Az első lengőkar csere után elvittem futómű állításra, ahol észrevettem (ÉN), hogy a hátsó torziós rúd hajlott. Elvittem Pistihez és egy 20 tonnás préssel vissza egyengette az acél darabot. Így már be lehetett állítani a futóművet. Kiderült, hogy kerékdölést nem lehet az autón állítani, de szerencsére még így is határértéken belül volt, illetve az is, hogy nem volt törve mert az összetartása a váznak 0,00 "eltérést" mutatott.
km: 184500
Munkadíj: 8000 Ft
Futómű beállítás: 5000 Ft
288150 km
Teljes hátsó futómű felújítás, és részleges első. (felső lengőkarok)
...avagy legalább a visszapillantó-tükör maradhat a helyén...
A mai délután igen meghitten telt... Felfedeztem, hogy hogyan lehet leszedni a hátsó ülések melletti függőleges burkolatokat. Mert erre szükség van, ahhoz, hogy ki tudjam venni a csomagtartó két oldalán lévő kárpitokat, amik pedig a torony csavarjához való hozzáférést akadályozzák... (Nem tudom, miért nem lehetett volna egy szerelőablakot tenni oda...) Az az Alfa mellett szól azonban, hogy még a tornyok tetejére is tettek egy vastag hangelnyelő sapkát. Prémium, na.
Vicces az ABS-szenzorok kábelével való játék is... Mert ugye a szenzorok ilyen idős korban már nem hajlandóak kijönni a jól megszokott helyükről (vagy max. több darabban). Így az első csatlakozót kell megkeresni és végig kifűzni a kábelét...
Szerencsére a csatlakozók nincsenek túl messze, a csomagtartó hátsó-belső pereméhez vannak rögzítve és könnyedén bonthatóak. Egy gumi átvezetőgyűrűn keresztül megy ki a kábel "a külvilágba". Ezt a dugót kell kinyomni, így már kihúzható a kábel.
Picit szerelőbarátabban is meg lehetett volna ezeket oldani. :(
Apró adalék, hogy az eLearnban csak egy mórickábra mutatja, hogy hogyan kell levenni a kárpitot. Alul szerintük egy csavar fogja, ami függőlegesen áll. Majdnem... egy patent fogja és vízszintesen van. Amúgy minden stimmel. (Az e felismerés során elhangzott szöveges kommentárt inkább nem részletezném. ;)
Ha már így in-medias-res belevágtam a dologba, az előzmények: Kellemetlen puffanást lehetett hallani jobb oldalról, ha áthajtottam egy csatornafedőn, stb. Olyan volt, mintha finoman egy kartondobozra csapott volna valaki teljes tenyérrel. Ígyhát megrendeltem az összes cuccot hátra: A 4 db keresztlengőkart, a 2 db hosszlengőkart és a hátsó végükre a 2 db szilentet. A Triscan márka mellett döntöttem, az Alfistin jókat olvastam az általuk gyártott csomagolt dolgokról. Az új stabrudak Lemförder-ek. (A gyári TRW-vel ellentétben, nem műanyag, hanem fémpálca. Bár előbbi is tökéletesen megfelelt. De nem úr aki nem herdál... :)
Sajnos a szóló szilentekről kiderült, hogy nem a hátsó agyba valóak, hanem max. a keresztlengőkarok újraszilentezésére jók. Már ha vki erre érez késztetést...
Kis kereséssel kiderítettem, hogy melyik fajta való bele. Az ePER tanulsága szerint az Alfa eleinte biztos nem számított rá, hogy ezt majd valaki ki akarja az agyból sajtolni... Merthogy egyáltalán nem mutatja külön alkatrészként. Mindenesetre a 164 hasonló helyen használt szilentje passzol ide is. (32,1mm átmérő és 32mm hüvelyhossz.)
(Típusszámok: Febi 33010, Ruville 985844) Piriéknek a Ruville-el voltak jó tapasztalataik.
