Mutasd

>> Egyéb2018-07-23

Újabb téma, amiről nem lehet sokat vitatkozni. A csomagtér szűk, ami már eleve jó jel - van hely a lengőkaroknak. :) Sok múlik azon is, hogy szépen ki van merevítve az egész kasztni, nyöszörgéseknek nyoma sincs. Az első tornyokon is vannak merevítők, és a kalaptartó alatt is elég vaskos összekötő fut keresztül. A súlyra is figyeltek, az elemek jelentős része alumínium a motorblokkal egyetemben, a kardántengely karbon, stb. A kormány olyan direkt, mint kategórián belül semmi másban, hajtási befolyás pedig zéró, ahogy az egy hátsókerekes verdától elvárható. Minden kanyar előtt türelmetlenül vársz, hogy végre fordulhass. :)

Parkolásnál a végállások közelében ugrálhatnak az első kerekek, mert ilyenkor egymáshoz képest nem megfelelő íven haladnak. A sportos futóműgeometria olyan kanyarvételekre van optimalizálva, amikor a külső íven számottevően nagyobb terhelés van, ami ugye parkoláskor nem valósul meg. Ehhez jön hozzá, hogy elég nagy szögben ki lehet tekerni a kerekeket (RWD előny), ahol az eltérések már eléggé megnőnek ahhoz, hogy ilyen szembetűnő jelenséget produkáljon. A mélygarázsos műgyantán különösen látványos. :) Cserébe menet közben az egész autó mozgása légies, mindent könnyedén old meg, mintha a gyors irányváltások a világ legtermészetesebb dolgai lennének - mert neki az is.

A tesztek alapján számítottam erre az érzésre, arra viszont nem, hogy közben egészen élhető marad rossz úton is. Ebben valószínűleg a mai szemmel nézve nem túl peres gumik (/50) és a csak közepes méretű felni (17”) is segítenek. Szerintem nagyon jó kompromisszum sportosság és kényelem között, hiábavaló próbálkozás lenne belekötni.

Oké, nyilván bele lehet, hiszen egy futóműfelújítás biztosan nem két fillér, és a csomagtér sem olyan tágas, mint lehetne, de akit ez izgat, az is biztosan megtalálja a számítását a Fiat haszongépjármű részlegénél. :)

>> Autóápolás2018-07-22

Az autó érkezésének alkalmából beszereztem néhány eszközt a tisztításához, ma volt az első bevetés. Kb. ez volt a folyamat:

- Porszívózás, belső részek áttörlése nedves mikroszálas kendővel
- Belső műanyagok, gumik kezelése Wolf Silk Milk-kel
- Felnik tisztítása Sonax Xtreme felnitisztítóval
- ValetPro Citrus Pre Wash előmosó felvitele Alta Foam 2000 habosítóval
- Mosás mikroszálas mosókesztyűvel sima Sonax samponnal, kétvödrös technikával
- Szárazolás nagyméretű vastag mikroszálas kendőkkel
- Kátrány- és bogároldásra Koch Chemie Insect & Dirt Remover-t szereztem be, de most még nem volt rá szükség
- Shiny Garage D-TOX fémes szennyeződések eltávolítására, még erre sem volt szükség
- Wolf gyurma + nedvesítő koncentrátum maradék dekontaminálásra, szintén nem vetettem be
- Felnik kezelése Sonax Xtreme nano felnivédő bevonattal
- Fényezés kezelése Sonax Xtreme Protect + Shine nano lakkvédővel
- Üvegek tisztítása 20%-os izopropil alkohol oldattal
- A szélvédőre Wolf Glass Guard nano bevonat került
- Külső műanyagok, gumik és motortérben lévő műanyagok kezelése Koch Chemie Plast Star-ral

El is ment rá a fél napom. :) Még tanulom a dolgot, sajnos voltak hibák, az eredmény nagyon nem tökéletes, de majd idővel egyre jobban fog menni. :)

>> Egyéb2018-07-21

A következő fődarab, amibe kevesen tudtak belekötni. Gyorsan, szinte észrevétlenül vált, nagyon jó használni, erre kár is több szót fecsérelni, egyszerűen szuper a cucc. Nagy gáznál, ha többet is vissza kell neki gangolni, akkor van egy kis delay, de ez normális, és máshol is így van, hamar rá lehet érezni, hogy hogyan lehet elkerülni (szándéktól függően a gázpedált kell kevésbé tiporni, vagy a fülekkel előre be kell készíteni az alacsonyabb fokozatot, vagy ha maradnánk a meglévőnél, akkor M-be billenteni a kart).

Szoktak panaszkodni az ilyen joystick-szerű váltókarokra, hogy milyen béna műanyag érzés egy hagyományoshoz képest, ami ténylegesen bekattan az üzemmódokba, de nekem pont ez jött be jobban. Nagyon kényelmes, mert soha sem kell közbülső ponton megállítani. D és R közötti váltásnál használni kell a gombot is, nélküle pedig csak N-be teszi át, a gyakorlatban teljesen intuitív és kényelmes.

