Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

WarbiRunner (Gyuri)2021-09-21 10:52:02 // 3287
Ez hatalmas tévedés :-)
WarbiRunner (Gyuri)2021-09-21 10:51:30 // 3286
Egy Leaf motor 80kg, plusz elektronika (össz kb 100kg). A cél valami ilyesmi. Egy DC-DC konverter most 15kg, ezt 4kg körülre lefaragják, miközben a veszteségek lényegesen kisebbek lesznek rajtuk az alkalmazott 3rd gen. félvezetők miatt. Az on-board töltők is 20-30 kilós cuccok, ezeket is beviszik 20kg alá. Ez nem egy egyoldalú fejlesztés, hogy minden jó, csak az akksi szar. Minden irányból csökkentik a tömeget, növelik a hatásfokot. Nyilván az akksik is fejlődnek, de nem várhatjuk tőlük holnapra, hogy egy 300 kilós pakk helyett 50kg lesz. Ott is faragnak tömeget, a hatásfok növelések által súlynövekmény nélkül javulhat a hatótáv. A fejlesztés irányából nézve nagyon vágyott momentum pl. a SUV őrület vége, hogy normális légellenállású közlekedőedényekkel tovább javítható legyen a hatásfok. Hozzátéve, hogy 5 év alatt a komponensek előálítási költségén is faragni akarnak 30% fölött. Lehet hogy a végeredmény nem túl izgalmas, csak egy közlekedő eszköz, de maga a háttér fejlesztés azért elég inspiráló.
És olyan nagyon nem lesz az baj, ha egyszer eljön az idő, hogy az anyukák a gyerekeiket elektromos izékkel horják 500m-ről iskolába XD Ugyan teljesen mindegy reggel, hogy mi hajtja, pláne mindegy, hogy nagy vagy kicsi kereke van, szóval én pártolom a normális méretű elektromosok városi terjedését. És legyenek connected qvaokosak is, hogy ne legyen képes alapos szétnézés közben fullba hihajtani elém, ne tudjon az egyirányúból szemben kijönni (és közben értetlenül néz) stb...
Selmak2021-09-21 10:43:50 // 3285
Ja egy másodpercig, utána meg lekorlátoz vagy elég a gecibe. ITER legnagyobb problémája hogy a mágneses fluxus egy idő után úgy viselkedik mint a nagyon sűrű gáz, óriási nyomást fejt ki az azt létrehozó mágnesre, ezért nem növelhető korlátlanul az elektromágnesek térerőssége sem. Az elektronikák veszteségét meg nem igen tudják tovább csökkenteni, az IT ipar már rég kimaxolta a hatásfokot.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-20 22:49:40 // 3284
Antigravitációval 0kg 😁🤣😎
Liquid2021-09-20 21:47:38 // 3283
eddig is az aksi volt a gond :)
WarbiRunner (Gyuri)2021-09-20 21:38:56 // 3282
Valódi terv a motorokra és teljesítmény elektronikàkra nézve van. 2025-re a motorokkal elérik a 100kW/l teljesítménysűrűséget. Igen, literben mérik ezt is és elég durva azért egy tejes doboz méretű motorból 100kW :-) Az elektronikák veszteségei is drasztikusan csökkenni fognak, illetve 800V-os, majd 1200V és feletti rendszerek jönnek (500-700A-ig!). Elég jól körvonalazott elképzeles van ezekre. Egyedül az akksi, az a fránya akksi, az még nagy kérdés.
Liquid2021-09-20 21:21:24 // 3281
Hát ha lehet fokozni, akkor a repülésben az akku még nagyobb baromság mint a teherszállításban, és a közlekedésben. (Persze lehet drónozni 10-20 perceket, kis géppel, de az nem utasos/teher repülés) Egyedüli katonai előnye a csendes üzem lehet.
Ennek ésszerűségével kapcsolatban még a szokásosnál is sokkal szkeptikusabb vagyok. Szerintem semmire sem jó ez mint hogy lehet cikkezni róla, hogy a Rolls milyen elképesztően fűzöld.
Kazes☻2021-09-20 19:52:00 // 3280
tirex2021-09-20 10:53:47 // 3279
Rájöttek hogy különben bedől a villanyautó a jövő project? :))
Zsolt1552021-09-20 06:59:25 // 3278
Liquid2021-09-19 17:45:27 // 3277
Ma hazafele jövet tankoltam Móváron kb.5 (de legyen 10) perc alatt 68,69L-t, szóval szomjas volt a gép. Ezután Győr fele félúton ránéztem a számlálóra és megállapítottam, hogy kb. ezt kellene tudnia egy nagyobb, utazónak reklámozott EV-nek ahhoz, hogy beszélhessünk a belső égésű motor teljes körű leváltásról.
A számláló 115Km/h átlagsebességet, 12-es átlagfogyit és 610km-es hatótávolságot mutatott.
Zsolt1552021-09-19 08:57:54 // 3276
Budapesten a VII.kerületben meg megszüntettek egyet.
Kócosw2021-09-13 18:10:59 // 3274
ujabban hol talalsz nivos cikkeket?sztem nemsok helyen ...
Zsolt1552021-09-13 14:46:21 // 3273
Ezért szép ez a magyar nyelv. Feltételes módban van minden. :-)))

