Szembejött a Facebookon egy hirdetés, eladó szedán 156-ból ti bőrbelső.
A háttámla elektromosan állítható, a csatlakozók ott vannak az autóban az ülések alatt. A légzsákokhoz is. Majd még meglátom megmaradnak -e, lehet eladóak lesznek.
Volt vele munka, elég koszos állapotban kaptam meg őket.
#1 - Előkészületek. Autóvásárlás: benne van a férfiagyat stimuláló Top3-ban.
Életem első új autóját 18 évvel ezelőtt vettem. Az Alfa 156 megjelenésekor mindentől különbözött amit megszokhattunk. A C oszlopba rejtett hátsó kilincsek, a csőműszerek függőleges alsó állással, a gömbölyű karosszéria megannyi trükkös íveivel, jól megkülönböztethetővé tette minden mástól.
18 év után még mindig ugyanolyan egyedi és formája egyre klasszikusabbá válik. Az idő viszont nem múlik el nyomtalanul, évente 6 számjegyű összeget költeni az autó mindenféle szervizelésére nem jó móka, pedig ezek igazából csak a megelőző karbantartások. Megszületett az igény: egy új járgány vált szükségessé.
Milyen legyen? Újra Alfa Romeo? Lássuk mit kínál ma a márka: Giulia, Stelvio. OK, nézzük a 156-hoz leginkább hasonlítható Giulia-t. Köszönet az Olasz Autók Házának, sikerült egy hétvégére megkapnom álmaim leendő autóját! Ugyanolyan dögös forma mint a 156, beülve azonnal magához ölel. Azt súgja: megérkeztél, ne menj máshová! És tényleg minden a helyén van. Az üléspozíció tökéletes, minden kézre esik, könyörög az elindulásért! OK, menjünk! Húúúú, ez nagyon megy! Jobban is mint gondolná az ember! Kanyarodik, mint egy gokart és a fékek is rendben vannak! A radaros adaptív tempomat is nagyon jól működik. A dobogókői szerpentinen az automata vészfékasszisztens csipogott be és fékezte az autót majdnem állóra még mielőtt feleszméltem hogy mi is történik előttem. A motor/kipufogó páros hangja hidegen csúnyácska, de bemelegedve igazi énekes! A H/K hifi nagyon szépen szól! Pendrájvról nagyon szépen játsza az mp3-akat, sőt a 24/96 Flac fájlokkal metaadatokkal és albumborítókkal is elboldogul!!!
És most hogy ilyen jól megy és szépen szól, nézzünk körbe mennyire praktikus az autó. Alfás körökben ne emlegessük a pohártartó kifejezést az autóval egy kontextusban, de azért csak nézzük meg, mit kínál a Giulia: pohártartók vannak, de gyakorlatilag használhatatlanok! Az ajtópanelben található rekeszekbe nem fér palack (még egy 3dl-es se), a középkonzol pohártartójába pedig nem szívesen raknék apróbb cuccokon kívül semmit, a palackok (max 0.5l) beletakarnak a klímapanelbe. A könyöklő alatti rekeszt csak álló helyzetben érdemes felnyitni, ez menetközben az ember anatómiai felépítéséből adódóan lehetetlen... Miután a menetteljesítménytől alélten végül megállunk valahol és parkolóhelyet keresnénk, jönnek a további gondok: az autó nagy. Hosszú és széles. Sebaj, vannak parkolóradarok és tolatókamera is. De várjunk csak: valami elromlott a tolatókamerában? Mi ez a homályos, kisfelbontású torz kép? Ja, ez ilyen! Szűkebb mélygarázsba bemenni szintén nem élményautózás: a szűkebb kanyarokat nem biztos hogy elsőre meg lehet csinálni (ez biztos csak az én bénaságom) és teljesen kitekert kormánynál az első kerekek "pattognak" az úton, az alacsony peremmagasságú gumik miatt pedig állandó a félelem hogy mikor ütjük meg a felniket. A csomagtartó méretes, de a szűk nyílása miatt nagyobb cuccokat nem lehet betenni (Hello 156).
