Bő egy hónapja kezdődött, egy kőszegi kátyúval. Utána vettem észre h félrehúz az autó. Aztán jártam két futóművesnél, és volt egy gumicsere, és semmit sem javult az autó. Ráadásul a gumi csere alkalmával rosszul centríroztak, így elkezdett rázni is.
A diagnózis a csonkállvány deformációját fedte fel. Ezért a bal első kerék dőlésszögét nem lehetett jól beállítani. Az új gumik is látványosan koptak ott, ezért nem akartam halogatni a cserét, kértem h rendeljenek egyet. Ám visszahívtak, hogy az új ára 100.000 Ft + Á, biztos kell? Ezt hallva elhültem kissé.. Osztottam szoroztam, minden kedvezményemet latba vetve több volt az ára, mint amit szívesen kiadnék érte, így belekerült az első használt alkatrész Piribe. Két éves korára meg kellett érnie ezt, de talán megérti, h inkább 25.000 ért veszek bontottat bele.. Szerencsére minden jtd GT csonkállványa ugyanolyan, nem kellett esélytelenül bontott Q2-t vadászni. A cserét a szokásos helyen végezték el.
Lényeg, h most már megoldva ez a probléma is.
Gyűlnek a kilométerek..
Hatvanezres szerviz elvégezve az Autóház Budaörsnél.
Csak a szokásos folyadék csere, tisztítások voltak. A vezszíjat nem cserélték, csak ellenőrizték, szerintük még bírja. Remélem is.. :)
Így legalább nem lett horror drága a szerviz, csak elég drága.
Azért jó egy Giro, mert akkorra az embernek van egy határideje, hogy megcsinálja az apróságokat a kocsin. Az elmúlt pár hétben ezek az apróságok jó nagy tételt tettek ki (kuplung csere, új fék garnitúra, új gumi gar). A végére már csak a sportbetét tisztítása és a futómű beállítás maradt. Az előbbit Csörgő Műveknél végezték el lelkiismeretesen, és mellécsaptunk egy zöldkártyát is. Jó hely, ajánlom :)
A futómű már nehezebb kérdés volt, a héten három helyen jártam. Az első egy naiv próbálkozás volt, egy gyömrői úti kóklernél, kerüljétek el.
A második egy bevállt futóművesnél, aki anno a 146osommal csodákat művelt, de a GT kifogott rajta.
Kínomba elmentem a Budaörshöz, hála a jó kapcsolatnak, még ma be tudták vállalni. Nem volt egyszerű, de végre sikerült beállítaniuk. Ám egy hardverhibát is felderítettek, ami miatt nem lehet tökéletes - bal első csonkállvány kezdi megadni magát, emiatt a dőlésszög eltér elől. Remek bp utak, jó szórakozás, jobb helyre nem is költhetném a pénzem..
Két nyílt nap versenypályán, 2 nyári szezon plusz egy tél. Ennyit bírt az előző garnitúra. Egy cseppet sem csalódtam bennük, így maradtam ugyanennél. Tegnap megjött, ma felkerült a 4 új Pirelli P-Zero Rosso abroncs, igen baráti áron a Strausz Gumi által. Ajánlom őket mindenkinek, érdeklődés esetén mondjátok, hogy az Alfa Amore tagjai vagyok, megéri :)
A hétvégi kirándulásról hazahozott egyik emléket egy kátyú szerezte, a felnin és a gumin hagyott sérülés formájában. Azóta minden másnap elenged másfél bart. Szóval tényleg nem halogathatom tovább a gumicserét, egyébként is sokat láttak már, rájuk fér. De megvárhatták volna még ezt a hetet..
Hátul már erősen cserére érettek a fékek, elől pedig még bírták volna, de folyamatosan búgtak, vállasodtak, így inkább kikukáztam, és rendeltem szép finom új féktárcsákat előre, hátulra, betétekkel. Természetesen, ha már olasz, akkor Brembo Max Sport :) Csinos, lesz, holnap fel is kerülnek.
A legjobb, hogy ezzel a pakkal (Brembo Max Sport tárcsa előre-hátra + Textar betétek) anyagilag kb ott vagyok, mintha gyári szettet vettem volna csak előre.
Makacs ember vagyok, szeretem kijárni az utakat. Így voltam/vagyok a teljesítménynöveléssel is. Eleinte nem voltam oda a könnyen járható boxos tuningnak, ám kaptam egy ajánlatot, ezért belekerült egy dobozka. Erről már írtam. Aztán többen ellenvéleményen voltak a boxszal kapcsolatban, amit addig nem akartam megfogadni amíg be nem bizonyosodik.
