Hosszú-hosszú idő után kicseréltem a motortartóbakot a jobb oldalon. Körbe volt szakadva a régi, mindenféle fura hangot adott ki. SWAG-ot rendeltem, mikor kicsomagoltam, akkor láttam, hogy Febi van a dobozban, szuper. levettem a régit, bedobtam az újat. A különbségek a cucc súlyában és alakjában volt első ránézésre, viszont a felfogatások egyeztek, így felcsavartam. A meglepi ekkor jött, a 12-es csavar betekerésekor. Ugye a gyári motortartó bakban a menet alul van, az újban pedig felül. Emiatt majdnem 5 cm-vel hosszabb csavarra volt szükségem. Mivel nem találtam, így kettévágtam a gyárit, meg egy másik csavart, beköszörültem és meghegesztettem, hogy jó legyen. Végre nem kopácsol és nem vergődik annyira a motor, mint eddig.
A sztori 2015-ben kezdődött, mikor még fiatal és szép voltam. Úgy gondoltam, hogy marha jó ötlet a kinézet érdekében 20 mm-s nyomtávszélesítőket szúrni hátra. Nem volt gond addig, amíg terepjáró magassága volt a kocsinak. Nagyon jól nézett ki a kihúzott kerék, nem volt semmi villamos kinézet. Eljött május, amikor bekerült az 50-es Eibach ültetés. Egy Kassa-Nagykapos (200 km) úton sikerült szarrá vágnia a sárvédő peremeknek a hátsó gumik szélét. Hirtelen nem jutott jobb az eszembe, kidobtam a fenébe a 20-as nyomtávszélesítőket. Nagyon bambán nézett ki ismét a kocsi. 2016-ban fogtam a pogácsákat és odaadtam esztergás kollégámnak, hogy szedjen le belőlük 4 mm-t. Immáron 16-os pogácsákkal már épphogy csak súrolta a peremet a gumi. Nem volt a legkényelmesebb, de végre már nem vágta szanaszét a gumimat a perem. Idén, miután bekerült az állítható futómű és felraktam a téli szettet, 200 méter után tudtam, hogy ez így nem marad. Kölcsön kértem egy peremezőt, majd nekiálltam visszahajtani a peremeket. A művelet nagyjából 2 órát vett igénybe. Szinte az egész peremet vissza tudtam hengerezni. Közben persze hőlégfújó pisztollyal melegítettem az ívet, hogy se a festéknek se a fémnek ne legyen valami nagy baja. Most már szerencsére minden úgy működik hátul, ahogy a nagy könyvben meg van írva.
A kocsi úgy döntött, hogy bármilyen előjel nélkül elkezd nem kívánatos hangot kiadni a motortérből. Először a feszítőgörgőre gyanakodtam, szét is szedtem, majd kicseréltem a görgőt, de a hang maradt. Mivel a klímakompresszor felől érkezett a hang, úgy gondoltam, hogy a kompresszor adja ki ezt a hangot. Gyors megoldásnak azt választottam, hogy kihagyom a klímakompresszort, veszek rövidebb szíjat. Kerestem-kutattam, majd találtam egy weboldalt, ahol leírás alapján a 10 szelepes 2.4 JTD klíma nélküli változatához 6PK1105 szíjat ajánl. Meg is vettem a szíjat, nehezen felszenvedtem, majd mikor szerettem volna a feszítőgörgőre húzni ledobta magát. Mivel nem nagyon volt kedvem vonyító autóval utazni, így kivettem a munkahely raktárából egy 6PK1125 szíjat ezt simán felraktam és tökéletes a csend. Jelen pillanatban a klímakompresszor a teljesítmény istenének áldozata lett,, majd megoldódik ez is. Kiderült viszont, hogy a kellemetlen zaj okozója az excenrikus feszítőgörgő, majd ezt is kicserélem.