Betilthatják, előre hozhatják ... meg: "... felvetődött annak a lehetősége is ..."

Az újságíró meg írt valamit, mert a szerkesztője piszkálta, hogy nem írt egy értelmes cikket már hetek vagy hónapok óta. Igaz most sem sikerült neki. :-)))
Piritu - 1.000.0002021-09-13 12:19:41 // 3272
Na, ja.
Még tervben volt a város mint egy jövőbeli Spider túra része. Most már kiesett :-(
Liquid2021-09-13 12:16:32 // 3271
az nagyobb probléma, úgyértem nagyobb törvényhozói sötétségről tanúskodik
Piritu - 1.000.0002021-09-13 12:01:42 // 3270
Hülye cím, mert csak a forgalmazását akarják betiltani nem a használatt...

Ellenben Torinóban az oldtimereket tiltják...
Kócosw2021-09-13 11:37:25 // 3269
off messze vezető gondolat koma on
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-13 10:47:22 // 3267
retyó próbálkozott ezzel csúfos vége is lett ...
off azért mily érdekes ezen liberális demokrácia, mikor eldöntheted faxxal akarsz nő lenni avagy anélkül esetleg növeszteni egyet de az élet minden más területén a korlátoknak a korlátja ...
on
Zsolt1552021-09-13 10:38:54 // 3266
Mint a 2000-es évváltás. Megáll minden, meghal minden számítógép, ...

Meg kihalunk, és itt világvége, mert a Majáknak betelt a naptára. :-)))
Kócosw2021-09-13 05:52:14 // 3265
nicsak bicsak miről is irtam itt lentebb erre mit mond a bácsi...
klatty
Kócosw2021-09-11 20:52:57 // 3264
mondom en sok volt itt a puki...😎
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-11 19:46:47 // 3263
Egyébként pont a nagy marha tenyésztés után jött a kis jégkorszak, sok volt a metán 😁
Kócosw2021-09-11 19:26:27 // 3262
amen... Klimavaltozas se volt meg soha a történelem folyamán.
Jah de... pedig akkor se ipar se autok nem voltak.Sztem sokat pukizhattak anno vagy nemtom....
Zsolt1552021-09-11 06:53:38 // 3261
A nagyon zöldek hőbörgéssel sok mindent "elérnek".

Ausztráliában az őslakosok évezredeken keresztül - tapasztalatból - előtüzekkel előzték meg a nagy tűzvészeket. Röviden az elszáradt aljnövényzetet előtűzekkel felégették, mielőtt a nagy forróságban öngyulladás miatt nagyobb tűzvész lenne.
A XVIII.majd a XIX.században a telepesek átvették ezt a gyakorlatot.
Majd jöttek a nagyon-nagyon zöldek, hogy a CO2, meg a füst, meg a környezetszennyezés, globális felmelegedés, ... és le kell állítani ezt a régi hibás gyakorlatot. Elérték, megtörtént.