Hát igazuk volt. Ezért rövid informálódás után (tudod a megfelelő embereket kell kérdezni : ) kikötöttem a hazai autósport szerény megoldóemberénél, Bauer Mikinél. Így ma nála töltöttem a fél napomat.
A munka a gyári program lementésével kezdődött, ami cirka 40 (!) perc alatt le is jött a laptopra. Ez archiválásra kerül, így bármikor visszaállítható. Némi malőr miatt a folytatásra csak délután került sor. A fiúk elém álltak, hogy kezdjük a próbakörrel, aztán molyolunk a programokkal. Mondom, ok, és elhajtottak az autóval. Gondoltam, 3 kör a ház körül és megismerik az alapkarakterisztikáját az autónak. Egy órás malmozás után már kezdtem aggódni. Árokba mentek? Beugrottak a teszkóba? Végül megjöttek 3 kész programmal, csak be kellett ülnöm és finomhangolni, ahogy nekem tetszik. Egy köztes programmal indultunk, ami szinte füstmentes volt (teljes füstmenteset azért ne várjon az ember egy koromszűrő nélküli dieseltől) de már harapós volt. A próbakör után cseréltünk programot és egy durvább hangolást próbáltunk, ami gátlástalanul ment - de sajnos eregette is a ködöt. Így visszaálltunk az első verzióra, amit még 2x módosítottak próba közben. A végeredmény érzésre megegyezik a box teljesítményével, ám a karakterisztikája teljesen más lett.
A főbb módosítások csak alul és a fordulatszám végén történtek, ennek eredménye az lett, hogy lentebbről és tovább húz a kocsi. Most úgy 1700-tól 4200-ig tart a tolás. Ezt az eredményt pedig tényleg csak apró változásokkal érték el, elmondásuk szerint elég jól reagált az autó a módosításokra. Például sokkal kevésbé kellett az üzemanyag szintet emelni, mint azt megszokták. A turbó nyomásához hozzá sem nyúltak. Szóval igazából nem is tudom mit csináltak, de azt jól :)
Jövőhéten színt vall padon is, addig szokom, figyelem, majd ha az eredmény olyan egy kis fazonigazításra visszatérünk. Érzésem szerint olyan 170 LE és 350 Nm körül lehet most - a nyomaték talán még több.. Hármasban ebben az esős időben rendre elpörgeti a 18as kereket, ha azt akarom. Szárazon sajnos nem.. :) Ez az érték pedig a sportgombos új GT-k teljesítménye, ami szerint az autó stabil 8 mp-snek kell lennie. Ha tényleg így van, akkor sikerült hozni a gyári tuningot fél nap alatt, a gyári felár, de még a box árához képest is jutányosan.
Akkor olyan lenne az autó, amilyennek elvártam és nagyon boldog leszek vele :)
Ja, és mindezt úgy hogy a motorháztetőt fel sem nyitották. Hogy hol tart a technika már..
Nemrégiben ecsetelt molyolás folyománya volt, hogy az egyébként is élete derekán túllévő kuplung már nem bírt elbánni a plusz 25%nyi nyomatékkal, ezért szépen meg-megcsúszkált ötödikben és hatodikban. Fura, automata váltós érzés volt, fordulatszám emelkedik, autó nem nagyon gyorsul, fordulatszám megáll, autó gyorsul, és végül együtt megy a két mutató. Szóval nem maradhatott ez így, ezért kicseréltettem. Sajnos gariba már nem ment el.
Ez önmagában nem hordoz túl nagy jelentőséget. Mégis szeretem az ilyen eseményeket, mert ilyenkor beleülhetek egy tök más autóba, jelen esetben egy Lineába. Kellenek ezek, mert ilyenkor tudja értékelni az ember hogy miben ül. Félreértések elkerülése végett, maxi reszpekt a Lineának, kategóriája egyik legjobb autója, kívül belül szép, még igényesnek is mondható. Teljesen meg tudom érteni azt az embert akinek ilyenre van szüksége. Bár az egynégyes szívóval kisteherautókat sem tudtam meglepni, városban szaladgálni tökéletes. Két nap alatt megszokható. És aztán visszaülök Piribe. Fog, tart, szűk, nem látni semmit hátra, kemény, ráz, kormány nehéz, csajok benéznek, ötösben előzök. Még sose írtam le, úgyhogy itt az ideje, hogy a szemébe mondjam, kurvára szeretem ezt az autót :)
Ja, és kivetettem a boxot is, mert győzött a józan ész. De ez a történet még nincs befejezve. Az elveszett pacikat pótolni kell :)
De most vettem észre, hogy a parkoló kártyámat a csereautóban hagytam, így holnap kelhetek korán, h ne büntessenek halomra..
