Vicces ez a karácsony, főleg,ha az ember rokonai tudják,hogy bármi ami az imádott rozsdaboglyámhoz való örömet okoz.Így történt, hogy anyuék egy garnitura 205/40R17 Kumho Ecsta MX15 extrém utcai gumival, a tesóim egy pár 156 GTA féknyereggel, a nagyim pedig hidrokézivel kedveskedett. :)
Néha kicsit megijedek magamtól, mert miután 24.én este megkaptam a féknyergeket a 25.-én reggel már a garázsban ültem és bontottam le a régi nyergeket, dél körül érkező rokonok is furán néztek, amikor olajos melós ruhába mosolyogva nyitottam kaput :)
És most a tényekről. A fékekhez tárcsa is kell, ezt autóépítő társam Hadada biztosítja, 310mm-es 166-os tárcsa képében.Ezzel lesz egy kis alakítgatás,ha egyáltalán jó lesz.Ha nem akkor katalógus alapján az E36 M3-as bimmer 315mm-es tárcsája majdnem jó, itt csak 2mm-es magasság és kb ugyanennyi belsőátmérő különbség van, ami a 166-osnál 4-5mm. Hát a próba után okosabbak leszünk.
A mai napon eljött az ideje, hogy az egy héttel ezelőtti teszt során tapasztaltakat orvosolva egy verseny tegyük próbára a kocsit. A múlt héten az orrtolás és a magasperemű gumikon dőlés volt a probléma, amit az első futómű lágyításával (segédrugók ki) valamint 17" felnik használata volt hivatott kiküszöbölni.Többé kevésbé sikerült is, bár így egy picit többet lágyult a futómű mint kell,de jó volt. A gumik Kumho Ecsta Mx15 extrém utcai gumi volt, amiről kiderült, melegíteni kell mint egy slicket. Utána iszonyat jót fog. Lényeg a lényeg, a kuplung a verseny felénél már kukaéretté vált, ezen nem lepődtünk meg. ellenben a második mért körnél fura értéket kezdett mutatni az AFR mérő, mint kiderült, az éppen leszakadni készülő bal kipufogó repedésén beszivárgó, később beáramló levegő miatt volt. Ami viszont nagy meglépetés volt,hogy mindkét mért körnél volt egy pörgésem mégis dobogós időket mentem, tehát az autó elég versenyképes volt a H/7 mezőnyben ahol 2000+ccm-es nem összkerekes gépek mentek. Tulajdonképpen egy E36 M3-s ment csak jobb időt amíg ott voltunk. Szóval elégedett vagyok, holnap le is szedem a kuplungot, és kezdjük a fejlesztést.
És akkor a videók:
Lacus kinti
Lacus fedélzeti
Hétvégén meglátogattuk a mátyásföldi repteret, állítgatás és teszt miatt, végül nem lett más mint ökörködés és kösziautóztatás. :)
Vannak dolgok amik kiderültek:
-kell egy olajhűtő, mert ha 2-3 kört mentem 120C lett simán az olaj, a víz 100nál megállt,de a vízhűtőből is vár már egy nagyobb :)
- kell az olajos kézi, mert rugdosásra nem kívánt rezonanciát csaltam elő a hajtásból, a hardyk éppek, úgyhogy érdekes hogy mitől.
-/60-as falmagasságú gumikat nem driftelésre találták ki, főleg nem 1.5Baros nyomással. ( Többen megjegyezték,hogy fel kéne keményíteni a futóművet, nos itt üzenem mindenkinek,hogy nézzék meg, hogy mit kéne azon majd keményíteni...)
- alul még mindig sok, de fent már nagyon király 13.8-as AFR-t tud a gép, ha lent is meglesz istenkirály lesz.
BTW, a gumi dilemmám megoldódott, ma vettem 4 205/40 R17 Kumho Ecsta MX15-öt, ami nagyon ígéretesnek tűnik.Próba nem volt, mert sajna a kerék beleért az első lökösbe, ez holnap orvosolva lesz, és akkor majd lesznek képek is.
