Tagok >> liusz >> 1750 GT Veloce Mk1 >> Blog
- Típus:1750 GT Veloce Mk1
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1968
- Színe:fenyőzöld AR216
Gyújtásállítás. A megszakítóhézag 30 század alatt volt, 35 körülire beigazítottam. Statikus gyújtást is a helyére tettem. Dinamikust nem szoktam nézni, 5500-nál nem szeretek a motor és a hűtőventilátor felett hajolgatni. Egyszer jó lenne kiásni a Bosch JF4 elosztó karakterisztikáját a netről és bemérni nem csak max. fordulat közelében.
Vezérműlánc feszítőn is állítottam, ami csak annyi, hogy a rögzítő felold, rugó feszít amennyit kell, rögzít.
Lassan rá kellene nézni a szelephézagokra is.
Olajból kb. 3 decit füstölt el a legutóbbi túra közel 1000km-es nyúzása során, szerintem ez rendben van egy ilyen motornál.
Rövid próbakör. Mindig élmény vezetni. A legnagyobb.
Nem mondanám, hogy érezhető bármi változás, de legalább tudom, hogy rendben van.
Úgy számoltam, hogy közvetlenül a hideg front után talán meg lehet tenni egy ilyen túrát a hegyekben, nem lesz túl meleg.
Sajos nem tudtam az autót előkészíteni, reggel kellett kiásni a benti helyről a garázsban, majd tankolás, de sikerült korán indulni.
Törtel után a vacak úton átdöcögtem, aztán Jászapáti, Heves. Ez egy tíz perccel gyorsabb útvonal, mint a ceglédi és összességében kevesebb a zötyögés is.
Heves előtt hosszú, széles úton előztem pár teherautót, majd jött a nagy négykarikás fényes hűtőmaszk, egyre közelebb, beosontam két teherautó közé, hadd menjen. Elkerült, folytattam az előzést, majd nyomott egy telit (pici füstpamacs, az újak is füstpamacsoznak?). Uccu utána, nem tudott meglógni. Persze van az a sebesség ahol a légellenállás már eldönti a javára a dolgot. De mégis hogy van ez?! Ennyire a fogyasztás miatt visszaszelidítették gyorsításkor ezeket a 150-170le forma autókat. Mi lenne ha belereszelnék még 30 lóerőt? Kényelmetlen lenne neki...A túlmotorizált autó, mint az alulmotorizált egyaránt idegesítő lehet. Akkor meg mindent összehúzni, áttételek, futómű. Sok bonyodalom, precízkedés, kísérletezgetés, csalódás, idő, megminden. Ez így egy összhang a gyári állapotában, virsli gumikkal és ebben maradtam. Efféle hasztalanságokkal szórakoztattam magam, míg elhagytam Eger városát és az első kanyarokhoz értem. Szerencsém volt, Szarvaskőig mehettem egy jót. Ekkor még érződött, hogy össze kell szoknunk, csalóka az autó, mert nagyot dől, ezért kicsit szögeltesen haladtam. Balatonnál a csúszós oldalon szokás szerint kitapogattam az autót. Öt kört mentem, összerázódtunk újra. Ózdon tankolás. Bánréve, Tornalja. Szenzációs ez a térképen alig jelölt Gömörfalva, Lévárt, Deresk, Kövi, Rákos kicsike út. Hullámvasút, kanyarok, főként negyedikes, néha három, ritkán ötös. Hétköznap volt, most láttam vagy négy szemben haladó autót.
