Blog >> turbo
Még december elején történt, hogy megjelent a check engine a műszerfalon. Az autó hirtelen elvesztette az erejét, vészmódba kapcsolt. Ez fennállt kb. 40 km-en keresztül majd helyrejött. Utána olyan 300 km múlva dobta be újra. Így ment ez egy darabig, csak a helyreálláshoz szükséges idő lett egyre hosszabb, és a tünet nélküli időszakok egyre rövidebbek. Végül folyamatosan vészmódban volt.
A Multiecuscan P242A hibakódot jelzett "Turbo inlet temperature sensor", azaz turbó bemeneti hőmérsékleti jeladó. Ez nem a DPF-ben lévő, a szenzorról derékszögben lejövő vezetékkel rendelkező jeladó, hanem az amelyikről a vezeték egyenesen jön le. Ez a motorburkolat előtt lévő hővédő lemez alatt van, közvetlen a turbó előtt megy be a leömlőbe.
Közben december 11-én, mikor az Alfás gokart-ra mentem, szintén megviccelt az autó. Beugrottam a Sugárba az Örsön, a kocsit a mélygarázsban hagytam. Mikor jövök vissza, látom, hogy hatalmas tócsa a gép alatt. Felnyitom a motorháztetőt, hűtővíz kiegyenlítő tartály üres. Na, hiányzott ez, mint vasorrú bábának a mágneses vihar. Alfás cartársak egyből a segítségemre siettek. Kiderült, hogy a műanyag légtelenítő csavar feje tört le a motor mögötti ágon (a menet benne maradt, 3. kép). Ott tolta ki a vizet. Egy McGyver megoldással meg is lett oldva gyorsan :) (1-2. kép)
Kicsi, de idegesítő és akár veszélyes hiba is lehet. Érdemes rá odafigyelni. A másik problémás dolog még ezzel, hogy ePER-ben nem igazán jó, az ezt ábrázoló mikrofilm és ezért először nem is a jó alkatrész lett hozzá megrendelve. Egy műanyag könyök tetején van ez a légtelenítő rész, de ez a könyök nincs ábrázolva az ePER-ben azon a csövön, amihez tartozik. Ezért különös odafigyelés szükséges a cikkszám megállapításánál.
Elvittem 13-án Csörihez, hogy kicserélje és hozzam is haza. Sajnos a jeladó annyira bele volt már gyógyulva a csőbe, hogy a kiszerelése közben beletört. Innentől egyértelmű volt, hogy aznap nem viszem el az autót. Csöri elmondta, hogy nem ritka, hogy ezek benne maradnak. Kidolgozott eljárásuk van arra, ha ez történik, tolófúróval operálják ki, de az már nem fog aznap menni. Ha már így alakult, akkor amit még talál az autón, azt megcsinálja. Így cserélte a DPF nyomásmérő gumicsövét, ami akkor derült ki, hogy el van szakadva plusz az olajnívónál lévő tömítés is eresztett egy picit. Ezen kívül cseréltettem néhány apróságot, vezető oldali ablakmosó szórófejet és rendeltettem a hátsó ajtózsebekbe is a hiányzó gumialjakat.
Így egy hét múlva tudtam elhozni az autót. Most már olyan, mint újkorában.