Rizzo cartárs is talált egy passzoló szilentet, ennek UNIX-os cikkszáma:10502069.
Pirinek amúgy nagy köszönet a telefonos segítségért és a hasznos tanácsokért. (Sajnos bizonyos támadások miatt, már nincs itt az Amorén.)
Lengéscsillapító cserére amúgy nem számítottam (na jó... megfordult a fejemben). Helyesebben inkább reméltem, hogy nem kellenek €€€. Rugókat mindenesetre beszereztem, hátha kelleni fognak. (Lesjöfors gyártmány, Made in Sweden, katalógus itt). Kb. 30kg-nyi csomag már avatott szem számára észrevehető volt a kerékívnél. A szétszedés azonban megmutatta: A lengéscsillapítók 200ekm-nél TELJESEN tönkrementek. NULLA gáz volt már bennük. (Vagyis nulla nyomás...) Egy ujjal is vissza lehetett nyomni a rudat. Amúgy olasz gyártmány, de a gyártó nem tette rá a logóját.
Mivel már régebben sem számítottam a cseréjükre, már volt favorizált típus: A Bilstein B4 széria megfelelő darabjai. Ezek kb. a gyári gátlók karakterisztikáját nyújtják. Ami a jelek szerint meglehetősen kemény volt anno. :) Én az autómat nem ilyennek ismertem. Visszagondolva amerikai autós feelingje volt. :) Most kb. kő kemény és tovább javult - az amúgy is átlag feletti - kanyarsebesség. Természetesen most feljebb hordja az orrát a hátulját az autó, de csak minimálisan. Valószínüleg az új rugók és a lcs-k "nyomóhatása" együttesen okozza. Emiatt ma este (a tegnapi út és a mai munkanap miatt elég fáradtan) képes voltam autózni egyet. B)
Az egészben az a pláne, hogy az "alapos gyanú" miatt már nyáron elvittem az Autóklubhoz lcs.mérésre az autót... (Beregszász utcai állomás.) Szerintük mindegyik lcs. rendben volt. Lehet, hogy náluk csak a lcs.-k hiánya okozna tűrésen kívüli értéket?? Ennyit erről...
A porvédőkrő annyit írnék, hogy nálam a gyáriak belső átmérője valamivel nagyobb volt, mint a Bilstein lcs-k rúda. A gyári lcs-kon volt a tengelyen egy kiszélesedés, erre volt ráhúzva az összeszűkülő belső részük, így nem vándorolt fel-le. Mivel a Bilsteinek rúdján nincs kiszélesedés pár menet (jó minőségű) power tape-pel orvosoltam ezt. Persze lehet venni új, Bilstein porvédőket is, de a gyáriak minősége szemmel láthatólag jó, így - szerintem - nem kell feltétlenül ezeket is cserélni.
Tapasztalatok: Megtettem kb. 3-4ekm-t, így tudok írni már valamit. Kezdem a rosszal: megszűnt az amerikai autós, komfortos rugózás. Legtöbbször szépen kisimította a csekély, megmaradt csillapítás az útegyenetlenségeket. Most sokkal jobban kövei az autó az út hullámosságát, nem annyira komfortos, cserébe sportos. Szerintem ennél keményebb futómű egy hétköznapi autóba nem kell. Nagyon pontos az irányítás, nincs vándorlás hullámos úton. Pályán is be lehet állítani az ívet és mintha sínen húznák az autót. Régen, a hosszlengőkar és a lcs-csere előtt ez érezhetően nem így volt. (A keresztlengőkarok valószínűleg nem voltak még csereérettek, ezért nem hiszem, hogy azok okozták a változást.) Sajnos kivételesen nem volt a beszerelés előtt mód arra, hogy a speciális festékemmel lefessem a lcs-kat. Itt-ott már látszik is, hogy nem konzerválták agyon a gyárban őket. Később majd orvoslom ezt a hiányosságot.
A bonyolult és ettől kifinomult futómű a 156 egyik legnagyobb előnye.
