Idegesítővé vált, hogy a kuplung pedál gyakran beesve marad. Ez olyan 10-15 milli volt. Javítgattam már a pedált a kuplung főhengerrel összekötő gumi szilentet, de mostanra már teljesen tönkre ment. Szerencsére a régi Fiat500 cuccok között találtam egy gumi alkatrészt, ami jó kiindulási alapnak bizonyult. Ki is faragtam a megfelelő méretre. Fáin lett.
A siker örömére, még egy ülés ápolást is kapott az autó.
207199km.
Munkába járós lett a kis V6 a múlt héten. Nem ideális terepe ennek az autónak, de feldobja a napom.
Miután a gyerekeket elviszem a suliba, már meleg motorral az üres városszéli éles kanyarokkal tűzdelt szervizutakon megtalálom a módját, hogy megmordintsam a kis hathengerest.
Nemrég vettem a fáradtságot és lebontottam a kuplung főhengert borító lemezt, hogy ránézzek mi újság arrafelé. (1970 előtt a 105-ös Alfák álló pedálosak a féknél és a kuplungnál). Ugyanis lassú kuplung felengedésnél kis csúszvasúrlódó hangokat hallottam. Ez még kimaradt a nagy elasztomer csere kampányomból 2022-2023-ban. Miután szilikonzsírral már betömtem a peremen a réseket, megkentem a rudazatot, csapokat, egyebeket vettem észre, hogy a gumiharmonika fent a ficakban bizony szakadt.
Összeraktam, mondván majd rendelek gyorsan egy javító kittet abban van gumiharmonika is. Sajnos csak komplett főhengert találtam, aztán bevillant, hogy a régi leszerelt fékfőhengeren hasonló izé van. Talált, süllyed.
Por és víz kizárva - átmenetileg. Mehet.
Egy hete már felkészítettem egy nagy túrára, de a csillagok nem állnak a megfelelő helyen még.
Most csak Kecskemét-Izsák-Kecskemét.
~50km
Nem lehet megunni. Egyszerűen nagyszerű. A legőszintébb vigyor az ábrázatomon. Van ennél jobb autó?
Nagy nap volt. Elhatároztam, hogy munka után kerülővel megyek haza. Kecskemét-Jakabszállás-Orgovány-Izsák-Kecskemét.
Emlékezetes, ahogy Jakabszállás utáni első derékszögű kanyar előtt gázfröccsökkel visszagangolgattam 6-5-4-3-2 egy határozottabb fékezés közben. Kutyajó hangja van!
~70km
(Utána lehetőségem volt és kiástam a kis GTV-t is egy kanyarra.)
Alámerültem, elkészült.
10w-60
206758km
Történt, hogy egy ideje az indítás nem volt mindig zökkenőmentes. Hidegben (5fok alatt) simább, ennél melegebben hidegindításkor rúgott a motor, néha fájóan nagyot.
Önindító volt a verdikt. Ideje volt már, az utolsó láncszem, ami esedékes, hogy váratlanul felmondja a szolgálatot így 300000 km környékén, az meg nagy szívás az út szélén. Már ott volt a listán, de mindig csúsztattam a dolgot. Emellett az olajfogyasztás is megnőtt és a légsűrítő nyomott oldalán olajpermet jelent meg. Rá kellett már nézni. Rekord másfél éve nem volt szerelőnél az autó.
Kapott egy csere Bosch indítót, meg egy felújított turbót. Ez utóbbi rosszul esett, mert öt éve ez már egyszer papíron lement. Gyanítom papíron, mert 50000-60000 alatt talán nem kellene csapágyasnak lennie egy rendesen megcsinált turbónak egy karbantartott motorban. Akkoriban a geometria változtató behajtásánál fújt ki, azt kellett volna csak orvosolni, helyette kaptam egy felújítottat (?). Na mindegy, rég volt vagy nem volt. Ezzel együtt most még került bele új olaj, légszűrő, amit megkíván az új turbó a siker érdekében.
Az eredmény örömében beszereltem a bontóban kukázott törésmentes(!) 2.0Jtdm motor hangszigetelést.
Végére értem a klasszikus meghibásodási lehetőségek sorának. (szívósor tisztítás, ellenőrzés, EGR szelep, fedele, generátor, olajpumpa tömítés, kettőstömegű, tengelykapcsoló, rugótörések stb.) Ja, még egy DPF tisztítás/csere simán beeshet.
Talán még eljár egy ideig. A 159-ek is fogynak már. Szép fehérben.
302214km
Újra megnéztem az Izsák-Orgovány-Jakabszállas szakaszt. Jók a kanyarok, de a köztük húzódó egyenesek kissé hosszúak ennek az autónak. Van pár elég rosszindulatú bekunkorodó derékszögű kanyar, figyelni kell.
Arra jöttem rá, hogy nem a váltó a zseniális ebben az autóban, hanem a váltó és a hozzá hangolt kuplung együttese. Öröm gépészkedni vele.
Érződött, hogy régen mentem sokat vele, kicsit rozsdásak voltak az idegpályák, de a végére belejöttem. Szenzációs az indulás is ahogy a karbis motor minden apró pedál mozdulatra reagál. Ja és a hangja.
Nem lehet megunni. Őrület ez a gép.
Már nagyon várják a felvidéki hegyek.
Kecskmét-Izsák-Orgovány-Jakabszállás-Kecskemét
69km
39488km
Cseréltem a szíjakat és a gyertyákat is.
Úgy döntöttem, hogy ezt most én intézem. Kicsit hajtott a kíváncsiság. Elévülhetetlen érdemeket szerzett Laci a siker elérésében és Gábor is sokat segített. Kellenek a céleszközök, ha az autóban van a motor, fokozottan. Sok idő elment vele, hosszú átfutással, de ehhez is konyítok már. Az elporladt vezeték burkoló csöveket is cseréltem.
Próbakör megvolt, jó lesz.
206456km
Egy éve készült ez a kép szokatlan témával. Mennyivel nagyobb a 159!