Kezdetét vette az állítható magasságú sportfutómű beépítése. A hátsó tengellyel kezdtem, ugyebár ott gyerekjáték a beszerelés. Hétfőn még minden csavart kézzel szenvedtem ki a helyéről, majd volt segítség is levegős pisztoly formájában. A hátsó tengely gond nélkül beépült, majd megkezdődött a mélytorok sorozat az első tengellyel. Ugyebár, ha valaki kényelmesen szeretné kiszerelni a lengéscsillapítót, a komplett agyat el kell távolítani. Semmi gond, én is így tettem, majd kivettem a féltengelyt is a bal oldalon. Szétszerelésnél éreztem, hogy a belső csillag már nincs éppen a helyzet magaslatán, de a nyári féltengely móka óta lapult egy csillag, illetve egy gumiharang a szekrény aljában, így ki is lettek cserélve. A bal oldal viszonylag egyszerűen ment, miután levettem az agyat és elkötöttem 2 anyát a toronyban, gyakorlatilag hullott is ki a lengéscsillapító. A bal oldal nem volt ilyen könnyű menet, az eső anya, amihez hozzá lett érve rögtön szépen meg is szívatott. Valószínűleg előző összerakásnál sikerült jó erősen meghúzni a felső lengőkar anyáját, illetve megszakítani a menetet, mert egy órás szenvedés után sikerült lerángatni az anyát a gömbfejről. a 2014 novemberében beszerelt Febi lengőkar gyári szilenttel tökéletes állapotnak örvend, ami a kopást illeti, se nem lóg és egy csepp szabadja sincs a gömbfejnek... ezen meg is lepődtem, mivel nem tartják sokra ezt a gyártót. A többi művelet könnyen ment, hamar kijött a másik lengéscsillapító is. Az igazi verekedés akkor kezdődött, amikor ki szerettem volna venni a villát és lengéscsillapítót összekötő csavart. Egy 10-es imbusz kulcsot a második próbálkozásnál el is törtem és itthoni körülmények között nem is tudtam haladni a dologgal. Bevittem hát munkába lengéscsillapítókat, gondoltam egy kis melegítés használni fog, de teljes kudarc volt ez is. Végül a sarokcsiszoló sem segített rajtam, hiába vágtam le a csavarok fejét, meg se moccantak. Mindkét csavar akkor engedett meg, amikor a 80%-át átfúrtam 10-es fúróval. Ezután a művelet után már könnyen ment minden. A gewinde bepattant a villákba, menet közben kitakarítottam a féltengely belső csukló környékét, mivel mindenhol gépzsírral volt kenve. A stabilizátor összekötőket kicseréltem, nem volt rossz az állapotuk, de jobb került bele (Lemförder) az első lengéscsillapítók felső gumipárnáját is kicseréltem, ez is Lemförder lett. Az utas oldal még hátra van, mivel a felső lengőkar még nem érkezett meg, de ez így is eléggé elhúzódik, mivel hétfőtől péntekig készül a futómű. Az időjárás szerencsére enyhült, így van á némi esély, hogy ki tudom vinni az Alfát egy jó kis próbakörre.
Nem olyan rég volt (2015. április), hogy a gyári TI futóművet felváltotta az Eibach Sportline 45/50 mm rugószettje, RAJ Tamás által javított és keményített hátsó lengéscsillapítókkal. Nagyon elégedett voltam ezzel az összeállítással, nem volt semmi gondom ezzel a hasmagassággal. Az élet viszont nem áll meg, szeretnék tovább menni a kocsival, a futómű így kap egy remélhetőleg még feszesebb és állítható magasságú sportfutóművet. TA technix kerül alá, ami nem tartozik a legminőségibb, legnevesebb futóműgyártók közé, de elég sok alfában teljesít szolgálatot és még nem hallottam rá panaszt. A beépítés még várat magára, mivel a futómű pár másik eleme is cserére szorul, emiatt nem szeretném megbontani többször a futóművet.
Egy ideje csicsergett, mint tavasszal a madarak, így szégyelltem vele járni, hát úgy gondoltam kicsit felújítom. Vettem bele 20x23x25 méretű rézperselyt, majd kicseréltem, illetve a kollégám gyártott bele tengelyt, így nem kellett a kopottal visszatenni. Meglátszik mennyit fog kibírni az új perselyekkel. Km állás 248810
Összegezve az évet: jó volt. Az autót összeraktam, elég sok km-t letekertünk együtt annak ellenére, hogy ismét volt olyan időszak, hogy 2 hetet állt beindítás nélkül. A szervizelésre 2016-ban kevesebbet kellett költeni, ebből a szempontból meg voltam elégedve a kis kocsival. Rengeteg elismerő szót és dicséretet kaptunk a kis drágasággal, úgy érzem megérte minden perc, ami a bele fektetett munkával telt. Mivel külön eseményen nem vettem részt, így mit is tehettem volna 2016 utolsó napján? Igen... Alfáztam. 2017-re rengeteg terv van, pár újítással, frissítéssel és egyéb kitűzött célokkal, így elszántan vágunk bele az új évbe, BÚÉK kedves Cartársak!