Régen volt az autó nagy szervizen, pár dolog kijött rajta, volt mit csinálni. Először is olajcsere történt, természetesen szűrővel. Eddig Selénia volt benne, de rábeszéltek, hogy próbáljak ki másik olajat. Sok jót hallottam róla, remélem nekem is beválik, így Motul X-Clean 5W40 olaj került a helyére. Az utóbbi időben kb 1 literrel felment a fogyasztás, ennek az okát is meg kellett keresni. Főleg termosztátra gyanakodtam, mert meg sem közelítette a 90 fokot a hűtővíz. Még a gyári volt benne, kapott új Behr termosztátot. A légszűrő csövénél is volt némi probléma, illetve a katalizátor és turbo találkozásánál is kifújt a rendszer, ezek is rendbe lettek téve, valamint új légszűrő is került az autóba. Cserélve lett még 2 db hosszbordás szíj és a főtengely szíjtárcsa, mert iszonyatosan csörömpölt már. Az izzítógyertya visszajelzője évek óta villogott, és nem segített rajta az sem, amikor ki lettek cserélve a gyertyák. Kábel probléma volt, ez is rendben van most már. A műtét Zé. műhelyében lett végrehajtva. Nagyjából ennyi történt, viszont jövő hónapban folytatás következik, mert a klímakompresszornak is csúnya hangja van, és úgy tűnik, hogy engem is utolér a kettőstömegű lendkerék cseréje. Eddig megúsztam, de tudtam, hogy lassan várható.
Valamint ma elvitték az airride maradék részeit. A 4 gátló volt már csak nálam, egy másik 156 SW-be fog kerülni. Jó áron jutottam az egész szetthez és sikerült is eladni úgy, hogy szinte nullszaldósan szálltam ki belőle. Bár nem egyben ment el, hanem megbontva, lényeg, hogy kipróbáltam, és elmondhatom, hogy Magyarországon az első levegős 156-os az enyém volt. :-)
Azért, csak kíváncsi voltam arra, vajon mitől adta meg magát a turbó, ha már a felújító műhely nem állt neki szétszedni, és kideríteni.
Mivel ez az első turbó amit volt alkalmam közelebbről megvizsgálni, így csak arra tudtam hagyatkozni amit a netről lehet olvasni...
Kenés problémára gyanakszom, mert a tengely a persely teljes keresztmetszetében el van színesedve és közép részen is oda kozmált a tengelyre az olaj.
A kipufogó amellett, hogy odakozmált az olaj, rendesen megrágta a perselyt is és a tengelyt is. A tengely még el is van deformálódva, ehhez azért igen nagy hő is kellett, amit azért tudni lehet, hogy a kipufogó oldalon van bőven.
Az utolsó képen látható szűrő ugyan nem a turbóban volt, de a kenését biztosító cső felső befogató csavarjában helyezkedett el.
Ma másfél hete, hogy áll az autó. Mióta nálam van még ennyi ideig egyhuzamban nem volt ilyenre példa, de most sajnos muszáj volt.
A turbó megállt, szétszerelés után kiderült, hogy a csapágyazása beadta az unalmast.
video1 video2
Felkerestem egy felújító műhelyt, Pénteken lebeszéltem velük, majd hétfőn nyitásra ott is voltam. Kb. 5 percet töltöttem náluk...(inkább kicserélték volna a komplett közepét, minthogy felújították volna, persze nem olyan határidővel mint ahogy azt az oldalukon hirdetik, még csak alkatrészük sem volt helyben...a többi tapasztalatom velük itt nem részletezem)
Ezek után hívtam Erhard kollégát, aki előbbre felajánlotta, hogy komplett közepet tud nekem intézni. Innen is köszönet érte :) Ma reggelre meg is érkezett hozzá és el is hoztam. Reggelizést követően neki is álltam összerakni. Tegnap volt időm letakarítani rendesen az alkatrészeket, a szívó oldali ház belsejét is szépen sikerült felpolírozni.
"A turbó kenését biztosító olajcső egy üreges olajáteresztő csavaron át kapja meg a kenőanyagot. A kis áteresztő csavarban van egy még kisebb szűrőcske, amely idővel megtelik kosszal és eltömődik. Ha turbófeltöltő nem kap kenőanyagot, az eltömődött szitaszűrő miatt törvényszerű, hogy tönkremegy " , még jó, hogy erre a kis szűrőre is rátaláltam ugyan is igen nehezen tudtam rajta átfújni, így ezt ki is iktattam szépen...
