Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák
TtK2021-11-11 23:01:32 // 3367
Az a baj, hogy autóból meg több, mint egy milliárd van..
Kazes☻2021-11-11 22:37:31 // 3366
Zsolt1552021-11-04 07:42:59 // 3365
Csak ezzel az egy úttal:
"... A Sunday Mail számítása szerint ez a 400 magángép megközelítőleg 13 ezer tonna szén-dioxidot eregetett a levegőbe, ami több, mint 1600 skót lakos éves kibocsátása, ..."
Ilyenkor komolytalannak érzi az ember az egészet. :-((
Tudom, a méltóság és a protokoll fontosabb, mint amiért odautaztak.
"... A Sunday Mail számítása szerint ez a 400 magángép megközelítőleg 13 ezer tonna szén-dioxidot eregetett a levegőbe, ami több, mint 1600 skót lakos éves kibocsátása, ..."
Ilyenkor komolytalannak érzi az ember az egészet. :-((
Tudom, a méltóság és a protokoll fontosabb, mint amiért odautaztak.
Kazes☻2021-11-03 20:35:44 // 3364
Kazes☻2021-10-28 19:28:12 // 3363
Kazes☻2021-10-27 22:11:40 // 3362
Hiteles Magazin
Az elektromos autók szervizelése és javítása merőben új szaktudást igényel
Fejlődés nélkül megjósolható, hogy már a közeli években autószerelő műhelyek tucatjainak nem lesz munkája.
Miközben a délnyugat-németországi Hockenheimring F1-es pálya kanyarulatain nagy teljesítményű autók sora száguldozik, a szomszédos Porsche ügyfélközpontban egy lecsupaszított jármű bepillantást enged egy gyors, de sokkal csendesebb módozatba. Christian Brügger, a Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche sportkocsigyártó termékmérnöke a jármű alvázának közepén található nagy fekete doboz szélére mutat: “Ez az a pont ahol a kés behatolhat”.
A doboz egy 93 kWh-s akkumulátor. Az alváz a 260 km/órás sebességű Taycanhez tartozik, a Porsche első teljesen elektromos járművéhez (ev). Élénk narancssárga figyelmeztető kábelek kígyóznak rajta keresztül egy pár motorhoz és más elektronikus kütyükhöz. Ahogy azt sok szerelő, hivatásos és amatőr is tudja, egy tipikus belsőégésű motor 12 voltos rendszerével babrálni csúnya elektromos áramütést okozhat. De ez az akkumulátor 800V-ot szolgáltat. Bár biztonsági rendszerekkel van felszerelve, ez azért elég egy akkora k.o. ütéshez, ami akár meg is ölheti az embert.
A kés, amiről Brügger úr beszél, különleges. Tompa, rezgő pengéje van, mint amilyet az orvosok használnak a gipszkötés eltávolítására anélkül, hogy a beteg megsérülne. Mintegy 160 csavar eltávolítása után az akkumulátor burkolatának széle alá csúsztatható, hogy levágja a tömítéshez használt ragasztót. Ezt követően 33 modulra derül fény, amelyek a legtöbb ev akkumulátort alkotó lítium-ion cellákat tartalmazzák. A fedelet levéve a hibás modul kicserélhető egy új modulra.
Az akkumulátor a legköltségesebb alkatrész az ev-ben. Új állapotban jellemzően az autó értékének mintegy 30%-át teszi ki. Jelenleg, ha valami baj van az akkumulátorral, azt általában újjal cserélik ki, mert a kereskedők szervizközpontjai nem képesek belső javításokat végezni. Mivel egy csereakkumulátor egyes ev-k esetében akár 20 000 dollárba is kerülhet, ez drága mulatság. Ha az autó viszonylag új, és az akkumulátor még garanciális (általában nyolc évig terjedő), a gyártó állja a számlát. De ahogy az ev-k öregednek és csökken az értékük, sok tulajdonos inkább úgy dönt, hogy idő előtt leselejtezi autóját, minthogy ilyen összegeket áldozzon rá.
Az ev gyártásával járó CO2-kibocsátás mintegy 45%-a az akkumulátor előállításából származik, ezért érdemes ezeket megjavítani, és a járművet az utakon tartani. A Porsche szerint ez az új akkumulátor beszerelési költségének mintegy 20%-áért megoldható. A legtöbb hibát egy-egy modul vagy cella meghibásodása okozza. A vállalat szerint, ha megfelelően javítják, még sok-sok évnyi szolgálatot tehetnek lehetővé. Az akkumulátorok ennek ellenére előbb-utóbb de feladják a szolgálatot. Ha ez bekövetkezik, az autógyártók célja, hogy újrahasznosítsák őket, hogy visszanyerjék a bennük lévő értékes anyagokat, és ezekből új akkumulátorokat készítsenek.
Az akkumulátorok tehát javíthatóak, ami jó hír az ev-tulajdonosok számára, de a szervizek számára ez azt jelenti, hogy speciális berendezésekbe kell beruházniuk, és a szakembereket is ki kell képezniük a munka elvégzésére. Ez a fejlesztés és a beruházás egy része mindenképpen szükséges ahhoz, hogy még a rutinmunkákat is el lehessen végezni az elektromos járműveken, Mivel azonban a szükséges készségek inkább az elektrotechnikához, a számítástechnikához és a szoftverekhez kapcsolódnak, mint a villáskulcsok kezeléséhez, más iparágak is versenyeznek ezért a lehetőségért.
Az ev-technikusok fenyegető hiánya sok országban már ma is aggodalomra ad okot. Október 18-án például a brit autós szakmát képviselő Institute of the Motor Industry azt mondta, hogy 2030-ig mintegy 90 000 új autószerelőre lesz szükség az elektromos autók szervizeléséhez és javításához. Tavaly a brit autószerelőknek mindössze 6,5%-a rendelkezett ilyen munkára alkalmas képesítéssel. Steve Nash, az intézet vezetője szerint a villanyautók egyre gyorsabb elterjedése miatt kormányzati támogatásra van szükség a képzési programok fellendítéséhez és a nagy szakképzettségi hiányosságok elkerülése érdekében.
A szükséges speciális felszerelés, beleértve a nagyfeszültségű szerszámokat, a számítógépes diagnosztikát és a biztonsági felszerelést, meglehetősen drága. A General Motorshoz tartozó Cadillac állítólag azt mondta amerikai márkakereskedőinek, hogy átlagosan 200 000 dollárt kell költeniük szerszámokra és képzésre, ha a márkánál akarnak maradni, amikor az teljesen elektromos meghajtásúvá válik. Iparági jelentések szerint néhányan már bedobták a törölközőt, mások viszont látnak esélyt a terjeszkedésre.
Sok szerviz, különösen a régebbi autókat gondozó kis vállalkozók, vonakodhatnak ilyen összegeket befektetni. nem tartják valószínűnek, hogy annyi pénzt hoznának nekik, mint a hagyományos autók. Tény, hogy kevesebb mozgó alkatrész kopik, az ev-k megbízhatóbbak és kevesebb karbantartást igényelnek, mint a robbanómotoros járművek. Egy tipikus járművön (motor, sebességváltó és sebességváltó stb.) 2000 mozgó alkatrész lehet. Ugyanez egy elektromos autóban ezek egyenértékű megfelelője nagyjából 20 darabból áll.
Mindez nagy hatással lehet a szervizek bevételeire. A McKinsey tanácsadó cég szerint az elektromos autók akár 40%-kal is csökkenthetik az amerikai márkakereskedések alkatrészekre fordított kiadásait. Mivel nem kell olajat vagy gyertyát cserélni, a rutinszerű szervizelésből származó bevétel is alacsonyabb lesz. A Porsche Taycan például a becslések szerint 30%-kal kevesebb karbantartást igényel, mintha hagyományos jármű lenne. A szervizlapon szereplő kevés számú tételek okán pedig egyre kevesebbet kell majd ellátogatni a márkakereskedésbe, mivel egyre több javítást végeznek el a szoftver frissítésével.
Peter Reck, a Porsche vevőszolgálati menedzsere szerint az akkumulátorok javításának némileg ellensúlyoznia kell az alacsonyabb szervizbevételeket. Elmondása szerint a vállalat három képesítési szintet vezet be az elektromos autókon dolgozó szerelők számára. Az első szinten lévők elvégezhetik a rutinszerű karbantartást, a második szinten lévők pedig eltávolíthatják az akkumulátorokat, de csak a legmagasabb szinten képzett technikusok lesznek képesek azokat javítás céljából felnyitni. A vállalat úgy gondolja, hogy ily módon néhány, az elit tagjai által foglalkoztatott márkakereskedés regionális akkumulátor-javító központként szolgálhat azon szervizek számára, amelyek csak az első és második szintű technikusokkal rendelkeznek. A Porsche azt is tervezi, hogy mobil erősáramú szakemberekből álló "repülő orvos" szolgáltatást nyújt, akik szükség esetén felkeresik a szervizeket.
A járműtechnológiák fejlődésével a szervizeknek további változásokkal kell szembenézniük. Ahogyan egyes repülőgépeknél is történik, a járművekben egyre több érzékelő fogja pontosabban nyomon követni a teljesítményt, és a hibák megjelenése előtt automatikusan megelőző karbantartásra jelentik be a járműveket. Bár a teljesen autonóm járművek még messze vannak, eljöhet az a nap, amikor az elektromos járművek a kötelező szervíz napján csak a szervízbe vezető útvonalon lesz működőképes, akár azt is mondhatjuk, hogy maguk vezetnek be a szervizközpontba.
Az ilyen technológiai zavarok azonban lehetőséget kínálnak az új belépők számára. Elon Musk végül is kívülálló volt az iparágban, amikor megalapította a Teslát, a kaliforniai autógyártóját, amely 2008-ban dobta piacra első elektromos autóját, a Roadstert. Már most vannak arra utaló jelek, hogy más területekről érkező vállalatok is szeretnének belépni az ev-kiszolgáló üzletágba.
Miután Pete Gruber vásárolt egy Roadstert, 2013-ban elkezdte javítani azokat. Cége, az arizonai Phoenixben működő Gruber Motor mára független Tesla-szervizközponttá nőtte ki magát. A cég saját szerszámokat és tesztberendezéseket fejlesztett ki a Tesla-autók elektronikájának és akkumulátorainak egyes alkatrészeinek javítására. Gruber úr szerint ez azért lehetséges, mert több mint 30 éves tapasztalata van egy olyan cég vezetésében is, amely adatközpontokban lévő nagyfeszültségű energiarendszereket javít, vagyis a technológia ismerős volt. De Gruber úrnak, akinek a műhelye saját K+F laborral rendelkezik, van egy figyelmeztetése is: “Ez nem az a fajta munka, amelyre egy átlagos szerelő át tud állni.” Majd a hagyományos autószerelők felé tesz egy nem túl kedveskedő üzenetet: "Olajos majmok, vigyázzatok! Meg vannak számlálva a napjaitok.”
Az elektromos autók szervizelése és javítása merőben új szaktudást igényel
Fejlődés nélkül megjósolható, hogy már a közeli években autószerelő műhelyek tucatjainak nem lesz munkája.
Miközben a délnyugat-németországi Hockenheimring F1-es pálya kanyarulatain nagy teljesítményű autók sora száguldozik, a szomszédos Porsche ügyfélközpontban egy lecsupaszított jármű bepillantást enged egy gyors, de sokkal csendesebb módozatba. Christian Brügger, a Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche sportkocsigyártó termékmérnöke a jármű alvázának közepén található nagy fekete doboz szélére mutat: “Ez az a pont ahol a kés behatolhat”.
A doboz egy 93 kWh-s akkumulátor. Az alváz a 260 km/órás sebességű Taycanhez tartozik, a Porsche első teljesen elektromos járművéhez (ev). Élénk narancssárga figyelmeztető kábelek kígyóznak rajta keresztül egy pár motorhoz és más elektronikus kütyükhöz. Ahogy azt sok szerelő, hivatásos és amatőr is tudja, egy tipikus belsőégésű motor 12 voltos rendszerével babrálni csúnya elektromos áramütést okozhat. De ez az akkumulátor 800V-ot szolgáltat. Bár biztonsági rendszerekkel van felszerelve, ez azért elég egy akkora k.o. ütéshez, ami akár meg is ölheti az embert.
A kés, amiről Brügger úr beszél, különleges. Tompa, rezgő pengéje van, mint amilyet az orvosok használnak a gipszkötés eltávolítására anélkül, hogy a beteg megsérülne. Mintegy 160 csavar eltávolítása után az akkumulátor burkolatának széle alá csúsztatható, hogy levágja a tömítéshez használt ragasztót. Ezt követően 33 modulra derül fény, amelyek a legtöbb ev akkumulátort alkotó lítium-ion cellákat tartalmazzák. A fedelet levéve a hibás modul kicserélhető egy új modulra.
Az akkumulátor a legköltségesebb alkatrész az ev-ben. Új állapotban jellemzően az autó értékének mintegy 30%-át teszi ki. Jelenleg, ha valami baj van az akkumulátorral, azt általában újjal cserélik ki, mert a kereskedők szervizközpontjai nem képesek belső javításokat végezni. Mivel egy csereakkumulátor egyes ev-k esetében akár 20 000 dollárba is kerülhet, ez drága mulatság. Ha az autó viszonylag új, és az akkumulátor még garanciális (általában nyolc évig terjedő), a gyártó állja a számlát. De ahogy az ev-k öregednek és csökken az értékük, sok tulajdonos inkább úgy dönt, hogy idő előtt leselejtezi autóját, minthogy ilyen összegeket áldozzon rá.
Az ev gyártásával járó CO2-kibocsátás mintegy 45%-a az akkumulátor előállításából származik, ezért érdemes ezeket megjavítani, és a járművet az utakon tartani. A Porsche szerint ez az új akkumulátor beszerelési költségének mintegy 20%-áért megoldható. A legtöbb hibát egy-egy modul vagy cella meghibásodása okozza. A vállalat szerint, ha megfelelően javítják, még sok-sok évnyi szolgálatot tehetnek lehetővé. Az akkumulátorok ennek ellenére előbb-utóbb de feladják a szolgálatot. Ha ez bekövetkezik, az autógyártók célja, hogy újrahasznosítsák őket, hogy visszanyerjék a bennük lévő értékes anyagokat, és ezekből új akkumulátorokat készítsenek.
Az akkumulátorok tehát javíthatóak, ami jó hír az ev-tulajdonosok számára, de a szervizek számára ez azt jelenti, hogy speciális berendezésekbe kell beruházniuk, és a szakembereket is ki kell képezniük a munka elvégzésére. Ez a fejlesztés és a beruházás egy része mindenképpen szükséges ahhoz, hogy még a rutinmunkákat is el lehessen végezni az elektromos járműveken, Mivel azonban a szükséges készségek inkább az elektrotechnikához, a számítástechnikához és a szoftverekhez kapcsolódnak, mint a villáskulcsok kezeléséhez, más iparágak is versenyeznek ezért a lehetőségért.
Az ev-technikusok fenyegető hiánya sok országban már ma is aggodalomra ad okot. Október 18-án például a brit autós szakmát képviselő Institute of the Motor Industry azt mondta, hogy 2030-ig mintegy 90 000 új autószerelőre lesz szükség az elektromos autók szervizeléséhez és javításához. Tavaly a brit autószerelőknek mindössze 6,5%-a rendelkezett ilyen munkára alkalmas képesítéssel. Steve Nash, az intézet vezetője szerint a villanyautók egyre gyorsabb elterjedése miatt kormányzati támogatásra van szükség a képzési programok fellendítéséhez és a nagy szakképzettségi hiányosságok elkerülése érdekében.
A szükséges speciális felszerelés, beleértve a nagyfeszültségű szerszámokat, a számítógépes diagnosztikát és a biztonsági felszerelést, meglehetősen drága. A General Motorshoz tartozó Cadillac állítólag azt mondta amerikai márkakereskedőinek, hogy átlagosan 200 000 dollárt kell költeniük szerszámokra és képzésre, ha a márkánál akarnak maradni, amikor az teljesen elektromos meghajtásúvá válik. Iparági jelentések szerint néhányan már bedobták a törölközőt, mások viszont látnak esélyt a terjeszkedésre.
Sok szerviz, különösen a régebbi autókat gondozó kis vállalkozók, vonakodhatnak ilyen összegeket befektetni. nem tartják valószínűnek, hogy annyi pénzt hoznának nekik, mint a hagyományos autók. Tény, hogy kevesebb mozgó alkatrész kopik, az ev-k megbízhatóbbak és kevesebb karbantartást igényelnek, mint a robbanómotoros járművek. Egy tipikus járművön (motor, sebességváltó és sebességváltó stb.) 2000 mozgó alkatrész lehet. Ugyanez egy elektromos autóban ezek egyenértékű megfelelője nagyjából 20 darabból áll.
Mindez nagy hatással lehet a szervizek bevételeire. A McKinsey tanácsadó cég szerint az elektromos autók akár 40%-kal is csökkenthetik az amerikai márkakereskedések alkatrészekre fordított kiadásait. Mivel nem kell olajat vagy gyertyát cserélni, a rutinszerű szervizelésből származó bevétel is alacsonyabb lesz. A Porsche Taycan például a becslések szerint 30%-kal kevesebb karbantartást igényel, mintha hagyományos jármű lenne. A szervizlapon szereplő kevés számú tételek okán pedig egyre kevesebbet kell majd ellátogatni a márkakereskedésbe, mivel egyre több javítást végeznek el a szoftver frissítésével.
Peter Reck, a Porsche vevőszolgálati menedzsere szerint az akkumulátorok javításának némileg ellensúlyoznia kell az alacsonyabb szervizbevételeket. Elmondása szerint a vállalat három képesítési szintet vezet be az elektromos autókon dolgozó szerelők számára. Az első szinten lévők elvégezhetik a rutinszerű karbantartást, a második szinten lévők pedig eltávolíthatják az akkumulátorokat, de csak a legmagasabb szinten képzett technikusok lesznek képesek azokat javítás céljából felnyitni. A vállalat úgy gondolja, hogy ily módon néhány, az elit tagjai által foglalkoztatott márkakereskedés regionális akkumulátor-javító központként szolgálhat azon szervizek számára, amelyek csak az első és második szintű technikusokkal rendelkeznek. A Porsche azt is tervezi, hogy mobil erősáramú szakemberekből álló "repülő orvos" szolgáltatást nyújt, akik szükség esetén felkeresik a szervizeket.
A járműtechnológiák fejlődésével a szervizeknek további változásokkal kell szembenézniük. Ahogyan egyes repülőgépeknél is történik, a járművekben egyre több érzékelő fogja pontosabban nyomon követni a teljesítményt, és a hibák megjelenése előtt automatikusan megelőző karbantartásra jelentik be a járműveket. Bár a teljesen autonóm járművek még messze vannak, eljöhet az a nap, amikor az elektromos járművek a kötelező szervíz napján csak a szervízbe vezető útvonalon lesz működőképes, akár azt is mondhatjuk, hogy maguk vezetnek be a szervizközpontba.
Az ilyen technológiai zavarok azonban lehetőséget kínálnak az új belépők számára. Elon Musk végül is kívülálló volt az iparágban, amikor megalapította a Teslát, a kaliforniai autógyártóját, amely 2008-ban dobta piacra első elektromos autóját, a Roadstert. Már most vannak arra utaló jelek, hogy más területekről érkező vállalatok is szeretnének belépni az ev-kiszolgáló üzletágba.
Miután Pete Gruber vásárolt egy Roadstert, 2013-ban elkezdte javítani azokat. Cége, az arizonai Phoenixben működő Gruber Motor mára független Tesla-szervizközponttá nőtte ki magát. A cég saját szerszámokat és tesztberendezéseket fejlesztett ki a Tesla-autók elektronikájának és akkumulátorainak egyes alkatrészeinek javítására. Gruber úr szerint ez azért lehetséges, mert több mint 30 éves tapasztalata van egy olyan cég vezetésében is, amely adatközpontokban lévő nagyfeszültségű energiarendszereket javít, vagyis a technológia ismerős volt. De Gruber úrnak, akinek a műhelye saját K+F laborral rendelkezik, van egy figyelmeztetése is: “Ez nem az a fajta munka, amelyre egy átlagos szerelő át tud állni.” Majd a hagyományos autószerelők felé tesz egy nem túl kedveskedő üzenetet: "Olajos majmok, vigyázzatok! Meg vannak számlálva a napjaitok.”
Zsolt1552021-10-27 09:39:24 // 3361
Az akkumulátorok töltése lesz a gátja, hogy az elektromos autók elterjedjenek. A töltőhálózat kiépítése lehetetlen világszinten. Egy-egy régióban, városban talán.
Zsolt1552021-10-27 09:35:16 // 3360
Vagy például a vízerőművek duzzasztója előtt a lelassult folyóban és kialakult víztározóban, tóban, állóvízben - az előző állapothoz képest - felgyorsulnak a szerves anyagok - állatok, növények - lebomlása.
A szerves anyagok lebomlását a köznyelveben rothadásnak hívják.
A rothadás során metán és kén-hidrogén gázok szabadulnak fel, amelyek - mivel a levegőnél könnyebb gázok - a légkörbe jutnak és felerősítik az üvegházhatást.
Az építést megelőző állapothoz képest ez többszörös növekedés, ami igen jelentős környezetszennyezés.
De persze az így termelt elektromos áram "zéró kibocsájtású", "zöld energia" és az építkezés során sem keletkezett semmilyen szennyezés.
A szerves anyagok lebomlását a köznyelveben rothadásnak hívják.
A rothadás során metán és kén-hidrogén gázok szabadulnak fel, amelyek - mivel a levegőnél könnyebb gázok - a légkörbe jutnak és felerősítik az üvegházhatást.
Az építést megelőző állapothoz képest ez többszörös növekedés, ami igen jelentős környezetszennyezés.
De persze az így termelt elektromos áram "zéró kibocsájtású", "zöld energia" és az építkezés során sem keletkezett semmilyen szennyezés.
Zsolt1552021-10-26 11:17:39 // 3359
Ez a Tram-Tarin egy érdekes eset. Már az elnevezése is az, két szempontból is.
A Tarm-Train szó szerinti jelentése: VillamosVasút.
Van magyar neve is, de azt valamiért nem használjuk. Vannak emberek akik műveltebbnek akarnak látszani azzal, ha létező magyar szavak helyett, idegen szavakat használnak és ragoznak magyarul. ("mítingelünk" "printelünk" "brifingelünk" ...) Kíváncsi vagyok, hogy a Jánosnosokat még így hívják, vagy már "John"-nak kell őket szólítani.
:-)))
1, A műszaki kialakítása alapján:
- Szerintem az nem villamos vasút, ami jelen esetben az út 85-90%-át dízelüzemben teszi meg. Az EU nem adott pénzt egy új vonal kiépítésére, mert van vasúti pálya a két város között. Mondták, hogy a villamosításról is magyar államnak kell gondoskodni. Arra meg nem volt pénz, ezért inkább hybrid, mint villamos vasút.
2, Az elnevezése:
- Az a vasút amely csak egy régió vagy egy kisebb térség közlekedési igényeit szolgálja ki, azt Helyi Érdekű Vasútnak, röviden HÉV-nek hívják. Az első HÉV vonalak kialakítását a Magyar Országgyűlés foglalta törvénybe az 1800-as évek második felében. Azóta így hívják őket. Csak valamiért nem akarjuk használni, mert az angol valahogy jobban hangzik, tetszik mint a magyar.
Az hogy már annak a kis szakasznak az energiaellátása is gondot okoz, amit a városban tesz meg, az meg a tervezés és a kivitelezés erős hiányosságait mutatja.
Legfeljebb a városokban is dízelüzemben megy majd. :-//
A Szegeder" szerint a 32 kilométeres távolság TraimTrain"-nel 40-49 perc, míg az autóbusszal 32-35 perc a teljes menetidő a két város között. Igaz, nem egy helyről indulnak és nem egy helyre érkeznek.
Az elgondolás viszont nagyon jó. Végre Magyarországon is eljutottak oda, hogy ilyen jellegű - városközpontok közötti - kötött pályás kapcsolatokat hozzanak létre. Németországban például ez már évek óta tökéletesen működik.
A Tarm-Train szó szerinti jelentése: VillamosVasút.
Van magyar neve is, de azt valamiért nem használjuk. Vannak emberek akik műveltebbnek akarnak látszani azzal, ha létező magyar szavak helyett, idegen szavakat használnak és ragoznak magyarul. ("mítingelünk" "printelünk" "brifingelünk" ...) Kíváncsi vagyok, hogy a Jánosnosokat még így hívják, vagy már "John"-nak kell őket szólítani.
:-)))
1, A műszaki kialakítása alapján:
- Szerintem az nem villamos vasút, ami jelen esetben az út 85-90%-át dízelüzemben teszi meg. Az EU nem adott pénzt egy új vonal kiépítésére, mert van vasúti pálya a két város között. Mondták, hogy a villamosításról is magyar államnak kell gondoskodni. Arra meg nem volt pénz, ezért inkább hybrid, mint villamos vasút.
2, Az elnevezése:
- Az a vasút amely csak egy régió vagy egy kisebb térség közlekedési igényeit szolgálja ki, azt Helyi Érdekű Vasútnak, röviden HÉV-nek hívják. Az első HÉV vonalak kialakítását a Magyar Országgyűlés foglalta törvénybe az 1800-as évek második felében. Azóta így hívják őket. Csak valamiért nem akarjuk használni, mert az angol valahogy jobban hangzik, tetszik mint a magyar.
Az hogy már annak a kis szakasznak az energiaellátása is gondot okoz, amit a városban tesz meg, az meg a tervezés és a kivitelezés erős hiányosságait mutatja.
Legfeljebb a városokban is dízelüzemben megy majd. :-//
A Szegeder" szerint a 32 kilométeres távolság TraimTrain"-nel 40-49 perc, míg az autóbusszal 32-35 perc a teljes menetidő a két város között. Igaz, nem egy helyről indulnak és nem egy helyre érkeznek.
Az elgondolás viszont nagyon jó. Végre Magyarországon is eljutottak oda, hogy ilyen jellegű - városközpontok közötti - kötött pályás kapcsolatokat hozzanak létre. Németországban például ez már évek óta tökéletesen működik.
Kazes☻2021-10-25 22:47:10 // 3358
Liquid2021-10-14 22:43:38 // 3357
hihetetlen mekkora a sötétség és mindenhez is értés a kommentek között :D
Kazes☻2021-10-14 21:33:37 // 3356
Kazes☻2021-10-11 19:56:37 // 3355
Újabb problema...
A környezetet akarták védeni vele, nem várt következménye lett
A környezetet akarták védeni vele, nem várt következménye lett
VKG231!!! (156+75)2021-10-07 19:12:40 // 3354
Pedig a Vissza a jövőbe 1. részében tök jól működött az, hogy terroristáknak ígéred meg, hogy atombombát építesz nekik, de a vége fluxuskondenzátor...
Vagy lehet, hogy ez nem jön be annyira gyakran? :D
Vagy lehet, hogy ez nem jön be annyira gyakran? :D
RomeoOne2021-10-07 18:17:54 // 3353
Nem a járőr fogja kiszúrni, hogy "Te, az egy ott atomreaktor", hanem azok a nemzetközi szervezetek meg titkosszolgálatok, akik a nukleáris anyagok útját követik nyomon. Nagyon komoly szabályok vonatkoznak erre. Pl. a friss üzemanyag tárolót úgy kell megtervezni egy atomerőműben, hogy az egyetlen bejáraton kívül, ahol a be- és kiszállítás van, máshol ne lehessen fizikailag kivinni nukleáris anyagot. Akkora ajtókat kell felszerelni és olyan kanyarokat beletenni a folyosókba, hogy akárhogy legózva se tudj kivinni egy fűtőelemet, mert geometriailag nem férne ki. Meg egy rakás ilyesmi szabály... :D
IAEA - Safeguards explained
IAEA - Safeguards explained
VKG231!!! (156+75)2021-10-07 17:57:57 // 3352
Na ne, te nem tudod, hogy minden rendőrőrsön van egy atomfizikus??? :D Van amelyiken kettő, ahol nagyobb a veszélye annak, hogy atomerőművek keletkeznek... :DD
WarbiRunner (Gyuri)2021-10-07 17:43:07 // 3351
Mert szerinted bárki rájön, hogy hogy működik? XD Aszondod elektronyos pocokriasztó. :-)
VKG231!!! (156+75)2021-10-07 17:30:12 // 3350
Őő igen?? :D :D
RomeoOne2021-10-07 16:04:52 // 3349
Van az úgy :D
VKG231!!! (156+75)2021-10-07 15:50:35 // 3348
Btk 252. (2) :D
WarbiRunner (Gyuri)2021-10-07 14:20:35 // 3347
Hozzájuk vagyok szokva XD Szerintem jó az a 10kW. Amíg kicsiben csinálod, nem tudnak mit kezdeni a ténnyel. Ha már nagyban, akkor érdekekbe ütközöl, aztán az már más pálya.
RomeoOne2021-10-07 14:05:39 // 3346
Megpróbálhatjuk, de sztem elég hamar kopogtatnának fekete öltönyös alakok az ajtóinkon 😅😅😅 De ha belekezdünk, akkor ne ilyen kis piti 10 kW-osat csináljunk, hanem tudjon vagy 100 MW-ot. Aztán nyitunk egy gyorstöltő hálózatot :DDD
Kazes☻2021-10-07 12:39:19 // 3345
Most jöttek rá, hogy kevés lesz a szegedi áramfejlesztő a tram-trainhez
És mi lesz, ha csak egy háztömbben lakók állnak át villanyautóra egy lakótelepen? Itt a környékünkön még nincs ilyen, de mégis előfordultak már komolyabb ellátási gondok, nagy szerelések voltak... persze hosszas áramszünetekkel.
És mi lesz, ha csak egy háztömbben lakók állnak át villanyautóra egy lakótelepen? Itt a környékünkön még nincs ilyen, de mégis előfordultak már komolyabb ellátási gondok, nagy szerelések voltak... persze hosszas áramszünetekkel.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 10:06:38 // 3344
nana... majd az elektromos autó mindent is megold :DDD
WarbiRunner (Gyuri)2021-10-07 09:29:50 // 3343
Az lesz a szép, amikor elszállnak az energiaárak. Egy tél alatt elhordják az összes erdőt tüzelőnek, és döglünk bele újra a szmogba. Szuper lesz.
Feri, nem lökünk össze egy mini reaktort, mint a Kilopower? Üzemanyagot szerzel, a kritikus gépészeti anyagokat hozom Kínából. :-)
Feri, nem lökünk össze egy mini reaktort, mint a Kilopower? Üzemanyagot szerzel, a kritikus gépészeti anyagokat hozom Kínából. :-)
Piritu - 1.000.0002021-10-07 09:15:02 // 3342
volt már rá pár példa :-(
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 09:03:16 // 3341
akkor 7 évig még ingyen termel majd ha marad a 44ft/kw bár ahogy látom nem marad szóval gyorsul a visszatérülési arány :DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 09:02:06 // 3340
hód= mód :DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 08:50:18 // 3339
élő szerződést nehéz hódosítani egyoldalúan...
Selmak2021-10-07 08:46:40 // 3338
2035 ben Eu rendelet miatt az is meg fog szűnni.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 08:42:37 // 3337
inkább a bővítésen gondolkodom meg még pár inverteres klíma aztán a gázt minimálra csökkentem ha az is elszáll...
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 08:41:14 // 3336
éves elszámolásban vagyok szóval sokat segít 4 éve nincs áramszámla :D :D :D
Selmak2021-10-07 08:38:13 // 3335
Télen nem sokat fog rajtad segíteni a napelem.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-07 08:35:11 // 3334
ni kivi vagyok itthon is mikor szabadulnak el az energia árak... talán most kezd értelmet nyerni a napelem...
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-03 21:50:54 // 3333
Az emberi gondolkodás ... a morál nem változik és a szemlélet ez van belénk kódolva, ez a genetikánk...ez a vesztünk 🤣🤣🤣
carver2021-10-03 21:44:38 // 3332
sajnos ez a lényeg, a technológia óriási léptekkel fejlődik, de az emberi gondolkodás csigalassúsággal...
Nem egy életbiztosítás. Lehet a természet tényleg megoldja, végül is ember nélkül is elvolt pár milliárd évig....
Nem egy életbiztosítás. Lehet a természet tényleg megoldja, végül is ember nélkül is elvolt pár milliárd évig....
Zsolt1552021-10-03 09:20:23 // 3331
Vannak olyan területek ahol tökéletesen használhatóak az elektromos meghajtású autók.
A jelenlegi akkumulátorok mellett pont az a mobilitas veszik el, amit az autózás jelent. Az energia felvétele jelenleg a legnagyobb gond. :-))
A jelenlegi akkumulátorok mellett pont az a mobilitas veszik el, amit az autózás jelent. Az energia felvétele jelenleg a legnagyobb gond. :-))
Zsolt1552021-10-03 07:58:52 // 3330
Víz az egyensúlyhoz van bőven. Csak az ilyen arányban növekvő népességhez nincs. Lehet, hogy 3-4 milliárd emberhez elég volt. Viszont az elmúlt 30 évben megduplázódott a lakosság száma.
Vízerőművek is egy érdekes történet. Ma már alacsony hatásfokkal áramot termelnek, viszont az utána lévő szakaszon szárazságot okoz(hat)nak.
Vízerőművek is egy érdekes történet. Ma már alacsony hatásfokkal áramot termelnek, viszont az utána lévő szakaszon szárazságot okoz(hat)nak.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-02 22:56:04 // 3329
Erre mondják, hogy a természet megold mindent, mindig az egyensúlyra törekszik, mi emberek lassan 10 milliárdan vagyunk és még többen leszünk, majd a természet beavatkozik nem tűri a túlszaporodást..
Kazes☻2021-10-02 22:48:47 // 3328
Ettől talán nem is kell félni, mert az egyre több vegyszerhasználatunktól, egyre több méh pusztul el és ha elpusztulnak a méhek... ugye tudjuk mi következik.
Igen, sajna... mindig csak pénz. :(
Igen, sajna... mindig csak pénz. :(
Liquid2021-10-02 22:00:06 // 3327
zöldülni kell, de pont az elektromos autó az ami nagyon nem zöld, legalábbis a jelen formájában igen messze van tőle.
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-02 21:49:02 // 3326
Pedig el fog fogyni a víz...és háború is lesz... ezt az elektromos autó sem változtat egyre nagyobb a CO2 kibocsátás...az ember önpusztító, mindig csak a pénz
carver2021-10-02 20:24:34 // 3325
azért kell zöldülni, mert ha nem zöldülünk nem csak a vízerőművekben nem lesz víz hanem a csapban sem.
Lásd Egyiptom és Etiópia közti feszültség a vízerőmű(vek) / vízhiány miatt. Ott belekóstolhatunk hogyan fajulhat akár háborús helyzetig is a vízhiány...
Arról meg már régóta cikkeznek, hogy Magyarország ilyen szempontból Európa egyik legveszélyeztetettebb országa..
Lásd Egyiptom és Etiópia közti feszültség a vízerőmű(vek) / vízhiány miatt. Ott belekóstolhatunk hogyan fajulhat akár háborús helyzetig is a vízhiány...
Arról meg már régóta cikkeznek, hogy Magyarország ilyen szempontból Európa egyik legveszélyeztetettebb országa..
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-02 20:21:16 // 3324
Kb minden évben feltalálják az új akkut... egyszer biztos csak addigra a magfúzió is működni fog 😁
carver2021-10-02 20:08:00 // 3323
ez csak kicsit rondább mint az első Prius volt...
De a szilárdtest akku jó dolog, emlékszem valaki itt is vehemensen érvelt amellett, hogy az energiasűrűség határa miatt zsákutca az elektromos autózás... És a szilárdtest akku még csak nem is forradalmian új dolog több mint 100 éve ismert technológia.
De a szilárdtest akku jó dolog, emlékszem valaki itt is vehemensen érvelt amellett, hogy az energiasűrűség határa miatt zsákutca az elektromos autózás... És a szilárdtest akku még csak nem is forradalmian új dolog több mint 100 éve ismert technológia.
Zsolt1552021-10-02 06:46:34 // 3322
Isaac Asimov 50 évvel ezelőtti látomása – rólunk…
Az 1964-es New York-i világkiállításon.
A jövő otthona
"... Asimov szerint 2014-re az ablak elveszíti a funkcióját, mivel a fény az egész fal felületén elhelyezett panelekből fog sugározni. Ezt az elképzelést egyelőre elektromos áram nélkül a magyar szabadalmú üvegbeton üvegszálas technológiája valósítja meg, amely a külső fényt a falakon keresztül vezeti a belső térbe. ...
... A 2010-es években Asimov szerint a világ a gépesítés olyan szakaszába ér, ahol az ember a munkát végző gépek programozásával tervezésével és fejlesztésével foglalatoskodik. ...
... A jövő autója természetesen Asimov szerint is a föld felett lebeg, olyannyira, hogy a fúvókák által levegőben tartott járművek akár befüvesített autópályán is haladhatnak. ..."
Régen is sok fikció volt. :-)))
Az 1964-es New York-i világkiállításon.
A jövő otthona
"... Asimov szerint 2014-re az ablak elveszíti a funkcióját, mivel a fény az egész fal felületén elhelyezett panelekből fog sugározni. Ezt az elképzelést egyelőre elektromos áram nélkül a magyar szabadalmú üvegbeton üvegszálas technológiája valósítja meg, amely a külső fényt a falakon keresztül vezeti a belső térbe. ...
... A 2010-es években Asimov szerint a világ a gépesítés olyan szakaszába ér, ahol az ember a munkát végző gépek programozásával tervezésével és fejlesztésével foglalatoskodik. ...
... A jövő autója természetesen Asimov szerint is a föld felett lebeg, olyannyira, hogy a fúvókák által levegőben tartott járművek akár befüvesített autópályán is haladhatnak. ..."
Régen is sok fikció volt. :-)))
Zsolt1552021-10-02 06:39:58 // 3321
Ez inkább hybrid, mint tisztán elektromos.
"... és az akkumulátorait a beépített gázturbina is tudja tölteni. ..."
"... A ma még nem létező légitaxik piacának azt a szegmensét célozza a Honda eVTOL, ..."
Egy nem létező piacra készült egy terv. :-)))
"... és az akkumulátorait a beépített gázturbina is tudja tölteni. ..."
"... A ma még nem létező légitaxik piacának azt a szegmensét célozza a Honda eVTOL, ..."
Egy nem létező piacra készült egy terv. :-)))
Kazes☻2021-10-01 22:38:43 // 3320
Erhard 242 (Pure Energy)2021-10-01 11:00:36 // 3319
hja és majd mikor Hévízről meg Zalakarosról eltűnik a termál akkor az lesz a baj na meg a környezetterhelés ... de hát ződ az elektromos autózás :DDD
Kazes☻2021-09-30 23:08:37 // 3318
A kormány cselekvési tervet dolgozott ki az akkumulátor-iparág fejlesztésére
Megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség.
Hazai termálvízből nyernék ki az elektromos autók egyik fő alapanyagát
Megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség.
Hazai termálvízből nyernék ki az elektromos autók egyik fő alapanyagát