Blog >> takarítás
Valamivel több, mint egy hete (0307) fura hangot hallok a motortérből, mintha valami tovább pörögne, amikor kinyomom a kuplungot és szép lassan leállna. Ami elvileg normális dolog is lehetne, de ezt eddig nem lehetett kihallani a motorháztető alól.. Egy sajnálatos esemény miatt, ma (0307) sikerült kb. 650 km-t beletekerni az órába. Egy nap alatt ennyit ritkán megyek vele, de most is jól vizsgázott. 140-160 km/h közötti utazóval tettük meg a táv nagy részét az M7-esen, közbeiktatva Budapestet is a reggeli csúcsban és így is 8,53l/100km-es átlagfogyasztást sikerült elérni. Ami nem az eddigi legjobb, de a körülményekhez képest egészen jó fogyasztás. Visszafelé elkapott minket egy elég komoly esőzés, sötétben.. ezt már csak a 156-os ’világhírű’ fényszórója tetézte, a sima HELLA H7 izzókkal, na meg a belülről nem éppen tiszta első szélvédőm. Úgyhogy a kilátás nem volt éppen elragadó.. valamit kezdeni kell a fényszóróval és a szélvédővel mert nem látok ki.. főleg ha jönnek szembe..
Másnap (0308) lecseréltettem a téli kerekeket a múlt hónapban beszerzett nyári szettre. Mivel azok már a gumizáskor ki lettek centírozva, így csak le- és felszerelni kellett. (2.000 Ft)
km óra állás: 199.817 km
A téli gumikat idén 3.044 km megtétele után cserélték a nyáriak. Eddig összesen három telet használtam ezeket a (Dunlop) téli gumikat, összesen 12.802 km-t megtéve velük. A gumik továbbra is jól teljesítenek. Ajánlott vétel! :)
A nyárira való kerékcsere előtt, még 16” téli kerékkel lemértem a sárvédőív magasságokat (az autó üres volt): BE 63,5 JE 63,5 BH 64,5 JH 63,5 (1 cm különbség a két hátsó oldal között..)
(hátsó ülésen lévő 4db nyári kerékkel, hátul: -1 -1 cm) Majd később 17” nyári kerékkel is lemértem ugyanezeket (az autó itt is üres volt): BE 64,5 JE 64,5 BH 65,0 JH 64,0 (itt is megvan az 1 cm különbség a két hátsó oldal között..) – melyről a 2014. júliusi blogban írok majd részletesebben. Eredmény: nyári kerekekkel elől 1-1 cm-rel lett magasabb az autó, míg hátul 0,5-0,5 cm-rel, de az 1 cm különbség a két oldal között megmaradt.
Ebben a hónapban értük el (0317) az óra szerinti 200000. alfás kilométert, ami mint az előző havi bejegyzésből kiderült még csak kb. a 178 ezredik. Így azért kicsit megnyugtatóbb, annak ellenére, hogy a 200.000 egy szép kerek szám. :)
A hó végére (0329) elég szép idő kerekedett, így nem volt más hátra, mint kitakarítani az autót és a garázst is már végre a téli dzsuvától..
A jó időre való tekintettel (délutánra esőt mond..) megejtettem a nagytakarítást. Külső-belső takarítás, műanyag bőr és kédergumi ápolás, motortér megtakarítva, króm betétek felpolírozva. Szép lett! :))
Hibajelenség ütötte fel magát. Előfűtő gyertyára panaszkodik a computer. Kivizsgálva, 4-ből kettő cserélve (1 már korábban megvolt). Emellett Klíma szűrő és gombairtás elvégezve, készülvén a nyárra.
Miután sikerült szereznem (0712, Dk.Bárdi) két darab új, sárga színű index izzót, kicseréltem (0713) őket mindkét oldalon. Ez a csere sem, - mint ahogy minden hasonló hozzányúlás általában az autóhoz - nem ment egyszerűen. Az utángyártott füst színű index búrák nem arról voltak híresek, hogy jól szigeteltek, így eső és autómosás után párásodtak is rendesen, aminek kellett idő, mire kiszáradtak újra. Ahogy a víz, úgy a por is bejutott időközben, így egy alapos tisztítás után szilikonnal vékonyan körbeszigeteltem az összetételt. Kicseréltem az izzókat, de a jobb oldali foglalatba betéve az új izzót nem világított. A víztől kicsit korrodáltak az érintkezők, ezeket alaposan megreszelgetve majd kontakt sprayvel befújva máris tette a dolgát. Az indexbúra nem száradt olyan gyorsan, mint ahogy azt terveztem. Viszont így, hogy egy minimálisan még képlékeny volt a sziló, talán szigetel most már annyit tényleg a kasznihoz érve, hogy nem enged be több port és nedvességet. Visszaszerelés után egy rég nem látott látvány fogadott: a tiszta búrán át tisztán látni lehet az izzót. Nahát! :)
A gödöllői Unixban sikerült végre a műszerfalba való 2,3W-os rizsszem izzókat is találnom (0706). Vettem is gyorsan egy dobozzal, (10 db HELLA), biztos, ami biztos alapon, mivel ezt már nagyon rég óta kerestem, de vagy nem volt sehol, vagy 5W-os és nagyobb volt méretben is, vagy a mérete volt jó, viszont csak 1,2W-os, ami világított ugyan, de alig lehetett látni. Betettem a 2,3W-osokat a hiányzó helyekre és most már újra látni 0-40-ig is a km órát, stb. :)
Visszaszereltem a szivargyújtót is a helyére, mert abban is cserélni kellett a két rizsszem izzót, így addig nem akartam visszatenni a múltkor (kb. másfél hónapja..), amíg ezek nincsenek kicserélve.
A középső szellőzőrácsot is kiszereltem a műszerfal tetejéről. Kimostam a szellőzőt és kitakarítottam a légcsatornákat, amíg elértem, ill. régóta hallottam valami csörgést a műszerfalból, hol jobb, hol bal oldalon.. így nehéz volt kitalálni mi is lehet az. De most találkoztam két kisebb méretű kóbor alátéttel, amiket egyből ki is kaptam, amíg szem előtt voltak. Azóta megszűnt a csörgés. Szerencsém volt, hogy épp akkor, pont ott voltak.. :) Mielőtt visszaszereltem a szellőzőrácsot, a lyukat körbeszigeteltem rezgéscsillapító alátétszalaggal, ne rezonáljon be véletlenül se most már.
Visszatettem a múltkori beázás óta (0610) kiszerelt jobb első ajtónál lévő küszöb díszlécet is. A díszlécet rögzítő törött patenteket kicseréltem épekre, így végre teljes hosszon jól fogja a műanyagot a négy patent.
Az anyósülés övfeszítőjénél hiányzó burkolat rögzítő csavar is pótolva. Ez azóta hiányzott onnan, mióta Baráék kicserélték az ülés szerkezetet egy jobbkormányos, deréktámaszosra. Az pedig nem tegnap volt.. :) Még jó hogy nem hiányzott annyira, de azért így teljes.
A motortérben találtam anno (pár éve:) egy kóbor vezetékvéget, elég vékony és egy eres. Nem tudom, mi lehet ez.. Jobb oldalon az ablak alól „jön ki” és kb. 15 cm hosszú. Mindig próbáltam úgy elhelyezni, hogy véletlenül se érjen fém alkatrészhez, nehogy véletlenül zárlatot okozzon. Most végre le is szigeteltem a végét így pár év után.. :)
Ellenőriztem a folyadék szinteket, egyedül az ablakmosóra kellett töltenem. A többi rendben volt.
A Kareszkától kapott (0705) két db Strongflex első stabilizátor rúd szilentet felpróbáltam a rúdra, ahogy hozzáfértem akna nélkül. Úgy néz ki jó lesz. A következő szerviznél majd kiderül tényleg megfelelő-e a belső átmérőjük a poliuretán gumiknak.
És ha már ennyire belemerültem, rendet raktam a csomagtartóban is, majd letöröltem a műszerfalat, mert megint poros volt. Aztán ablaktisztítóval lemostam az ablakokat kívül-belül. Erre már nagyon régóta készültem. Az eredmény szemmel látható.. :) Az ülések és ajtókárpitok pedig átestek egy alapos bőrápoláson. Jó kis meló volt. Mire mindennel végeztem a nap is eltelt, én is elfáradtam. De jó ezeket letudni már végre. Apróságok, de sokan voltak.. :)
Úgy látszik ebből már havi bontás lesz.. Nézzük az augusztusi történéseket.
A Forensistől kaptam egy hírlevelet, melyben egy AM Bomba nevű klímatisztító sprayt hirdettek 690 Ft-os akciós áron. Mivel általában én ezeket ezerötszáz körül láttam, így gondoltam beruházok egyre, tavaly és idén úgysem lett feltöltve, kitakarítva a klímám, így legalább egy tisztítás már ráférne. Megvásároltam a sprayt (0731), majd az első hétvégén (0803) neki is álltam a leírás alapján kitisztítani. (Negyed óra járatás, amíg a flakonból kifogy a cucc – becsukott ajtókkal, majd negyed óra további járatás nyitott ajtókkal. Még jó, hogy előtte tankoltam, mert már eléggé piros volt a visszajelző, amikor nekiálltam.:) km óra állás: 195.640 km
Télen írtam postot arról, hogy meg kellene nézetnem még nyár előtt az ablakemelős komfort elektronikát, mert nem húzza fel az ablakokat központi zár zárásakor. Erre nem került sor, viszont egyik nap (0806) észrevettem, hogy újra működik! Jobb később, mint soha alapon végre ez is jó és nem kell elvinnem egy autóvillamosági szervizbe. :) km óra állás: 195.668 km
Úgy néz ki az izzó gondoktól viszont nem szabadulok. Három évig nem volt az első lámpatestekben lévőkkel gondom, (Pl. mert nem cseréltem ki mindig, mikor kiégett. :) Most már a bal oldali Osram NBR H7-es tompított izzóm is kiégett (0810). Helyére (mint a másik oldalra) az Osramok előtt lévő noname(?) izzók kerültek vissza „ha ló nincs..” alapon. Ez volt kéznél, ha ezek közül valamelyik kiég, majd kap megint normálisabbakat.
Ezután elmentünk egy majd’ 700km-es túrára, melyet mindenféle gond nélkül ’vészeltünk át’. A csereérett lengőkarok és lengéscsillapítók, stab.rudak és pálcák jól bírták – pedig nem autópályán mentünk – mondjuk az út sem volt olyan rossz. És csak egyszer-kétszer hallottam azt a ropogást is jobb elölről. Mondjuk annyira nagyon meleg talán nem is volt. A városban araszolgatást meg megúsztuk. Mikor hazaértünk (0820), észrevettem, hogy a tavaly télen (2012) a neten vásárolt Goodyear gumik közül a bal oldali köpeny külső oldalfala szétszakadt.. Még jó, hogy nem lett belőle baj útközben. És még "jó", hogy a külső oldalon, így legalább észrevettem, hogy cserélni kell.. Ennek nem túlzottan örültem így a kuplung, fék és futómű csere (szerviz) ill. a műszaki vizsga előtt. De hát az ilyen váratlan kiadások sosem jönnek jókor.. Viszont az út során fogyasztott üzemanyag átlaga megint egész jól alakult. A hajdúszoboszlói utat ugyan nem múlta felül (7,2), de az itt produkált kevesebb mint 7,5-es átlaggal is egészen elégedett vagyok. :) Utánanéztem, az ilyen hosszabb utak során mért átlagfogyasztásaim ezek előtt 8,2-8,4-9,9 liter / 100 km körül alakultak. Szerintem ezek az "új" átlagok egészen elfogadhatóak. :) Örültem neki. Jó lenne, ha napi szinten is ennyit fogyasztana. :)
Huszadikán még csak azt észleltem, mintha a jobb oldali tompított izzóm nagyon lefelé világítana. Nem, vagy nagyon keveset mentem sötétben az utóbbi időben, így eddig nem tűnt fel. De a következő út előtt (0822) jobban megnéztem és nem ’nagyon lefelé’, hanem egyáltalán nem világított. Dejó.. Ezek az izzók lassan a sírba visznek.. :) Ez már egy, az Osram utáni noname izzó volt, de akkor is. A fura az volt, hogy a műszerfalon nem jelezte a hibát, viszont az izzó nem világított. Ezt a télen (1112) cseréltem vissza erre az izzóra, amikor kiégett a NBR több mint 3 év után.
Ennek az izzónak néztem utána ma (0901). Gondoltam, csak meg kell igazítani akkor (de hogy miért nem világít ilyenkor a hiba-visszajelzője a műszerfalon, azt még mindig nem értem), de nem csak igazítani kellett, hanem cserélni is.. Ugyanis el volt benne szakadva a szál. Hurrá. Nincs másik. És, hogy folytatódjon a „mizéria”, láss csodát, a bal oldali helyzetjelzőm se jó (pedig csütörtökön még biztosan, de talán még pénteken is jó volt..) Ezt már tényleg nem hiszem el.. Sosem fogok a végére érni? Legközelebb (kedden) veszek két új HELLA helyzetjelzőt (H6W) és két új HELLA (H7) tompított izzót, aztán kicserélem mindet és legalább egy évig hagyjanak békén most már.. :) Ha már úgyis ott szöszöltem az autónál (0901), kiporszívóztam az utasteret és a csomagtartót, ill. kitakarítottam a szőnyegeket is. A csomagtartó kárpitra ráfért egy alaposabb tisztítás is (Vanish Oxi Action szőnyeg- és kárpittisztító), mert virágföldtől kezdve a kristálycukorig minden volt már benne. Jobb lett, bár még egyszer majd meg kellene csinálni és olyan lenne mint az új. :) A folyadékszinteket is ellenőriztem - minden rendben volt most is. Kicsit letörölgettem a motortérben lévő műanyag burkolatokat, csöveket, hangcsillapító kárpitot, belső karosszéria elemeket, stb. Illetve az utastérben az ülések és a műszerfal is átestek egy kisebb tisztításon. Jöhet kedden az új izzó szett és a gumicsere, mert ezzel a gumival kevésbé merem használni az autót..
