Blog >> ti
Régóta látszott szivárgás nyoma az egyik visszatérő csövön és persze amikor hozzányúltam nyomás alatt természetesen spriccelni kezdett :-(
Ki volt csúszva belőle az erősítésnek szánt réz cső és annak tetején tört el a műanyag cső.
Sebváltó olaj csere mellett volt még pár apróság a listámon:
- Felső holtpont ellenőrzése, mert szerelő mondta, hogy a főtengely ékpálya kivan kicsit "gatyásodva", ezáltal nem biztos, hogy a vezérlés rögzítő használata mellett is akár pontosan lett beállítva a vezérlés. De pontos. Felső holtponton a szívó oldali rögzítő a helyére megy (2-3. kép)
- Ajtó kédereket leápoltam, mert zörgött az ajtó, mintha minden kárpit és porítás szét akarna esni az utastérben. Most csend honol az autóban. Javasolt kenni, vagy kicserélni.
- Csillár mögött zörögtek nyekeregtek a kábelek ill. stekkerek annak ellenére, hogy pukizacsival körbe voltak tekerve. Nem használtakat felragasztottam a plafonra, a csillárba menőket pedig beakasztgattam annak vezető kampóiba és leragasztottam őket is. Ducttape a barátunk :-) Volt benne egy darab letört műanyag is...
- Korábban leszedtem a vez. módosító hidraulikus szelepéról a visszatérő szita szűrőket, hátha jobban épül fel az olajnyomás, de persze semmi köze nincs hozzá. Most visszatettem.
- Első futómű magasságának különbsége miatt nyomoztam. Megvan a megoldás, jobb elöl rugótörött lehetett az autó és nem a gyári Ti rugó lett beszerelve. Ezért magasabb a jobb eleje. Tehát nem alacsony a bal eleje :-) (4-5. kép)
- Kicseréltem a kuplung munkahenger és a fékolajtartály között az olajat. Mindegyiknél szoktam, ez nem volt annyira gáz, de a kuplung most már ennél is finomabban jár.
- Big akku bunda vissza lett téve, mert korábban leszedtem praktikussági okokból.
- Motorháztető zárat lejjebb állítottam, néha mikor nagyobb útegyenetlenségen mentem keresztül mintha bezörgött volna.
2017.10.23.
Most már biztos, hogy a jobb oldali rugó nem Ti-hez való. A bal oldali S/S/K/Z színkódú. Jobb oldal jelölés nélküli. Csere...
1. kép
Hátsó tengely geometria, dőlést nem lehetett jobban összehozni, mindkét oldal végálláson van, az egyik bentről a másik kintről. Az egyforma volt a cél.
2. kép
Ez az első tengely az állítás előtt már az új felső lengőkarral és az alsó hátsó szilenttel. A furcsa a pozitív összetartás, ezen meglepődtem.
3. kép
Ez lett a beállítás után. A dőlés jelentősen meghaladja a gyári értéket az új futómű alkatrészekkel. Ezek szerint az alsó lengőkarokban keresendő a többi...
4. kép
Szemre is egyformább lett a dőlés...
5. kép
Jobb oldalon is
6. kép
Jobb kerék "magasság"
7. kép
Bal kerék "magasság"
8. kép
Eredmény. A futómű magasság eltéréseket a gép is hozza.
Egyenesen fut, nem darál teljes kormányfordulatnál.
A bal eleje van lejjebb és a bal féknyereg az "öreg" színű.
Szerintem egy korábbi évjáratú könnyebb autóból való a bal eleje,
ezért van lejjebb :-(
Vagy pedig a bal eleje a gyári és a jobb oldal van mondjuk egy 2.4 Ti-ből,
ami nehezebb ezért erősebb (magasabb) a rugó.
9. kép
Van rugó alternatíva, sajna miután gőzöm sincs melyik eredeti, mindkettőt kell cserélnem. Meg akkor is, ha mindkettő gyári csak meg van ülve a bal oldal.
10-11. kép
1.8TBi Ti rugú adatok
A törött jobb hátsó spirálrugó a mai napon ki lett cserélve, illetve egy általános átvizsgálás történt a szerelő részéről.
Mivel TI futóműves az autó így gyári rugó kellett vennem, amit párban árulnak.
A folyamat a műhely leterheltsége illetve a gyári rugópár esetleges kiváltására tett keresési kísérletek miatt két hetet vett igénybe, amiből az effektív munka 1 nap volt.
A rugók cseréjén kívül futómű beállítás lett elvégezve.
Dömpi (il dottore) cartárs volt olyan rendes, hogy egy kellemes beszélgetés mellett rácsatlakozott az autó ECU-ra és ránéztünk, mi a helyzet odabent. Szerencsére semmi rendkívüli nem mutatkozott.
Átlag DPF regenerációs ciklus (utolsó 5 regen): 470km
Átlag DPF regenerációs időtartam: 565s= 9,4 perc
Regenerációs hőmérséklet: 630 °C
Az adatok kiolvasását és a kellemes beszélgetést ezúton is köszönöm.
Gyári TI rugó adatok:
Cikkszám: 50515191
Ár: 38500 HUF/db
Mivel a kormányom eléggé kopott és öreg volt, így arra gondoltam, hogy újrabőröztetem. Mivel nem akartam, hogy amíg megcsinálják a kormányt, ne tudjam használni, így elkezdtem bontott kormányt nézni, hiszen párezerért kapok, és egyszerűen csak kicserélem, amikor kész.
