Tagok >> liusz >> 156 2.5 V6 >> Blog
- Típus:156 2.5 V6
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Kozmosz kék AR428
Hajnali 5-kor indultam Balatonfüred felé, mert 8.30-ra Várpalotára kellett érnem. 6 óra táján Cece környékén pompásat autóztam. 0 forgalom, ideális hőmérséklet, hatásfok optimumon. Repült. 10.30 felé felszabadult 2 órám és azt egy kis bakonyi csavargásra fordítottam. Megnéztem milyen a Tés-Szápár szakasz most ezzel az autóval (egy hónapja a GTV-vel jártam ott) és kíváncsi voltam milyen az alsóperei gesztenyefasor virágok nélkül. Maradt még egy órám és gondoltam elszaladok a Római-fürdőhöz, tavaly nyáron épp egy csepp víz nem folyt ott, mikor a gyerekeimet rávettem egy kis fürdőzésre a "vízesésben". Most volt víz. Rohantam is vissza, hogy időre visszaérjek Várpalotára. Kulcs elfordul, mutatók furán mozogtak. Azannyát. Várok hátha lesz valami. Most sem. Lámpa nincs rajta. Akkormiez? Egy óra küzdelem után elindult. Tés-Szápár kereszteződésnél újra megáll. Hoppá. Visszagurulok, hogy a busz be tudjon fordulni, kissé lehúzódva ott maradt az út szélén. Már 14.30. Busszal folytattam utamat Várpalotára. Még egy füredi kanyart gyorsan be kellett iktatni, unokafivérem vállalta. Az autó 18.15-kor került végül Csöri szakértő kezeibe. Generátor, ez volt a tipp. Na, akkor jövő héten talán kész, ami=vonatozás haza . Másnap Veszprém, még gyorsan elugrottam pár személyes motyóért az autóhoz. Éppen felkerekedtem a hazaútra és kaptam a hívást, hogy lehet nincs olyan nagy baj. Talán csak az akkumulátor. Jó, elindultam, MÁV, Fehérvárnál lehet Várpalota vagy Kecskemét felé folytatni az utat. 13.30-ra lesz új akksi.
Hazafelé a 63-ason 4 óra felé, 38 fokban, Sárszentágota-Cece-Földvár üresen várta a V6-ot. Pompás ez a kis Busso is. Kiskőrösi kitérővel irány Kecskemét. Sok köszönet Csörinek a szakszerű és rugalmas ellátásért.
Kmét-Földvár-Cece-Enying-Bfüred-Várpalota-Szápár-Dudar-Bakonynána-Tés- kis folytonossági hiba (12km, 24óra)-Várpalota-Fehérvár-Sárbogárd-Cece-Földvár-Akasztó-Kiskőrös-Izsák-Kmét.
Másnap 2-kor a családdal Veszprémbe a 159-cel. Éjjel vissza. Éjfél után Mezőszilasnál szegény róka... Sajnáltuk. Örület ez a hét.
Végülis munkára nem gondoltam egy percet sem, mondhatjuk egy kalandtúrának is. Vezetni meg szeretek. Alfák is vannak hozzá.
Arra számítok, hogy a motorvezérlő egyszer elpukkad, de egy 5 éves akkumulátor 1-2 óra alatt hirtelen ennyire leeresszen és töltést sem képes tartani, ez most meglepett. És jócskán megszivatott.
A peremfeltételek lekorlátozták a túra hosszát. Délre haza kellett érnem, így ugrott a tervezgetett mecseki kanyar.Alfista78rg barátomat rá tudtam venni egy korai indulásra és egy jelentősebb távot meg tudtunk tenni.Kmét-Izsák-Kiskőrös-Solt-Földvár-Cece-Németkér-Paks-Kölesd-Gyönk-Szakály-Regöly-Cece-Paks-Földvár-Solt-Kiskőrös-Izsák-Kmét.Kölesdig kitűnő az út, Kölesd-Gyönk közepes, mert hullámos, van pár éles ketteses kanyar, ott javított az út, lehet kövér gázt adni. A regölyi átkötőn durva az aszfalt, de igen jól lehet haladni ott is. Cece-Földvár szakaszt kihagytuk, őrült forgalom volt a Balaton felé.Ez egy válogatott útvonal félnapos gurulásra nem okoz csalódást. Így szerencsére nem kell BAZ-megyéig elmenni. A Kmét-Izsák-Kiskőrös-Solt-Cece-Németkér-Paks-Kölesd oda-vissza teljesen hibátlan lenne, csak Solt-Akasztó között van egy 5km, ahol kímélni kell a futóművet.
