen a pályán.
A tréning többi részében szisztematikus fejlődés volt a cél, ami szintén tökéletesre sikerült. Feladatokat kellett elvégezni a pályán, majd újabb feladatokat, csak más részén a pályának. Gabi elmondása szerint a legnagyobb siker ő számára az volt, hogy a kért feladatokat (amiket meglepő pontossággal "saccolt" meg időben, az a gyakorlatban is annyi időt hozott) sikerült megvalósítani.
Mindenképpen hasznos volt a tréning, ez elvitathatatlan. További közös terveink is vannak, de ezt majd amikor megvalósulnak:))
Ismét a gumi. Mivel ezen a pályán a leggyorsabb kanyarok mint jobbosak, és azok is amik a legnagyobb terhelés teszik ki, a bal első gumi tropára is ment. A futófelület és a perem találkozásánál teljesen vászonig kopott, sőt a futófelület oldaláról is eltűntek a feliratok! Képeket majd készítek. Hogy miért? A nyomás miatt? Vagy a pálya karakterisztikája miatt? Esetleg mindkettő? Vagy egyik sem? Hát, további gumitapasztalatokra van szükség:)
Onboard
Részt vettem az Alfás különítménnyel a második MTA kupán, amit a Time Attack Slovakia-val közösen rendeztek. A szabályzat a szlovák kupa szabályzata volt, ami gyakorlatilag csak a kategória besorolásban tért el. Gépátvétel is volt. Két fő csoport létezett, a széria autók és a módosított azaz "S" és "M". Ezeken belül a súly/teljesítmény alapján rangsorolódtak az autók, én az S3-ba kerültem, volt még S2 és S4 is. A nevezett többség a módosított kategóriákba került. A hivatalos díjazás is a szlovák szabályzat szerint történt.
Ezen a Time Attackon az új kiváló Michelin Pilot Sport CUP gumikkal vettem részt. 225/40R18-as méretben. Rengeteg volt a várakozás részemről a gumikkal kapcsolatban és a kérdőjel is. Vajon jobb lesz mint az Advanok? Egyáltalán lesz olyan a teljesítményük? Vagy jobb is? Milyen nyomáson működnek jól? És milyen hőmérsékleten? Hát ez nem könnyítette meg a napot.
Újak a felnik is, TD matt fekete versenyfelni, 8x18-as méretben. Hőkezelt, nagy szilárdságú alu ötvözet, és könnyűűűű.
A lebonyolítás szerint délelőtt két szabadedzés jutott minden kategóriának, délután pedig szintén két alkalom az időmérős versenyre. Az időjárás már túl sok volt, délelőtt is hatalmas volt a meleg, és az aszfalt hőmérséklete is. Ami délutánra sokkal jobban fokozódott. Meg is látszott az időeredményeket, délelőtt szinte mindenki jobbat futott.
Hogy még jobban nehezedjen, a fékek is újak voltak, amiket be kellett koptatni. Új tárcsa az új karbonos betéttel úgy viselkedik, mintha olajos lenne a tárcsa.
Az első szabadedzés ezzel is telt, lassú köröket mentem,és a fékeket koptattam, ami nem sikerült száz százalékosra. Kalácskával átbeszéltük a dolgot, illetve elmondta, hogy hogyan is kell ezt, neki már nagyobb a tapasztalata ezekkel a betétekkel. A második szabadedzésen már kezdtek tökéletesek lenni a fékek. A legjobb időm 2.38.811 lett. Ez ~ egy másodperccel jobb mint az eddigi legjobb volt ezen a pályán. Azonban hozzá kell tenni, a hőmérséklet nem kedvezett ellentétben az egy másodperccel gyengébb időhöz képest, viszont a gumik most jobbak voltak. Amiben látványosan jobb volt az új gumi, az a kanyar bemeneti sebesség, és a gurulási sebesség. Szerintem ha nem hatvan fokos az aszfalt, akkor még jobb lehetett volna az időeredmény. A guminyomásról nem is beszélve, ami (azóta kiderült) túl magas volt.
Következett az ebédszünet, ami mi elhűsöltünk a boxunkban.
Délután kezdetét vette az első időmérős verseny. A monitoron a boxunkban összesítve láttuk az eredményeket. 2.39.3-as kör sikerült, érezhető volt a további melegedés.