Múlt héten el is jutottam az Alfadepo-ba, ahol is belebotlottam egy egész jó állapotú TI kormányba, így végül azt hoztam el, és rátettem egy autószerelő barátommal pénteken. A kormánycsere egyébként elég egyszerű és gyors, nem volt semmi komplikáció.
1-2 évig biztos jó lesz még, utána pedig majd bőröztetem ha kell.
Költségek:
Bontott TI kormány: 18.000 HUF
Szerelési költség nincs
Másfél éve fotóztam a 146-omat ugyanitt, akkor született a Koszosan is szép. Most itt a párja. Ez is szép, és most még épp egész tiszta.
A tavasz eljöttével, surranócsere alkalmával, gumis barátunk egy elég jó üzlettel állt elő, 4db DOT2016 év végi majdhogynem zsírúj Michelin Primacy3 215/50R17 95W gumit kínált elég előnyös áron.
Centiírozás, felrakás.
Az új lengőkarokkal és ezekkel a remek gumikkal teljesen olyan, mintha gokart lenne, mégegyszer köszönet Tuningmannek és Robinak! :)
Végre fent vannak a szép TI görgők, jól néznek ki a lyuggatott tárcsákkal.
(Elnézést a koszos felniért, csak elég csúnya volt az idő)
Műszaki vizsgára felkészülvén, cserélve lett a két kézifékkötél, illetve az első fékbetétek.
Így már hozta az elvárt szintet.
Kézifékkötél csere nem egy leányálom, erről ennyit.....
A munkát ismét a Csöri csinálta, a megszokott színvonalon!
Majd ezután sikeres vizsgát tett az autó!
Hosszú vajúdás után végül elengedtem a kis 146-om kezét. Fáj érte a szívem nagyon, mert az több mint egy gép, de itt volt az ideje. Hogy miért is?
Tegnap lett ez tiszta számomra. Mondhatni évek óta napirenden van az autócsere. Kerestem a méltó utódot, ami fürge, könnyed, elég direkt és agresszív, szóval valamit ami olyan mint a 146.
Hetente egyszer biztos felnéztem az autoscout-ra, mobile-re, használtautóra. És nem, és nem akart jönni az a szikra, ahogy Alfát vesz az ember. Az, ahogy képről megérzed, hogy EZ lesz az autód. És ez egész hétfőig így volt.
Az nem egyszerű történet, hogy végül hogy lelt rám az autóm, egy Cartárs sokat segített ebben. Ha majd szeretné, írok róla. Köszönet neki. Egy éjszakám volt átgondolni. Nagyjából erre is fordítottam, nem mondom, hogy jól aludtam :-) Kaptam pár képet egy fekete TI-ről, ami ha azt nézzük fekete Ti, mint a többi. És ez megérintett.
Másnap ott voltunk megnézni... kipróbálni.
Mondanom sem kell, hazahoztam. Nem bocsánat, hazahozott :-) Ott abban az autóban a próbaúton fogtam fel, hogy nem azt kerestem, amit a neten mindenáron ki akartam túrni. Nem feltétlenül a könnyed, teszem-veszem autó az ami nekem kell.
Hazáig nem bántottak, nem piszkáltak, nem akadályoztak, pedig volt forgalom.
Én meg nem az órát néztem, hogy mikor érünk haza, hanem piszkáltam a navit, kapcsolgattam a rádiót, próbálgattam a tempomatot és pihentem. Az autó meg hozott. És a városban sem volt bennem az a mindenáron tépjünk haza feeling. Persze haladtam, soroltam, elértem a zöldet, de jóval szolidabban.
Valahogy leért az autó üzenete, hogy ebben a dugóban araszolni is jó. Egyszerűen annyira kellemes környezet, hogy nincs hova rohanni. Ott benne jó. Nem kell a gyerekekkel rohanni haza és majd otthon beszélgetünk, játszunk. Már ott benne annyira más az atmoszféra. És ehhez az automata "must have".
Szóval így lett, van egy 5 éves autóm 125000km-rel.
Egy nagyobb út után vagyok és szeretném megosztani fogyasztási tapasztalataimat, mivel autóvásárlás előtt én is sokat kutakodtam a 159es alfák fogyasztásával kapcsolatban, remélem tudok segíteni másoknak.
Budapest-Olaszország-Budapest távot egy siklóernyőt túra kapcsán abszolváltam a kocsival, 3 fő +120kg csomagok, telepakolva, 2,4 210LE motor, nagy szerviz után, 19"os 235/40es kerekeken, a sebesség adatok GPS szerint értendőek (mondjuk nálam nincs különbség az órán mutatott és a GPS között)
Az odafele úton társasággal mentünk, több autóval, kisbusz, átlag 95-100-as tempó. 650km 5,8L/100km (óra szerint 5,4)
Ezek után jött egy 200kmes 130-as etap majd Olaszországban 4 napot töltöttünk, többször mentünk hegyi szerpentineken, 1500m szintkülönbségeket, kb 200km autóztunk így.
200km város, piroslámpákkal, falvak között 70-80 tempó.
Hazafele dinamikus 140-150 között, néha beleszaladva egy egy 170-be is.
Végeredmény:
1684km 6,85L/km átlagfogyasztás (óra szerint 6,5L)
Nagyjából ezekből:
95-100km/h 5,8L / 100km (óra szerint 5,4L)
140-150km/h 6,8L / 100km (óra szerint 6,4L)
A fentiektől függetlenül városi fogyasztás sem vészes, csak ha dugóba araszolós, itt simán lehet 11L is.