Blog >> futómű >> lengőkar

Csak nem akart elhallgatni a futómű, amivel már idáig is sokat szívtunk, elsősorban a korábban bekerült ócska alkatrészek miatt.. Csörihez vittem az autót és ott is hagytam a hétre, hogy minden kopogó ropogó dolgot küszöböljön ki.
A diagnózis után cserére kerültek a felső lengőkarok és a bal stabilizátor pálca is. (Gyárira minden)
Végre néma csöndben van az autó eleje!
Köszi Csörgő szerviz!

Ahogy a cím is mondja, a tegnapi napon cserére kerültek az alsó lengőkarok.
A műveletre Zé műhelyében került sor. Gyors és szép munka, köszönöm!

>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2014-06-02

Elvittem a szokásos futómű ellenőrzésre a kocsit a Zengő Gumi és Futóműszervizbe. Ilyenkor jól megrázzák mielőtt felteszik az állítópadra. Vizsgálat eredménye, az alsó lengőkar hátsó nagy szilentje mindkét oldalon be van szakadva. Minden más jó szerintük és ez felelős lehet a bizonytalan egyenesfutásért.
Erhadtól vett TRW lesz velük betetetve csütörtökön.

Update 2014.05.15.

Szilent csere és beállítás kész, eleje keményebb, egyenesfutás sokkal jobb. Nem koppan mélyebb csatorna fedélen. Nem is gondoltam, hogy ettől kopoghat.

Szilentek: TRW bal:JBU651 jobb:JBU650

>> SzervizRuuk // Alfa 156 1.9 JTD 16V // 2013-11-04

Az első lengőkar csere után elvittem futómű állításra, ahol észrevettem (ÉN), hogy a hátsó torziós rúd hajlott. Elvittem Pistihez és egy 20 tonnás préssel vissza egyengette az acél darabot. Így már be lehetett állítani a futóművet. Kiderült, hogy kerékdölést nem lehet az autón állítani, de szerencsére még így is határértéken belül volt, illetve az is, hogy nem volt törve mert az összetartása a váznak 0,00 "eltérést" mutatott.

km: 184500
Munkadíj: 8000 Ft
Futómű beállítás: 5000 Ft

>> SzervizSmith // Alfa 166 2.4 JTD Distinctive // 2013-08-22

288150 km
Teljes hátsó futómű felújítás, és részleges első. (felső lengőkarok)

Hol is kezdjem? Sokat olvastam a fórumokon a felső lengőkarok rövid élettartamárol. Valakinél a szilent adja meg magát hamar, valakinél pedig a gömbfej. Én az utóbbi fejlesztésén kezdtem el törni a fejem. Első körben teljesen saját gyártású lengőkarban gondolkodtam cseréhető gömbfejjel, de az túl költséges és munkaigényes lett volna, nem utolsó sorban nagy kockázattal totál működésképtelen. Végül apum adott egy ígéretesnek tűnő tippet, le is írom hogy miről mesélt nekem:
"Amikor anno 1970-ben megvettünk szalonból egy tiszta új Fiat 124-est, elvittük egy ismerős mechanikushoz, hogy dicsekedjünk vele :) Valami okból ott kellett hagyni nála, mert más dolgunk akadt, de mire visszamentünk ő már nekiment én elvégzett pár átalakítást rajta. Történetesen kifúrta a kipuffot a kondenzvíz miatt, valamint belefúrt minden gömbfejbe egy zsírzószemet..."
Hopá, most, hogy mondta nekem nem rémlik, hogy a 3 éve eladott szeretett kicsikocsinkon valaha is kellett volna a futóműhöz nyúlni. Rémlik valami, hogy időnként mintha működtek volna apum meg nagytatám a kocsi körül, de sosem foglalkoztam vele. Mint kiderült, 5000km-enként pumpáltak a zsírzókon keresztül friss zsírt a csuklókba :) Gondoltam ez akár az alfánál is működhet, egy próbát megéer és nemis követel nagy átalakítást.
Megvoltak még a régi lengőkarjaim, amik a szilentek miatt lettek kiszerelve, a gömbfej rajtuk még okéssak voltak. Naszóval azokat kezdtem feltuningolni. Első körben belefúrtam mindkettő gömbfejébe 1-1 zsírzószemet. Második körben pedig kicseréltem a szilenteket rajta. Egy kicsi festés és máris pofásabb lett :)
Felrakás előtt megnyomtuk friss grafitos zsírral, úgy kb egy kiskanálnyit nyomtunk 1 gömbfejbe, szóval kelett neki :) Ahogy számoltam a téli-nyári gumi váltáskor elég lesz újrapumpálgatni őket, nálam kb ezen intervallumok között megyek le kb 5000km-ert. A zsírzószemekhez felemelt állapotban lehet hozzáférni, ekkor lóg annyira le a futómű, hogy rálehessen a zsírzószemre nyomni a zsírzó szelepét.
Maga a csere elvitt egy délutánt, de végülis csak sikerült :)
Szerettem volna a stabszilenteket is kicserélni, meg is érkeztek lengyelből a strongflex-től az újak, de végül túl nagy melónak tünt, így letettem róla, majd szakműhelyre bízom 1x. De azért a stabpálcákat kicserétlem újra, hamár megvettem őket és befestettem szép pirosra mindkettőt :)
Ha minden jól megy és kapok időpontot még a héten elviszem futómű állításra, nehogy gumi nélkül maradjak. Tapasztalatokrol majd szerintem írni fogok...