Felhasználtam az új kipufogó sortömítést is amit még régebben vettem egy elszakadt tőcsavar miatt. kisebb pihenőket tartva délután fél kettőkor már indítottam is az autót, ez után hagytam egy fél órát alapjáraton ketyegni... Miután elindultam próbakörre fülig ért a szám az örömtől, hogy ismét úgy megy az autó, ahogy kell :)
Lecseréltem az alsó töltőlevegőhűtő csövet, mert eléggé el volt lágyulva. Kilyukadva még nem, tartaléknak jó lesz - a fotón a kicserélt darab látható, amit tartalékba a mankókerék mellé helyeztem ;) Ára az előző posztban.
A lambda szondát nem cseréltem le egyelőre, mert Laptopra kötve bemelegedés után jónak tűnik a működése, annak ellenére, hogy beüti a hiba kódot időnként a memóriába.
Jó áron vettem, vissza nem viszem - szavatossága meg nem jár le :)
Turbó kicserélve Cacho cartárstól vett beleépítve, első futóműbe a lengőkarok mindkét oldalon kicserélve es a kézifék is olyan lett, mint a vaj. Viszont hibakódokat dobál, úgyhogy a heten megpróbáljak azt is kiiktatni.
ld. a címben. Másodszor hagyott az út szélén!!! Pedig meg van adva neki minden... Kezdem feladni a küzdelmet.
Már jó rég volt,legyen pl.: június 1. és 120ekm.
Szívósoron a szabályzórúd állandóan lejött, de ezért nem akartuk cserélni Zével. Javítás elhúzódott a próbálkozások miatt és gyakorlatilag egyre rosszabb lett, nem húzott, kormolt és 4-esben 3500 körül hibakód jelent meg (alacsony töltőlégnyomás illetve vmi érzékelő a szívóoldalon). Végére lett jó megoldás textilbakelitrúd (~4.000 Ft) forgácsolásával a pillangószelepekre, de végül egy jó állapotú bontott szívósor (25.000 Ft) került rá, Zé pedig a kiszedetten tökéletesíti a javítást. Szívósorra az akkor épp szinte beszerezhetetlen tömítés miatt is szükség volt.
Ezen kívül szívósortömítés lett cserélve, plusz egy turbót vezérlő vákumcső adta meg magát. Valszeg utóbbi volt a nagyobb gond.
Olyan árván, üresen áll itt a blog rész, hogy késztetést érzek írni valamit.
Először is, ez az Alfa egy kompromisszum az Alfás karrieremben. Ez az első nem hátsókerék meghajtású autóm. :) Ezt büszkén írom, és így is érzem. Manapság nagyon kevesen tapasztalják meg a hátsókerék hajtás adta örömöket, és a hozzá illő, hozzá kellő eltérő vezetés technikát. Akik ismernek, jól tudják, hogy élek halok a hátsóhajtásért, és az elsőkerekes technológiát nem igazán szeretem. A 75 Americám orra csúnyán összetört, és mielőtt elkezdtük volna helyreállítani, elgondolkoztam, hogy hogyan tovább. Be kellett látnom, hogy mindennapi közlekedésre egyre inkább kevésbé alkalmas egy 75 V6 3.0 America... Az okok egyszerűek, könnyen beláthatók, ezt a típust élményautónak használják, nem való már neki a napi rutin, az állomásra lejárkálás, kint napoztatás, az Tesco-s bevásárlás...
Tudtam, hogy ha ennél újabb hátsókerekes Alfát akarok, akkor a 8C-n kívül más nem jöhet szóba manapság. :) Azt meg lássuk be, 50 milliós forintos autóra, amiből 500db készült, esélyem se lehet. :)
Nagyon sokat filóztam, és rágódtam a dolgon, mire rászántam magam erre a 155-ösre. Tudtam, hogy gyengébb motorú, vagy dízel motor nálam nemigazán jöhet szóba, mert a tempóról, a gyorsulásról aztán végképp nem akartam lemondani. Na meg nem szívesen ültem volna át olyan autóba, ami nem különleges valamilyen szempontból. Külsőre csak egy zöld, viseltes külsejű 155-ös... Viszont a V6 turbo motor semmiképp nem nevezhető átlagosnak... A 75-ös 1.8 turbóm óta ismerem valamennyire a "turbós világot", és meg kell mondjam, nagyon tetszett mindig is. Ugyan akkor féltem is, mert egy turbós technikánál sokkal több hibalehetőség van, mint egy nagy szívónál. Végül az, hogy egyik jóbarátom generálozta a motort, a hajtásláncot, a futóművet, bizalmat ébresztett bennem, és belevágtam.