Szirk felé vettem a kanyart, a faluban mögém került egy kis piros C2 Sport. Tábla után mindenki igyekezett a visszafordítós szerpentinen felfelé, pár kanyar után elengedtem, nem lehet gyorsabban, letúrja az orrát, megköszönte, majd javítottam az ívelés technikáján. Persze lehet még gyorsabban, de az már egy teljesen más technika. Pár kanyar után letért. Helyi volt, gyors kisautóval...(lehet mégis kellene reszelni ezon a motoron?) Turcsokig lehet tovább élvezni a teljes visszafordítos, előtte három, kettő kanyarokat a vadonatúj aszfalton. Klassz ahogy az ember gépészkedik, dupla kuplung rugdosás, fék-gázfröccs, a hangja állati jó, hörög, durrog, nyikkanak a gumik fékezéskor, majd a kanyarban is, de másképp. Lubény, Jólsva, Csetnek, Veszverés végig szimpatikus kanyargós utakon, majd fel a hegyre Nyilas felé. Egy teherautó volt a hegyen, az pont elém került a szerpentines részen, így megálltam, hadd igyekezzen. Nekieredtem, majd mikor utolértem újra, pont adódott egy alkalom és elkerültem. Van itt is jópár visszafordítós kanyar. A szokásos pihenőnél megálltam. Négy motoros cseh vitéz ebédelt és forgatta a térképet a fedett helyen, nekem maradt az állóhely a napon. Egyikőjük mutatta a képet milyen fájin kis piros 1973-as Triumph Spitfire van neki. Gyors ebéd után elindultam le a hegyről, vissza Veszverésig. Ekkor igazítottam a terven. Nem autózom most Rozsnyón keresztül Stószig. Inkább megyek többet a Turcsok-Nyustya szakaszon, ha időm, kedvem engedi. Mindjárt Szirknél meg is fordultam, ez tényleg annyira az öreg Alfámnak való útszakasz. Csak Turcsokig, majd vissza. A Ratkó-Nyustya is nagyon klassz, kicsit rosszabb az aszfalt, de lehet menni. Alapvetően négyeses, néha három. A gumi nagyon nem szereti ezt sem. Ha néha elszámolom magam és kellene a hármas, a kanyar vége előtt nem lehet a kormányt elengedni a váltáshoz. Kell kapaszkodni, ilyen a korabeli kormányzás. Kicsit jobban figyeltem a balos kanyarokban rejlő lehetőségekre is. Pont olyanok itt a kanyarok, hogy ki kell hajolni a kifordított elefátfül takarása miatt, hogy az utat, ívet szemmel lehessen tartani.
Kaptam javaslatot a Herencsvölgy-Breznóbánya most befejezett útszakaszra. Úgy döntöttem megnézem milyen lehet. Klenócon keresztül Rimakokováig maradt még az út jellege, de utána Herencsvölgyig kicsit lapos volt élmény szempontból, bár nem egy alföldi út az sem, de ugye előtte a legjobb helyeken jártam. Feketebalogig tényleg elsőrangú, bár a nap folyamán ez volt a legforgalmasabb hegyi út. Egy motors aggatott, így megálltam egy kis időre, ha már nem volt szíves elengedni. Feketebalognál még folyt az építkezés, ezért megfordultam.
Rimakokova, Klenóc, Nyustya, Szirk, Turcsok. A legjobb. Tehát akkor még egyszer meg kell nézni változott-e valami Nyustyán.
Hoppá, hol is állunk a benzinnel? Nehéz megállapítani mert a kanyarkoban az üres és a háromnegyed között lengedez a mutató, sík hely meg nincs, ha meg is állok. Inkább tegyünk egy picit bele, Tornaljáig szűk lehet, minek ezen idegeskedni. Csak 95-ös volt, azzal csörög, így csak hét litert adtam neki. Alhangon a gyári előírt 98-as így megvolt. Utoljára meghajtottam Ratkóig a kanyarokban a kisautót. Jobbos Rákosnál, jött az utolsó remek rész. Jól begyakoroltam a ballábas fékezést, sokáig nem találtam meg a kényelmes módját a tipikus olaszos majompóz és az állópedálok miatt. A jobb láb sarkát egy kicsit a váltó felé kell tartani, így frankón rá lehet ugrani ballal a fékre.
Hát ennyi volt. Nagyot ment a kis Alfa, nem lehet megunni, őrület.
Lévárton még megálltam a Turul szobornál amit az 1947-ben kitelepített fél falu magyarjainak emlékére emeltek. Kicsit elmerengtem, majd az épp megálló tornaljai buszból jött a kérdés: - Nagyon szép autó, melyik évből?