A váltófülek kapcsán jelezte az értékesítő, hogy a bajuszkapcsolókhoz némileg útban vannak, így gondoljam át, hogy valóban akarom-e. Kértem, mert nagyon tetszettek megjelenésre és kapcsolási érzetre is, habár az volt a sejtésem, hogy nem fogom őket sokat használni. Így utólag örülök ennek a döntésnek, mert habár akkor még nem tudtam, de a két fület egyszerre meghúzva ki lehet rakni a váltót N-be (geg: ha M-ben volt, akkor a kar visszabillen), a + jelűvel pedig a fékpedál nyomása mellett bárhonnan D-be kerül, tehát a karhoz csak a ritkábban használt módok (P, R, M) kapcsolásához kell lenyúlni. Oké, ez így nem hangzik világmegváltó fícsörnek, de a gyakorlatban nagyon kényelmes apróság, hogy lámpáknál könnyen ki tudom dobálni N-be, majd vissza D-be. Régebben egyébként azt tartották, hogy a D-N oda-vissza váltás összességében több elhasználódással jár a váltónak, mint 1 perc D-ben állás, de nem hiszem, hogy ennek manapság nagy jelentősége lenne, ráadásul sötétben zavaró tud lenni a hátul lévőnek a féklámpa (alternatíva lehet a kézifék). Lehet, hogy jobb lenne egy stop+hold funkció, amikor állóra fékezés után csak gázra kezd el újra kúszni, más márkáknál előfordul, de itt nem találtam a menüben. Jah, és a bajuszkapcsolók. Elsőre tényleg furcsa volt, hogy a fülek takarják őket, de kb. 3 sarok után megszoktam, azóta fel sem tűnik. Telitalálat.

ATF, a neuralgikus pont. A hivatalos mondás az, hogy a gyári feltöltés élettartamra szól, amiről 10-ből 10 váltókkal foglalkozó ember megmondja, hogy bullshit. Nem is értem, hogy a gyártók hogyan engedhetik ezt meg maguknak (nem csak az Alfáról van szó, a BMW ugyanebben a cipőben jár, és még mások is), amikor a ZF honlapján egyértelműen le van írva, hogy a váltóikban 100e km vagy 8 év az ajánlott olajcsere periódus. Szerencsére a kereskedő azt mondta, hogy gond nélkül ki tudják majd cserélni, csak nyilván majd kérnem kell, mert nem része a karbantartási tervnek. Ezen ne múljon. :)

Annó a bejelentéskor nekem furcsa volt, hogy a 2 literes benzinesekből nincs manuális változat, de most azt mondom, hogy nem lenne értelme. Egyébként is automata autót akartam, nem tartom megalapozottnak az itthon hagyományos viszolygást tőlük, a Giuliában tapasztalható motor-váltó-futómű összhang mellett pedig szerintem a vezetési élmény sem szenved csorbát.

>> Egyéb2018-07-20

Arra gondoltam, hogy néhány posztban összegzem az első tapasztalatokat. Kezdem is a motorral, mégiscsak ez az autó lelke. :)

Annyi jót írtak már róla, hogy nem is tudom, hogy mit mondjak még. :) Specifikáció szerint 200 ló, ami egy nem túl nehéz kasztniban kellemes, jól autózható viselkedést ígér. Sokszor vezettem már erősebb és gyengébb autót is, így gondolatban kb. el tudtam helyezni. Ehhez képest érzetre inkább többet kaptam, amiben nyilván szerepe van a gyors váltónak és a könnyed mozgásnak is, de a motorról is úgy hírlik, hogy a névleges teljesítményét szerényen inkább alullőtték a valóshoz képest.

A turbóval alapvetően inkább nyomatékosra mint pörgősre van hangolva, a leszabályzás sincs magasan (elvileg eleinte 5500, ami később valamivel feljebb tolódik, de nem tudok róla, hogy ez hivatalosan meg lenne erősítve), habár ezt a régiót még nem volt alkalmam kipróbálni, mert még bejáratós, én meg fegyelmezett vagyok, még ha nehezemre is esik. :) Mindenesetre a 2000-3500-as tartományban is szépen gyorsul, a modern turbómotorokkal kapcsolatban el kell ismerni, hogy az alacsonyan érkező nyomatékhegyek a hétköznapokban nagyon kényelmes használatot eredményeznek.

A hangja a hengerszámhoz mérten nagyon szép, sportos, de mellé elég halk és kulturált. Fogyasztásra inkább majd visszatérnék hosszabb használat után. A MultiAir rendszer a Giuliettában sajnos elég kényesnek bizonyult. Nem tudom, hogy az azóta eltelt 7-8 évben milyen fejlesztések történtek, majd elválik, hogy ez a motor hogyan szerepel, arra mindenesetre ügyelni fogok, hogy csak jó minőségű olajat kapjon megfelelő gyakorisággal, állítólag korábban ebből fakadt a legtöbb probléma (nem a tulajok hibája, a csereciklus volt túl hosszú).

