Eljutottam oda is, hogy elvihettem a kocsit remapra. Semmi más lehetőség nem is fordult meg a fejemben. Egy észak-nyugat Szlovákiai kis településen létezik egy cég, RB-digital motorsport a neve, ahová Csehországból és fél Szlovákiáról hordják az olasz autókat izmosítani.
Pár referenciamunkájuk: Lancia Lybra 2.4 JTD 10V (243 Ps/450 Nm); Alfa Romeo 2.4 JTD M-jet 520V (335Ps/646Nm) ennek már víz-metanol befecskendezése is van, meg egy GTB2260VK turboja, és sok más hasonló.
Tegnap eljutottam hozzájuk, majd padra tettük a kocsit. Az utazás nem volt a legkellemesebb, ugyanis ez volt az összerakás óta az első hosszú útja, a fékek a légtelenítés és átmozgatás ellenére elég gyakran betapadtak és érezhetően megnőtt a fogyasztás és rázott az egész autó, majd mikor elengedtek a nyergek, akkor hiába nyomta a fékpedált, nem volt semmi fékhatás. A megbeszélt időhöz képest több, mint egy órát késtem, de végül csak megtaláltuk egymást a szakival. Nem volt egyszerű a hasmagassága és az IC mérete miatt, de kicentizve elfért minden. Kíváncsi voltam arra a teljesítményre, amit leadott úgy, hogy "csak" a turbo-t, az IC-t és a kipufogórendszert piszkáltam meg itthon. Arra számítottam, hogy a gyári teljesítményhez képest csökkent a lovak száma, de a mérés bizonyította, hogy a mechanikai munkák, cserék után is volt kis különbség, mégpedig 198 LE és 460 Nm forgatónyomaték. Aztán pár perc alatt feltöltötte a szaki a módosított programot. Első két mérésnél az első kerekek elforogtak a padon, nem is tudta rendesen megmérni. Szerencsére a WD-40 minden helyzetben megállja a helyét, azzal érték el, hogy a gumi jobban tapadjon a hengerhez. Mérés közben kegyetlenül kormolt, pedig állította a mérnök úr, hogy ez teljesen füstmentes program. Meglett a hiba oka is, a hűtőtartó mellett lévő szilikon cső el volt vágva, hála a hűtőtartónak. Azt ki kell cserélnem és helyreáll a kormolás, valamint lehetséges, hogy még egy kis teljesítménynövekedés ennek is köszönhető lesz. Ha készen van az IC csövezés, nyomáspróba, új összetét... újra felkeresem a műhelyt, ahol további szoftveres változások lesznek várhatóak, így végeredményben füstmentesen kb. 250 LE és 530-540 Nm teljesítményt kaphatok. A fogyasztásom a remap után visszaesett nagyjából 1 litert. Nagyon szeretem ezt a kocsit! :)
Próbaúton kiderült, hogy a turbo nem volt a legjobb állapotban, így elküldtem felújításra. Pénteken postáztam, hétfőn megkapták, keddre összerakták, ma hozta a cég tulaja személyesen.
A mérésekből kiderül, hogy jó kondícióban van a turbo, a gyári nyomást 99,73%-ra megcsinálja, a levegő szállítás mérésnél 101,3% volt.
1 év garancia, úgyhogy lehet kezdeni próbálni :)
Amikor az egész autó fújva lett nem tudtam elkészíteni a hátsó lököst, mert nem volt kipufogóm. Amint elkészült a rendszer, nekikezdtem az ütközőnek is. Pár réteg üvegszál, majd pár órányi csiszolás-gittelés után el is készült, kapott kamu diffúzort, majd azt fényes feketére, a többit pedig antracit szürkére fújtam. 19-én volt egy tuning találkozó, addigra össze akartam rakni, nem lett a legjobb, majd foglalkozom még vele, sajnos az első lököst is át kell szabni, túl alacsonyan van és már elég sok problémám akadt vele, pedig csak pár km-t mentem a kocsival.
Nyitott 70-es, saját kézzel gyártott, egyedi kivitelezésű. Egy egész hétvégém ráment, mire sikerült a katalizátortól eljutnom a végekig, de megérte. Brutális élmény a hangja, ahogy huhog a turbo, mikor elengedem a gázt.... hihetetlen élmény. Még van vele munka, de lassan befejezem.
Hosszú idő után elkészült végre a cooler csövezése, valamint tegnap sikerült a kipufogóval eljutni a hátsó futómű mögé, ahol kettéágazik a rendszer. Ma befejezem a kipufogórendszert, a levegőszűrőt felszerelem valahogy a turbora és részemről a mechanikus dolgok egy időre befejezettnek tekinthetőek. Később jön a hátsó ütköző személyre szabása, aztán geometria, majd megyek remapra... nemsokára találkozó :)
Tegnap elvitték a kocsit... 4 évnyi dédelgetés, szerelgetés, ápolás és gondoskodás után elment... A gyerek, aki megvette nem sokat értett az autókhoz, de le volt nyűgözve.... már ameddig ment vele, mivel 30 km megtétele után odavágta a motort valamihez és 99%-ra be is sütötte azt a 2 literes TS-t, amire én mindig büszke voltam, hogy hibátlanul működött...