Aztán par év megelőző tűz elmaradása után tavaly olyan tűzvész lett az öngyulladás miatt, hogy emberek haltak meg, és iszonyatos kár érte az élővilágot. Az anyagiról nem is beszélve.

Utána nem azt mondták a nagyon zöldek, hogy hülyeséget mondtunk, és a többszáz éves gyakorlatnak mégis jó szerepe volt.

Hanem: "Ugye, ugye ....Megmondtuk! Globális felmelegedés! Ugye, ugye ...

Az emberi hülyeség jelképei az ilyen zöldek!

🤔😤😤😤
Zsolt1552021-09-11 06:37:08 // 3260
Ahogy mondani szokták: "... Nekik a szar sem elég keserű!..."

🤣🤣🤣
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 22:01:29 // 3259
A magasfesz az olyan, mint a lepke...ne fogd meg, nem szabad...Andi 🤣🤣🤣🤣
Kócosw2021-09-09 20:52:10 // 3258
van némi ralatasom a németországi dolgokra.Erdemes a gazdasagi mutatoikat megnezni.Allamadossag GDP arányosan, infláció...Erősödtek kint a zöldek egy olyan kancellárnő jelölttel hogy húha.Koboldok az akkumulatorokban ,áramtárolás a kábelekben.Pfff...
Kócosw2021-09-09 20:47:00 // 3257
A zöldek sose lesznek azok .A nagyon zöldek munchennel lezartak az autopalyakat ilatakozasul az IAA ellen.Annyira kepben vannak hogy lenyegeben ott mar csak drotos autot mutatnak be ....plusz lefogad hogy az összes autoval ment a helyszinre tiltakozni az auto ellen .Mint mikor kivonultak észak németországi erdőhöz hogy megovjak az irtastol, aztan sajat maguk vagdostak ki fakaz amikből kuckokat csinaltak es koltoztek bele a fákat megóvni ..
Liquid2021-09-09 20:33:53 // 3256
egész jól összeszedted, én megtartanám az Xtrail-t, mert az már egy kulturált modern autó, ahhoz nem elég öreg hogy baja legyen gondolom a Föld-Holdat se tetted meg vele 2x kitiltani nem mostanában fogják, főleg nem kishazánkban. Nyilván a Stelvio is tökéletes választás, ha elindult a vezérhangya :)
WarbiRunner (Gyuri)2021-09-09 15:49:13 // 3255
Egy 5 éves dízel emissziója már egészen alacsony, és még vagy 8 év mire azt kitiltják. Miért kell lecserélni? Sok a méter már benne? Kb 5 tonna Co2 ha legyártanak neked egy autót. Valószínű, hogy "zöldebb" vagy, ha megtartod és használod a jelenlegit amíg fenntartható. Egy modern dízeled van, jó hatásfokkal, ebből bármilyen új benzinesbe is ülsz, az 5 tonnát sosem dolgozza le, sőt csökkenni sem nagyon fog, ennyi szennyezést felírhatsz magadnak. :-)
Egyébként ikeás hurcolkodáshoz tökéletes megoldás egy jó vonóhorog is.
tdemeter2021-09-09 15:22:50 // 3254
Az jól hangzik, majd megnézem már
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 15:09:33 // 3253
októberben nyílik egy vissza nem térítendő pályázat napelemre és hőszivattyús fűtésrendszerre 11.5 milla értékben ...
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 15:07:10 // 3252
jelenleg egyik sem éri meg a magas áruk miatt hiába mantrázzák, akkor nekem már rég lenne városinak, azaz az asszonynak... volt, kipróbáltuk, töltöttük, nem érte meg...eladtuk, az megérte...
tdemeter2021-09-09 15:05:20 // 3251
Csak, hogy jobb legyen a lelkednek, nem értek veled egyet, mert azzal, hogy lecserélted a régi autódat egy E6D giuliára igenis sokkal környezet tudatosabb voltál szerintem:)
Én legalább is így érzem magam az enyémbe, hogy jó-jó, benzines, de mégsem 15 éves.