A jó időre való tekintettel most már épp ideje volt (0302) kitakarítani az autót. Az előző postból olvasható, hogy mikor volt utoljára lemosva és isten tudja mikor volt utoljára kiporszívózva.. Bár leginkább kívülről látszódott rajta, belülről még egészen rendben volt.
Két óra alatt: az autó lemosva, felnik nagyjából letisztítva a kosztól és a fékportól, kaszni szárazra törölve, gumiszőnyegek letakarítva, nyárira átcserélve. Téli cuccok kipakolva a csomiból. Nem akarok több havat, se fagyot.. :) Folyadékszintek ellenőrizve. Minden rendben volt. Kicsit rend rakva a garázsban meg az autóban is. Ja! és kiporszívózva.. :)
Amit még kellene: belül áttörölgetni a mindent, műszerfal- és bőrápolás, nyári felnik felkészítése a szezonra és új zenék a pendrivera.. :) na és egy polír is ráférne..
Mivel Zé nem ért már rá mindent kicserélni (illetve nemem se ártott már dolgozni menni) a vezérléscserekor, így most jött el az üzemanyag- és a levegőszűrő csere ideje.
Az üzemanyagszűrő annak ellenére, hogy macerásnak tűnik, nagyon egyszerűen és gyorsan cserélhető, csak le kell húzni a gyorscsatlakozókkal szerelt csöveket, meg azt a maradék 3 elektromos csatit, és 2 8as anyával le is jön az egész, házzal együtt. Viszont a lecsavarásnál tiszta gázolaj lett minden, az nagyon utálatos, de lehet, hogy kis gyakorlattal minimálisra csökkenthető a HTO-val való érintkezés :) A levegőszűrő csereve viszont nem leányálom. Szerintem ezt nem a legjobban találták ki, szét kell szedni a szívócsövet (az egyik roppantós bilincset nem is tudtam visszarakni, ment helyette abaw), reléket kell egyesével leszedegetni, hogy kiférjen a szűrő. Aztán még a fedélről is volt letörve fül, amire kellett valami megoldást találnom, meg az egyik tartója is el volt törve, azt is megragasztottam és megerősítettem lemezzel. Mivel kijön a légtőmegmérő is ilyenkor, azzal extra dolgom nem volt,csak kifújtam féktisztítóval meg kompresszorral, remélem jobb lesz mint volt.
Az EGR nem volt iszonyatosan kokszos (legalábbis nem az elrettentő kategória :)), de már szorult, nem zárt vissza. Ferke blogjában láttam a csodaszer: Well-done hideg zsíroldó, attól nincs jobb, a brigéciol sehol nincs hozzá képest :) Egyszóval most tiszta a rendszer, Well done :)
Az AutoSpa kézi mosó Budaörsön nagy akciót tart, melynek keretében AlfaCity alkalmából 50% kedvezményt adnak áraikból az Alfa Romeo tulajoknak. Előzetes bejelentkezés szerint fogadják az ügyfeleket, mindenkinek ajánlom!
A srácok kitűnő munkát végeztek ma az autómon, nagyon alapos takarítást kapott a kis kormos. Sajnos a bőrápolás idő hiányában nem fért bele (nem akartak maszatolni, hanem egy teljes bőrtakarítás kell majd az autónak), emiatt amint időm engedi, vissza fogok menni hozzájuk. Ezt leszámítva az eredmény hibátlan, az autó kívül-belül nagyon tiszta lett. :-)
mosás, takarítás, bőrápolás, ablakpucolás, stb. A jó időre való tekintettel az udvarban. :)
Az idei első hó.. (1221) majd' egy hónappal később mint tavaly (nov27).
Az idei utolsó autómosás és takarítás (1222).
És már több mint egy éve csöpög a vízhűtőm, de legalább az utolsó szerviznél kiderült, hogy hol ereszt.. viszont a másodjára vásárolt hűtőtömítő folyadékkal úgy néz ki megoldódott -ideiglenesen- a probléma. Az első nem vált be, beleöntés után ugyanúgy fogyott a hűtővízből. Nem rég bemérettem és jelenleg csak -7 fokig bírná a rendszer, úgyhogy szerintem még kellene bele egy kis fagyálló.. :)