Azt hiszem ez az utolsó bejegyzésem, szép 4 és fél év, valamit 36 000 km volt.
Egyik napról a másikra nagyon csúnyán elkezdett kopogni az autó eleje. Átnéztem a futóművet és a bal felső lengőkaron lévő anyák meglazultak, mert nem volt éppen tökéletes a menet a gömbfejen, az a vackában vergődött fel-le. Leszedtem tartóstól, majd megpróbáltam szétszerelni, de ő úgy gondolta, hogy nem kíván több részre osztódni. Sikerült eltörnöm a csavart, és csak úgy tudtam levenni a régi lengőkart, hogy letörtem a szilenteket tartó füleit. Ma átfúrtam a csavart, majd kapott újat, és kisebb nehézségek árán, de sikerült a helyére rakni. TRW-t kapott, remélem "csak" ennyi volt. Igazából a gömbfejek 3 év után tökéletes állapotban vannak, sajnos ennek a menete sérült annyira, hogy tovább nem bírta. Eddig a tárnoki gömbfejes műhely nagyon jól vizsgázik nálam.
Kapott a hintó egy külső teli fényezést. Azzal kellett volna kezdenem, hogy nem lett tökéletes. Első ilyen munkám, igazából lelkes amatőr vagyok ezen a téren, se extra felszerelésem, se tökéletes körülmények, de megcsináltam. Hozzáértő, tapasztalt szemmel nézve biztos felbukkan pár jó nagy hiba, de ha több tapasztalatom lesz az idő múlásával, akkor biztosan javítani fogok mindent.
Mivel untam már a "világos szürkét", így új szín után kutattam. A műszakiban fel van tüntetve a szín, így nem szerettem volna más színt választani, csak árnyalatban szaladtam egyik házból a másikba (úgymond "egy" árnyalattal sötétebb), Választásom pedig a 319/B-re esett, azaz a Grigio antracite metál színre, fekete tetővel bolondítva.
A külső annyiban változott, hogy az első lökhárító a nagyobb cooler miatt lejjebb lett engedve, üvegszállal toldottam meg az ütközőt, 2 oldalról 5-6 rétegben. A küszöb spoiler egybe lett dolgozva a kasznival, az első és hátsó sárvédőknél eléggé szembetűnő a változás. A küszöb spoiler elején csináltam egy kis "csúcsot", mert nagyon bután mutatott a mély ütköző és a magas küszöb, próbáltam optikailag picit összehozni.a tetőről eltűnt az antenna, túl nagy volt és gyakorlatilag semmire nem tudtam használni, de majd valamilyen más fajta rejtettel pótolva lesz. Egyelőre a hátsó lökhárító várat magára, mert ellőbb a kipufogó rendszert kell összeraknom, aztán jön a maradék munka a külsővel.
Történt az egy éjszakai kocsikázás folyamán, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnt létezni az első, második sebességi fokozat. Nem láttam rögtön a hiba okát, így egy ideig pihentettem a kocsit. Ma rászántam magam, hogy a végére járjak. Először kiszedtem az akkumulátort és a tálcáját, majd első körben az olajat ellenőriztem. Az rendben volt. Utána jött a kulissza, ott nem sokáig kellett nézelődni, azonnal szembetűnő volt a hiba, az ellensúlyt tartó két darab 8-as csavar kilazult, s az a súly csak ott lógott. Meghúztam a csavarokat, kipróbáltam a sebességeket és tökéletes. Jobb, mint akkor volt, mikor a kinyomócsapágy miatt le majd fel volt téve a váltó.
Az autó megvétele után felmerült bennem, hogy kicserélem az IC-t egy nagyobbra, ennek a mostani nagy "szerviz" idején kerül sor. 6 nap telt el a megrendelés és az átvétel között (ebben benne van a hétvége is), de csak megjött. Türelmetlenül vártam a csomagot, ami tartalmazza a szívó illetve kipufogó rendszer csövezésének egy részét, valamint az intercoolert. Méretei: 550x260x65 a bordázott hűtőfelület, a teljes méret azonban 700x260x65, ami annyit jelent, hogy szélességében kb. mint a klíma hűtő. Ma este már helyére is szereltem az IC-t. Kimértem a rögzítő csavarok helyét, majd átfúrtam az első keresztmerevítőt (homlokot?). 8-as csavarok tartják, de a mérési pontatlanság miatt (tudom, kétszer mér, egyszer vág) szerettem volna egy kis toleranciát adni a felszereléshez, így 10-es furatot fúrtam. A vastagsága miatt nem fért be a keresztmerevítő mögé, így azt picit átszabtam, 15 mm-t levágtam az alsó lemezből. Lehetséges, hogy később készítek még egy segédvázat és hozzáhegesztem az alsó hűtőtartóhoz, hogy a két alsó menettel is rögzítve legyen a cooler. Hátra maradt a csövezés, ami gondolom nem kis szívás lesz, aztán kipuff, és az én oldalamról kész van mechanikusan, már csak szoftvert kell rá írni és indul a mandula. :)
Az utolsó kép, csak érdekességként...