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-05-28

Az előzetes vizsgálaton megállapítást nyert, hogy az első alsó lengőkarokban a lengéscsillapító szilentje elszakadt, cserélni kell. Kuplung nem emel ki teljesen, ez az oka az autó bemozdulásának álló helyzetben, cserés. Bal hátsó hátsó lengőkar belső szilentje vsz még a futómű állításnál elszakadt, cserés. Hátsó gumi fékcsövek kissé repedezettek, cserés. Felső motortartó szilent szakadt, cserés.
Emellett persze a szokásos olaj és szűrők cseréje esedékes.

A lengőkar még a gyári volt, sőt minden futómű alkatrész eredeti, még talán a kuplung is a gyárban beszerelt cucc volt. Ez akár jót is jelenthetne, csak sajnos lassan elérkeznek az élettartamuk végére közel a 170000km-hez (lengéscsillapító pl.).

Előre kapott trw lengőkarokat, hátulra valami madaras márka, Erhardt szerint jó lesz.
Valeo kuplungszerkezet és Lpr kinyomócsapágy lett beszerelve. AP kuplung volt benne Fiat logóval és már megette a kenyere javát. A kinyomócsapágy berágta magát a szerkezet fémlapkáiba. Maga a csapágy sem volt jó, leszakadt róla a porvédő gumi és a hangja sem volt bíztató.

Ha már lent volt a váltó, szétszedettem. Kipucolták kívül-belül és eltömítették a házat, így végre nem szórja az olajat. Amúgy rendben van a váltó, még sokáig jó lesz. Egyébként a kuplungcsere nem egyszerű művelet. Le kellet szedni a bölcsőt, a kipufogót, a váltókart tartó lemezt és a kézifék kart is. Durva volt látni így szétszedve a kocsit.

Mivel lent volt a bölcső, kicseréltettem a stabilizátor szilenteket is. Ezek már a megvételkor is recsegtek a nagy melegben, de mivel bonyolult kicserélni, halogattam. Birth márkájút vettem (B340) a Bárdinál, de gyári szilent van benne. A rudat épp hogy megcsípte a régi szilent a szélén, szóval még jó.

A futómű sokkal csendesebb lett, tompábbak az utastérbe szűrődő zajok. Futómű állítás után végre középen áll a kormány :D
A kuplung bent fog és nagyon jól adagolható, még szokni kell.
A lengéscsillapító cseréjét egyelőre elhalasztottam, bár néha mintha kopogna a jobb első. Nem húzza már sokáig :(

166230km van az autóban. Valamikor nyáron megejtjük az olajcserét és esetleg a hosszbordás szíj feszítőjét és görgőjét is kicseréljük mert az is egyidős az autóval.
Rossz hír, hogy kevés olajat találtam a szelepfedél pereménél. 150ekm-nél volt cserélve a tömítés (utángyártott), egy gyárit bepróbálunk az olajcsere alkalmával és majd meglátjuk meddig bírja.

