Mutasd

>> Esemény2024-04-12

Mérsékelt lelkesedéssel indultam el a szokásos Izsák felé vezető úton egy kis gurulásra. Végül nagy autózás lett belőle. A nyárias melegben az ablakot teljesen lehúztam, füldugó a bal fülembe, napszemüveg, kesztyű, aztán hajrá. Eszembe juttott Davide Cironi Alfa GTJ rövid videója, teljesen hozta az élményt. Remek kis sprint volt egy nagyszerű autózós autóval.
~40km

 
>> Esemény2024-03-24

Megjárattam újra. 20km felfűtés, aztán szaladhat. Sok még ebben a hidegben a 7 és fél liter olaj a hatalmas passzív hűtésű olajteknőhöz.
Jól szól a kis nord.
~50km
39318km

 
>> Esemény2024-03-24

Szembetűnő volt a különbség az egy héttel korábbi felvidéki túra helyszínéhez képest.
Átmozgattam, jól ment.
Csak ennyi maradt meg bennem: "az alföld tengersík vidékin"
~50km

 
>> Esemény2024-03-01

Kmét-Izsák-Orgovány-Jakabszállás-Kmét
69km
Ment ahogy kell menjen, nem lehet megunni.
Azok a derékszögű kanyarok..

 
>> Esemény2024-02-13

Igazi tavaszi nap volt a télben. Nem tudtam ellenállni a csábításnak és kikerült a garázsból a járgány. Jobb híján egy izsáki oda-visszát mentem. Talán ez a környék legjobban autózható útja, mindig ide kanyarodok egy kis gurulásra. Remekül ment miután az olaj megmelegedett..

Nagy nap volt, mert előkerült még a kis Fiat is pár kilométerre (kerékfújás, aztán pöcc-röff) és a V6 is ment egy nagyobbacskát.

 
>> Esemény2024-02-05

A tavaszias idő és a száraz utak előhozták az autót egy próbakörre. Szombaton még kétszer megálltam, hogy minden rendben van-e a szelephézag állítás után, meg a szél is durván erős volt, így nem volt igazi az élmény. Vasárnap meg kellett ismételnem a kis gurulást. Minden rendben, nagyot ment a kis GTV.

97km
39081km

 
>> Szerviz2024-01-15

Jobbnak láttam az elhasználódott savas olajat lecserélni, a sok állás alatt ne rágja az értékes fémeket.
Szűrőcsere, feltöltés, önindítóval átmostam a csapágyakat a friss olajjal. Nem indítottam be, ne rohadjon a kipufogó, az utakra most nem viszem ki.
Ez is pipa.
38984km

Kép1 ide kell bejátszani
Kép2 ezt
Kép3 miután ezeket összeraktam
Kép4 ennyi a hely a karter fölött
Kép5 kész

 
>> Szerviz2024-01-15

Az év utolsó napján tudtam menni az autóval, olajat felforrósítottam, majd leengedtem. Aztán bekerült a járgány a helyére, ahol a szelephézag állítást elkezdtem.
A jegyzeteim alapján 2017-ben, 22ekm-rel ezelőtt, a nagy motorfelújítás során mindet gyári értékre állítottam. A szívót 0.500-re, a kipufogót 0.550-re. Ebből a szívóknál 70-110, a kipufogónál 40-60mikron hiányzott. Ez a vezérműtengely bütyök profil alapján 25-30fok megszólalási-zárási tartomány növekedést jelent a szívónál (20fok/0.25mm bütyök oldalanként, tehát 80fok/0.25mm a főtengelyen), így az ajánlott 278fokból 300-320 körüli érték lett, a kipufogónál 264 fok helyett 270-280fok. Vannak erre a motorra való spéci új konstrukciójú veztengelyek meredek rámpazási karakterisztikával, amikre 0.30 körüli beállítasok javasoltak, meg gyári verseny tengely 0.65-ös hézaggal, de végül úgy döntöttem visszahúzom az értékeket, mert az igazi érdemi nyitás 0.700 körül indul, addig csak be- és kiszivárgás történik, nem biztos, hogy sok értelme van azon kívül, hogy jobban durrog motorféken a hosszabb szelepátfedés miatt, legalabbis erre tudok gondolni. Sajnos ki még nem tudtam próbalni miként hangzik ezzel az új beállítással. Hasznos tapasztalás lesz.
Ezek az értékek változnak (tippem szerint csökken a hézag) üzemi hőmérsékleten, ahogy a szelep nyúlik, az alu hengerfej meg távolítja tőle a veztengelyt.
Jó hír, hogy ha a hézag le is megy 0.25-0.30-ig, akkor sem ég el a szelep.
Ebben a korai 1750-ben az 1300 és 1600-as motorok 105020320001-es veztengelyét tették. Digi mikrométer, üveglap, 600-as papír pár csepp olaj és a kis hézagoló megkapta a helyes méretet. Pontosabban a kései 1750 és a 2000 picit módosított veztengelyehez (105480320001) tartozó 0.475 és 0.525-ös értékekre lőttem be. A két tengely rámpázási karakteriszikája, helye azonos, csak 0.46millivel magasabb a 10548-as emelése.
Valóban az autóban lévő szívó és kipufogó vezérműtengely azonos. A szelepek bezárt szögére a 80 fokos értéket tudtam, ez megviccelt, nem jött ki a geometria, a helyes érték a 78 fok.
Ez viszont azt sejteti, hogy köttetett egy kompromisszum a gyártási költségek és az elérhető teljesítmény között. Állítólag a szívót érdemes 5 fok sietésre állítani a jelhez képest, de nem fogtam bele a kísérletezésbe pár lovacskáért.
A 105480320001 nagyobb főfúvóka (125 helyett 130) és nagyobb emulziós átmeneti fúvóka mellet 4 le (118-ról 122-re) teljesítmény növekedést jelent, de sajnos a nyomaték és teljesítmény csúcshoz tartozó fordulatszámról még nincs megbízható adatom.
A korai 1750 a 105020320001-el 187Nm 3000fpp-nél, 118le 5500fpp-nél.
Érdekes, hogy ez a veztengely még sok későbbi Nord motorba épült be:
O.E. 105020320001
1300 - 2000 105 / 115 Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfetta Inlet / Exhaust
1300 - 2000 Giulietta Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfa 75 carburettor Inlet / Exhaust
Spider 2.0 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 Turbo Exhaust