Nálunk egy jó ideje megy már a dilemma, hogy hova tovább 5 éves dízel Xtrail... Nekünk pont értelmes lenne az elektromos, mert napi szinten 20-30 km-ert ingázunk a ház és a cég között, de alapvetően több dolog is van amivel értelmesen nem lehet magadban elszámolni, mert nem jön ki sehogy sem. Az egyik ilyen dolog a " Zöldebb leszek-e?" kérdés.
A párommal úgy gondoljuk, hogy igen, jól éreznénk magunkat, ha zöldebbek (nem sötétzöldek:) lehetnénk.
De akkor:

1,

- Ha elektromos autóba ruházunk be, akkor be kéne ruházni napelemre is. Az mondjuk 3-4 milla minimum lenne szerintem, ezt hozzá is csaphatjuk az autó árához máris. A napelem nincs a semmiből, legyártod, szállítod, felszerelteted, üzemelteted, javíttatod, máris extra co2, amivel eddig nem számoltunk. Elképzeljük, hogy majd 10-15 évig (mire a hitelt kifizeted) jó lesz.
-Hosszú távon azonban még lehet jó is, hiszen valamivel csökkenti a kiadásainkat, de mennyivel? Ami biztos, hogy az áram ára iszonyúan el fog szállni a mostanihoz képest. Az,hogy a kormányunk mesterségesen alacsonyan tartja az árakat nem ment meg minket örökké a többletköltségektől. Tehát ha most villannyal mondjuk 2 litkóval eljárok, az tök jó, de ez könnyen felszaladhat mondjuk 6-8-ra is pár éven belül (ha tényleg az európai áram ár átlagot fogjuk majd fizetni mi is az áramért)
Mindig annak megy fel az ára amire nagy a kereslet és amiből hiány van, ha az áram pont ilyen lesz hamarosan. Majd gyertyánál nézhetjük a netflixet hogy mindenki tölthesse az autóját. :)

A másik ilyen kérdés, hogy "oké, de akkor milyen autó legyen?"

2a,

- Az X-trail a családi+céges rohangálós/mindenes autó, amibe minden belefér (fél ikeát hazahoztuk már vele) emiatt kis autóra nem cserélhetem+amit veszünk annak kényelmesnek is kéne lennie, vagyis kis autó megint nem jöhet szóba
- A nagy és elektromos általában nem jó kombó, drága lesz.
-Persze jó lenne ha lenne a minél nagyobb hatótáv is, ha minél nagyobb egy autó annál kisebb a hatótáv vagy k.drága autó. Olyan nincs, hogy reggel elindulok valahová és nem tudom, hogy odaérek-e majd. Van, hogy rohanni kell, nem érünk rá, mert el vagyunk késve, ilyenkor még tankolni is idő kiesés, nemhogy órákra beállni valahová.
-A Dunakanyarban ahol élek kb 0 db töltőt helyeztek üzembe az elmúlt 2-3 évben, csak a meglévők vannak. Néhány bevásárló hely (lidl) ad újabban 22kw-os töltőfejet, fél órára ingyé, de az nem céges felhasználásra jó, így nem igazán alternatíva.