A második és utolsó, mindent eldöntő etapban 2.39.018 lett a legjobbam, ami egy harmadik helyezést jelentett:) Kaptam egy szép kupát, és egy 10%-os kupont:) A második helytől ~ fél másodpercre maradtam le, amit egy Z4M-mel futottak. Mivel ez sokkal gyorsabb autó, nem vagyok elégedetlen:)
Az MTA besorolás szerint is volt eredményhirdetés. Itt negyedik lettem, pontosan 147 ezredre lemaradva a dobogóról, amit Kalmár "PE" Krisz szerzett meg, gratula neki!:)
Óriási öröm volt a dobogón állni és kupát kapni. Mindenképpen szeretném "megszokni" az érzést!:)) Sajnos amíg széria autóval megyek, a hazai MTA szabályzat nem kedvez e célnak.
Tervek vannak, és csak megvalósulnak egyszer!:)))
Promó videó
Több év kihagyás után, idén újra létezik a Time Attack! Ez egy egyszerű kezdeményezés, aminek nagy hagyománya van a világon, itthon is valamennyi. Lényege az időmérés verseny, kategóriákra bontva a résztvevőket. Korlátozás az autó fejlesztésben gyakorlatilag nincs, nagyon komolyan fejlesztett autók vesznek részt a Time Attackon. Különbség még az is egy "sima" nyílt naphoz képest, hogy ide azok jönnek el, akik komolyan veszik a pályaautózást és a versenyzést. Ez a köridőkben is megmutatkozik. Nem ritka valódi versenyautókat látni a rendezvényen. A nap folyamán az egyik boxban folyamatosan lehet követni az időeredményeket egy monitoron és élő kommentár is van:) A nap végén a kategóriákban az első három helyezett kupát kap, oklevelet és persze elismerést, ami a legfontosabb:)
Az autók kategóriába sorolását több szempont alapján végzik. Figyelembe veszik az autó súlyát, teljesítményét, hengerűrtartalmát, félépítését. Milyen gumival van szerelve az autó - utcai, utcai/pálya azaz semi slick, és a slick - , utcai-e vagy módosított futóműve van az autónak, ha módosított akkor milyen mértékben.
Négy kategória létezik, MTA Open, MTA Sport, MTA Pro, MTA Race. Az Open egy nyitott kategória olyan autók számára mint a KTM X-Bow, Radical stb. Sport gyakorlatilag az utcai autókat jelöli, a Race pedig a teljesen átépített- könnyített autókat. Nekem elvileg a Sport kategória "járna" az autó mai szintjén, mert ugye teljesen gyári. Azonban a súly/Le arány miatt épphogy de már a Pro kategóriába sorolták a GTA-át. Ennek felső határa 5,5, a GTA súly/Le aránya 5,44. Ez nem éppen előny, mert a kategória alsó határa, ráadásul az erő magában nem a legfontosabb, inkább kevesebb Le, de pályafutómű és kisebb súly kellene komoly gumival. Ebben a kategóriában gyakorlatilag egyedül voltam mint utcai futóműves autó. Tizenkettő autó került be a MTA Pro-ba, rajtam kívül kivétel nélkül mindenki slick gumikkal szerepelt. Én a sz@rrá kopott Advanokkal mentem, amik már a múltkori nyílt napon is nagyon csúszkáltak. Célom az eddigi legjobb Hungaroringes időm elérése volt a még kopottabb gumikon.
Két folyamatos óra állt rendelkezésre a legjobb idő megfutására. Ez idő alatt gyakorlatilag bármikor fel lehet menni a pályára, és persze lejönni is. Elég komoly idők születtek, nekem tizenöt gyors körből 2.18.288 lett a legjobb, ami a kategória nyolcadik helyét jelentette a tizenkettőből. Amivel elégedett vagyok, mert a kategória végére számítottam. Ehelyett sikerült több gyorsabb autót megelőzni. Ez gyakorlatilag hatvan ezreddel gyengébb mint az eddigi legjobb időm. Aminek örülök, mert ha csak a gumi állapotát nézzük, akkor jó pár tizeddel rosszabbnak kellett volna lennie.
Nagyon jó nap volt, már várom a következő Time Attack rendezvényeket a Skringen, Pannóniaringen és persze a Hungaroringen is. Valószínűleg az Euróringen is lesz rendezvény és talán más külföldi pályákon is. Legalábbis remélem:)
A rajtszámom #12-es volt:)
Cikk
Összefoglaló Video
Eredmények kategóriánként
Eredmények összesített
Ez volt a harmadik alkalom a Hungaroringen a 147GTA-val. A gumik már eléggé viseletesek voltak az SkRingen is, a hátsók már szinte minta nélküliek. Csúszkáltak is eléggé a nap folyamán. Ez a hatodik pályanapja az A048-as gumiknak. Talán még egy-két pályanap van benne, meglátjuk.
Reggel odaértem háromnegyed nyolcra, nemsokára megérkezett Zsolti is. Regisztráltunk, majd indulhatott a nap. Kettes csoportba kerültem és három etapra fizettem be.