Most, hogy az idő már engedi a leengedett ablakos utazásokat, most kezdem igazán élvezni a dolgot. :)
A V6 motor hangja ismerős volt a 75 Americából, amit úgy megszerettem. Igenám, de 3000-es fordulat körül a kipufogógázok egyre intenzívebb pörgetésre késztetik azt a csigát, ami aztán hozza a sok sok plussz lóerőt. :)
Ilyenkor az egyre erősödő szívóhang, és az ezzel egyidőben termelődő nyomaték hihetetlen érzést ad az embernek... Adrenalin termelődik bennem, és ahogy 4500-as fordulathoz érkezünk, már teljes erőből tol az ülésbe a gyorsulás, ami kitart akár 6500-ig is, ha kell. Mikor felengedem a gázpedált, a lefújószelep erőteljes és hangos szisszenéssel engedi el a feltorlódott töltőlevegőt a szívóoldalról... hogy mikor rakok egy 3-ast, és újra padlóig nyomom a pedált, minimális késedelemmel újra a maximális töltőnyomást tartva újra az ülésbe kényszerítsen. Ahogy kapcsolok egyre feljebb a fokozatokban, picivel mindig több töltőnyomást állít a computer, így folyamatos gyorsulással haladunk egyre komolyabb tempóval.
Eddig én úgy autóztam, hogy mindig szólt a zene a kocsimban. Ennek több oka van. Egyrészt mert félig meddig zenész vagyok :) Másrészt nekem fontos a hangulat vezetés közben, harmadrészt eddig mindig zörgött valami a kocsijaimban, amit a zenével nyomtam el. :)
Nos, ez az első olyan autóm, amiben nem zavar, ha otthon felejtem a fejegység előlapját...
Ha nem húzatom ki, hanem elváltom úgy 3-3500 fordulat környékén, akkor nem szisszenéssel fúj a szelep, hanem a filmes tuning autókból jól ismert Sssszutyutyutyu típusú "nyerítéssel" csal mosolyt az arcomra. Ez aztán változik annak függvényében, hogy milyen magas fordulaton / töltőnyomáson váltom el, a következő fokozatot. A Szzutyutyutyu szép lassan átmegy SSzzzzzzz hanggá...
ÁÁ Imádom. :)
Az az igazság, hogy a hátsókerék hajtás hiánya miatt sokkal kevesebb "ökörséget" követek el a közúton, amivel lépten nyomon felhívtam magamra a köznép és a rend őreinek figyelmét. Ez utóbbi sokszor forintokra is rúgott, de volt, hogy megúsztam figyelmeztetéssel. :) Mindenesetre egy elsőkerekes autóval nem lehet olyan csibészül kanyarodni, mint egy RWD-vel. Régen, ha esős időben kellett vezetnem, kifejezetten örültem, mert sokkal hamarabb, olcsóbban, lehetett keresztben haladni :) Ma, ha esik az eső, csak az jut eszembe, hogy nem fog tapadni rendesen a kerék egy egy izmosabb kigyorsításnál. Na meg persze az is eszembe jut, hogy egy-egy kanyar "milyen jól kiadná épp"... 1 szó mint 100, hiányzik a hátsóhajtás. Végülis a Turbó, a hang, a hangulata, a power kárpótol, és nagyon szeretem ezt az Alfámat is, egyáltalán nem bántam meg, hogy ezt választottam! A hátsókerékről meg annyit még, hogy úgyis lesz még nekem hátsókerekes "játszós" Alfám. :)