Tagok >> Forró >> 155 2.0 ts 16v sport >> Blog
- Típus:155 2.0 ts 16v sport
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1996
- Színe:fekete
Sikeresen levizsgázott csont nélkül az autó, így újabb két évig gurulhat. Extra felkészítést nem kívánt a vizsga.
Idén először sikerült eljutnom az Alfacitybe. Hát mit mondjak, röviden jó élmény volt, főleg, hogy Kecskemétről konvojban mentünk. Többet nem írok róla, aki kíváncsi rá úgyis van sok ismertető róla, illetve el kell menni. :)
Nyári gumi felrakásánál szóltak, hogy lógnak a gömbfejek, szóval eljött az idő egy nagyobb szervizre. Tehát cserélve lettek az alábbiak, lógásból, elfáradásból, kopásból adódóan.
-lengőkarok (Birth)
-kormányösszekötő gömbfejek (Moog mert a Febi amit először vettem nem volt jó hozzá)
-lengéscsillapítók (Monroe)
-lengéscsillapító porvédő és ütköző (Monroe)
-toronyszilentek (Monroe)
-stabilizátor karok (Unix)
-stabilizátor rúd szilentek (AZ Meisterteile)
-kormánymű porvédő gumiharangok (Bárdi)
-motor- és váltótartó bakok (Impergom)
-hátsó féktárcsák (Textar)
-hátsó fékbetétek (Brembo)
Szóval most már (majdnem) minden új az elejében is, úgyhogy remélem sok ezer km-ig nem kell hozzányúlni (legalábbis ezekhez), mert kitépem az összes hajamat...
Tekintettel ismételten a megfelelő eszközpark hiányára a szervizt a kulcsi Alfa Veloce végezte. Korrektek voltak, mert csak kedden tudtam vinni a műhelybe az autót, de péntekre kész lett így Alfacityre megújulva mehettünk.
km óra: 244942
Ott folytatom, hogy megy az autó, már jó egy hónapja nem hisztizik az immo, tehát úgy néz ki jó. Néha csinál olyanokat, hogy menet közben kidobja az injektor jelet, fordulat el, aztán elkapja újra és megy tovább mintha, mise történt volna. Ez a jelenség valamikor tél környékén kezdődött el, azóta megvan szóval, nem hiszem hogy köze lenne az immohoz. Oka idáig ismeretlen volt, a fojtószelep pucolás sem segített ezen. Mikor vettem az akksit vettem új sarukat is, de azokat nem volt időm kicserélni. Persze ami akku kijött egyelőre a csomitartóban pihen. Egyszer csak megyek hazafelé, Dombóváron gurulok a piros lámpához, elég göröngyös az út, fordulat el, injektor lámpa felvillan kocsi megáll. Innentől indítóznék, már majdnem beindul, erre injektor jel el, tehát megint immo. Tolhattam le a lámpától, jó volt. Jön a matek megint. Ekkor már voltam Marklarnál szerezni komplett zárszettet, ECU-val immoval, mindennel, tekintve az autó sokkulcsosságára, mivel azt is szeretném megszüntetni, illetve nem éreztem biztosnak a jelenlegi megoldást az immoval. Mivel ráérősen voltam így nekiálltam legozni az alkatrészekkel, mert így volt akksi is +1 meg a fentebb írt tételek is nálam voltak. Ha megunom legfeljebb beugrok a kocsmába, mivel az is volt a kereszteződésben, ahol kényszerpihenőt kellett tartanom. ;) Szóval biztik, csatik végignéz-mér, minden ok. Az új akku volt bent, akkor ecu-immo csere. Van kulcs ikon de ugye nem alszik el. Akkor jött egy ötlet, hogy próbáljuk meg a régi akkuval a régi immo-ecu párost, elvégre minden más kombináció volt már az új akksival. (Pedig az akkufesz rendben volt szóval ez nem lehet gond...) Beteszek mindent a helyére ÉS pöcc-röff. Kis elektronikai anomália, mindegy megy az autó, legalább hazaérek. Viszont itt már volt kis sejtésem mi lehet egy gond, bár nem tulajdonítottam neki jelentőséget a korábbiakban. Tehát az akkusaruk elég gyalázatosan néztek ki már, gondoltam ideje lesz kicserélni. Ez megtörtént. Azóta (kb 5ezer km) a régi akkuval megy (az új legalább megmarad télinek tartalékba) tulajdonképp gond nélkül. Megszűnt a bejegyzés elején írt jelenségem is. Szóval úgy tűnik ez volt a nagy elektronika probléma (kopp-kopp).