A mérés óta fokozatosan finomítom a programot, jelen fázisban elértem azt, hogy fent megfelelően dús, (bár még egy csöppet még adok neki 13.8-as AFR van most olyan 12.5 körülre akarom vinni) viszont alul még mindig szörnyen dús menet közben 3000 fordulatig csorogva szinte minimális gázpedálállás mellett 9.9-10.1kicsit soooook.Na majd a héten faragok belőle. Viszont beüzemeltem a rajtprogramot. :) Vicces.4000re lőttem be 2 fokos gyújtás eltolással, és úgy néz ki elsőre jó a beállítás, persze a 14"-es téligumiknak ez se segít, bár sokkal hatékonyabb mint pumpálós találgatós rajt.
És hogy miről is beszélek?
Erről :)
Hát eljött az a pillanat tegnap amikor kiderült, hogy megérte-e a sok munka és pénz amit a makrancos hölgyre fordítottunk. Elvittük a kocsit leméretni Budakalászra ( teljesitmenymeres.hu ) .Hogy a hölgyike makrancos, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az indulánsnál nem akart indulni, az ECU nem kapott semmilyen jelet...na fasza.Szerencsére, csak a főtengelyjeladó volt ami úgy döntött,hogy dacára a csavaros rögzítésnek, kijjebb csúszik.Ezt orvosolva, hajrá. A fogyasztás az most hogy bedúsítottam (sajnos túlságosan) vicces, 17l kb 80km-re elég, laza tempóval.... :) Finomításra vár, a heten sajnos nem volt időm.
Na a lényeg.Hadada és párja Sziszi kísért el, előtte persze tippeltünk, én azt mondtam örülök,ha 200, Hadada gyári adatot tippelt, Sziszi bízott legjobban kettőnk munkájában, ő 210Le-t tippelt. A padra beálltak, beszenzorozták, megkérdezték meddig tépjék, én úgy voltam vele, hogy 6500 meg se kottyan...Úgyhogy addig hajrá.kb 4000-es fordulatnál, már majdnem szóltam,hogy elég :) Aggódtam, a hölgyeményért.. :) Pedig tesóm aki már többször méretett itt felkészített, hogy külső szemmel, nagyon gyilkolásnak tűnik majd... :) Sajnos a pontos lambda és co értékeket nem tudta mérni a pad, mert america egész egyszerűen kiköpte a szondát 3000-nél és ott már nincs megállás..Így megszületett a végeredmény ami 206 Le, 246.1 Nm. Tehát sikerült Hadadával gyakorlatilag egy könyvből és józan paraszti észből a gyárinál kicsit nagyobb teljesítményt kihozni.A mérést végző úr, elmondta,hogy túl sokat kap, ahogy azt belül a Innovate is mutatta, (2000-3000 fordulat 9.9-10.2, full padlón 4-5000 környékén 14.2re "normalizálódik") úgyhogy szerinte ott megy el egy kicsi, meg a levegőszűrőm direktbe meleget szív, azt mondta,hogy ha megoldom,hogy mondjuk a lámpa helyéről kapjon hideg levegőt (vagy bárhonnan) akkor az 3-4% pluszt jelentene...Ami azt jelenti,hogy bőven 210 főlé mehetne...Úgyhogy most indul az állítgatás a szabadidőben, januárban meg akkor egy újabb mérés...
