Blog >> xenon
Érdekes olvasmány a xenonizzó témához. Alapos, de német nyelvű.
A lényeg:
Sok panasz érkezett a többek között a Német Közlekedési Hivatalba (KBA=Kraftfahrzeug Bundesamt), mert állítólag vakítanak a gyári (!!) xenonlámpák. Erre azt az indokot találták, hogy a fehérebb fény zavarja a sárga fényhez szokott vezetőket. Ezért 2008-ban előírták a xenon gyártóknak, hogy sárgább fényű izzókat gyártsanak. A szép az egészben az, hogy a cikkszámok NEM változtak. Sőt... a német prémiumgyártók azt tapasztalták, hogy a vevők csalódottak voltak, mikor rájöttek, hogy a xenonnal rendelt autók már nem is fehéren, hanem sárgás fénnyel világítanak. Kellett tehát tenni valamit. Az elsőszerelésű izzók tehát továbbra is fehér fényűek, az utánrendelt (azonos cikkszámú) izzók pedig sárgásabbak.
Fantasztikus. Sikerült nappali fényt kibocsátó izzókat gyártani, de pár hülye javaslatára mégis inkább visszatáncolunk.
Az írásban kitérnek az elérhető áron beszerezhető termékekre is, aminek a nagy része hamisítvány. Ajánlanak is egy 100%-osan megbízható német forrást... Egy pár 120-200€ körül van. Húzós.
Színösszehasonlítást is közölnek. A pár európai xenon-izzó gyártó által kínált kevésbbé sárgás fényű alternatívák 2008-tól kezdve nem E-jelesek.
Itt tartunk...
Ma megállítottak a fakabátok és adtak egy csekket a xenon izzók miatt. Persze pont a jövő héten akartam visszarakni a halogéneket, mivel hallottam/olvastam, hogy rászálltak a xenonra és a fóliára. Elkéstem vele, de azért kicseréltem valamint kitisztítottam a lámpabelsőket is.
Cserélve lettek a xenonok Osramra. Végre látok! 146-on mindig vaksiztam esténként, ez most végre megszűnt!
Akik ismernek tudják, hogy (finoman szólva) nem szeretem a xenont. E mellett még nem is gyári volt, azaz se mosó, se automata magasságállító >> rendőr és vizsga kétesélyes. Summa summarum kiszedtem és kapott rendes H1-es izzókat. Már csak a fényszórók hátsó fedelein fúrt lyukakat kell valahogy beragasztani. Remélem utána a párásodás is meg fog szűnni..
Közben Hunor kartársnak köszönhetően pár újdonsággal szépült a beltér: új váltógomb és váltószoknya; új tetővilágítás panel, ami már működik és van hozzá központi zár távirányító is, úgyhogy mostantól gombnyomásra nyílik az autó. :)
Kiszedtem a xenont.
Na nem ennyire egyszerű a dolog...
A méreg ugye eleve adott volt, hogy az ember kifizet x összeget arra, hogy rendes körülmények között autózhasson, és ettől akaratlanul meg kell szabadulni.
Ma rászántam magam, mert amióta összetalálkoztam a rend őrével, azóta sokkal izgalmasabb a közlekedés.
[15:39] Szóval nekiláttam. Addig gond nélkül haladt a dolog, amíg az izzórögzítő be nem akadt valahova úgy, hogy kb 10 percig azzal szórakoztam, hogy megtaláljam, mibe akadt bele. Mert ugye ezt a feszítőt ki kell szedni ahhoz, hogy a xenon izzóját ki-be tegyem (ezt nem részletezem, miért).
Kijött az izzó, feszítő visszatesz, ez újabb tíz perc.
Jöhet a másik oldal. Biztos az én kézügyességemmel van baj, de ez az izzórögzítő cucc sem akart kijönni olyan könnyen, sőt! Baromi nehezen jött ki, és amikor kijött, akkor le is esett, még hallottam, hogy a kartervédőn koppan, így megnyugodtam, hogy annyira nem kell majd keresgélnem, de amíg még elég világos van, nekilátok a másiknak, hogy ha mégsem lenne meg az a szar, akkor egy lámpával el tudok menni dolgozni hajnalban.
Régi izzó elővesz, 15 perc tökölés, nem megy bele, nem rögzíti rendesen. Izzórögzítő megfordít, izzó berak.
Akkor keresgéljünk. Az elemlámpa fénye már egy ideje elkelt, de még így sem láttam. Elkezdtem ütögetni a kartervédőt alulról, hallani lehetett, hogy zörög az alján. Addig ütögettem, amíg látható nem lett.
[16:38] Innentől már viszonylag hamar ment minden, de az egész művelet egészen pontosan 59 percet vett igénybe.