Első fékbetétem elfogyott a baloldalt, ezt hangos csikorgással adta tudtomra az autó. Kicseréltük betéteket Mintex került bele, tárcsa még jó volt. Érdekes hogy a 4db betétből csak 1db fogyott el, a többin volt még minta. Viszont valamelyik előző tulaj/szerelő nagyon ügyesen letörte a féktárcsa/nyomtávszélesítő rögzítő csavarok fejét. Ezek ki lettek fúrva, új menet, így itt is visszaállt a gyári állapot. Amúgy nem rossz ez a betét, de a tárcsával nem igazán kompatibilis, mivel elég sípolós, de ettől függetlenül rendesen megáll vele az autó. Illetve szükség volt még 1 liter olajra is, mert kicsit csipegeti ezt is....
km óra: 242325
Történt, hogy Hevesről tartottam Kecskemétre. Jászberény után egyszer csak fordulat el, autó megáll. Próbálgattam hogy kulcs ki-be, gyújtás rá-vissza, de semmi. Egyszerűen égve maradt a kulcs ikon, injektor ikon nem gyullad fel, ergo immo hiba, ha fejre állok se fog indulni. Gyors útszéli szerelgetés, akkusaruval való játszadozás, semmi. Szétszedtem körülnéztem az immo környékén is tekintve, hogy gyújtáskapcsoló cserélve volt, így akkor kérdés, hogyan van megoldva az immo. Ez nálam úgy nézett ki, hogy a törött kulcs rá volt szigszalagozva az immo vevőjére és be volt téve a dobozkához. Oké biztos ez szállt el, mivel biztik, csatlakozók rendben voltak. Innentől az autó járóképtelensége miatt következett kis trélerezés Kecskemétre, egy kedves ismerősöm segítségével. Ezután jött a részletesebb hibakeresés. Több éjszakányi átlapozott angol-magyar fórumoldal után egy kb 10 elemből álló hibalistával álltam neki a dolognak. Első legegyszerűbb tétellel kezdve meg is lett a megállás oka. A sofőr ülés alatt lévő inercia kapcsoló valamiért azt hitte felborultam. Szóval azt megnyomingerelve pöcc-röff. Tekintve hogy azért az immot elvitettem megnézni hogy mi lehet vele, ugye a nyák kikerült a dobozból. Nekem meg sikerült ezt letestelnem a sikeres indítás után nem sokkal, szóval autó ismét áll. Ilyenkor az alfa-code lámpája sem világított már, gondolom a testelés miatt, plusz az injektoré se (Ugye gyújtáskor kivillan az alfa-code az elalszik és akkor villan fel az injektor, ilyenkor indítható). Másik immoval (ECU-val együtt jár, de erre anno nem gondoltam) se volt jó, szóval Kaposvárról jöttek fel értem, mivel fontos dolog miatt haza kellett utaznom. Mivel így alakult, így a friss felmentő sereg is rá nézett az autóra. Itt már volt rendes immo-ecu kompletten mindenestől belepróbálva. Szintén nem jó, de legalább világít az alfa-code. Itt jött a következő meglepetés. Visszatéve az eredeti alkatrészeket egy bikázás után simán indult az autó (amíg nem kapta a feszt addig semmi, amint elég lett egyből megjelent az injektor ikon, pöcc-röff). Érdekes, tekintve hogy 12,4 V körül volt végig az akkufeszültség. Viszont ugye az én hülyeségem miatt már nem világít az alfa-code visszajelző lámpája, de azóta is gond nélkül megy. Illetve egyszer volt hogy nem indult, szintén letiltott az immo (nem világító alfa-code lámpa miatt ezt onnan tudtam, hogy nem jelent meg az injektor jel). Megelégeltem vettem másik akkut (25ezer) , így az eredeti konfigban, ahogy eddig is ment jó... (Volt egy ideig, de ez a következő bejegyzés már.)
