Blog >> tartály
Régóta látszott szivárgás nyoma az egyik visszatérő csövön és persze amikor hozzányúltam nyomás alatt természetesen spriccelni kezdett :-(
Ki volt csúszva belőle az erősítésnek szánt réz cső és annak tetején tört el a műanyag cső.
Korábban már írtam róla, meg le is fényképeztem, hogy megöregedett, és szivárogtatja a hűtőfolyadékot a tágulási tartály. Persze, hogy az én autómhoz, nem találok sehol. Majd nézegetve a bologokat feltűnt, hogy a 145 1.6 benzines alfáé tökéletesen ugyan az mint ami nekem kell. Még korrekt áron is van, a csere gyorsan ment még a bilincseket is lecseréltem...
Reggel elindultunk egy rövidebb útra, a Petőfi-hídig jutottunk, ott láttam, hogy füstöl a motorháztető. Félreállás, kinyit. Tök üres a hűtőtartály, és fel is van repedve az oldala. 30 perces várakozás után hoztam vizet a kútról, aztán haza. Szereztem új tartályt, beszereltem, feltöltöttem fagyállóval és vízzel.
Mint már említettem a bemutatkozás átírt változatában, Lapi cartárstól vettem át az autót, gyönyörű, majdhogynem gyári állapotban. A hazautat Kecskemétről, valamint a kb. egy hetes városi furikázást többé-kevésbé zokszó nélkül bírta, elégedett is voltam vele, de sajnos mikor mentem volna vele a Mátrába, párom menet közben vette észre, hogy valami gőz jön a motorból. Nézem én is, igen, gőz, nem is kevés. Ránézek a hőfokra, 110 közeli, ez nem jó... Index jobbra, leállósáv, motor leállít, hibakeresés...
Már mikor elhoztam az autót, tudomásom volt róla, hogy a hűtővíz kiegyenlítő tartály több helyen repedt, az öregségének köszönhetően gondolom. De eddig se a tulajnak nem volt vele baja, se a kereskedésnek ahonnan végül elhoztam. Nekem se volt egy hétig, gondoltam ráér. Hát, nem ért rá.
Bugyogott a víz, motor láthatóan iszonyatosan izzadt szegény, és a víz a kiegyenlítő tartályból teljesen eltűnt szinte.
Szerencsére egy jólelkű munkásember egy Citroen Jumperrel (bár szerintem lélekben ő is alfás lehetett) megállt, és hagyott ott egy fél palack ásványvizet, amivel elgurultam a legközelebbi kútig. Ott vettem ioncserélt vizet, és szigetelőszalagot, hogy amúgy sufnisan megoldjam a dolgot. Az utántöltés után is köpte kicsit a vizet, de leragasztottam, gondoltam jó lesz. Hát nem lett az.
A benzinkútról kijövet még úgy tűnt, az aznapi Mátrázás még meglesz, de ahogy mentünk, láttam, hogy a hőfok ismét emelkedik, és az autó se megy olyan jól. Mondom, ennyit nem ér meg, hogy megfőzzem a motort, visszakanyarodtam, lehúztuk az ablakokat, légkondi ki, fűtés lábtérbe maxra be, 90re lelassít, és szépen hazacsorogtam.
Itthon ismerős által kb. 4 ezer Ft-ért vettem gyári kiegyenlítő tartályt, illetve aluhűtőhöz való fagyállót, és elvittem szervízbe egy megbízható ismerőshöz, aki az előző kis 145-ösömet is javítgatta. Gondoltam akkor már mindent megcsináltatok, a tükörlapot kellett cserélni a bal oldalon, berakattam egy igényesebb direktszűrőt is a gyári szűrőház helyére, kimosattam az egész hűtőrendszert, és átnézettem, miért recseg néha a jobb első felfüggesztés. Elméletileg nemsoká készen lesz, alig várom már, hogy visszaülhessek bele :)
Mivel a hűtőradiátor néha-néha eresztett valamint Zé kartárs munkássága ellenére a termosztátról a hűtő alsó részére menő cső továbbra is eresztett, ezért ezek cserélve lettek. Sikerült beszerezni belevaló kiegyenlítő tartályt is.
A művelet során bebizonyosodotta, ami eddig is sejthető volt, hogy az autó eleje törött volt. A kereszttartó cserélve volt, valamint a hűtőventillátor ház is el volt vetemedve annyira, hogy valamikor beleért a hűtőradiátorba a ventillátor rögzítő pöcke is. Szerencsére a házat sikerült helyretenni.
A klímaradiátort vissza sem tettük, mert az tuti cserés, annyira el van vetemedve, de a klíma most annyira nem fontos.
A balos lámpamosó műanyag csatlakozása el van törve, így a lámpamosó nem lett visszakötve, így úgy sincs értelme használni.
A tartályon a csonk, amire a folytószeleptől érkezik a cső, meg volt repedve és könnyezett, ezért ezt is cserélni kellett. Csak jobbos tartályt sikerült beszerezni, úgyhogy ez került bele.
Egy "motortérben matatás" alkalmával vettem észre, hogy a hűtővíz kiegyenlítő tartály (1. kép) nem teljesen fix, és rezgésre hajlamos.
A rezgés a kupakjának lefele ütögetésével előidézhető!
A mai napon volt egy kis idő és elhárítottam a problémát. Kitekertem a tartály tetején levő 2 db M6-os tartály rögzítő anyát (2. kép), és a tartályt egyszerűen kiemeltem az alsó kengyelből.
A rezgésért ez a kengyel, és a tartály műanyag füle volt a felelős (3. kép). Illesztési pontatlanság!
Megoldásként a kengyelre Loctite 595 szilikonos ragasztót (4. kép) kentem (5. kép), mely kikeményedés után gumiként viselkedve elnyel minden rezgést-mozgást.
A kiszerelt és előkészített alakatrészeket, a motortér felső részének alkatrészeihez hasonlóan bevonatoltam.
A szemcseszórt részeket Tiszakorr rozsdagátló alapozóval alapoztam szórással 1 rétegben, majd Alvikorr zománccal bevontam szórással 2 rétegben.
A horganyzott alkatrészeket, kötőelemeket 95%-os tiszta horganyt tartalmazó akril gyanta kötőanyagú Hanno horgany spray-vel fújtam 3 rétegben.
1-2. kép - lefestett felszerelt légszűrőház tartó
3. kép - felszerelt letisztított és szilikonnal leápot légszűrőház
4. kép - lejavított motortartó bölcső
5. kép - lejavított kereszttartó
6-8. kép - lejavított klímahűtő
9. kép - lefújt szélvédő mosó folyadék tartály tartó
10-12. kép - felszerelt szélvédő mosó folyadék tartály tartó