Kép1 csak egyesével
Kép2 az ötöske
Kép3 a régi tengelyek, Sz-K valóban azonosak
Kép4 nyitási és zárási szögek
Kép5 78fok

 
>> Esemény2023-12-21

Ennyit még soha nem ment egy évben az autó, 5805km.
5 felvidéki, 1 bakonyi nagy túra, számos apróbb gurulás Kecskemét környékén.

Mást nem tudok hozzátenni mint amiket korábban lejegyeztem az év során:
„Lehetetlen megunni ezt a kis járgányt, az egész autó a vezetőülés, vezetés élménye köré készült. Ha meg kiszállok és ránézek, akkor is egy remekmű. A hatvanas évek autós esszenciája benne van. Gépészkedés, gázfröccsök, a rekedt, érces hangja, a motorfék-hörgés. Egyszerűen nagyszerű. Őrület.”
„Klassz ahogy az ember gépészkedik, dupla kuplung rugdosás, fék-gázfröccs, a hangja állati jó, hörög, durrog, nyikkanak a gumik fékezéskor, majd a kanyarban is, de másképp.”
„Kormánybakapaszkodás, fék-gázfröccs-duplakuplung, motorhörgés, kipufogó durrogás, gumikoptatás. Pazar. Nagyon nagyot ment a kis autó, őrület.”

kép1 04.26. Deresk előtt, ez az egyik kedvenc szakasz
kép2 06.03. Dénes felett a Fiat 124 Coupe Sporttal
kép3 07.16. Hűtőmaszk a túra után
kép4 07.16. Feketebalog felé
kép5 09.16. Pirkadat Törtelnél
kép6 09.16. Stósz és Szomolnok között, ez is nagy kedvenc
kép7 10.22. Turcsok előtt, ez a rész is a legjobbak egyike
kép8 10.22. Túraautós megjelenés Deresk előtt
kép9 11.12. Somhegyhez közel a Bakonyban

 
>> Szerviz2023-12-15

Átcseréltem a gumikat. Azonos oldalon elölről hátra és vissza. Talán elmegy még így egy picit.

Nagy meglepetésemre a hátsó fékbetétek majdnem eltűntek, kb. 2mm-esek mindkét oldalon, mindkét keréken. Elöl mind teljesen rendben találtatott a használathoz képest. Ha fordítva lenne talán elfogadnám, de az is túlzás. Kb. 13500km-t futottak, a felét hegyekben, tempósan.
Hirtelen ezekre tudnám visszavezetni:
1.Nagyobb nyomóerő a betéten, ami hátterében lehet a rossz hátsó nyomáshatároló, vagy a nagyobb nyereg dugattyúméret.
2. Beragadt fékdugattyúk
3. Alulmértezett betét
4. Technológiai hiba a fékbetét gyártásánál

Az 1. nem valószínű, mert a hegyekben bőven lett volna rá példa, hogy a túlfékezett hátulja előzni próbált volna. A hiba erős túlfékezettséget sejtet a kopás arányaiban.
A 2-es is kiesett, mindkét kerék szabadon szalad, meg vadi új a fix nyereg, csak az összes dugattyú beszorulása okozna ilyet.
3. Kizárom

Vettem ugyanilyen márkájú betéteket, ne legyen eltérés az elsők súrlódási tulajdonságaihoz képest, főleg a hőmerséklet függvényében, ami megviccelheti az embert, ha az egyensúly eltolódik, főleg ha hátul erősen túlfékezett lesz. Rá kell majd nézni gyakran hol tart!

Az ötlet a kerékcsapágy hézag csökkentésére nem jött össze. Nem tudtam a kívánt hézagolót beszerezni. Amit megkaptam, az túl vékony, több galibát okozhat mint amit nyernék vele.

Kicseréltem a jobb felső trapéz hossztámasz csuklóját is. A gumiharang kis átmérőjén befőttesgumi szorítja össze. 20 év alatt eltűnt onnan, majd ezért beázott, berágódott egy picit, játéka lett már. Ilyenre is figyelni kellene, most már tudom. Másik oldalon szintén ez történt, de még jó állapotban van. Lehúztam a harangot, kiszáradt, kitakarítottam, kapott friss zsírt.
Alakul.