hpeti91 - főkép
>> EgyébAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-11-19

A hideg idő beköszöntével beszereztem egy garnitúra 17" gyári felniszettet + új Barum polaris 3 225/50 r17 gumigarnitúrát.

 
>> SzervizAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-11-18

Sajnos engem is utolért a váltócsapágy zúgása 5-6 fokozatban, illetve kicsit már a váltókar is rúgdosott terhelésváltásnál, ezért sort kerítettem a váltó végcsapágyak cseréjére.
Mivel csak egy hétvégém volt a mutatványra, így nem jöhetett szóba a váltó komplett kiszerelése.
Első lépés a sallangok leszerelése a váltó felett (akkutálca, ECU, stb.), váltó felkötése, váltótartó bakok lekötése, majd a váltó oldal lejebb eresztése. Sajnos a bölcsőt is le kellett lazítani és engedni kicsit (előtte a kormányművet is lecsavarozni a bölcsőről), hogy kiférjen a váltó fedél. A fedél leszedése és a kapcsolótorony kiszedése után egyszerűen kiemelhetőek a komplett tengelyek és kapcsolóvillák, kapcsolóvilla tengelyek.
Leginkább az 1,2,5,6 fokozati előtéttengelyen lévő végcsapágy volt gatteron, amit érdekesnek tartok, mivel pont ez van alul, így ez az egyedüli, ami olajban úszik.
Tudom, hogy ezt a többi csapággyal együtt kellene cserélni, de azok állapota egyáltalán nem indokolta berágódásnak nyoma sincs. Illetve ahhoz az összes fogaskereket, szinkront le kell fűzni az előtéttengelyekről ami most nem fér bele. Ennek a szervíznek a célja, hogy megelőzzem a csapágy megakadását, ami átrendezné a váltót.
A régi csapágygyűrűk lehúzása után alapos tisztítás következett. Mivel hézagolni a helyén nem tudom a váltót ezért a használt és új csapágyak működő hosszát (belső gyűrű tengelyvállnak ütköző oldalától a külső gyűrű csapágyfurat alján ütköző oldaláig) mérőórával összevetettem. A jobb állapotú csapágyakhoz képest 0,1 -el magasabb az új TIMKEN csapágy, ami kb. megfelel a kopásnak. A legrosszabb csapágyhoz képest több mint 0,5 mm különbséget mértem, ebből adódik a tengely axiális játéka, ami a váltókar rúgdosását eredményezi. Mivel viszonylag kis eltérés van a működő hosszakban, ezért a gyári hézagolókkal összeraktam. A kapcsolóvillák visszafűzése a kapcsolószerkezetbe kicsit trükkös volt, de megoldható. Mielőtt véglegesen felraktam a fedelet, először tömítőanyag nélkül rápróbáltam, és körbenéztem 0,05-os hézagolóval a tömítőfelületek között, hogy hézagmentesen illeszkedik-e (csapágyak feszülésének elkerülése miatt). Majd tömítőpasztás felszerelés, és csavarok nyomatékra húzása jött átlósan. Továbbá a sallangok visszaszerelése.
Az eredménnyel nagyon elégedett vagyok, megszűnt a visítás 5-6-ban, a váltókar sem rúgdos, a fokozatok könyebben kapcsolhatóak.