A Giulia fogyasztását tekintve kettős életet él. Hajtva akár 15 litert is megitathatunk vele, kímélve akár 4-5 literrel is beérheti 100km-enként. Mindkét érték saját tapasztalat. Végső teszt: vajon befér-e a garázsba? A Giulia 20cm-el hosszabb mint a 156, tehát jó eséllyel lehet neki ennyi helyet szorítani. Viszont jóval szélesebb!!! Végül a bejáratnál szűkösen, de befért a garázsba. Beállva már több a hely, az ajtót is kényelmesen ki lehet nyitni.
Összességében vegyes érzelmekkel adtam vissza az autót. Az autó gyönyörű, hajtáslánca, vezetési élménye első osztályú! Hiába a "kellemetlenségek", ez az autó még így is kéne!
De ne elégedjünk meg ennyivel! Nézzünk körbe, hogy milyen alternatívát kínálnak egyéb gyártók. Kontrollként vagy megerősítenek döntésünk helyességéről, vagy rámutatnak hogy nem csak az Alfa Romeo tud autót gyártani. Legvégén pedig a tapasztalatok összevetése, pénzügyi kalkuláció, kiválasztás és megrendelés!
Folyt köv...
Tegnap levizsgázott szépen. Csont nélkül 17 évesen. Kézifékkötelet kellett előtte cserélni mert lógott. Soha semmi gondja nem volt a vizsgák során(12 éve van a családban). Ez volt az első, hogy előtte valamihez hozzá kellett nyúlni. Ennél nagyobb baja soha ne legyen. :) És jövőre már nagykorú lesz a drága. :)
Néhány dolog, ami idén történt az autóval.
Tavasz végén, nyár elején új fényezést kapott az első lökhárító és a motorháztető. A lökhárítóba vettem új műanyag rácsot meg még néhány apróság kb 200.000 Ft
Igényeltem rá matrica rendszámot, fóliással fel is ragasztattam. 12.000 Ft
Megdöglött a jobb oldali lámpa vezérlője, Trencsiknél sikerült vennem egy bontottat meg még néhány apróságot, 45.000 Ft
A hosszbordás szíjnál oda volt a feszítő és vezető görgő, cserélve lettek gyárira, szíj vissza ment a régi. 28.000 Ft
Ki lett cserélve a jobb oldali kormány összekötő gumiharang. Kb. 5.000 Ft
Kapott egy futómű állítást, klíma töltést. 8.000 Ft, 14.000 Ft
Szatyitól sikerült vennem egy elég jó állapotú alig használt bőr kormányt, ez is beszerelésre került. 18.000 Ft
A csomagtérajtó átvezetőnél eltöredezett a kábel, a csomagtér ajtót folyamatosan nyitottnak találta. Ezt magam javítottam meg. 0 Ft
Alfacityben a Hegyaljánál találtam komplett gyári új hátsó emblémát. Ritka mint a fehér holló. Kb. 11.000 Ft
A bal hátsó féklámpa hol világított, hol nem, Csöri javította a foglalatot. Beszerelte a hátsó emblémát, rendelt hozzá 2 db leszakadó fejű csavart és 2 db kupakot a csavarokra. Rendeltettem vele 20 db kerékcsavart, a téli szettemhez, mivel a régiek elég rozsdásak. 35.000 Ft
Beszereztem még néhány gyári új alkatrészt tartalékba, vagy mert már nem sokáig lehet kapni őket, amik a következők:
- 2 db hátsó vízlehúzó (régebben vettem Elaforgtól, kb 15.000 FT)
- 2 db ködlámpa (Trencsiktől, 10.000 Ft)
- ablakmosó tartály szivattyúkkal együtt (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- új légszűrőház (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- patentek az első lámpákhoz és a díszrácsokhoz, néhány bilincs a motortérbe (10.000 Ft)
- 2 db díszrács a pajzs mellé (utolsó darabok, Elaforgtól 15.000 Ft)
- fényszórómosóhoz elosztót szeleppel (Elaforgtól, 9.500 Ft)
- 2 db műanyag az első doblemezek mellé (Elaforgtól, kb. 20.000 Ft)
- Tackrytól xenon lámpa alkatrészek (12.000 Ft)
- 2 db bontott gyári xenon lámpa trafóval, vezérlővel (80.000 Ft)
Pár dolgot pedig eladtam, régi xenon lámpák, néhány lámpa alkatrész, Walker kipufogódob és Bosal kipufogócső. (kb. -100.000 Ft)
Meghalt a katalizátor utáni lambda szonda. Gyári új Bosch-t kapott helyette.
