Tagok >> liusz >> 1750 GT Veloce Mk1 >> Blog
- Típus:1750 GT Veloce Mk1
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1968
- Színe:fenyőzöld AR216
Átcseréltem a gumikat. Azonos oldalon elölről hátra és vissza. Talán elmegy még így egy picit.
Nagy meglepetésemre a hátsó fékbetétek majdnem eltűntek, kb. 2mm-esek mindkét oldalon, mindkét keréken. Elöl mind teljesen rendben találtatott a használathoz képest. Ha fordítva lenne talán elfogadnám, de az is túlzás. Kb. 13500km-t futottak, a felét hegyekben, tempósan.
Hirtelen ezekre tudnám visszavezetni:
1.Nagyobb nyomóerő a betéten, ami hátterében lehet a rossz hátsó nyomáshatároló, vagy a nagyobb nyereg dugattyúméret.
2. Beragadt fékdugattyúk
3. Alulmértezett betét
4. Technológiai hiba a fékbetét gyártásánál
Az 1. nem valószínű, mert a hegyekben bőven lett volna rá példa, hogy a túlfékezett hátulja előzni próbált volna. A hiba erős túlfékezettséget sejtet a kopás arányaiban.
A 2-es is kiesett, mindkét kerék szabadon szalad, meg vadi új a fix nyereg, csak az összes dugattyú beszorulása okozna ilyet.
3. Kizárom
Vettem ugyanilyen márkájú betéteket, ne legyen eltérés az elsők súrlódási tulajdonságaihoz képest, főleg a hőmerséklet függvényében, ami megviccelheti az embert, ha az egyensúly eltolódik, főleg ha hátul erősen túlfékezett lesz. Rá kell majd nézni gyakran hol tart!
Az ötlet a kerékcsapágy hézag csökkentésére nem jött össze. Nem tudtam a kívánt hézagolót beszerezni. Amit megkaptam, az túl vékony, több galibát okozhat mint amit nyernék vele.
Kicseréltem a jobb felső trapéz hossztámasz csuklóját is. A gumiharang kis átmérőjén befőttesgumi szorítja össze. 20 év alatt eltűnt onnan, majd ezért beázott, berágódott egy picit, játéka lett már. Ilyenre is figyelni kellene, most már tudom. Másik oldalon szintén ez történt, de még jó állapotban van. Lehúztam a harangot, kiszáradt, kitakarítottam, kapott friss zsírt.
Alakul.
J.e. dísztárcsa gyűrű fellazult, a műanyag izék elfáradtak, fura hangot adott, mint amikor a dobfék a rugót karistolja. Szerencsére nem a rögzitőfék volt. Jó, hogy nem hagytam el a gyűrűt. Mindegyiken megragasztgattam.
Az első kerékdob első betét rögzítésén javítottam, ne mozogjon. Mindkét oldalon.
Övvonal alatt opálos maradt a fényezés az esős felvidéki erdei túra után. Ablaktisztító vitte le végül. