Blog >> toronyszilent

Nagyon ramaty állapotban voltak a hátsó toronyszilentek így a csere mellett döntöttem és ha már szét volt szedve, kapott hátsó gátlókat, nehogy egyszer úgy járjak, hogy leszakadjon aztán az út szélén maradjak.

Febi toronyszilentek
Kayaba gátlók

Munkadíjjal együtt 140e Ft
Km: 180400

>> SzervizAlejandro // Alfa 159 1.9 JTS Berlina // 2020-12-21

Nem tervezetett beavatkozások: szervóolaj folyása a szervócsőből és hátsó rugótörés miatt.

- Szervócső (gyári)
- Spirálrugó, hátsó x 2 (Japanparts, gyári eredetiből TI rugó érkezett, ezért gyorsan lépni kellett)
- Lengéscsillapító porvédő+ütköző x 2 (Febi)
- Toronyszilent (Febi)
- Szállítási költség + Munkadíj

Az idén beszerzett Magnetti Marelli ablaktörlő lapátokat az elviselhetetlen hangja és rossz törlése miatt lecseréltem SWF-re.

Km óraállás: 143 894

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2015-10-06

Ma kicseréltem.
Nem volt egyszerű, de csak mert a múlt héten már nekiálltam, és félbe kellet hagynom. Először a jobb oldalinak álltam neki, mivel a balost már régebben cseréltem, így tudtam, hogy a balosnál könnyebben megfognak indulni a csavarok, (így is lett).
Szépen haladtam a bontással, viszont a gátló alját rögzítő csavar nem volt hajlandó kijönni. Használtam drótkefét is a menetnél, és be volt fújva csavarlazítóval is, egy kicsit megmozdult, de nagyon nagy erőkarral, és attól féltem, nehogy eltépjem. Így inkább összepakoltam, hagytam egy hetet pihenni. Meg is lett az eredménye, most nagyon könnyen ki tudtam hajtani a csavart. Kiszerelésnél megállapításra került, hogy semmi baja nem volt a gátlónak, sem a toronyszilentnek, de érezhetően más a karekterisztikája a két gátlónak, persze az egyik gyári, a másik Lip márkájú.Tulajdonképpen pont azért cseréltem ki, hogy egyformák legyenek bent.
Ha már így megbontottam, úgy is készültem, hogy újra zsírzom a felső lengőkarok szilentjeit, a jobb oldali lengőkarban, a gyári Boog szilentek vannak a tartóssága miatt, ennek volt némi nyüszögése, de a zsírzással ez meg is szűnt, nem lóg. A bal oldali Starline lengőkarban a saját szilentjei vannak, ezek nem nyüszköltek, viszont sajna már van némi lógásuk, hiába voltak már új korukban zsírozva, úgy látszik a persej így is megrágta a gumiszilentet.
Vagy megpróbálok gyári szilenteket beszerezni, vagy majd poliuretán fog bekerülni...
Kép csak azért ennyi, mert melóból hazaérve délután ugrottam neki, és iparkodnom kellett, hogy ne nagyon csússzak bele az éjszakába.

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-07-15

Végre sor került az első lengéscsillapítók cseréjére.
Mint minden általam cserélt futómű alkatrész, ez is még gyári volt. Mérés szerint a jobb oldali fáradt el (28%), de nem érződött a stabilitáson. A bal oldali 60%-os volt, ami kiváló egy lassan 10 éves 168 ekm-et futott alkatrésztől.
Persze a csere során derült ki, hogy a száruk már lötyögött, valószínűleg ez volt a kopogás eredete.
Érdekesség: a gyári lengéscsillapító szára 12 mm átmérőjű, az új Sachs 13 mm-es.
Porvédőt vettem, de kár volt, mert a gyári hibátlannak bizonyult. Azért ha már megvolt, lecseréltük. Birth márkájút vettem, ami igazából gyári, még a jel is benne volt. Azért csak volt, mert valaki lekaparta, de azért látszott a nyoma.
Ez már a sokadik gumialkatrész a Birth-től, ami gyári (stab szilent, motortartó szilent, porvédő) és mégis olcsóbb a gyárinál.
Toronyszilentet viszont nem vettem meg előre, de cserélni kellett és nem volt készleten (szintén Sachs). Emiatt sajnos délutánra csúszott a csere befejezése.

Közben legalább jutott idő a szivárgó szelepfedéltömítés cseréjére. Mint kiderült nem csak elöl szivárgott, hanem a 2. henger 2. gyertyájához is bejutott némi olaj.
Az új tömítés gyári, ezzel nem szabad szivárognia.

Megvolt az olajcsere is. Alaposan kifolyattuk, mert benyelt 5 litert. Selénia 10W40, és gyári szűrő.
168134 km

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2012-11-19

A téli kerekek felszerelésénél tűnt fel, hogy a BH kerék felfelé mozgatásakor fent, a toronynál koppanik valami, ezért hát beszereztem két szilentet (köszönet Erhard kollégának) és nekiestünk otthon kicserélni.
Az eLearn jól leírja a csere menetét, és egyáltalán nem tűnt vészesnek. Valóban nem is volt az. Kényelmes tempóban, két embernek a dobbetétek cseréjével együtt (a meglévők ki voltak szakadva, ezért András bácsitól szereztem be, jó állapotúakat) is 3 órát vett igénybe. Mondjuk az is hozzátartozik, hogy augusztusban lettek cserélve a lengéscsillapítók és a rugók, szóval a csavaroknak még nem volt sok idejük berohadni. :)
Teendők

Gólyaláb kivétel:
- bár ezt az eLearn nem így írja, de érdemes a toronynál a rögzítőtányér csavarját meglazítani először
- bár az eLearn írja, de az ABS csatit nem volt bátorságom kiszedni, kiindulva abból, h a 155nél is iszonyatosan be tud rohadni. Nem is volt szükséges, csak a későbbiekben több odafigyelés szükséges. :)
- stabilizátor pálca anyát leszedni (imbusz + 17es csillag)
- a kerékagyat a lengéscsillapítóra rögzítő csavart kiszedni (19es csillag/villás-ok)
- az alsó, a kitámasztó karokat rögzítő csavart kiszedni (19es csillag/villás az anyához és 14es villás az "apához"). Itt figyelni kell arra, hogy az agyat a fékkel együtt fogjuk, ne essen le, nehogy az ABS kábel ill. a fékcső megsérüljön. Érdemes vmi tuskót odatenni, amire rá lehet tenni az agyat, hogy ne fékcsövön lógjon
- a már meglazított tányért rögzítő csavart kiszedni (22es csillag/villás). Itt azért nem árt ha valaki közbe fogja lent a lengéscsillapítót, h nehogy kiessen, bár a szilent jó esetben elég jól be van szorulva a toronyba
- a gólyalábat így már ki lehet venni, figyelve az ABS kábelre és a fékcsőre

Toronyszilent levétel:
- rugóösszehuzatókkal a rugót összehúzni
- szilent rögzítő anyát lecsavarni
- régi szilent le
- új szilent vissza.

Az új szilenttel nekem annyi problémám volt, hogy az alul lévő részen a lyuk nem volt teljesen kör alakú, volt benne egy kis "levágás", valószínúleg gyártáskor, mikor a mellette lévő kis lyukak csináltak, akkor mozdult az anyag, ezért tűnt el a kör alak (1. kép). Ez szerencsére nem okoz nagy gondot, egy sima lyukreszelővel korrigálható könnyedén a dolog.

A gólyaláb visszaszerelése éppen fordított sorrendben zajlik.

Érdekes volt, hogy a régi szilenten külsőleg semmi probléma nem látszott, már meg is ijedtem, hogy felesleges volt megvenni. Annyi látszott csupán, hogy a gumibordák kicsit kopottabbak, de nem gondoltam, hogy az sokat számít. Pedig igen, kicserélve egyáltalán nem koppan.