Már majdnem elfeledtem milyen klassz kis járgány ez a 156V62.5. Április 12-e óta ugyan párszor elővettem és munkába mentem vele, meg suliba vittem a srácokat (7km), de ez az autó egyáltalán nem erre való.
A nagy sietségben fénykép nem készült.
A tervem nem tudott megvalósulni. Az öreg GTV-t készítgettem az utóbbi egy hónapban, hogy megkergetem a Bükkben, Balatonnál és teszek legalább egy kört Aggtelek és Ragály között. Látszólag minden összejött, de visszaléptem. Alattomos hibát észleltem és nem kockáztathattam.
Kissé csalódottan, de vasárnap délután átpakoltam a V6-ba. Aranytl barátommal másnapra lőttük be a túrát.
Külön érkeztünk a Mátrába, ő előbb jutott fel a hegyre, ment is egy oda-visszát.
Mátrafüreden eldöntöttük, hogy meglátogatjuk a ceredi kanyarokat, tavaly emlékezetes autózásban volt ott részünk. Háát, az már a múlt szép emléke marad. Az odavezető út is elég vacak, az onnan eljövő is és sajnos maga a ceredi szerpentin is sokat kopott a varázsából. Főleg az erdei szakasz tele van már aszfalthiánnyal, négyzetméteresekkel. Mentünk egy oda és visszát Rónapusztáig, aztán egyetértettünk, hogy ez csalódás így és elhúztunk Balaton felé. Bárnai felvezető még mindig pompás. A Zabar utáni kis híd trükkös, billentős fajta.
A balatoni szakasz csúszósabb volt most mint március elején, de én nagyon élveztem. Technikás. Végül csak egy oda-vissza lett belőle, mert eldumáltuk az időt a hágón.
Visszamentunk a 25-ösre, most tényleg tiszta volt, Ózd előtt volt pár autó. Majd Aggtelek, Jósvafő (nagyszerű szakasz), Perkupa, Kánó, Imola (szerencsére most nem jött senki szemben). Kár, hogy Imola előtt rengeteg sarat hordtak az útra és nagyon poros volt. Az erdőben van egy hosszú egyenes utáni visszafordító, na azt izgalmas volt megfogni.
Utána a túra mélypontja következett, el kellett jutni Miskolcig. egy tankolás Kazincbarcikán, majd Parasznyán keresztül elérkeztünk Lillafüredre. Ott egy fehér Rapid tartott bemutatót, hogy a helyiek miként ismerik a kanyarokat. Leálltunk az első pihenőnél, hogy elmenjenek a munkából hazatérők Bükkszentkeresztre. Öt perc után nekilendültünk. Végig tudtunk menni egy horukkal, tán előzés nélkül. Koptak a gumik. Tetszett a bal-jobb láb fékezés, mikor hogy volt praktikus. A megfelelő cipőben voltam, így a gázföccsözés is pásszolt hozzá. Pompás volt. Szerencsére a megkéső tavasz miatt a lombozat még mindig hiányzott, így jó előre látta az ember, ha éppen jött valaki szemben. Alig-alig jött valaki. Többet nem mondok, de a vállamban volt némi izomláz másnap és az első gumiknak annyi.
Azt kell mondjam erősebben húzok a 205/55-hoz, mint a 17" 225/45-höz. Ellenteszt legközelebb.
Egertól Kecskemétig pálya.
761km, nettó 9h 35min. 11.5Ltr/100, mert csendesen mentem haza.
Több volt ebből a selejt mint legutóbb és ezért arányosan kevés az igazi jó szakasz. Már megvan a fejemben mi lesz a tuti-tuti útvonal legközelebb.
Van kép is aranytl jóvoltából. Ő tudta elkapni a pillanatot. Bodrognádasd és Balaton között a hágón egy kék hullámos papagáj szállt a hűsölő V6 motorfedelére.
Lemérettem a csillapítókat a gyári 16"-os Telediállal Hankook 205/55 (17,6kg) és a Mille Miglia 17"x8"-ost 225/45 Pirelli Cinturato P7-tel (21,3kg) is. Elfogyott a türelme a csávónak, amikor arra kértem, hogy vezető nélkül is mérje már le legyen szíves, az elemzésemhez kellene (plusz 2 perc), aztán elkezdett sértegetni, hogy kvázi ezt a szart minek méregetem, mert az autó az W-vel kezdődik. -Mi? - kérdeztem. - WV, Audi, Porsche... - volt a válasz. Végül nem kért semmit, gondolom megbánta, vagy eszébe jutott, hogy 12 éve az összes autómat oda viszem vizsgára. Nem esett jól, de hát állni kell a kritikákat.