 
>> Tuning és extraAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-11-05

Mivel az autót naponta használom munkába járásra, ezért a télre szükségem van valamiféle hőforrásra az ülésben. A fűthető üléshuzat (párna) nem jöhet szóba, mert egyrészt hogy néz ki, másrészt az előző autómban minden télen elhasználtam egyet, mindig elszakadt a fűtőszál tél végére, harmadrészt meg kényelmetlen azon ülni. Ezért végleges megoldásként a karbonszálas beépíthető fűtőbetétekre voksoltam. Meg is vettem a szettet. Egész jó minőségű, strapabírónak néz ki a fűtőlap, és a vezetékek, kapcsoló, relé sem az a legolcsóbb, fröccsöntött hatású.
A beszereléshez elsőként a - akkusarut kellett lekötni, ülés alatti csatikat széthúzni majd kiszerelni az ülést az autóból. Először az ülőlapot szedtem szét, alul körbe ki kell akasztgatni a műanyag kapcsokat, majd az ülés vájataiban lévő fémkarikákat elcsípkedni, így felhajtható a huzat a szivacsról. Ezután felragasztható a fűtőlap. A gyári vezeték kivezetést használtam a szivacson, illetve az instrukciók szerint a termosztát alatt egy kis kb. 5mm mély üreget faragtam a szivacsba, hogy ne nyomjon. Visszaszerelésnél a huzat fém pálcáit a szétvágott kapcsok helyett gyorskötözőkkel kell rögzíteni, egy kicsit macerás a beakasztása ezeknek, de megoldható.
A háttámlát nem szedtem szét teljesen, csak alul akasztottam szét a huzatot, majd így már be lehetett csúsztatni a fűtőlapot, majd felragasztani.
A kapcsoló befúrása után elrendeztem a relét és a vezetékeket az ülés alján.
A bekötésnél szomorúan láttam, hogy az a biztosítéktábla ahová gyárilag be van kötve, komplettan hiányzik az autómból, ugyanis ez csak a gyárilag fűtéses ill. memóriás üléses autókban van benne (ha jól tudom). Mindenképp kapcsolható + kell, hogy gyújtás nélkül vegye el az áramot tőle, ezért a szivargyújtó vezetékét csapoltam meg, szerencsére az is 10A-es biztosítékkal üzemel, így elbírja. A leágazást forrasztással oldottam meg, majd zsugorcsővel szigeteltem.

Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, egyáltalán nem látszik / érződik az ülésen hogy meg volt bontva, szépen sikerült összerakni. A fűtés pedig egész gyors, és nagyot dobott az autó komfortérzetén reggelente.

A költségek: 13000 Ft a szett + kb. 1 nap munka a beszerelés

 
>> Tuning és extraAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-08-18

Kaptam egy pár keret nélküli rendszámtáblatartót, amit fel is dobtam. Szerintem sokat dob az autón :) Nagy kár hogy kötelező az első rendszám, nélküle még mérgesebb lenne az eleje :( Az első rendszámnál játszani kellett egy kicsit, a rendszámot finoman a lökhárító ívére kellett hajtogatni, hogy ne álljon el.

 
>> EseményAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-08-13

Egy nappal az autó elkészülése után alkalom adódott a tesztelésre: Görögország, Sarti. Hibamentesen teljesítette a 2600 km-es túrát, 2x kb. 20 órás folyamatos utazással. Hosszú távon is kényelmes az autó (már amennyire lehet ilyen hosszú úton) kezdem megszeretni :)
A parkolóhely keresés nagy fejtörést okozott. Látva a görög géppark állapotát rájöttem hogy nem esnek kétségbe, ha karcolás esik az autójukon, én viszont annál inkább, szerencsére nem esett bántódása 1 hét alatt.

 
>> SzervizAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-08-02

Mivel a lendkerék csere miatt le kellett szedni a bölcsőt, és a típusjellegzetességeket követve ezen is fellehető volt némi vas-oxid ezért vétek lett volna ilyen állapotban visszarakni. Szerencsére a rozsda csak felületi volt és leginkább a hűtőt tartó első rész volt a sújtott, ami nem teherviselő elem.

Elsőként flex-el történő drótkorongozás következett. Majd többszöri RO-55 rozsdaátalakító, passziváló kezelést kapott. A fehér mellékterméket kézi drótkefével távolítottam el, illetve átcsiszoltam kézzel az egész bölcsőt. Majd jöhetett a festék. Direkt olyan festéket választottam ami egyben alapozó+festék, illetve jó korrózióvédelmet ad. Ebből 1 vékony, majd 2 jó vastag réteget vittem fel ecsettel. Remélhetőleg legalább ugyanennyi ideig nem lesz vele probléma.

Költségek: kb. 8000 Ft anyagár + rengeteg idő és munka.

