Blog >> tárcsa
Történt, hogy egy tempós szerpentinezés után túlmelegedett a fék és elkezdett nyúlni a fékút. A szaga is rettenetes volt. A gyári méreteken belül kerestem megoldást ami bírja a kiképzést és utcai átlagos használat során is megfelelő.
A választásom a Brembo Sport termékére esett. Külföldi oldalakon olvastam pozitív tapasztalatokról, illetve neves gyártó lévén bizalmat szavaztam.
A gyártó szerint 600 C-ig jó fékhatást nyújt, legjobban 200-300 C között működik, és hidegen is elég erőteljes fékhatás van, így nem kell melegíteni átlagos használat esetén.
Kiegészítettem a szettet még fémszövetes teflon fékcsövekkel, valamint dot4+ fékolajjal töltöttem fel a rendszert a kívánt hatás elérése érdekében.
A szerelés menetét nem írom le. Inkább a tapasztalatokat osztanám meg.
Először csak a fékcsöveket és a fékfolyadékot cseréltem le, hogy külön tudjam értékelni a hatást.
Írták, hogy a fékhatás hamarabb jelentkezik az új csővel, jobban adagolható a fék, az ABS is direktebben fog működni. Hát rosszabb nem lett az tuti, de nem esküdnék meg az ellenkezőjére. Frankón működik, talán hamarabb felkeményedik a pedál álló helyzetben taposva.
Ezek után cseréltem tárcsát és betétet.
Először pár száz km-t kímélve vezettem városban, hogy rendesen összekopjon. Utána a gyár ajánlása szerint "megedzettem" és attól kezdve lehetett "ütni".
Hidegen fog annyira mint az előtte használt Zimmermann tárcsa és Textar betét.
Érezni, hogy több fékezés után, amikor melegszik, jobban fog.
A "tesztpályán" ahol az előző szett túlmelegedett, ott ez bírta a gyűrődést. Volt ugyan szaga, de fékhatás is megmaradt.
Gyakran kell lemosni a fékport, különben hajlamos a nyikorgásra. Illetve a furatok miatt erőteljes lassítást búgás kíséri.
Az ára kicsit magasabb mint az EBC, amit szintén sokan dícsérnek. Azzal sajna nincs tapasztalatom.
160.000 Km
Az első két 330 mm -es tárcsa már az autó vételekor is erősen lekopott volt, akkor mi csak betéteket cseréltünk, hogy halasszuk a dolgot. Azóta beleszaladt 30.000 Km az autóba, a tárcsák már biztosan a minimális vastagság alatt vannak, minimális rázás is érezhető illetve 140 km/h felett valami rezonancia is kifejlődött, elképzelhető az is a tárcsák miatt. Menniük kell ...! A két hátsó fék ránézésre még elment volna - gyanítom ott cseréltek a friccek néhány évvel ezelőtt - viszont ott meg a kézifék mechanika miatt aggódtam, a bal oldali tárcsak furcsán is nézett ki, mintha szakaszosan megégett volna és az autó egyik fékje egyébként is mintha picit fogna.
A tervezést rendelés követte: előre 330 mm Brembo 9365.20 bevonatolt tárcsák, hátra 278 mm Brembo 9364.20 bevonatolt tárcsák, betétek előre Brembo 23115, hátra Brembo 23109. Plusz egy felújítókészlet a biztonság kedvéért és fél kiló Tutela DOT4 a folyadék cseréhez.
Az első fékek nagyjából simán mentek, a rögzítő stift kiütése volt kicsit nehéz a bal oldalon. Viszont légtelenítéskor a nyereg egyik szelepét ki kellett cseréljük, mert nem engedett át semmit. A hátsó rész ínyencebb volt. A bal hátsó féken a munkahenger porvédő gumi (karmantyú) teljesen el volt csavarodva és szétszakadt. Persze a víz bejutott, a munkahenger összerohadt a nyereggel, nem mozgott. Ezt nehéz volt kioperálni, a munkahengert ki kellett cserélni, gumi elemekkel együtt, a kézifék visszatekerésével. Felújítás után jó lett, a kézifék szépen mozog, 5-6 kattanásra beállítottam.
Bonus #1 a téli-nyári kerékcsere is megtörtént. A nyári Bridgestone -okon nem látszik kopás, szépek. A téli szett alatt viszont sajnos a felni nem szép, arra is ráférhet majd egy felújítás ...
Bonus #2 a kiegyenlítő víztartályt is kicseréltük gyárira, nincs benne fém megerősítés, de jónak tűnik. Folyadék feltöltve MAX jel alá.
Bonus #3 pollenszűrő cserélve.
Hiába voltak újszerűek a tárcsák elől, sajnos ütöttek. Nagy tempóról való fékezésnél pedig rázta a kormányt is. Az első képen látszik, hogy mennyire rossz volt.
Mindkét oldali cserélve lett. TRW betét- TRW tárcsa kombóra. A 159-nél beválltak. Most kezdődhet a bekoptatás.
Az alkatrészeket autodocról rendeltem, cikkszám alapján. Pár nap alatt itt volt a csomag gond nélkül, ráadásul ingyenes szállítással.
Eljött az ideje az első fékek cseréjének, új tárcsát és fékpofákat kapott a vas.
Az előző betét már a kopásjelzőig kopott, így időszerű volt...
90.000 km után elfáradtak az első tárcsák és fékbetétek, ideje volt a cserének.
Mellette cserélve lettek az alsó lengőkarok és szilentek.