Elmélet: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0007_06-Jarmudiagnosztika/1_lecke_lengscsillapt_diagnosztika.html
Na, a lényeg: 10% leugrik a pillanatnyi talperő/statikus talperő hányadból a nagyobb kerék hatására. (nem csak a tömeg, de a nagyobb gumi rugómerevség is belejátszik) A rezonancia frekvenciák meg nagyjából maradnak, max. 1Hz az eltérés. Ha benne ül a vezető, teljesen egyforma a két oldal talpereje elöl és hátul is statikus esetben. Egy személlyel, fél tankkal, ~10kg motyóval, 913kg/1442kg=63% elöl a mérés szerint.(tehát a súlyeloszlás 63/37). Érdekes, hogy üresen úgy van hangolva a súlyeloszlás, hogy a sofőrrel legyen kidekázva egyenlőre.
A talperő/statikus talperő hányad (zárójeles a 17")
BE 67(59)%, BJ 69(58)%, a 17" sofőr nélkül
BH 64(54)%, JH 61(47)%, mindkettő sofőrrel.
Adatok, 16" E 2.2 bar,H 2.2 bar (mindig 2.3-ra állítottam, most néztem ezt is ajánlják gyárilag)
17" E2.5, H 2.3 a GTA gépkönyvem szerint
Első tengelynél 16 (16.5)Hz az első rezonancia, a második 6.4 (6.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.87(1.81)m és 4.86(5.00)m-es hullámnak felel meg.
Hátsó tengelynél 18-19(17)Hz az első rezonancia, a második 6.7(8.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.62(1.76)m és 4.44(3.75)m-es hullámnak felel meg.
Magyarán, ha a fenti hullámokon hajok át az adott kerékkel ezzel a sebességgel, a talperő lecsökken 61%-ra, illetve 47%-ra a 17"-ossal a JH kerék esetén, illetve a másodlagos rezonancián meg 88%-ra a JH 16" esetén (lásd a grafikont).
A rezonanciákat a grafikon leolvasásával állapítottam meg, csak egy sacc! (hullámhossz/mp hossz)
Amit mondott a csávó, hogy a BH az szar, annak ellenére, hogy ezen vizsgálat szerint nagyon jó minősítést kapna. Ugyanis látszik, hogy a gerjesztés végén kb. 2Hz esetén tovább hullámzik egy másodperccel. Ő ezt érezte a seggével, amikor az autó belehuppant a fékpadba. Tehát az a csillapító a kis dugattyúsebességnél nem dolgozik jól már, de a nagyobbaknál tökéletes. Azt is mondta, hogy ilyesmi lehet új csillapítókkal is.
A hátsók Sport-Kit csillapítók, 60679960
Az elsők ismeretlenek, ki kellene venni mert valószínűleg a porvédő alatt van valami számozás, ha van.
Kutakodás a cikkszámok alapján:
rear 60679960 ahogy az autóban ehhez KONI built-in adjustment 8741-1473SPORT
vagy 51755238 ehhez ugyanaz a KONI
SACHS szám rajta: 824903557851
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/5+44305s00+2-0/
front sport kit: 60656818 és 19 vagy 71773668
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/1+44301s00+3-0/
60656819 KONI built-in adjustment 8041-1239SPORT , 71773668-hoz ugyanaz a KONI
Sachs SACHS 556 313, SACHS 4013872173969 autodoc 45eHUF/darab
GTA rear 60679963
GTA front 60674417
A tanulság az lehet, hogy a rugózatlan tömeg fontos és egy ilyen nagyobb kerék nagyobb csillapítást igényel, de mennyivel ez egy jó kérdés még.
A GTA kereke pont ilyen tömegű, tehát az oda való csillapító kellene nekem ehhez a 17"-os kerékhez. De ilyen csillapítót nem találtam és gondolom ökör árban is van, ha találok valahol.
Jó lenne valaki szakival beszélnem, aki a dolgok fizikáját is érti, meg a hatását az autón. De gondolom ez drága információ, mert mindenki saját maga szerezte ezt meg, még ha egy lengéscsillapítós cége is van. Ő is azt mondja, vedd meg ezt, aztán neked jó lesz. Aki meg 600ezret, meg 1 millát ad négy csillapítóért azzal beszél komolyan.