>> SzervizTrombozis // Alfa 156 1.6 // 2011-09-16

Csütörtök este visszakaptam a kocsit. Ahhoz képest, hogy már szerda estére kész volt. Mindegy. Munkadíjat nem is kellett fizetni. 7.300 HUF-ot adtam érte. De ez is az alkatrész árak. Kézifékkötelek, fékcsövek (ezt nem használtuk fel, mert halasztottuk a hátsó féknyereg cseréjét)
Futómű nagyon király lett. Tetszik az Eibach. Jövő héten írok róla többet, addig tesztelgetem. Eddig az úttartás, vezetési élmény, ... stb, stb minden sokkal jobb az előzőtől. Mintha könnyebb lenne a kormányt is tekerni. Ha jól emlékszem 6 éve Merwede rugók kerültek bele. Ami nem tetszik (kezdek vele megbarátkozni), hogy magasabb az előző ültetésnél. De lehet nem is kéne ezen siránkoznom, mert az alsó toronymerevítőre vigyázni kéne. :-P
Felső lengők perselyezve. Nem kopog most semmi. Meglátjuk meddig bírja.
A felső toronymerevítő is bekerült. Második nekifutásra csak. Nem tudom mi volt az oka, hogy először nem ment fel. A bejelölve a nulla állás és merre feszíthető.

Hátsó dob elé rakattunk egy új bilincset, mert ott mindig kifújt és szét is csúszott időnként. Kipufogó hővédőlemez ismét alátétezve nagyobbal. :-) Folyamatosan kiszakad.

Bal első ABS kábel meggyógyítva.


Fotót hamarosan töltök fel. Elég koszos a kocsi ahhoz, hogy ne legyen fotogén. Elég dokker szag van belül is. :-)

Amit észrevettem, hogy fújja az olajat megint a szelepfedél tömítésnél. Fenébe is! Hátul keresztlengőkart kell cserélnem...na jó le kell kezelni az alját is, mert a napon megbarnult. :-/
Jöhet a szélvédőcsere! Utána a karosszéria fóliázás!

(azért azt leírnám, hogy a 2005-ös évjáratú 307-esünknek nincs kevesebb gondja. Csupa kopó alkatrész neki is: turbó már olajos, lengéscsillapító, kézifékkötél, kuplung, termosztát...szóval nem szarolasz)

166.892 km

Tegnap este megérkezett Haro-tol a csomagocskám, aminek tartalma:
4 gyári rugó - 2003-as modelből, kevesett futottak (ugye Haro? :D )
1 aktívszenes pollenfilter
Sajnos az itteni utak állapota miatt döntöttem az ültetés megszüntetésén :( fájó szívvel, de feláldozom a dizájnt a kényelem oltárán :(
Várat magára még 2 alsó/első lengőkar vásárlása és indulhat is a művelet...

>> Szervizadmirális // Alfa 156 SPORTKIT 1998 // 2011-06-15

Tegnap ott hagytam a kocsit a szerelőmnél, aki kicserélte a felső lengőkarokat. Ez már az előző látogatásomkor is kívánatos lett volna, mert nem csak az alsókon voltak rosszak a gömbfejek, hanem a felsőkön is. Úgyhogy a múltkori futómű beállítás ára megy a levesbe:(. Abból tudtam hogy rosszak még a felső gömbfejek, hogy nagyon kopogtak, még amikor kuplung felengedés közben eljut a kerekekre az erő, akkor is bizonyos kormány állásnál tudott kopogni. Mivel a felsők nem lettek cserélve, azokra gyanakodtam egyből. Utána 2 másik szervizbe is elvittem megnézetni, ahol nem jeleztem előre nekik hogy gyanús lenne bármi, de szóltak, hogy azok a felsők szerintük lógnak. Szerelőm szerint nem is volt komoly bajuk nekik, de az viszont tény hogy most megszűnt minden zaj a futóműben a csere után, és elöl-hátul új lengéscsillapítók vannak, igazából szerintem a teljes futómű jelenlegi állapota bátran újszerűnek nevezhető.

A másik dolog ami miatt mentem, az a vezérlés és hosszbordás komplett csere mindennel együtt. Elég fájdalmas leírni, 80.000 Ft volt a vége nagyjából csak a szíjcseréknek (görgőkkel, vízpumpával). Ezt rendesen, időben a 60.000 km csere periódus szerint csináltattam meg.

Volt még motor olaj és fék olaj csere is. A fék olaj szerintem még gyári volt, már határ érték alatt volt a legutóbbi állapot felmérésen. Motor olajat 10E km-ként cserélek, de nem szoktam mindig beírni ide.

Viszont most megint hibátlan az autó igazából, és a vizsgára, ami pont egy év múlva esedékes, már nem kell komolyat költeni. Egyedül a kézifék kötelek cseréje lesz időszerű, de azok is már megvannak, vizsga előtt gondoltam beépíteni.