És akkor egy videó a mérésről: America mérés
Hát hol is kezdjem? Van vizsga végre az americán, már járatgatom..Hanem mire levizsgázott ...Szépen előkészítettem,hogy kisautóm vizsgára megy, minél kevesebb dologba tudjanak belekötni, visszaraktam a hátsó üléssort, levakartam az amúgy is idegesítő fóliát.Maradt az ülés és az oldalkipuf...No para ez már megér egy kis pluszt.Elindultunk Hadadával, minden fasza, nem melegszik, nem füstöl..Jipiiii! Felszedem a vizsgás csókát, indulás....furán nehéz a kormány....félreállok, és az új szervócső lerobbant a fittingről.....30e volt a két cső újra legyártása....na 2 bilincs 1 lityi olaj irány a vizsgabázis mert nem adjuk fel...ott megint lecsúszott a cső...a viszga bázis ellenőrzést kapott...kocsi egy napot pihent a bázis parkolóban, sebaj addig erős bilincset szerzek,hogy hazáig kibírja majd. Másnap vizsga OK, erős bilincs fel, GO. útközben még a légszűrőből vmi gumi kicsúszott, és megakasztotta a pillangót, így akaratlanul is volt egy nagy padlógázas kanyarom....Ezt 5 perc alatt megoldottam, (faszom az olcsó direktszűrőkbe) Haza érek megállok a kapu előtt, gondolom magamba ez igen jó bilincs, és amint nyitom a motorteret,hogy ellenőrizzem a szemem láttára sutty....Mindegy hazajött...Cső le gyorsba Hidro Press Kft-be el, ott másnapra megcsinálták 11e Ft-ért, amit a Hidrotömlő Bt, nem tudott 15ért...Szóval ezzel cső kicserélve, mehetnek a próbák.Szép lassan elkezdtem próbálgatni a kocsit., állítgatni a programon.Mostanra elmondhatom,hogy a hidegindítás problémája megoldódott, és végre van normális alapjáratom is. Eddig csak 3-4-re indult el, és akkor is gázzal kellett tartani. Most már nincs ilyen :)A másik probléma az volt amire akkor lettem figyelmes amikor Domokos Csabit vittem egy körre, nevezetesen 4 és 5ben 2-3 ezerről padlóval nagyon beszegényedett.Ezt is megoldottam, már majdnem jó, még egy két este és elégedett leszek.
És hogy america mennyire szereti,ha foglalkoznak vele...Hát egyik nap bejöttem a munkahelyemre vele, hogy járassam...Nos, az utolsó 100m-en feltűnt, hogy néha a műszerek mintha nem kapnának áramot...Fura, majd hazafele felrakom a laptopra és nézem....Igen, ez megtörtént, nehézkes indulás után a laptopon elkerekedett szemekkel konstatáltam,hogy noha elindult de a feszültség 10V és csökkent....Fasza.Kocsi megáll sehova tovább...Trailer, haza. Otthon akksi feltölt, járat töltés van, meg generátor csapágy hang....Az egyetlen, ami a motortérben van és nem lett se felújítva se kicserélve.....Hát itt tartunk most.A jövő héten viszem megméretem a kocsi teljesítményét, meg súlyát.Ja, unalmamban kidobáltam minden kárpitot. Úgyhogy nagyon érdekes jövő hét lesz.
Miután összeraktam a futóművet, kicseréltem a fékeket, fékcsöveket, következett a légtelenítés, ami nem nagyon sikerült....hát a főfékhenger összefosta magát . A fém dugattyú részen gyönyörű kopás látszik, de csak az egyik oldalon.Úgyhogy csere. A gyári 22.2mm-es helyett egy 25.8mm-es kerül be, ehhez csak kicsit hosszabb fékcsövek kellenek a fékerőelosztóról, úgyhogy ezeket kedden le kell még gyártatni. Állítólag jelentős fékhatás növekedés várható....Kíváncsi vagyok., az eredeti fék egy marék fos volt, még jó állapotában is.
Hát hogy a műhelyből haza tudjon botorkálni a kocsi, tessék-lássék módon beraktuk a futóművet. Miután a szilentek még a polcon voltak, tegnap elkezdtem szétszedni, lecsiszolni, lefesteni összerakni...Ha meg már úgyis ráérek és szét van borítva a futómű, felújítottam a fékrendszert a Gépész Tuningtól Zoli segített a fékcsövekben, szép teflonos, fémhálós fékcsöveket csinált nekem. Erről az egészről van itt néhány képecske.
Ja meg elkezdtem a légszűrő helyét és csövezését is kialakítani....
Nos, elkészült illetve megérkeztek a futóművem alapjai. A gátlók átalakítását oda-vissza dolgozó gátlókká Linczer Sanyi végezte a Lindor lengéscsillapító szervíz tulaja végezte a szokásos elsőrangú minőségben.Valamint az első gátlókra egy állítóható rugótányér került egy egy 80kg-s verseny rugóval. A szilentek a ködös Albionból a Larkspeed valamint az USA-ból a Performatek cégtől. így gyakorlatilag az első lengőkar alsó szilentjein kívül gyakorlatilag mindenhol polyurethán szilentek kerültek, kivétel a stabrudakra, mert ott még ha egy kicsit helyre rázódok anyagilag akkor ott is változások lesznek, nevezetesen azok is vaskosabbak lesznek.