Tanulság: NE légy hülye, és ha elektronikát szerelsz MINDIG vedd le az akkusarut, akármennyire is kényelmetlennek, fölöslegesnek tartod!
Eredetileg 15-ös tojástartós speedlineokkal vettem az autót, amik kicsit padkázva voltak, meg nekem is sikerült egy-két helyen tovább amortizálnom, lakkhiba is volt rajta, szóval esztétikailag hagyott kívánni valót maga után. Úgy döntöttem, hogy amíg téli szetten gurulok, addig rájuk fér egy felújítás. Egy jó barátom szerencsére pont ilyennel is foglalkozik, így nem kellett sokat gondolkodnom, hogy kihez vigyem. Az eredmény önmagáért beszél.
Ami történt:
- görgőzés
- padkázások javítása
- homokszórás
- két réteg alapozó
- két réteg szín
- három réteg lakk
Érdekesség, hogy elég sok réteg volt rajta, tehát már sokszor festhették/javíthatták ezt a szettet. Emiatt többféle szemcsével, több nekifutással sikerült csak megfelelően homokszórni.
(előtte-közben-utána képek)
Történt, hogy ismét elkezdett egyre hangosabb lenni az autó. Ezt furcsálltam, elvégre ősszel teljesen új hátsó részt tettünk az autó alá. Megnéztem, diagnózis: 3 csavarból 1 hiányzik, 2 laza a katalizátor-első dob után lévő összeszerelési pontnál. Ezt ismét orvosolni kell, de jó lenne úgy megoldani, hogy nem essen már szét megint itt újra a rendszer, elvégre valószínű nem véletlen itt hullik szét. A lényeg az, hogy a leömlő még fel van fogatva rendesen, viszont a katalizátor-első dob páros csak van a levegőben, az első felfogatás a háromszög dobnál található. Mivel elég nehéz ez a két dolog együtt, nyilvánvaló, hogy a súlya fokozott terhelést ad a csavarkötésekre, a rendszer állandó rezgései, valamint az úthibákból adódó egyéb rázkódások miatt. Elég sokat nézegettem az epert-manualt-különböző blogokat itt Amorén is stbstb, és azt figyeltem meg, hogy pl. a 8v-nél a katalizátoron gyárilag van két fül, azzal fel van fogatva. Igen ám, de ez az enyémen nincs, ráadásul minden fellelhető forrásban így van leírva a rendszer, hogy ez a lengő tömeg egyáltalán nincs felfogatva sehova. Viszont az alvázon megvannak a felfogató fülek. Meg is jött az ötlet, hogy két tartó elem ráhegesztésével a katalizátorra megfelelően fel lehet akasztani az installációt, tehermentesítve az első-hátsó rész összeillesztését. Innentől egyszerű volt a történet. Katalizátor le, fülek ráhegeszt (tudom hogy nem a legszebb a varrat, ezért ne tessék levenni a fejem, de legalább funkcionális), katalizátor vissza, gumibakokkal felfogat. Ahol bontva lett a rendszer, ott csavarok-tömítések újra cserélve (kontraanyákkal rögzítve). Meglátjuk így meddig bírja. Remélhetőleg tovább. És ismét halk az autó, csak akkor üvölt, ha kell. ;)
Előző bejegyzésben említettem, hogy volt kis elektromos zűr, úgy tűnik sikerült megoldani a dolgot (kopp-kopp). A hibajelenség a következő volt: Reggel első indításnál hideg motornál ugye először magasabb a fordulat az automata szivató miatt. Na, amikor ugye ezt az elektronika leejtené a normális 850/min körülre, akkor elkezdett fulladozni a motor. Ezután újra felment a fordulat 1000-1300 közé, utána megint le, fulladozik, vissza. Ezt kb 1-2 percen keresztül játszotta, ha hagytam. Ha az első leejtés után elindultam után már nem csinálta. Továbbá volt még hogy alacsony fordulaton erőtlennek érződött az autó, mintha még vagy 5 mázsa rá lett volna akasztva. Illetve előfordult ez üzemmeleg motornál is indítás után, elég érdekes volt. A lényeg, hogy a diagnosztika alapjárati motort írt hibának, de első körben úgy döntöttem, hogy csere helyett kipucolom a szívócsonkig az összes csövet, a fojtószelepházat és a légtömegmérőt, hátha segít valamit. Elég sok trutyi jött ki belőlük. Még olajcserekor ez a pucolás megtörtént a légszűrőig, így ezzel a mostani művelettel a szívócsonkig tiszta a rendszer. Szétszedésnél előkerült a hiba valószínűsíthető oka: A gumi cső, ami a légtömegmérő és a fojtószelepház között van el van repedve. Ez cserealkatrész hiányában szigszalaggal orvosolva, viszont azóta már meg van a cseredarab is. Természetesen ami bilincseket bolygattam, kicseréltem.