Új gumik, Continental PremiumContact6. Nem a régi 215/40 méretben, mert kicsinek tűnt a kerék külső átmérője. Ezúttal 225/40 R18 lett, így már jobb a szemnek.
Szépen fut vele az autó, nem is érezni, hogy 18-as.
A SportContactban levő többletre úgy érzem nincs szükségem (elvileg amúgy se sok többlet van benne), viszont többet fogyaszt vele az autó és hamarabb elkopik.
Egy felni lett görgőzve, a többi hármat nem kellett. Nem hiába, O.Z.
Km: 182.434
A téliek ebben a szezonban futottak: 2.864 km
Összesen: 10.609 km
Régi vágyam vált valóra RB cartárs jóvoltából. Eladta a 156-osát, a Supersprint rendszert pedig külön árulta. Hengerfejtől a végéig. Minden passzolt a gyári helyekre, semmit nem kellett mókolni. Ki lett cserélve a sortömítés, Reinzet kértem.
A képeken a gyári rendszer mellett látható a Supersprint.
Ismét Castrol Edge Professional 10W60 került bele Mann Filter szűrővel. Kapott új leeresztő csavart is új alátéttel. Spontán jött egy ózonos klíma tisztítás is.
Km: 182.225
Leírok mindent az elejéről. Lehet hogy valaki(k) meg fog(nak) sértődni, de ez már nem igazán érdekel. Az egész ott kezdődött, hogy Erhard az Albaautós cartárs eladott nekem 1 pár gyári xenon lámpát. Nem lett azonnal beszerelve, mert keresni kell olyan embert, aki be tudja kötni és időpontot is kell egyeztetni vele. Szóval vásárlás után kb 2 hónappal lettek beszerelve, amikor kiderült, hogy a jobbos lámpa belsejében levő trafó nem jó. Erhard erre annyit mondott, hogy “kapu garancia”. Köszi... Nálad se veszek többet semmit...
A lámpában kicseréltem a trafót, de nem lett szépen megjavítva, nem viselte jól a szétszerelést és összerakást.
Képbe került GTPeti, akinek volt 2 db fekete belsejű lámpája. Mondta, hogy cseréljük el, mondtam, hogy az enyém nem lett szépen javítva. Azt mondta nem baj, fizessek rá valamennyit, az ő lámpái szépek. Mikor odaértem hozzá, akkor derült ki számomra, hogy azokon a lámpákon szemöldök van és az egyikről épp a ragasztót távolítja el, a másikról pedig akkor veszi le a szemöldököt, a ragasztó már az én feladatom maradt. Egyikről sem tűnt el nyom nélkül, főleg amiről ő szedte le valami géppel és egy-két helyen belemart a műanyagba. Ez az évek múlásával csak egyre rondább lett. A lámpák belseje mozgott fel-le, jobbra balra, össze-vissza világítottak. Tavaly amikor a gyári csatlakozók beépítésre kerültek, akkor pattintottuk helyükre a pöcköket. A balos jó is lett, de a jobbosban a magasságállító pöcke nem ment a helyére, mert az 180 fokkal el van fordulva. A lámpákat korábban valaki már szétszedte és rosszul rakta össze. Ráadásul olyan anyaggal, ami nem lágyul hőre. Így a jobb oldali lámpa az autó elé világított és alig lehetett vele látni.
Probléma volt még a jobbos lámpa csatlakozója is, ki volt törve belőle egy pin. Ez annak köszönhető, hogy alig találni bontóban csatlakozót a kábelkötegből és kúlönféle sufni módszerrel vannak bekötve az utólag xenonosított autók lámpái.
Tatán a Trencsik weboldalán találtam gyári új xenon fényszórókat barátságos áron, vezérlő nélkül 130.000 Ft a pár. Megvettem tőlük, végre szépek az autóm fényszórói.
Még tavaly vettem egy gyári új légszűrőházat tartalékba a Trencsiknél Tatán. Adták hozzá a V6-osok csövét. Mivel ma lent volt a lökös, kicseréltem ezt is, lett egy kis szívóhangja is a motornak. Régebben már volt ilyenem, akkor visszacseréltem és eladtam a csövet.