Cserélve lettek a hátsó fékbetétek. Mikor az akksit tettük bele felvillant a kopásjelző ikon, majd a következő indításnál elaludt. Azt gondoltam, hogy csak szórakozik velem. Másfél héttel később beesett a fékpedál és fékezésnél korholó hangot hallottam. Mivel karácsony közbejött, így több, mint 1 hetet kellett várnom a cserével, szerencsére az autó nem volt nélkülözhetetlen, így max 50 km-t mentem el így vele. Meyle került bele, mivel majd terveim vannak a fékekkel, így nem fogom sajnálni a betéteket.
km óra állása: 248 475
Elvitték motor nélkül, mivel egyben ment el és nem látom, ahogy megbontják, így nem bánt, darabjai majd tovább élnek egy testvérében :)
Laci barátom feldobott egy ötletet, tegyek piros öveket az autóba. Először hülyeségnek gondoltam, majd elkezdtem komolyabban gondolkodni a dolgon és végül az lett, hogy kutattam a hirdetéseket, piros övek után. Szlovákián egy hirdetés volt, ahol a hirdető aránylag értelmesen tudott válaszolni nekem, sajnos a többi érdeklődésem teljes kudarcba fulladt. Kérdésemre választ is kaptam az egyetlen épkézláb hirdetőtől, nincs meg mind a 4 piros öve, csak a két hátsó. Rendben van, keresünk tovább. A keresett övek Fiat Cinquecento Sporting övei, lengyel hirdetési oldalon találtam marha jó áron két első övet. Azonnal utaltam az összeget és küldték az öveket. Miután már tudtam, hogy biztosan megjönnek, rögtön hívtam a szlovák pasit, hogy kellene a két hátsó öv is. Időközben szegény elvesztette kommunikációs készségét, így gyakorlatilag magammal egyeztem meg, hogy mikor küldi a csomagot. Végül az is meglett, de a két hátsó helyett két első volt neki is. Na akkor ami a boldogsághoz hiányzik az az, hogy leszedjem a Fiat mechanizmusáról az öveket és valahogy felszenvedjem az Alfa gyári övének helyére. Mielőtt elszaladnék a sztorival, az övek a sok kosztól inkább bordóak voltak, mint pirosak, így egy napos mosóporos, zsíroldós, mosogatószeres vizes áztató kúrát adtam nekik. Ettől szépen visszanyerték eredeti színüket, már lehetett velük dolgozni. A hátsó övek elég rendesen megszívattak szét- és összeszerelésnél is, végül csak sikerült kioperálni a két tekercset. Kihúztuk az öveket, kivettük a biztosítást, majd műanyag szorítószalaggal megfogtuk a mechanizmust, hogy a rugó maradjon feszítve. A Cinquecento övei hosszabbak, mint az Alfa gyári hátsó övei, így le lettek vágva, majd a végek öngyújtóval megolvasztva, ezzel megelőzve azt, hogy szétbomoljanak idő előtt. Aztán az első öveket is kiszereltem, nagyjából 6x könnyebb, mint a hátsókat kiszedni. A sztori ugyanaz, kiakasztani a biztosítást és rögzíteni a mechanizmust. Az összeset elvittem egy cipész bácsihoz, gondoltam a biztonsági övvel nem kellene szórakozni, legyen rendesen megvarrva. Először összeragasztotta az övek végeit, majd mikor megkötött a ragasztó, akkor lettek összevarrva. A felszerelés sem volt egyszerű, főleg fagyban, de csak sikerült. Sajnos a B1 övet rosszul fűztem fel, így ha már kész a garázs vagy ha jobb lesz az idő újra lebontom az egészet, szétszedem a varrást és eljátszom a műveletet ismét, de addig így fogom használni. Szerintem feldobja a belső tér fekete egyhangúságát, illetve a B1 gyári öve már sajnos cafatokra volt szakadva szélen, így mindenféleképpen cserélni kellett.