2b,

- Legyen akkor plugin-hybrid, milyen jó az, majd megyünk hétköznap villannyal, hétvégén meg benzinnel. Nagy is lesz, szép is, kényelmes is és zöld (a rendszáma)!
De az meg soha az életben nem térül meg. Veszek majd valamit 15-20 milláért és elhiszem, hogy akkor most barmira zöld vagyok. Még veszek mellé egy napelemet is és akkor én termelem az áram egy részét. Máris 24 millánál járok.(kicsit sarkosítva persze) Mindezt úgy, hogy az X-trail (ami megvan és a piaci értéke úgy 5 misi) eszik vagy 6 litert 100-on és nem kell hozzá nyúlni semmit sem, csak beleülni. (Persze jövőre lehet, hogy kitiltanak majd Budapestről vele)
Innen még az emisszió is nagy kérdés, mert plugin-hybrid extra berendezéseit le kell gyártani, ki kell fizetni, napelemmel etetni, ezek sem a semmiből lesznek, a végén szerintem semmivel sem leszek zöldebb.
2c,
- Legyen akkor egy fasza Stelvio, a Julis mellé szépen mutatna, a lelkemnek is jó (csak máshogy mint egy elektromos:) és elmondhatom, hogy jó-jó, nem villany, de nem is került annyiba és legalább E6D,no kompromisszum és azért mégiscsak Zöldebb mint az előző Dízel Xtrail...

Szóval szerintem jól nem lehet járni egy ilyen váltással, de zöldülni bármelyikkel lehet.
WarbiRunner (Gyuri)2021-09-09 14:46:23 // 3250
Majd kédezd meg a bömösös ismerőseimet a témáról.. Ők nem finomkodnak ennyit XD
Egyébént nem akarom meggyőzni semmiről, de azt hagsúlyozni, hogy megéri, az badarság. Igen, bele tudom gondolni magam egy olyan élethelyzetbe simán, amikor egy autó elég. Többnyire melóba járok vele városban, de gyerekeket már nem hurcolok sehova. Néha elmegyünk párszáz km-re nyaralni, évente egyszer bevállalunk egy töltővadászatos kalandtúrát. És mindezt megtehetjük mert van rá zseton. Menőség, vágyok rá, megveszem. A dolgot itt lezárva okés, ki hol találja meg az örömét. Azt is el tudom képzelni, hogy jó kaland hosszabb távra menni, és hogy valaki kompromisszumként is inkább ezt vállaja, cserében a helyben rohangálós pozitívumokért (programozott előfűtés, csend, műszakilag indokoltabb városi használat).

De az, hogy ez anyagilag megéri, az már közelebb áll az önigazoláshoz :-)

A fenti élethelyzetben egyébként full boldog lennék akár a Giuliettával, és autóbuziként én semmilyen vonzó tulajdonságát nem látom az i3-nak egy Multiair szörnyikével szemben. Még a bicikli is befér, sőt mindjárt haza is kell hoznom vele. Júúj hogy hányszor fogok én feleslegesen gázfröccsel visszakapcsolgatni mindjárt ...XDD
Kazes☻2021-09-09 11:14:30 // 3249
Kazes☻2021-09-09 11:12:06 // 3248
Az ex-cartársat úgysem tudod ilyenekkel meggyőzni, vagy csak kicsit megértetni... de szvsz nem is a feladatod, neki úgy jó... és boldogan bömösözhet! :D
Kazes☻2021-09-09 11:10:38 // 3247
De jó, hogy másnak is eszébe jutott már ez...! :D
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 09:55:06 // 3245
tökéletes gondolatok egy dolog hibádzik csak a Föld megmentése, emberiség megmentése max, a Föld köszöni szépen jól van nem nagyon hatja meg semmi majd megrázza magát és nem lesz semmilyen hajtás sem :DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 09:51:19 // 3244
4-5 milla egy 2013-as E... egy Mito 2 egy sima 500 meg megint 2...szóval a fele ugye ha ingyé van az áram azaz előre kifizetve 10 évre, már csak 7 :DDD akkor is a havi 16e ft-os tankolással mikor térül meg a különbözet? soha...
Zsolt1552021-09-09 09:42:30 // 3243
Használtam lett behozva pár évesen. ~2m.Ft volt és kb.60e.km volt az órában.
WarbiRunner (Gyuri)2021-09-09 09:30:08 // 3242
Emisszió. A villanyautózás lelki nyugalmat árul. Amit nem látunk, az nincs. Mint amikor valaki egy szobában kicsit félrevonul elengedni a galambot. Naív, a szagot mindenki érzi, és legalább tudják ki volt XD Kb ennyi értelme van az "áthelyezett" emissziónak úgy önmagában. Nem pont az hal meg tőle aki a városban lakik, ha nem majd más. Mennyire korrekt szemlélet.