130.000 kilométer van a vasban és már jó ideje jelzett, hogy a betétek kopottak. 15 pénzért vettem Textar szettet a sportfékhez, rézpasztát és haveréknál kibontottam. Nagyon jól szerelhető ez a Brembo. A féktárcsa vállát 2ezresért levette egy esztergályos. Szép lett, a fék kiváló, nem sír.
Ami az extra, hogy a tárcsa még szinte biztosan a gyári (26,5 mm vastag szóval még épp elmegy), de a döbbenet, hogy a betétek 0849 gyártási (?) számot viseltek, na meg Fiat-Lancia-Alfa logokat. Tehát lehetséges, hogy ezekkel jött ki a kocsi 2009-ben! Haver szerint nem gyakori, de el lehet ennyit menni, főleg mert ezek nagyon vékonyra koptak.
Eltelt 15 ezer km az előző olajcsere óta, így bejelentkeztem Csörihez a következőre (kb. 226600 km). Beszéltük az előző alkalommal, hogy a hátsó féktárcsák is csere érettek (gyári betétek és Jurid tárcsák kerültek be), valamint télen néha lefagyott a kézifék, meg elég gyengén is fogott, így azt is felvettük a listára. Továbbá a bal hátsó dobbetét is szét volt szakadva, a hátsó lökhárító/műanyag elemet nem is igazán fogta/merevítette. Gondoltam, cseréljük párban, így abból is lett két új.
Ja, 2x felvillant a "víz az üzemanyag szűrőben" felirat az utóbbi fél évben. Nem tudtam mire vélni a dolgot, de úgy döntöttem, hogy akkor cseréljük azt is, hiába volt az előző olajcserénél is cserélve.
Aztán, amikor kész lett minden, eszembe jutott, hogy én fékolajat is cseréltetni akartam. Ezt már úgy említettem Csörinek, hogy majd akkor legközelebb, de azt mondta, hogy csináljuk meg még gyorsan, belefér. Úgyhogy az is új most.
Aztán jött a számla. Amikor meghallottam, hogy mennyibe kerültek a gyári dobbetétek, akkor már tudtam, hogy nem annyi lesz a végösszeg, mint amire kalkuláltam :D
De, ahogy egy tanult barátom mondta, akinek majomra van pénze, annak banánra is legyen. :D
Mert bár tudjuk, hogy a fék a buziknak való, azért néha csak kell használni és akkor igen jól jön. Így gondoltam kicseréltetem, mégiscsak költséghatékonyabb megoldás, mint a darabonként 450ezres xenonfényszóró szilánkjai fölött sírdogálni.
Mikor a kuplungos móka után elhoztam az autót, jelezték a szervizben, hogy ésszel legyek, mert a fék erősen az elfogyás felé tendál. Abban maradtunk, hogy a pannon puma lekerül a lélegeztetőgépről az előző sokk után, akkor jelentkezem és megejtjük a cserét.
Hosszas eszmecserék után arra jutottunk, hogy párezer Ft spórolás nem éri meg a kockázatot és a szerviz által javasolt teljes Bosch szett kerüljön fel az általan javasolt Zimmermann tárcsa és TRW betét páros helyett. Szerencsére a fékcsövek hibátlan állapotban voltak, így azokat nem kellett cserélni, fékfolyadékot viszont mindenképp, mert a szervizkönyv szerint 2012-ben volt cserélve, ami alapján esedékessé vált már erősen.
A fékpedálon sokkal pontosabb a visszajelzés azóta, a fékhatást még nem teszteltem, nem akarom szétégetni a friss féket.
Ezen kívül apróságok voltak csak, egy első helyzetjelzőt kellett cserélni és felkerült egy alsó motorburkolat, ami az előző szervizlátogatások valamelyikén (még 2016-ban) elmaradt...
Sajnos a jobbos oldallégzsák kontakthibája nem múlt el a ráolvasásoktól, az komolyabb beavatkozást igényel.
Ja meg volt egy gumicsere is, a a Hankook Ventus Prime 3 K125 helyett egy Bridgestone RE002 lett a nyári gumma, ezt egy gumicsere árában sikerült megoldani :) Egyelőre "elájulva nem vagyok a Bridgestone-tól, de jobban fog, mint a Hankook, nincs benne az a "lötyögősség" sem, amit abban nem szerettem. A tapadásával amúgy elégedett voltam annak is.
4 db új TRW tárcsafék, elől hűtőt és a hozzávaló TRW fékbetétek és kézifék kötelek cseréje + féknyergek festése. Jobb elől csapágy csere az agyban.
Hipp-hopp elszaladt a nyár és vele újabb 12000 gyönyörű kilométer, így már nagyon aktuális volt a szervizlátogatás.
Felkészülten érkeztem 5L Selenia WR és bosch-mann szűrők társaságában, hogy azzal már ne menjen az idő.
Apróságok összejöttek az elmúlt hónapok során, valami csapágyas zörgés is jött a motorból hidegen, kicsit cicergett az egyik lengőkar, illetve a sok takarítástól függetlenül időnként rosszalkodik az EGR is.
Sikerült megállapítani a hibát, a zörgés a generátor ékszíjtól jött, így ékszíj csere, feszÍtő és görgőcsere + ékszíjtárcsa csere, mert nagyon darabokban volt már. A felső lengőkar csere is megvolt + az eredeti terv az olaj és szűrők cseréje. Az EGR-el is sikerült kezdeni valamit, remélem most már jól viselkedik majd, mert a következő lépés a falazás lesz, nincs kedvem küzdeni vele a továbbiakban.
Sajnos kiderült, hogy az egyik motortartó bak is elég gatya állapotban van, azonban nem sikerült keríteni, így ez a projekt tolódik még pár hetet.