3. nekifutásra, majdnem dobogós helyezés (4.) olyan neveket megelőzve, mint a verhetetlen Cgo és a futottak még kategóriából Teddy + Halesz, és Csöri. Jó móka volt!
Megesik az emberrel, hogy elcsábul, még akkor is ha elegendőnek gondolja az autója teljesítményét. Na most elegendőnek ugyan nem gondoltam, és egy kis plusz sosem árthat. Így hát beköltözött egy Steinbauer doboz a motorháztető alá.
Az első benyomások nagyon meggyőzőek; új erőre kapott a kocsi. Simán tartja a lépést az egyel nagyobb dízelekkel, legyen az Brerában vagy 156-osban.
Szeretem számokkal is meggyőzni magam, hogy hatásos lett a kúra, így megcsináltam a szokott rugalmassági tesztecskémet, ami roppant tudományos:
M1M7 kivezetője, gyorsítás 80ról 4-5-6ban 160-180ig, fokozattól függően, 20 km/h ként részidő. Általánosságban minden fokozatban 25%-kal jobbak az értékek.
Ugyanakkor esett a fogyasztásom. Szóval lett egy erősebb kocsim jobb fogyasztással, mi itt a hiba? Sajnos 3000től szép kis füstcsíkot húzok magam után. Ez engem nagyon zavar, mert nem szeretnék csipptuningosdízeleshüjegyerekként közlekedni, még erőltetett menetben sem.
Első lépésként ahhoz nyúltam, amit elértem, prémium üzemanyag, és légszűrőcsere (H&K). Az előbbi hülyeség, az utóbbi alátámasztotta az elméletemet, tökéletlen égést kicsit megsegítettük a levegővel, de nem oldotta meg a problémát, csak mérsékelte. Végül kikötöttem a teljesitmenymeres.hu cégnél, és fékpadra tettük az autót.
Én még nem voltam ilyen helyen, talán nem vagyok egyedül, ezért elmesélem a menetét.
Ez az a cég, ahova a Totalcar is hordani szokta a tesztautókat (pl a MiTonkat is) így bíztam hogy nem szakbarbárok. Egy szimpatikus ember végezte a mérést, minden mozzanatot bőven kifejtve, mindent elmesélve, hogy mit miért tesz, mit hova dug.
Begurulva a padra, rögzítette az autót, elől hátul, elhelyezett egy olajhömérőt, rádugta az OCD (?) csatit, hátulra Co mérőt és elszívót tett. Előre szintén léghűtés csöveket állított a motorra. Aztán lesúlyozta az autót mintegy 120 Kg-al. Egy rövid beállítás a mérőgépen, és fogadásra kész volt az egység. Az autó elsőre kommunikált, minden adat meg volt, így nem is volt más hátra, mint a mérés.
A pad ellenállása és a súlyozás eredményeképpen olyan hatást ért el, mintha az érdi emelkedőn küzdené fel magát az autó, csak nagyobb gördülési ellenállással és kevesebb légellenállással.
A mérést kikapcsolt ASR mellett 5. fokozatban végezte el, kb 60 km/h órás sebességről gyorsítva, a fordulatszám teljes tartományában. A mért tartomány végül 1150-4150 ford. közé esett, aminek a végén 180 felett ment az autó egyhelyben. Ez kívülről végignézve, egy méteres távolságból igen bizsergető dolog ám.
Az eredmény (főtengelyen mérve 180 LE / 390 nm - előtte 150 LE / 305 Nm) meggyőző, ám a grafikonon egy szép fennsík helyett hullámok rajzolódtak ki. A káros anyag kibocsátás pedig az egekben. Több értéket egymásra rajzolva meggyőződhettem róla, hogy nem mérési pontatlanság, hanem bizony vezérlési hiányosságok adódnak, ami annyira csekély, hogy menet közben nem érezni, de orvoslásra szorul.
A tünet a következő: 2000 fordulatnál ahol a nyomatékcsúcsot eléri, valami visszaszabályoz, majd újra enged, majd megint vissza és megint enged, egészen 3000 fordulatig. És ezt a teljesítmény-, a nyomaték-, a szívócsőnyomás-, a környezetvédelmi érték görbéje szépen leköveti.
Végeredményképpen utána kell járnom, hogy mi okozhatja ezt a tünetet, mert félek, hogy hosszútávon még gondot okozhat. A szakember szerint ha sikerül finomítani a szoftveren, és kiegyenesedik a görbe, akkor a füstölés mellet még pár extra pacira és ajándék nyuszira is lehet számítani. Hát úgy legyen.
Gyanítom, hogy a Selénia rallin megint örömautózás lesz, ezért előre szeretnék elnézést kérni a koromért. De tegezz nyugodtan :)