Kár, hogy a 17"-on a Pirelli még szinte új, szívesebben megyek a 16"-lal a hazai túrákon. Az ajándék Hankooknak még egy-két túrája van és annyi.
Gondoltam jó bemelegítés lenne a szezonra az ABS nélküli öreg GTV-vel egy vezetéstechnikai tréning. Végül elhalasztották. Aztán arra gondoltam, jó akkor elmegyek helyette Kakucsra. Hívtam aranytl kartársat is. Miután megterveztuk mikor hogyan, eszembe jutott, hogy mi a csudának körözzünk egész nap ott, ha egy rendes túrát is csinálhatnánk. Neki is tetszett az ötlet,úgyhogy ami tavaly év vége felé elmaradt túraútvonal a GTV-vel, azt most a 156-tal sikerült megvalósítani.
M5-ön a mizsei parkoló előtt repülőrajttal indultunk, Gyöngyösig meg sem álltunk, ott tankoltunk, majd Mátraházán kicsit szusszantunk. A Mátrán kicsit félve autóztam, itt-ott kissé nyirkos volt. Siroknál elfordultunk Pétervására felé (van jó és kevéssé jó szakasza az átkötő útnak), Borsodnádasdig haladtunk, a 25-ön még soha nem sikerült elkapni egy tiszta szerpentinezést akárhányszor jártam ott, most sem. A balatoni szerpentint vagy 6-szor megjártuk, a fehér aszfaltos rész poros és sós is volt. Elégge csúszott. Főleg az a kanyar amelyik enyhén még nyirkos volt 11 előtt. Az északi árnyékos oldalon még volt hófolt.
Utána Ózd, Serényháza, 2x(Ragály, Aggtelek, Perkupa, Imola) hurok, a másik nagy kedvencem. Laci utolérhetetlenül gyors a tempós szakaszokon. Ügyes, nagyon ügyes.
Lekeveredtünk Miskolcra, majd kiváncsiságképpen Bükkszentkereszt felé mentünk. Ez felejtős a mostani útállapot miatt, sajnos.
Aztán rátértünk a Lillafüred-Felsőtárkány útvonalra. Száraz és üres volt az út. Akkorát de akkorát lehetett rajta autózni, hogy hogy... Naggyon pompás volt! Ballábas fékezés részemről pipa. A kanyarok szépen előre beláthatók a lombozat hiányában, szerencsére szembeforgalom szinte nulla volt. Még volt fél óránk, mert még Laci barátomnak Szegedig kellett lejutnia nyolcig, de azt az időt arra fordítottuk, hogy a bükkszetkereszti elágazóig visszamentünk, aztán újra Eger felé. Eddigi legnagyobb bükki autózásom, pedig tavaly júliusban a kis GTV-vel is emlékezeteset mentem.
Egertől Kecskemétig pálya.
7.45-19.20-ig 802km. Szünet csak a legszükségesebb esetben. Ez egy őrület.
Még nem tudok véleményt formálni, hogy 205 16" vagy 225 17" +5kg a jobb megoldás ezekre a túrákra, mert ugyan több volt a csúszkálás, de a hőmérséklet is csak 10-12 fok volt. Foly. köv.
A nagy sietségben még egy fotót sem lőttem...Hiba volt.
Kísérletképpen felkerült egy használt 205-ös Hankook gumi alfistarg78 komám jóvoltából a téli Teledial gyári felnire. Az 5kg könnyítéstől sokat várok a 17" 225-höz képest. Az et növekedést nagyra értékelem a helyi nyomvályús utakon. Főpróba a jövő héten.
Napsütés, száraz út, -0.5 fok. A szokásos Kmét, 2x(Izsák, Páhi), Kmét. A téli gumi nem volt a helyzet magaslatán,
Előtte a Fityóval is jártam egy 10km-t.
Ma volt fél órám és megjárattam a v6-ot a napsütésben száraz úton. 10-15 perc ugye amíg bemelegszik, de párszor azért megzavartam. Teljesen elszoktam tőle, olyan volt mint a szezon eleji korcsolyázás.
És fel is avattam az új autóskesztyűmet!