Ózdon tankolás, hogy elérjek hazáig. Balatonon a csúszóson lefelé még pár magabiztos búcsúkanyar. Tényleg jól megéreztem az autót a nap során.
Jön a felejtés hosszú időszaka.
955km
36517km
Kecskemét-Törtel-Abony-Jászapáti-Heves-Eger-Balaton-Ózd-Bánréve-Lévárt-Szirk-Turcsok-Jólsva-Veszverés-Nyilas-Sedlo Gajnár, vissza-Veszverés-Jólsva-Turcsok-Szirk vissza-Turcsok vissza-Ratkó-Nyustya-Klenóc-Herencsvölgy-Feketebalog vissza-Klenóc-Nyustya-Turcsok vissza-Nyustya vissza-Rákos-Kövi-Deresk-Lévárt-Bánréve-Ózd-Balaton-Eger-Heves-Jászapáti-Abony-Törtel-Kecskemét
kép1 reggel Deresk közelében
kép2 Jólsva és Turcsok között fel a hegyre
kép3 Feketebalog után visszafelé
kép4 ugyanott, a fák mögött a Garam-völgye és az Alacsony-Tátra
kép5 az ismert történelem során a háromszor teljesen leégett Kövi község temploma mellett
kép6 Turul szobor a kitelepített magyarok emlékére Lévárton
kép7 ugyanott, a községi hivatal
Ez a mester az ő gépén talált mindegyik keréken 15grammot.
Remélem ez egy jobban kalibrált centírozó volt. Amennyit kértek értre legyen is jó...
Próba később.
35563km
Kényelmesen, Szalkszentmártonon keresztül mentünk kis kerülővel Dunaújvárosba a fiammal. Ezen az útvonalon még nem jártunk.
Utolsók egyikeként futottunk be a veterán szekcióba 10 után és majdnem utolsóként távoztunk 8 előtt.
Szép kerek nap volt, duma a komákkal, érdeklődőkkel, autómustra, fürdés, színpadi műsor, kis vezetés.
Öröm volt hallani, hogy a fiatalok között is sokan értik a hatvanas évek Alfáit.
Kaptunk rengeteg szavazatot, köszönet érte!
Kmét-Szabadszállás-Szalkszentmárton-M8-AC-M8-Solt-Kmét
35544km
https://www.bridgestonetire.com/learn/maintenance/tire-rotation/
Ezzel még soha nem foglalkoztam, de a minap rácsodálkoztam valamire.
Az előző felületes szemle után örömködtem, hogy az öreg Alfa milyen egyformán eszi a gumit elől is. Ami a 156-hoz képest igaz is, de a balos első külső blokkjainak forgásiránnyal ellentétes oldala szinte már teljesen legömbölyödtek. Nem sok a különbség talán 1mm a túloldalihoz képest.
Két dologra tudok gondolni.
-Az aszimmetrikus gumi a bal oldalon kevésbé viseli a szívatást, mert másképpen ívelnek a blokk belépő és kilépő élei mint a túloldalon.
-És/vagy átlagban a jobbos kanyarok élesebbek a jobboldali közlekedés miatt, hiába csinálja tempós autózáskor a late apex technikát éles kanyarban az ember - ha teheti. Valószínűleg ez lehet igazából a fontosabb érv.
Úgyhogy ez a gumi itt befejezte a feladatát.
Kérdés, hogy az X pattern vagy a rearward crossing módszer adja ki a legjobban a megoldást. Arra jutottam, hogy ebben az esetben az X csere szükséges. A jobb hátsó a legjobb állapotú, az meg jön ide a kellemetlen bal első helyre. (jobb első ment bal hátra és fordítva)
El is készült, egyúttal a kerékjáratokat átkentem Hammerite Waxoillal. Próbáltam a felni belsejét is lemosni, nem lett szebb.
Lassan a piszkos túraautóból kiállítási darab lesz.
Alámerültem. Pár olajcseppet le kellett töröljek, ami nem jó hír, mert sok órát dolgoztam miatta 2021-ben. A kuplung harang alatt megjelent a valtóolaj. A lendkerék csapagycsésze két csavarjan keresztül és/vagy a szivartömítésnél is előjött az olaj.
A jó hír, hogy nincs ennél rosszabb hír.
Mehet.
Olaj fogyott, de a 4-5000-es motorfék üzemek a hegyekben ezt teszik.
A gumikat is bemértem, már túl vannak az élettartam bő felén. Két éve futnak. Tavaly tettem előre a hátsókat. Tetszik, hogy elég egyenletesen kopnak kivül-belül.(nem úgy mint a 156) Aszimmetrikus, nem lehet vele játszani kiforditom-befordítom játékot.
Hátul nem meglepő a merev tengely miatt, inkább az elsőkön csodálkozom. Szerintem a gyári 165 szélesség (keskenység) is segít ebben.
Közel három év után felkerült a dísztárcsa. (Csak az OT vizsga pár órája volt kivétel) A fékport lemostam, ami az idei termés volt. Van kontraszt. A piszkos túraautó megjelenést lassan felváltja a szalonképes. Közeleg az AC.
Munkába meg vissza kis kerülővel a városszéli szervízutakon.
37km
Az időjárás miatt péntekről szombatra toltuk az indulást. Reggel 9-re futott össze a két öreg kupé a balatoni hágón. A fehér Fiat 1600 Sport Coupé és a zöld 1750GTV. Addigra már mentem pár kört a keleti csúszós oldalon, hogy előjöjjenek a kanyarvételi emlékek. Szokatlan a nagyobb dőlés, de ott még frankón fogja.
Úgy számoltam, hogy a korai kezdéssel és az itiner írással meg lehet csinálni a korábban megálmodott teljes útvonalat, ami legutóbb nem jött össze. Így most a Rozsnyó-Szomolnok-Nyilas-Veszverés és a Szirk-Nyustya oda-vissza is belefért már.
Sedlo Grajnár pihenőnél míg uzsonnáztunk, befutott pár Lambó, aztán jött fel a hegyre rengeteg Ferrari, 911-ek, Maseratik, Mercik vagy 30-an.
A semminél kicsit nagyobb volt a nyüzsgés az útvonalon a mi irányunkban, de a jó szakaszokon egyszer sem volt ebből hátrány. Embert és gépet próbáló túra volt. Óriási élmény nekem, akinek a vezetés azt jelenti, hogy ilyen utakon megkergesse az öreg sportos autóját.
Kormánybakapaszkodás, fék-gázfröccs-duplakuplung, motorhörgés, kipufogó durrogás, gumikoptatás. Pazar. Figyeltem arra, hogy szépen simán (ne szögletesen) menjen a gép, indokolatlan túlterhelés ne legyen se a hajtásláncon, se a féken.
Nagyon nagyot ment a kis autó, őrület.
Kmét-Abony-Heves-Eger-Balaton-Ózd-Bánréve-Tornalja-Kövi-Szirk-Turcsok-Jolsva-Veszverés-Nyilas-Szepespatak-Szomolnok-Stósz-Szomolnok-Rozsnyó-Szomolnok-Nyilas-Veszverés-Jolsva-Szirk-Nyustya-Rákos-Kövi-Tornalja-Bánréve-Balaton-Heves-Abony-Kmét
880km
35287km
Kép1-2 Sedlo Grajnár
Kép3-6 Dénes felett
Kmét-Izsák-Orgovány-Izsák-Kmét
Megjárattam a kis járgányt az első nagyobb melegben. Minden rendben találtatott csak egyetlen dolog zavaró, hogy a fűtéscsap kicsit átenged, csendesen fűtöget, ami nyári melegben nem olyan szerencsés. Kis mókolás után megtaláltam a megoldást.
Nagyot ment.
~75km
Munka után kis kerülőt vettem hazafelé.
Büszke vagyok az autón a rovarhullákra és a fékportól szürke felnikre amik a felvidéki kör emlékei. Inkább még nem mostam le...
Kecskemét-Jakabszállás--Izsák-Kecskemét
67km