Nincs túl nagy kezem, de mégis nagyon kicsinek érzem azt a kb. 6 cm átmérőjű kis lyukat, ahol az izzók "laknak", emellett pedig nagyon mélyen is van.
Szóval a xenon megy vissza a dobozába, és várunk a szebb időkre, és talán arra, hogy véghezviszem a legális használathoz szükséges dolgokat, de most ennél sokkal fontosabb javítanivalók vannak.
A xenon kikerült a múltkor a tompítottból. Egy csere után - mert persze nem ua. a foglalat típusa - ma beleküzdöttem a ködlámpába. H1 kell oda. Az meg vegye be, aki tervezte az autót és a ködlámpa mögé jobb oldalra berakott valami eszközt. Emiatt egy nőgyógyász se fért volna oda. De durva. Nehéz volt rápattintani a xenonra a fület. Nagy szívás oda bedobni. Pff. A kupakot egy kicsit meg kellett nyirbálni, hogy a kábelt át tudjam húzni rajta. Tökéletes lett. Garázsból kiállás után nem világított. Összeért a két érintkező. Biztosíték ki is ment. Kapott szigetelő szalagot és visszahelyeztem mindent. Biztosíték a kesztyűtartóban a felső 15A volt. Legalább a szivargyújtóét is kicseréltem. Az is 15 A volt. Nagyon komoly fénye van. Halogén se világított rosszul, de ezt fel se merem kapcsolni. Majd ködben leszek kíváncsi a fényére.
Ma végleg kikerült a tompítottból a xenon. Mellé volt rakva és csak egy csatlakozót kellett volna átkötni meg az izzót a foglalatba rakni és világított volna ismét. De elcseréltem egy H1-es foglalatúra, ami vagy a refibe vagy a ködlámpába fog helyet kapni. Ez még kérdéses. Le kellett vennem a lököst, mert a trafó a lámpa alatt kapott anno helyet. Nem volt megint egyszerű feladat, mert a 10-11es kulcsom otthon maradt. Szóval félig szétszedet első résszel indultam haza és vissza. Közben ki volt szedve a konzol és ennek hiánya miatt az irányjelző nem működött. Trafók kijöttek izzóval együtt. Holnap posta és várom a H1et. Előtte kipróbáltam és működött. Sajnos fényképező nem volt megint nálam. Ez a telefo meg olyan képet csinál, mintha rajzolnám paintbe...szóval konzol. Kiégett a hőfök tekerőke izzója is. A fokozat állító már régen nem világít. Eljött az ideje, hogy forrasszunk. Elég roszkor, mert így nem tudom állítani, hogy meleg legyen a kocsiba. :-O Kellemes. :-) Se ülésfűtés, se fűtés...a fa hatású konzol kiesett középről, helyette bemászott a szürke. Karbont szerettem volna, de úgy érzem elég zsír ez a szürke. De úgy látom valami miatt nem melegíti a szívargyújtót. Nem dohányzom, de annak működnie kell. Holnap szétberhelem megint.
Várom a csere kormányom bőrözését + a kézifékkar és a váltókar szoknyát is. Újat kap. Ideje. A váltógobon agyalok, hogyan legyen, mert flexelni kell úgy látom. Ez se mai elképzelés. Szép lesz a belső öszhatás, úgy érzem. Képeket majd holnap lövök.
Szerda délelőtt Pestországban észrevettem egy másik autó hátulján, hogy a jobb oldali lámpa halványabban világít, vagyis tiszta kéken. Először a trafóra gyanakodtam, hogy megadta magát, de amikor megcseréltem a két trafót, akkor lett biztos, hogy az izzó a hibás. Ma elmentem egy xenon üzletbe, vettem egy izzót, berakattam, és tíz perc múlva már ott sem voltam.
(0826) utólagos xenon halogénekre cserélve (osram nbr h7) munkadíj:3000
ill. első lengéscsillapítók (monroe) és fékbetétek (...) megrendelve Erhardtól.
Már egy jó ideje nem mindig kapcsolt fel a jobb oldali xenon, ha égett is, egy-egy villantásnál nem mindig kapcsolt vissza, és most már egyáltalán nem ég. Vagy trafó vagy izzó.. Bár az izzó még pár napig felvillant felkapcsolásnál, most már talán az sem. Így hát jött az ötlet a sok görcsölés (rendőrök, ég-nemég, felfelé világít.. stb.) után, hogy vegyünk ismét vmi halogént bele, de ne a gagyit. Hosszas utánajárás után esett a választás az Osram Night Breaker H7-esére. Persze nem lehet mindenhol kapni.. bezzeg Boscht meg Philipset.. Na mindegy. Most már megvan. (0824) Remélem legalább így üt mint a képen, meg a leírásokban:) Csütörtökön kerül beszerelésre. Addig marad a kalóz effektus..