Az elsőben sajnos csak keveset mehettünk, egy sajnálatos baleset miatt.
A második etap, ami gyakorlatilag az elsőnek a folytatása volt, Csörivel örömautóztunk, jó volt!:) A hátsó gumik elég rendesen csúszkáltak, ahogy melegedtek a helyzet javult, de nem szűnt meg.
A harmadik etapban is változatlan volt a helyzet a gumikkal. Ennek ellenére a legjobb köridőm 2.18.228 lett. Voltak benne hibák (~ két és fél tized maradt benne), elsősorban a hátsó gumik csúszkálása miatt. Tapasztalat alapján egy új A048 ~ egy mp-vel gyorsabb lehet. A gumikat dicséri, hogy a kopottsága ellenére lehet vele konstans köröket menni. Három egymásutáni gyors köröm 42 ezreden belül volt!
Egyébként élveztem a csúszkálást a gumikkal, ez is a minőségét dicséri, hogy az átmenetek szépek, az autó is jól közvetíti így jól lehet a határon tartani.
Onboard video
Általános karbantartás, olajcsere, szűrők stb.
Közben megérkeztek az új fékbetétek is, de még nem kellett cserélni a meglévőket. Elől a jól bevált carbonos Performance Friction, hátra meg próbaképpen a Vörös Anyag kerül:)
A szerviz természetesen a Csörgő művek, változatlanul a legjobb szerviz:))
A felvidéki Time Attack szervezésében lehetőség nyílt újra ezen a pályán menni. Délután egy órától volt alkalom két órán át használni a pályát, kisebb megszakításokkal. Sajnos csak egyedül voltam az Alfás csapatból, illetve Krisz jött el, de nem a "pályaracingötvenhattal", hanem a 166-tal. Egyébként sokan voltak, a Tunexcomos csapat 15 autóval jött. Forgattak egy promó videót, de engem ez nem zavart:)
Összesen kilenc gyors köröm volt aznap, zömében 2.40.1 és 2.39.8 körüliek. A leggyorsabb köröm 2.39.658 lett, ezzel kb öt tizedet javítottam:)
Onboard video
Onboard események
Jelentkeztem én is erre a szervezésre, amit igy utólag kár lett volna kihagyni. Jól sikerült egy nap lett, kiváló volt a hangulat és az Alfás csapat szereplése is, amivel kicsit magunkat is és a Totalcart is megleptük.
Csöri előző napokban átnézte az autót, és tőle indultunk reggel hét órakor a felvidéki Diósförgetegpatonyba:) Közben kicsi késéssel Krisz is csatlakozott:))
Az idő jó volt, szép napos, és az aszfalt is 25 fok fölé melegedett. Négy csoportba osztották a szervezők a résztvevőket, összesen 84 jelentkező volt. BeeGee kivételével (ő a 100HP-vel a kettes csoportba ment) mi az összes Alfával a negyedik, a legerősebb csoportba kerültünk. Ezen mi is meglepődtünk picit, főleg mert elég komoly autók voltak a csoportban, de végül is jó döntés volt. Összesen három etap fért bele a napba.
Az első etap ismerkedés volt a pályával, számomra is teljesen ismeretlen volt a vonalvezetés, illetve rajzon ugyan láttam, de ez azért kevés. Egyébként egy remek vonalvezetésű, dinamikus pályát ismertünk meg, gyomorforgató szintkülönbségekkel.
Egy felvezető kört mentünk a felvezető autó mögött. Transzponderes időmérés volt. A legjobb időm 2.44.241 lett.
A második etap volt talán a legszórakoztatóbb, ugyanis Kalizsolival egymás elé-mögé keveredtünk, és fantasztikus köröket futottunk, full versenyfeeling volt:) Az etap végén az időeredményekből kiderült, hogy a köreink között egy tized másodpercek voltak, de volt olyan kör is, ahol mindössze 22 ezred. A legjobb időm 2.41.799 lett.
A harmadik etapban sikerült a legjobb időt futnom, 2.40.110-zel. Ebben az etapban voltak a legtisztább köreim, és a pályát is sikerült nagy részében megtanulni.
Nagyon jól szerepelt az Alfás csapat ezen a napon. Az én időm a csoporton belül a legjobb volt, összesítésben pedig a második. Mind az összes Alfa a top10-ben végzett, ami nagyszerű eredmény.
Diadalittasan indultunk haza, Csöri, Krisz és én együtt mentünk. Szenzációs nap volt, mindenki nagyon jól érezte magát, sok fénykép készült.
Totalcar cikk - A TotalCar legjobb napja
TotalCar összefoglaló video
Csoportbeosztás
Összesített eredmények
Onboard video
Onboard video események