Már említettem a 156 topicban is, hogy érdekes hangot hallani hátulról / jobb oldalról.
Akkor jelentkezik, mikor pl. egy nagyon enyhén mélyebben fekvő csatornafedélen áthajtok.
Olyan hang, mintha teljes tenyérrel ráütnék egy kartondobozra. (Ezt a hangot német fórumokon is többen így fogalmazták meg.)
Úgy tűnik igazából nem is "belehajtáskor", hanem éppen a csatornafedél elhagyásakor jön a puffanás. A lengéscsillapító a legvalószínűtlenebb, ezeket bemérettem, illetve cseréjük másnál sem hozott javulást.
Sokan emlegetik (szokás szerint német fórumokon) a kerékagy tartójába préselt szilentet. Szóba került még a toronycsapágy, de ez nem olyan valószínű.
Ha esetleg valakinek volt már ilyen problémája és tudja a megoldást, szóljon!
Hosszlengőkarokat és ezeket a szilenteket mindenképpen akarok cseréltetni. Azon viszont gondolkodom, hogy egyből keresztlengőkarokat is vegyek-e. (Illetve stabrudat is... Ez esetben komplett lenne a felújítás.)
A hátsó rugók cseréjén is gondolkozom. Van egy olyan érzésem, hogy minimálisan jobban ül az autó hátulja, mint kéne. (Ez további 15-20eFt-ot jelentene.)
Minden észrevételt és javaslatot szívesen fogadok!
Update: Megrendeltem hátulra a lengőkarokat és a szilenteket. Ennyit igazán megérdemel az autó 200K-nál.
Készen van, pontosan egy munkanap...
Persze annak, aki készült rá, és már csinált pár ilyet, megvan a megfelelő lexikális tudása és tapasztalata, érti, hogy mi miért és hogyan, és technológiailag is felkészült. Ki más, mint Dudás Zoli barátom.
Hogy mi lett hátul kicserélve?
MINDEN, még a hátsó híd is lekerült és egy előre felújított (thx Becza!!) került fel helyére.
Mert sokat nem ér az egész feszes futómű, ha az egész híd mozog a kaszni alatt.
Mindenféle szemek lettek cserélve, meg ilyen bumeráng, vagy mi a répám (a régit eldobtam, de visszajött...), meg gátlók (az össze is csúszott szétszedés után...) meg stabszilent, meg még sorolhatnám.
Kutya sem gondolná, hogy az ülések és a kalaptartó is feltétlenül el kell hogy hagyja a gépjárművet egy ilyen projektnél.
Na meg van csinálva a popója, jó kemény lett, és magasabb is.
Hát igen a nyaralás az ott van a kocsi alatt, és remélem, hogy évekig nem is lesz gond vele.
Természetesen most jobban hallatszik az eleje...
Lehet gyűjteni arra is, talán az nem lesz ekkora ügy.
A nap jól telt, közben néztük a nagydíjat is, és nem maradt el a közös kajázás, kávézás, na meg a jó hangulat.
Ezúton is köszönöm Beczának a segítséget a hátsó híd miatt, Dekkának az ülés szerelés miatt, Zsoltikának és Gyugyonak a hangulatért, na meg persze köszi Bazsám, h égőt cserélhettem a Bazsiszpájderben.
Természetesen legnagyobb hála Zé. nek.
(mit köszöngetek itt ennyit, ez nem egy Oscar díj átadás:-) )
Ma végre megtörtént a hátsó futómű cseréje, minden probléma mentesen zajlott...
sajna csak a telefonnal tudtam képeket készíteni, így hát nem a legjobbak.