Ott kezdődött, hogy a júniusi túrán a balatoni szerpentin után megálltunk és amikor ujraindítottam az autót megnyikkant a bordásszíj a klíma bekapcsolásakor. Emlékeztem, hogy jó egy évvel korábban a szerelőm a szíjak cseréje közben felhívott, hogy valami vadállat úgy meghúzta a görgők csavarját, hogy ő azt inkább nem bántaná. És tényleg én is úgy láttam jobb ezt nem piszkálni betyárul a helyén van, mert ha valami lesz a blokkban a menettel, az most nem kell az idegeimnek. A feszítő tapadt, hiába áztattam, kenegettem, nem hatott és továbbra is gyengén dolgozott. Ott voltak a dobozban a gyári csere görgők, de óvatos voltam. Közben felfedeztem, hogy a klímakompresszor szabadonfutó csapágya már túl van az élete javán. Így mentem az októberi nagy túrára.
Most télen van idő az ilyesfajta kockázatos babrálásokra.
Közben beszereztem egy digitális nyomatékmérőt, ami oldás irányban is mér. Utánanéztem a 10.9-es M8-as csavar szabványos meghúzási nyomatékénak, és azt mondtam ennek a 2-2.5-szeresével megnyitom, ha nem megy vágok és hegesztek egy anyát a tőcsavarra és melegítek a menetnél. 45Nm körül engedett (17-21Nm a meghúzási nyomaték). Sikerült mindkettőnél, megadták magukat.
Fabrikáltam egy lehúzót, amivel a tengelykapcsoló tárcsáját lehúztam, majd egy normál csapágylehúzóval a szíjtárcsát is sikerült leszerelni. Jól saccoltam, hogy a kompresszort csak előrehúztam úgy 10-12mm-t és ez is elég volt a tárcsa kiemeléséhez, így nem kellett a hűtőkört megbontani. Csapágycserére elvittem egy gépműhelybe, ott vissza is peremezték. A seeger-gyűrű visszaszerelése kicsit szivatott, pár századot le kellett belőle csiszolni vízpapírral üveglapon. A tengelykapcsoló-tárcsa hézag az előírt tartományban volt, ami meglepett mert mindig csattogósnak hallottam a kompresszor indítását. Így ment vissza a gyári hézagolókkal.
Közben pihenésképpen rendet raktam a szélvédő alatt. Kitakarítottam, vezetékeket rögzítettem, kapott egy korrózióvédő wax réteget és az ablaktörlő lapátokat is lefestettem, ha már a kezemben voltak. Az üregvédelem lassan teljes lesz. Motorfedél és ajtók maradtak hátra.
Ma reggel felraktam a szíjgörgőket és a bordásszíjat, majd beindítottam. Minden frankó. Köszönet alfista78rg és aranytl barátaimnak az infókért.
Olajat utántöltöttem, akár szezonra kész is, lehet nyúzni.
Mozdulok a GTV-re.
Kicsit szomorú voltam, hogy itt van ez a csodálatos bussomasina a hozzá tartozó hangolt kipufogóval és nem tudtam játszani rajta, ahogy az öreg GTV-n már megszoktam.
A Fiat500 vezetése rákényszerített már régen, hogy a duplakuplungos visszaváltás, sőt a felváltás is készség legyen. A gázreakció persze szánalmasabb mint egy modernkori átlag benzines autóé, meg fékezéskor sem lehetett odapöccinteni a gázra, de mégis az alapokat megadta.
Aztán jópár évre rá a kis GTV-n a tökéletes pedálkiosztás miatt már a fékezés közben is lehtett pöccigtetni a gázt, közben kettesbe vissza igényelte a duplakuplungolást is.
Aztán beleültem a 156-ba és nem akart ez összejönni. Nem mintha a váltó igényelné, mert kettőbe vissza lehet nyesni könnyedén 70-nél is, de néha nagyot ránt a motorfékbe kapcsoláskor, pláne ha a fékkel elmatattam és a fordulat leesett. Nem tetszett.
Némi kínlódás, méricske, gázpedál emelés után rájöttem, hogy az a cipő, ami a GTV-nél bevált erre, az nem jó a 156-nál. Illetve a fém pedál felület bizonytalan fékezés érzetet adott, nem akartam, hogy lecsússzon a lábam a fékről.
A magasszárú téli félcipő puha és recés talpa bevált, minden működik.
A nehézség a más időzítésben van. Az öreg gépeknél a váltást kell segíteni és egyben a fordulat szinkronizálást is, amikor a kuplung zár. Ennél az autónál picit mintha később kellene időzíteni a szép rángatásmentes visszaváltáshoz.
Jó lesz, óriási móka és élmény, amikor a Busso ezzel a kipufogóval így szól a visszaváltogatásokkor.