Eredmény: Fentebb leírt hibák eltűntek, további tapasztalat, hogy nincs olyan, amikor gurulok és kinyomom a kuplungot, hogy leesik a fordulat, majd korrigál, hanem egyből beáll fix 850-re.
Elérkeztünk egy újabb mérföldkőhöz. A mai nappal egy éve van nálam a 155. Ez alatt 21258km-t töltöttünk együtt. Így, ennek apropóján írok egy kis összegzőt az eddigi tapasztalatokkal kapcsolatban. Röviden egy kis hisztis k.rva. :)
Bővebben pedig:
Túl vagyunk 2 olajcserén, fogyó-kopó alkatrészek cseréjén, illetve ahogy idő és pénztárca engedi esztétikailag is próbálom kipofozni az autót. De ez lentebb látható is, úgyhogy erről ennyit. Igazából nem bántam meg, hogy anno nem hallgattam senkire és belevágtam ebbe a "kalandba". Dinamikusan szeretek vezetni, a futómű, motor karakterisztikája igazából -(lehet hülyén hangzik, de)- kívánja is. Alig akarok belőle kiszállni. Elektronikus problémám nem nagyon volt idáig, leszámítva, hogy az utóbbi pár hónapban elég furcsa dolog jött rá, amit meg kell oldanom. Sajnos előfordulhat, hogy érintkezési probléma vagy törött vezeték lesz a hiba oka, de azt megtalálni nem lesz egyszerű, jelenleg is dolgozom az ügyön. Ez kicsit beárnyalja a kettőnk viszonyát, de ennek ellenére is összességében pozitív a mérleg, ameddig mosolyt csal az arcomra, addig nem bánom az ilyen dolgait, meg a beletalicskázott pénzt. Igazából itt olyan problémákról írok most, amiktől függetlenül indul-megy-megáll-kanyarodik az autó, csak bosszantó apróságok, amiket nem szabad elhanyagolni. Nyáron műszaki, a közeljövőben lesz még feladat bőven az autóval. Klímát is fel kell tölteni, elektromos hátsó ablakokat meg szeretném már csinálni végre. Ja nem írtam róla blogot, de működik végre a hátsó ablakfűtés is, csak a relé hiányzott, így plugnplay volt a rendszer. Jelenleg, ha gonosz lennék azt mondanám, hogy szabadidő autó. Szabad idődben szereled. Mindig a sok apróság, néha az őrületbe kerget, de ennek ellenére is imádom. Amikor megyek vele el is felejtem ezeket a dolgokat... a másnapi első hidegindításig. :)
szerk.:
Kicsit visszaolvastam a blogban, elfelejtettem leírni, hogy a legelső bejegyzésben tárgyalt ABS mizéria megoldódott. Rendesen működik, valószínű anno a sok állás miatt nem volt még észnél, mikor először kipróbáltam.