Most, hogy már végre itthon van a gép, neki tudtam állni felújítani a futóművet! Először a hátsónak „estem” neki, de előtte ugye le kellett vennem a kipuff. rendszert, meg a benzintankot is! A következő lépés az volt, hogy kiszivattyúztam a fékolajtartályból az összes olajat, hogy ne csöpögjön mind a nyakamba! Így is maradt elég a csövekben! Aztán leugrottak a helyükről a féknyergek, féktárcsák, lengéscsillapítók, rugók, lengőkarok, stab.rúd és végül a híd is! Persze, nem volt ennyire egyszerű, mert azért a csavarokkal meg kellett szenvedni, de végül én nyertem! És ez mind-mind újra cserélődik a híd kivételével, mert azt Marklartól vettem használtan! De ez is szépen le lett csiszolva, aztán festve és most úgy néz ki, mintha új lenne! Mehetnek a helyükre az új alkatrészek! A régi hídról átszereltem az újra a fékerőszabályozót, majd a lengőkarokat, de ezekben még a csapágyak is ki lettek cserélve! Helyükre kerültek az új kerékcsapágyak is az aggyal együtt! Aztán vissza a stab.rúd (szintén csiszolva és festve), és az ültetőrúgók mellé már a Bilstein sportgátlók kerültek (ez itt a tyuning helye) a gyáriak helyett! Kapott vadi zsír QH féktárcsákat, Textar betéteket, 16V féknyergeket (állítólag ezek kézifék része nem rohad be, mint a 8v-é) és gumi fékcsöveket is! Egy fém fékcsövet kellett csináltatnom (500,-) gyorsan, mert leszedéskor kitekerődött a nyaka! A többi fém fékcső már egy korábbi projektnél ki lett cserélve! Aztán már csak a kézifék bowdenek voltak vissza és a kézifék beállítása! De ha már úgy is lent volt a benzintank, kicseréltem a benzinszűrőt is! Ahogy elnéztem ez még soha nem volt cserélve, épp itt volt az ideje! Aztán tank vissza és jöhet az első futómű! Persze a csúnya lemezfelnik helyett már felkerültek az aluk a nyári gumikkal és az új kerékcsavarokkal (4800,-/16db)! A kipuff.-t még nem raktam vissza, mert az első részét is le kell majd szedni! :-)
Ma az utolsó gyenge láncszem is javítva lett - nevezetesen a belső GL-szem - Lenkeyék végezték el a munkát. Ezután a teljeskörű retus után elvihettem végre futómű állításra... Éppen ideje volt már, hogy befejezett legyen a munka, nagyon untam már a szervízbe járást, meg hát az anyagi vonzata sem kevés egy ilyen teljes felújításnak... :(
A gyári állapotú sem lehet jobb/csendesebb ennél. :)
Lenkeyék IS megállapították, hogy kifejezetten jó állapotú a verdám - ő aztán látott már jó néhány 166-ot alulról/szétszedve.
Az eleje egész rendben van, átnézettem azt is. Az majd csak később lesz anyagi csőd okozója...
Egy jelentősebb összegbe került ma is a hátsó futómű rendbetétele - és még nincs vége...
Stabilizátor, kereszttartók, lengőkar-összekötők lettek átszilenteztetve. Sokkal erősebb gumit kapnak a gyárinál, így jó ideig nem lesz velük gond. Érezhetően masszívabb a hátulja, DE még kell rá költeni... :(
Valóban a hátsó futómű a leggyengébb láncszem a 166-nál, ezt tapasztalhatom a saját bőrömön/családi büdzsénken.
DE EGYSZER AZÉRT IS HIBÁTLAN LESZ!!! :)
Ma Gerissimoéknak hála ( 1000x THX ), na meg a jó áron beszerzett alkatrészeknek, elhallgatásra ítéltetett a hátsó futómű.
No nyifogás, nyöszörgés, kopogás! :)
Konkrétabban: cserélve lett a 166 hátsó fertályának egyik rákfenéje, a külső G-szem, a stabilizátor szilentek és " kutyacsontok". A mesterek átvizsgálása azzal az eredménnyel zárult, hogy a többi része - lengőkarok - jó állapotúak.
Még mindig terpeszt egy kissé a vas, lehet, hogy megpróbálkozom egy futóművessel...