Valamikor januárban egy kellemes -15 fokos déli órában észrevettem, hogy a bal hátsó ablak kicsit lejjebb van, mint kéne, és már amúgyis kicsit zajos volt az az oldal; gondoltam felhúzom rendesen. De a tekerő csak forgott: elszakadt a bovden.
Ma admirális cartárs hozott nekem egy balos emelőszerkezetet, és be is szerelte. Köszönet érte!
Kicseréltettem az alapjárati motort, mert a fordulat ingadozott üresben guruláskor, és kis gáznál hidegen fulladozott. A légtorokházat is kiszedték, kitakarították. Megnézettem a futóművet, azt mondták nincs gond, mégis kopog és nyöszörög. Nem baj, a hátsó stabilizátorrudat mindenképpen cseréltetem, mert a két évvel ezelőtti műszakin is mondták, hogy az kuka, plusz ugye még volt egy kocc is.
A kézifékkötelek is cserések. És ha már ott voltam, megnézettem a légszűrőházat is, mert valaki annyira gány módon rakta egyszer vissza, hogy a házat átfúrta, és úgy csavarozta a tetejét mellé... így most egy darab csavar fogja. Rendeltem egy bontottat, elvileg az holnap megjön, és be is rakatom, ahogy illik, plusz a kézifékköteleket is.
Az anyósülés légzsákját is megcsinálták, csatlakozó probléma volt.
km: 190.630
Amióta megvan az autó, azóta nem lett benne cserélve levegőszűrő. Kicsit elfelejtődött a dolog. Ma kicseréltem.
Pontosan ma 3 éve, hogy birtokba vettük az Alfát. Így, ezen a jeles napon, ismét kell írni néhány sort, jelezvén, hogy mi minden történt azóta.
Hol is lehetne kezdeni. Egy élet is kevés megismerni/kiismerni egy másik embert. Úgy gondolom, hogy ez jellemző lehet az Alfára is. Vannak kisebb „viták”, de a szerelem még mindig él, csak úgy, mint amikor először láttam azt a "csőrös, hol a fenében van hátul a kilincs?" autót 97-ben, ami eleinte nem is tetszett. Jó tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy magaménak tudhassak egyet, és ez a vágyakozással teli bő tíz év csak megerősített abban, hogy nekem kell egy 156-os.
Hogy miért? Mert a legszebb autó a világon. Erős, gyors, kényelmes, és a legjobban vezethető autó, amit valaha vezettem. Tény, hogy az első autóm egy Trabant volt (Kázmér), és a második az Alfa (Béta), de ezalatt az idő alatt vezettem néhány kategóriával alacsonyabb és magasabb autót is, de a vigyort az arcomra csak az Alfa varázsolta.
Megbízhatóság. Ez az örökös vitatéma az olasz autóknál. Megbízható? Igen! Törődést, odafigyelést igényel. Mint az ember. Ha elhanyagolják, elkallódik. Etetni, itatni kell. Mint minden autót, csak ezzel kicsit többet kell törődni, mert érzékenyebb az átlag autóknál, és az átlag autót nem elfogultságból írom, mert a mai napig megnézik az emberek, pedig már 12 éves. Három év nem sok idő, de azért így is hallottam már néhányszor, hogy „szép, csak olasz, az olaszok mindent túlspiláznak” stb. És épp ezért jó. A hengerenkénti két gyertya, a vezérlésmódosító, a futómű. Ettől lesz átlagon felüli. És persze a külső miatt.
„Viszi a pénzt”. Ez így van. Melyik autó hozza a pénz? Aki szereti az Alfát, kibékül ezzel is. Csak úgy, mint a futómű kopogásával, hogy innen-onnan mindenféle megmagyarázhatatlan zajok jönnek, amiktől az ember már lassan a haját tépi, az állandó izzócserélgetéstől, de mégis szeretjük, és ráköltjük azt a pénz, amit valóban meg is érdemel. Megérdemli, mert meghálálja, igaz, hogy néha nem annyira, mint kéne, mert mint tudjuk, a baj nem jár egyedül.
Szóval átéltünk már néhány dolgot; belekeveredtünk pár életveszélyes előzésbe, teljes futómű csere után összetörtek, eddig csak a tolatólámpa és a hátsó ködlámpa izzóját nem cseréltem, stb. Minden kötelező csere és javítás megvolt már, és remélem, hogy még néhány ilyen kényszeres szervizelés vár még ránk. Amit még mindig nem tudtam megcsináltatni, az a fényezési hibák javítása. Készülünk az áprilisi műszaki vizsgára: alapjárati motor (csere), futómű (csere [elöl-hátul]).
Mivel a xenont kiszereltették, és az éjszakai vezetés felér a vakon vezetéssel, úgy döntöttem, eme jeles nap alkalmával megajándékozom egy Osram Night Breaker Plus izzókészlettel.
km: 188.898
Kiszedtem a xenont.
Na nem ennyire egyszerű a dolog...
A méreg ugye eleve adott volt, hogy az ember kifizet x összeget arra, hogy rendes körülmények között autózhasson, és ettől akaratlanul meg kell szabadulni.
Ma rászántam magam, mert amióta összetalálkoztam a rend őrével, azóta sokkal izgalmasabb a közlekedés.
[15:39] Szóval nekiláttam. Addig gond nélkül haladt a dolog, amíg az izzórögzítő be nem akadt valahova úgy, hogy kb 10 percig azzal szórakoztam, hogy megtaláljam, mibe akadt bele. Mert ugye ezt a feszítőt ki kell szedni ahhoz, hogy a xenon izzóját ki-be tegyem (ezt nem részletezem, miért).