Start-stop. Változó a megvalósítások színvonala, de alapvetően eddig egyiket sem szerettem nagyon, és sajnos az Alfa sem kivétel. Ami kifejezetten zavaró, hogy ha megállásnál leállítja a motort, kirakom a váltót N-be, majd felengedem a féket, akkor újraindít. Nem foglalkozik vele, hogy N-ben vagyok. Indulás után fél perccel is simán leállít, amikor még teljesen hideg a motor (habár alapjáraton nem sokat melegszik, tehát ez még lehet megalapozott is). Szerencsére deaktiválható, viszont ezt minden indításnál meg kell tenni, ami nem túl kényelmes. Olvastam egy olyan megoldást, hogy a motorháztető érzékelőjének csatlakozóját szét kell húzni, így nyitottnak hiszi, és akkor deaktiválódik a funkció, de én nem szeretem az ilyen mókolásokat, mert nem tudom, hogy másra nincs-e hatással az a szenzor. A start-stop kérdése egyelőre megoldásra vár, de lehet, hogy csak rászokok majd a kikapcsolgatására.

Apró érdekesség: az olajszint menüből ellenőrizhető, nívópálca nincs. Van ilyen máshol is, úgy tűnik, az Alfa is elindult ebbe az irányba.

>> Esemény2018-07-17

Papírok, magyarázat, tankolás, és már pörögtek is az első km-ek. Azóta boltba menni is öröm. :)

Többen is óva intettek attól, hogy a külső és a belső is piros legyen, de nekem mindkettő annyira bejön, hogy képtelen voltam őket elengedni, még ha sokak szerint ez így egy kicsit sok is. Szerencsére még rendelés előtt volt alkalmam élőben csekkolni egy ilyen példányt, így nem vállaltam zsákbamacskát. Nekem nagyon tetszik, és ez a lényeg. :)

Ülésekből maradtam a félbőr változatnál, nyáron sajnos a szövetben is könnyen megizzadok, szellőztetés pedig nem rendelhető. Szerintem élőben szépek a fekete betétek (fotókon kicsit furcsa), és a szövet is jó minőségű.

Felniből nagyon dögösek vannak nagyobb méretben, de az itthoni utakra jobbnak láttam maradni az alap 17-esnél, nekem tetszik ez is, és talán a futómű is meghálálja majd.

Bejáratásról, biztonsági olajcseréről megoszlanak a vélemények, egyelőre nem használom a felső fordulatszámtartományt (egyébként lent sem megy rosszul, inkább nyomatékosra van hangolva a motor), kerülöm a konstans fordulaton történő hosszú haladást, és az első olajcserét is előrébb fogom hozni.

A benzinről többeket is kérdeztem, normál 95-öst javasoltak, és a gépkönyvben is ez van, úgyhogy - habár így az elején jól esik mindent megadni az autónak - úgy döntöttem, hogy egyelőre ennél maradok.

>> Esemény2018-07-03

Ma érkezett meg az autó a kereskedésbe, úgyhogy be is mentem megejteni az első találkozást. Még be van csomagolva, így nem mutatja teljes valóját, de már így is tetszik. :) Most indul a forgalombahelyezési procedúra, ez nem megy csak úgy pikk-pakk, és közben külföldön is leszek, ami tovább nyújtja a dolgot, de ha minden jól megy, akkor 2 hét múlva már azzal jöhetek haza. :)

 
>> Egyéb2018-06-15

Nem könnyű a választás annak, aki manapság új autót keres ebben a kategóriában. 3er, XE, A4, C osztály, IS, Q50, Stinger, és társaik - hosszú a lista, és minden gyártó nagyot akar gurítani, mert ez egy fontos szegmens. Amikor felvetődött az autócsere, az első gondolatom az volt, hogy most be kell húznom egy Giuliát, de nem akartam ennyire vakon dönteni, kíváncsi voltam a többi alternatívára, előítéletek nélkül próbáltam végigjárni a döntési folyamatot. A kínálat jelentős részét azért így is elég hamar sikerült kizárnom, a végére három komoly opció maradt: 320i, XE, és az Alfa.

A próbák alapján mindegyik nagyon élvezetes autó, talán az XE és a Giulia volt számomra szerethetőbb, a BMW pedig a minőségével, kiforrottságával volt előnyben. Bármelyiket is választja valaki, teljesen meg tudom érteni. Az ajánlatok sem könnyítették a dolgomat, a megcélzott felszereltséggel végül mindegyik hasonló árszintre jött be. Végülis ott szakadt el bennem teljesen valami, amikor az XE és a 3er után újra beültem egy Giuliába, aminek ráadásul piros bicolor belseje volt. Francba az apróságokkal és a tech extrák bújásával, ezt a belsőt akarom és kész! :)

Április 20-án létrejött a rendelés Budaörsön, júliusra ígérik az autót. Most várok. :)