 
>> SzervizAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-07-31

Már 1-2 hét használat után feltűnt egy csendes kattanó hang leállításkor. Első körben a motortartó bakokra gyanakodtam, de ezt egy szemrevételezés után és a tény miatt, hogy csak felengedett kuplunggal hallható, elvetettem, és a hajtáslánc került középpontba. Rengeteg riogató cikk átolvasása után a kettőstömegű lendkerékről, rövidesen meghoztam a döntést, miszerint ki kell cserélni a rettegett kettőstömegűt és mivel nem illik új lendkerékre használt kuplungot tenni, ezért a kuplungszettet is cserélni kell.

Elsőként a kerekeket és a féltengelyanyákat kellett lelazítani, majd lehetett emelni az autó elejét és felbakolni.
A szerelés fő lépései:
1. Bölcső leszerelés:
kerekek le, fékek+tárcsavédő lemezek le, kormányösszekötők lekötése, talpas lekötése, lengéscsillapító alsó konzol lekötése a lengőkarról, stabilizátorrúd végeinek lekötése. Váltóolaj leeresztése, féltengely végek kihúzása a kerékagyakból, jobboldali féltengely segédcsapágy lemezének leszerelése, féltengelyek kihúzása a váltóból. Alsó motor és váltótartó bakok lekötése, kormánymű leszerelése. A hűtők felkötése a felső zárhídhoz, bölcső alábakolása emelőkkel. Bölcső csavarok kicsavarása, bölcső leengedése.
2. Váltó leszerelése:
Motor felkötése a váltó felőli végén, akksi, akksitartó stb. kiszerelése. Önindító kiszerelése, váltórudazat (bowdenek) kipattintása, kuplungmunkahenger, hátramenet jeladó lekötése, felső váltótartó bak lekötése. Motor-váltó csavarok kicsavarása, váltó lehúzása.
3. Kuplung, lendkerék leszerelés
Itt jött a meglepetés, a lendkereket egyáltalán nem mondanám rossznak, sőt alig van nagyobb holtjátéka az újnál, itt már kezdtem kételkedni hogy látható eredménye lesz a szervíznek. Egyedüli csereérett alkatrész a kuplung kinyomócsapágy volt, ami már elég fémes hangon csörgött, vicces az egészben, hogy beszerelve egyáltalán nem volt hangja.

4. Cserélve lett a főtengely szimmering is, mivel már könnyezett a régi. Corteco márkájút kapott.

Lendkerékből és kuplungszettből LUK-ot választottam, de én is, mint sokan mások valeo-t kaptam LUK-os dobozban, amin volt egy matrica a LUK cikkszámokkal. Egyébként nem izgatott túlságosan, mivel a bennelévő gyári is Valeo volt és remek állapotú, így nem igen lesz baj a minőségével.

Az összeszerelés fordított sorrendben történt. Természetesen az e-learn-ben megadott nyomatékokkal lettek lehúzva a csavarok. Pár apróság is cserélve lett, amit ilyenkor illik, pl váltóolaj (Tutela) stb.

Az egész balhé alkatrészárban kb. 240000 Ft-ba fájt. Sajnos sok tapasztalható eredménye nincs, talán a kuplung kicsivel könnyebb, finomabb lett:(
Megmaradt a finom kattanás leállításkor, valószínűleg a hajtáslánc további részein kell keresni a problémát. Öröm az ürömben, hogy nem találtam semmi elborzasztót, tehát a km óra állásának megfelelő állapotban van az autó.

Ugyanitt használt kettőstömegű és kuplung eladó :)

 
>> EseményAlfa 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V // 2017-06-28

Hosszas keresgélés, több országos körút után sikerült rábukkani az autóra. Azt kell mondjam, hogy ez volt a hirdetettek között az egyetlen épkézláb példány, amin látszódott hogy gondos gazdája volt. A rengeteg elhanyagolt példány láttán rájöttem, hogy ez a típus sajnos nem tolerálja annyira a törődés hiányát, mint a német konkurens típusok.
Az autót ~183000 km-el vettem át. Már a hazaúton lenyűgözött a komfort és a sportosság összhangja, a futómű stabil akár egy versenyautó, mégsem megy a komfort rovására.