Kijött az izzó, feszítő visszatesz, ez újabb tíz perc.
Jöhet a másik oldal. Biztos az én kézügyességemmel van baj, de ez az izzórögzítő cucc sem akart kijönni olyan könnyen, sőt! Baromi nehezen jött ki, és amikor kijött, akkor le is esett, még hallottam, hogy a kartervédőn koppan, így megnyugodtam, hogy annyira nem kell majd keresgélnem, de amíg még elég világos van, nekilátok a másiknak, hogy ha mégsem lenne meg az a szar, akkor egy lámpával el tudok menni dolgozni hajnalban.
Régi izzó elővesz, 15 perc tökölés, nem megy bele, nem rögzíti rendesen. Izzórögzítő megfordít, izzó berak.
Akkor keresgéljünk. Az elemlámpa fénye már egy ideje elkelt, de még így sem láttam. Elkezdtem ütögetni a kartervédőt alulról, hallani lehetett, hogy zörög az alján. Addig ütögettem, amíg látható nem lett.
[16:38] Innentől már viszonylag hamar ment minden, de az egész művelet egészen pontosan 59 percet vett igénybe.
Nincs túl nagy kezem, de mégis nagyon kicsinek érzem azt a kb. 6 cm átmérőjű kis lyukat, ahol az izzók "laknak", emellett pedig nagyon mélyen is van.
Szóval a xenon megy vissza a dobozába, és várunk a szebb időkre, és talán arra, hogy véghezviszem a legális használathoz szükséges dolgokat, de most ennél sokkal fontosabb javítanivalók vannak.
Ma kicseréltettem a kinyomócsapágyat. Reggel 7:30-ra vittem az autót és a kinyomócsapágyat, meg egy tök új kartervédőt.
Kicserélték, felrakták,átadták. Mivel egész nap szakadt az eső, így a szerelőtérben hallgatóztunk, próbálgattam a kuplungot, és egy árva hang sem jött ki rajta. Olyan lett, mint a vaj! Aztán a munkafelvevő cartárssal összevigyorogtunk, és elgurultam.
Megnézettem még a fagyállót is, rendben leszünk télre. Az új kartervédőnek külön örülök. Sajnos nem tudtam lefényképezni az eredetit, de a teljes lemeznek kb a 30%-a volt már csak meg.
Kell majd új flexibilis cső is.
Az alkatrészekért köszönet ErHard Komának!
km: 186.850
Olvastam a fórumon az utóbbi időben, hogy szigorították a xenon használatának szabályait. Ezt a mai napon én is megtapasztaltam, ugyanis Diósdon kifejezetten a xenonosokra álltak rá a rendőrök. Mielőtt megállított, már tudtam, hogy az lesz a problémája, mert a lámpákat nézte. Kinyittatta a motorháztetőt, a kollégának mutogatta, hogy ez meg az nem szabályos "látod?".
No, és kezdte sorolni: nem európai szaványú a lámpabúra, nincs lámpamosó, (és biztos) nincs automata magasságállítás. -> Jogszabálysértés!
Helyszíni bírság 5000, vagy szigorított műszaki vizsga a Mozaik utcában.
Szóval szerelhetem ki, és ismét jön a 'nem látok egy kukkot sem' időszak.
Én megértem, hogy kell a pénz az államnak, és hogy minden lehetőséget megragadnak, hogy lehúzzák az embert, de a "félszemű", füstölő, stb. roncshalmazokat nem állítják meg, nem büntetik meg... (a kocsma előtt áll a legtöbb autó), nincs köztérvilágítás, így esőben alig látni valamit (mert azt azért be kell vallani, hogy egyik izzó sem produkál akkora fényerőt, mint a xenon), pláne, hogy ha még jön szembe valaki, pláne, hogy ha xenonja van a mocsoknak.
Lecseréltettem a nyári gumikat. Tudtam, hogy a téli Bridgestone gumikkal gondok lesznek, és hogy vennem kell kettőt, mert már kopottak. Aztán ahogy nézegettük, kiderült, hogy annyira nem is kopottak. És mivel olyan nem volt, amilyen rajta volt, így négy újat vettem Hancook 205/60/15.
Centírozás, szerelés, gurulás.
Ja! Elég sokan voltak a gumisnál, és elkezdtek beszélni az olasz autókról, azon belül az alfákról, majd a 156-osról, hogy mindent túlspiláznak, hogy hengerenként két gyertya, és hogy erősítsem meg ez utóbbit. Vigyorgó bólintással nyugtáztam ezt a "hatalmas hibát", majd egy "Szép darab!" végszóval leakasztották róla a szemüket.
Szerda délelőtt Pestországban észrevettem egy másik autó hátulján, hogy a jobb oldali lámpa halványabban világít, vagyis tiszta kéken. Először a trafóra gyanakodtam, hogy megadta magát, de amikor megcseréltem a két trafót, akkor lett biztos, hogy az izzó a hibás. Ma elmentem egy xenon üzletbe, vettem egy izzót, berakattam, és tíz perc múlva már ott sem voltam.
Tegnap estére kiégett a bal első helyzetjelző. Gondoltam, hogy majd reggel kicserélem. Leszedtem a kupakot a lámpabúráról, és próbáltam elfordítani azt a kis fület, ami megfeszíti az egész foglalatot, hogy a helyén maradjon. Ennek a következménye az lett, hogy a kis fül, letört.
Mivel nem szeretem, ha nem ég valamelyik izzó, plusz a visszajelzője, elvittem a szervizbe, de nekik nincs ilyen foglalatuk, így csak bontottat lehet beszerezni, ha lehet egyáltalán.
Az izzót sikerült kicserélni.