A megéri szónál szintén felvontam a szemöldököm. MIhez képest is? Szétnézek reggel, és látok ezernyi régi olcsó autót és pár elegáns anyukát elektromosban. Elektromos autón az gondolkozik el, aki rövideket megy naponta, és ritkán megy nagy távolságokat. Ezt az emberek többsége egyszerűen úgy oldja meg, hogy vesz egy használt, fenntartható benzinest. 14 millióért a többség nem akar venni semmilyen új autót rövidtávokra, mert 3-ért már olyan használt benzines autót kap, amivel 8-10 évig elszaladgál. És itt a gond, mert pont ez a felhasználás ahol optimális lenne egy villanyhajtás. Az a 150-180e km amit kibír a cellapakk, bőven elegendő, rövidtávozva nem pörög bele a méter, bírni fogja 8-10 évig. De nem látom hol éri meg :-) majd ha még drágítják és ellehetetlenítik a benzineseket és valóban olcsóbb elektromosok érkeznek, mint a Dacia Spring. Jelenleg ezt a Daciát tartom a legértelmesebb villanyosnak.

És aztán itt újra jöhet az összehasonlítás, hogy környezetszennyezőbb e beülni a használt benzinesbe, mint venni egy új elektromost. Mert ezek már legyártott autók. A megtörtént szennyezést eltörölni nem lehet, de elkerülni újabb és újabb szennyezést azt lehet. Azzal, hogy nem újat veszünk. Legyek önkritikus. A Giulia megvételével nem voltam környezettudatos. De legalább tudok róla. Nem akarom elhinni azt, hogy egy villanyautóval (vagy akár egy eu6-os benzinessel) tettem bármit is a Föld megmentéséért. Nem. Az is egy újabb szög csak a koporsójába.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-09-09 08:59:52 // 3241
E500 még jó is lehetne de nem 10 milláért... másod autónak tökéletes egy 500X vagy egy Mito a maga 7L-es fogyasztásával egy utóbbi felszerelt, használt 2 milla, napi 30km autózással lehet számolgatni mi mikor térül meg... az első soha
Zsolt1552021-09-09 08:37:42 // 3240
".... A benzinkút hálózat sem 5 év alatt érte el a jelenlegi szintjét. ..."

A kettő között - benzinkút, elektromostöltő - igen nagy a különbség. Nem lehet így összahasonlítani őket.
Zsolt1552021-09-09 08:34:04 // 3239
Ez az autóméret egy csalóka dolog.
Amikor:
- nem volt autó, az emberek két bőrönddel a kézben és vonattal mentek nyaralni. Éltek és boldogan nyaraltak.
- aztán trabi, kisfityó, bogár, stb. Befért a motyó és elmentek azzal.
- egyre nagyobb autók, SUV-ok. Három-negy tagú család már nem fér el egy XC90-ben sem, kell a tetőbox.
- és a vég. Harom gyerekkel egy Vivarot vesznek másodiknak, mert ha nyaralni mennek 1 hétre, kicsi a céges Passat kombi. Mert annyi mindent kell vinni, hogy ...


Kerékpár. Erdő mellett lakunk. Kb.10 utcányira lakó fiatal pár tetőcsomagtartóra rakja a kerékpárt, eljön az erdőig, hogy itt tekerjen egyet.
De legalább hetközben mindenki látja, hogy ott kerékpártató a kocsin, ergo ők milyen egészségesen élnek. 🤔😤
Zsolt1552021-09-09 08:19:54 // 3238
A villanyautók használatához szükséges áram előállítása is nem kevés CO2 kibocsájtással jár.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak