Tagok >> Buksi >> 155 2.0 8V Twin Spark QV :) >> Blog
- Típus:155 2.0 8V Twin Spark QV :)
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1993
- Színe:Grigio Chiaro Metallizzato
Mióta nálam van az autó, azóta még nem volt cserélve a benzinszűrő, ezért jobbnak láttam kicserélni! Ma meg is történt a csere! Igazából akkor láttam, hogy jól döntöttem, mikor a régi szűrőből kiöntöttem a benne maradt benzint és vele a sok dzsuvát! Sztem még az eredeti Bosch szűrő lehetett benne, amit még gyárilag raktak bele! FIAAM szűrő (4784,-) került a helyére kisebb "faragással"! Nem kell nagy dologra gondolni, annyi csak, hogy az OUT oldalon a gyári szűrőnél a csavar és a filter közé tettek egy közdarabot! Ezt kellett csak kihagyni, mert az új szűrőnek kisebb volt a menete, így csak a csavar passzolt! Na de most már erről is le van a gond! :-) Meg a régi üzemanyagszint jelzőről is, mert azt is kidobtam, mert össze-vissza jelzett már! Néha menet közben elkezdett ugrálni a mutató! FISPA (8550,-) márkájú lett helyette és most már ez is jó! ;-))
Km óra állása: 100304 Miles
Régi óra szerinti km állás: 202554 Km
Motorgenerál utáni óra állás: 51681 Km (32116 Miles)
Szóval bekerült a szűrő is és bekötöttem a klímacsöveket is! Mivel ez nem gyári klíma, ezért kicsit meg is keveredtem a manual ábrái és a rendelkezésemre álló csövek láttán! Ugyan is a csövek hosszúsága és végződései miatt nem tudtam úgy kötni, ahogy az a manual-ban szerepelt! Végül is százötvenötösösös-ös kollega segítségével sikerült a helyére tenni minden csövet! Aztán már csak a klíma hűtő beszerelése volt hátra, amitől egy kicsit tartottam! De aztán nem volt gond vele, mert csak a zárhidat kellett levenni és a hűtőn található műanyag "kereten” a gyárilag bejelölt kis részt kivágni a csöveknek! Majd klíma hűtő be a helyére (pont elfért a másik hűtő előtt), aztán a csövek bekötése! Zárhíd visszarak és már kész is! :-) Most már csak az elektromos része van vissza, amiben sajna nem vagyok járatos! Remélem ez a probléma is hamar megoldódik! :-)
Nem gondoltam volna, hogy tovább fogom fejleszteni a muzsikát az autóban, de hát mégis így lett! Történt ugyanis, hogy GT kollega korábban meghírdette az eladó sorba került 140w-os 16,5 cm-es Magnat hangszóróit és hozzá 1 pár magassugárzót és hangváltót! Persze kábelekkel együtt (10.000,-)! Először nem akartam megvenni, de aztán elhatalmasodott rajtam a vágy, hogy kell ez nekem és alkudtam egy picit az árból, aztán már itt is volt nálam a csomag! Mivel gyárilag az ajtóban nincs kialakítás hangszórónak, ezért ki kellett vágnom a kárpitot, meg egy kis darabot az ablakemelő szerkezetet tartó lemezből! Egyik sem volt nagy meló! A csipogókat úgy döntöttem nem teszem be a műszerfalban található kétutas hangszórók helyére, hanem majd azokat cserélem le egy másik szettre! Annyi szépséghibája volt a dolognak, hogy GT nem tudott takarórácsot adni a hangszórókhoz, ezért vettem egy párat a TeszVesz-en potom 1000 ft.-ért! Természetesen ez is Magnat! Az első tapasztalataim nagyon jók! Rettentő furcsa, hogy most az ajtók felől is szól a muzsika, ráadásul nagyon szépen! Jól döntöttem, hogy beépítettem ezeket a hangszórókat! Aztán meg elkezdtem fejegységet kereseni a mostani ezer éves Clarion helyett! A kikötésem csak annyi volt, hogy mindenféleképpen zöldnek kell lennie a megvilágításának, mert a műszerfal többi kijelzője is mind zölden világít! Már régóta szeretnék egy Alpine-t, de nekem egyenlőre túl drága! Viszont kapva-kaptam az alkalmon, amikor knoxx kollega szólt, hogy megválna a Sony CDX-GT410U (22.000,-) típusú fejegységétől, ami természetesen tudja a zöld megvilágítást! Külön királyság, hogy USB-s a fejegység és távirányító is van hozzá! ;-) Úgyhogy megköttetett az üzlet! Bitang jól szól! De valahogy hírtelen az az érzésem támadt, hogy itt nem fejeződött be a hangtechnika fejlesztése! ;-)) Mégegyszer köszönöm GT és knoxx Cartárs! ;-)
Szóval megint szívtam egyet! Azt történt, hogy felraktam a Zimmermenn féktárcsákat a helyükre és mikor a nyergeket is fel akartam tenni nem sikerült, mert már a tartókonzol nekifeszült a tárcsának! Még a két rögzítő csavart sem tudtam betekerni! Kb. fél centin múlt, hogy nem ment a helyére! Hatalmas szívás!!! Na de ilyenkor most akkor mi van?? Miért nem fér el?? Minden alkatrész a 16V-s 155-höz valósi és még sem passzolnak! Elkeseredésemben arra gondoltam, hogy kellene valami alátét szerűséget faragni a tárcsa alá és akkor a nyerget is fel tudnám rakni! Na de azért mégiscsak fékről van szó és azzal meg nem lehet viccelni, meg hát a gányolás is távol áll tőlem! És akkor most mitévő legyek?? Elkezdtem méricskélni a régi 8V-s és 16V-s féktárcsákat, megmértem az új tárcsát is és kiderült, hogy kétféle tárcsa létezik! Az egyik szélesebb és én pont ilyet szereztem be pechemre! Konkrétabban a tárcsa belső fele a szélesebb az egyiknél 1 centivel (lsd. képek)! Gyorsan rendeltem másik tárcsákat már a megfelelő szélességben, LPR márkájút (20.400,-)! Újabb érvágás ez a pénztárcámnak és egyúttal bosszantó is, mert már csak ezen múlt, hogy a saját lábára álljon az autó! Szerencsére a másikakat eltudtam üzletelni a mindenes Marklar-al! :-))
Már ránézésre sem volt olyan egyszerű szét- és összeszerelni, mint a hátsó futóművet! Hát még megcsinálni! Először le kellett szednem a kipufogó katalizátor előtti részét a leömlővel együtt! Aztán a váltót alá kellett bakolnom (biztos, ami biztos), mert a tartó konzolját is le kellett szedni, hogy a bölcső lejöjjön a helyéről, ami csúnyán szétrohadt és eltört! De előtte még leszedtem a lengéscsillapítókat, kikötöttem a kormányösszekötő gömbfejeket, leszedtem a lengőkarokat (az egyiket csak dr. flex segítségével tudtam), majd levettem a féltengelyeket is! A bölcsővel együtt lejött a kormánymű is, mert ez is cserés! A bölcső csavarjaival megszenvedtem, mert nagyon be voltak rozsdásodva, de sikerült őket kiszedni! Miután minden régi alkatrészt kiszereltem, fordított sorrendben mehettek helyükre az újak! Persze közben még beszerelésre kerültek a klíma alkatrészei is, de erről külön blogot írtam! A bölcső és a stab.rúd bontott volt, így természetesen kaptak egy csiszolást és festést! A kormánymű egy 2,5 TD 155-ből valósi, ez ment a régi helyére! Vettem új szervócsövet (3000,-) is a kormányműhöz, ez is cserélve lett és kapott fincsi 1L Tutela olajat (1880,-) is! Bölcső vissza… Na ez nem volt ilyen egyszerű, ugyan is, amit először hoztam Marklar-tól az nem lett jó, mert nem illeszkedett a helyén! Pedig ránézésre a kutya nem mondta volna meg, hogy meg van nyekkenve! Így lett másik bontott bölcső és ez végre jó lett! Aztán a váltó tartója is vissza és jöhetett a többi "sallang”, úgy mint az új lengőkarok, 16V axiális csuklók (Ezek végéből egy-egy centit le kellett vágnom, mert teljesen betekert gömbfejekkel is nagyon összetartott a két kerék!), kormányösszekötő gömbfejek, kerékcsapágyak (csere munkadíja 3000,-), "kutyacsontok”, bontott féltengelyek! A gyári gátlók helyére itt is Bilstein sportgátlók kerültek, hogy még sportosabb legyen a gép! ;-) Elöl is lecseréltem az összes rozsdás fém fékcsövet réz (1000,-) csövekre és lettek új gumi fékcsövek is! Ami a fék többi részét illeti az egy kisebb-nagyobb átalakításon ment keresztül! Illetve nem is átalakítva lettek, hanem nagyobbra cserélve! A 16V-nek első fékei nagyobbak, mint a 8V-nek, így ha már úgy is cserélni kellett pár dolgot, akkor ezeket már miért ne!? :-)) Szóval a 257mm átmérőjű tárcsák helyett kapott 284mm-eseket, persze újat a Zimmermann-tól! Ehhez viszont nagyobb féknyergek is és csonkállvány kell, ami szintén egy 16V-ből lett átrakva! (De nem eszik azt olyan forrón! Ugyan is nem ment fel a helyére! lsd. következő post) Úgy gondolom, hogy nevezhetjük ezt egy kisebb fék tuningnak is! Így viszont 15”-osnál kisebb felnit nem tudok az autóra tenni! Jah, és természetesen előről sem hiányozhatnak a Textar betétek! Ezek után, hogy végre minden a helyére került, visszaraktam a kipuff. rendszert, de előtte még kicseréltem a Lambda-szondát is új Bosch-ra! Ezzel remélem már nem lesz gondom! De még mindig nem fejeztem be a munkát, mert a főfékhengert is ki kellett cserélnem, mert csak többszöri pumpálásra keményedett fel a pedál már menet közben is! Az meg ugye nem olyan jó! Ebben megint Thomika Cartárs sietett a segítségemre és rendelte meg nekem az új főfékhengert (16.981,-). Megint köszi neki a segítséget! ;-) Így van ez, ha egyszer el kezd szerelni az ember, nem tudja abbahagyni! :-D Ja, de most még egy futómű állításra és műszakira el kell ugranom a helyi szervízbe! :-))
Km óra állása 100304 Miles
Régi óra szerinti km állás: 202554 Km
Motorgenerál utáni óra állás: 51681 Km (32116 Miles)
A nagy futómű felújítás közepette szakítottam egy kis időt a kerékjáratok rozsdátlanítására is! Arra gondoltam, hogy egy kicsit megcsiszolgatom flexel, meg lefestem szépen, de sokkal nagyobb meló lett belőle! Ugyanis a bal oldalról elég nagy részt ki kellett vágnom a lemezből, mert már szépen ki volt rohadva! :-( Megcsiszoltam rendesen, aztán egy olyan anyaggal fedtem be a lyukat, amit nem tudom, hogy hívnak, de állítólag kisebb csónakokat is készítenek belőle! Az anyag egy szövet alapú valami (nevezzük "paplannak”) és ehhez van még a ragasztó és az edzője! Ezek hárman száradás után hihetetlen keménységet alkotnak! Na, ezzel a "paplannal” fedtem be a lyukat, aztán gittel kiegyengettem a felületet, majd festettem! De akkor már az egész kerékjáratot kifestettem, ha már csináltam! Minden nagyképűség nélkül mondhatom, hogy egész jó munkát végeztem! :-)) Legvégül pedig kapott egy réteg Perma Film nevezetű korróziógátlót (32 euro volt a két 1 literes tégely postaköltséggel együtt), amit hajókhoz fejlesztettek ki és GTPeti hozott nekem Németországból! Mégegyszer köszi neki! :-) D e ezzel a lendülettel már lekentem a hátsó kerékjáratokat és az egész alját is! Persze előtte még szépen lamostam mindenhonnét a koszt (zsírtalanítottam :-D) és csak ezután kentem fel a szert! Ha megszárad, akkor még egy réteget kenek rá és kész is! Reméljük, hogy beválik és most egy darabig nem kell foglalkoznom a rozsdával! ;-)
Amikor a 155-öt megvettem, még nem volt fontos, hogy legyen benne klíma! Most már az! :-)) Tehát az elgondolás már meg volt, hogy kell a légkondi! Aztán nem sokára valóság lett a dologból, mert százötvenötösösös-ös kollegának éppen volt egy eladó rendszere, amire én le is csaptam (40.000,-)! Most meg, hogy ennyire szét van kapva az autóm, "egyszerűen” be is lehet tenni a helyükre az elemeket! Először is a fűtésboxot kellett kicserélnem a klímás verzióra! De mindenek előtt a motortér felől lekötöttem a két vízcsövet, amik a boxra csatlakoznak és ezután nagy nehezen kiszereltem az utastérből! Hogy a másik bemenjen a helyére ki kellett cserélni a tűzfalon található "L” alakú tömítést, ahol a klímacsövek kijutnak a motortérbe! Ez nehéz volt, mert a kárpit alatt található és elég szűkös hozzáférni, de csak meglett ez is! Klímás fűtésbox be, kábelek csatlakoztatása és a box műxik! Következő művelet a feszítő csapágy és a klímakompresszor beszerelése! A csapágyhoz kellett vennem egy csavart (168,-), meg háromféle alátétet (75,-) (395,-) (822,-), mert ezek nem voltak! Az generátort tatró konzolt is át kellett cserélni a kompresszoroséra, mert ez tartja mindkét alkatrészt! Ezek helyére rakásával nem is volt gond, de amikor az előre típus szerint megvásárolt 1290 mm hosszűságú Gates szíjat a helyére raktam, akkor szomorúan konstatáltam, hogy jó 4-5 centivel hosszabb a szíj és még egy kicsit sem tudok rajta feszíteni! :-(( Még jó, hogy a helyi szervízben voltak olyan rendesek, hogy rendeltek nekem több méretben is szíjat és csak azt kellet kifizetnem és megvennem, amelyik jó! Így maradt az 1250 mm hosszúságú Continental szíj (4740,-), mert ez lett a jó! Nem is értem! Egyelőre itt tartok! :-) Folyt.köv.!
Most, hogy már végre itthon van a gép, neki tudtam állni felújítani a futóművet! Először a hátsónak „estem” neki, de előtte ugye le kellett vennem a kipuff. rendszert, meg a benzintankot is! A következő lépés az volt, hogy kiszivattyúztam a fékolajtartályból az összes olajat, hogy ne csöpögjön mind a nyakamba! Így is maradt elég a csövekben! Aztán leugrottak a helyükről a féknyergek, féktárcsák, lengéscsillapítók, rugók, lengőkarok, stab.rúd és végül a híd is! Persze, nem volt ennyire egyszerű, mert azért a csavarokkal meg kellett szenvedni, de végül én nyertem! És ez mind-mind újra cserélődik a híd kivételével, mert azt Marklartól vettem használtan! De ez is szépen le lett csiszolva, aztán festve és most úgy néz ki, mintha új lenne! Mehetnek a helyükre az új alkatrészek! A régi hídról átszereltem az újra a fékerőszabályozót, majd a lengőkarokat, de ezekben még a csapágyak is ki lettek cserélve! Helyükre kerültek az új kerékcsapágyak is az aggyal együtt! Aztán vissza a stab.rúd (szintén csiszolva és festve), és az ültetőrúgók mellé már a Bilstein sportgátlók kerültek (ez itt a tyuning helye) a gyáriak helyett! Kapott vadi zsír QH féktárcsákat, Textar betéteket, 16V féknyergeket (állítólag ezek kézifék része nem rohad be, mint a 8v-é) és gumi fékcsöveket is! Egy fém fékcsövet kellett csináltatnom (500,-) gyorsan, mert leszedéskor kitekerődött a nyaka! A többi fém fékcső már egy korábbi projektnél ki lett cserélve! Aztán már csak a kézifék bowdenek voltak vissza és a kézifék beállítása! De ha már úgy is lent volt a benzintank, kicseréltem a benzinszűrőt is! Ahogy elnéztem ez még soha nem volt cserélve, épp itt volt az ideje! Aztán tank vissza és jöhet az első futómű! Persze a csúnya lemezfelnik helyett már felkerültek az aluk a nyári gumikkal és az új kerékcsavarokkal (4800,-/16db)! A kipuff.-t még nem raktam vissza, mert az első részét is le kell majd szedni! :-)
Ma elkészült a gép végre! Röpke 2 hónapot és 13 napot töltött a festő gyereknél, szinte egy örökkévalóság volt, mert hát valljuk be ez egy kicsit sokkal tovább tartott a megbeszélt időnél! Vagyis két hétnél! :-(( Mint utólag kiderült sérült volt az autó jobb oldala, vagyis az első és hátsó ajtó! Rengeteg gitt volt rajtuk és többek között ezek javításával ment el az idő! Fémig leszedte a srác a gittet és rendesen kikalapálta az előző "mester” által otthagyott horpadásokat! A lényeg, hogy itt van és szebb, mint újkorában! Mondhatnám profi munka, alaposan végignéztem az egész kasztnit és sehol egy hiba! Még egy apró sem! Megérte a várakozást! Nagyon tetszik, bár most még össze kell raknom kívül-belül, de így is gyönyörű! Most már sejtem, hogy mit érezhetnek a tulajok Chip Foose műsorában, amikor átadják nekik az átépített autójukat! Igaz az enyém "csak” egy telifényt kapott, de rettentő jó érzés volt újra látni! Nagyon szép munkát végzett a srác, de amikor fizetni kellett, na az fájt egy kicsit! Viszont öröm az ürömben, hogy a nagy csúszásra való tekintettel kaptam egy ajándék teljes polírt a gépre, meg alkudni is tudtam az előre megbeszélt árból! Nna, ez is valami! :-) Sajna trélerrel kellett hazahozni (10.000,-), mert egyrészt lejárt közben a műszakija és nem akartam megkockáztatni egy lehetséges igazoltatást! Másrészt meg nagyon ki van az első futóműve, pontosabban eltört (szétrohadt) a bölcső pont a lengőkart felfogató csavarnál! Most már lehet ennek is nekiállni!
Jó előre elkezdtem megvásárolni az első és hátsó futóműhöz az alkatrészeket, hogy egyszerre ki tudjak mindent cserélni és ne kelljen állandóan megbontani a "rendszert” ha valami felmondja a szolgálatot! Meg ahogy elnéztem az előző tulaj nem sok mindent cserélt rajta (semmit), úgyhogy nem árt renberakni az egészet! Plussz még egy-két dolog beszerzésre került, ami nem a futóműhöz tartozik, de szintén megérett a cserére! És végre eljött a pillanat, amikor meg van minden! :-)
Jah, az első fékeknél lesz egy kis tuning! ;-)))
- 16V első féknyergek és csonkállványok (19.000,-)
- 16V hátsó féknyergek (10.000,-)
- Zimmermann 284mm-es első féktárcsa 2db (30.500,-)
- QH hátsó féktárcsa 2db (6852,-)
- első fékbetét garnitúra TEXTAR (18.000,-)
- hátsó fékbetét garnitúra TEXTAR (7.900,-)
- első gumifékcső 2db (3.360,-)
- hátsó gumifékcső 4db (4.780,-)
- lengőkar 2db (24.000,-)
- "kutyacsont" 2db (7.000,-)
- gyári fém fékcső 2db (6.467,-)
- 16V kormányösszekötő gömbfej 2 db (7.000,-)
- 16V axiál csukló 2db (5.000,-)
- 16V első kerékcsapágy 2db (15.600,-)
- hátsó kerékcsapágy aggyal 2db (15.100,-)
- 16V féktárcsa védő lemez 2db (5.600,-)
- féltengelyek (bontott) (20.000,-)
- bölcső + kormányszervó + stab.rúd (bontott) (10.000,-) csiszolva és festve
- hátsó híd + hátsó lengőkarok + stab.rúd (bontott) (10.000,-) csiszolva és festve
- hátsó lengőkar csapágy SKF 4db (6.000,-)
- csonkállvány rögzítő csavarok 5db (3.400,-)
- első Bilstein sportgátlók 1 pár (49.900,-)
- hátsó Bilstein sportgátlók 1 pár (25.500,-)
- első lengéscsillapítókhoz porvédő 2db (1.800,-)
- hátsó lengéscsillapító ütköző gumibak 2db (1.266,-)
- első rugókhoz gumibak 2db (1.800,-)
- hátsó rugókhoz gumibak 2db (6.000,-)
- kézifék bowden 2db (5.200,-)
- szervószivattyú hosszbordás szíj GATES (3.217,-)
- klíma hosszbordás szíj GATES (4.758,-)
- klíma szíj feszítő görgő SKF (6.703,-)
- üzemanyagszűrő (4.784,-)
- üzemanyagszint jelző (8.550,-)
Eddig nem mertem összeszámolni, hogy mennyinél járok, de most kénytelen voltam! Majdnem lefordúltam a székről, ez rengeteg lóvé! :-O Mondjuk az is igaz, hogy egyszerre nem tudtam volna megvenni mindent! Még jó, hogy elkezdtem apránként összegyűjteni a cuccot! Ennyi pénzért nagyon f@szának kell majd lennie a megújuló futóműnek! :-)
Végül köszönet Thomika, Erhard, Longman, Marklar és Edyboy kollegáknak és végül, de nem utolsó sorban Schulek Bélának az alkatrészek beszerzésében nyújtott segítségükért! :-)) KÖSZI SRÁCOK!!!
('97 Alfa Romeo 155 2.0 TS 16V AR67204)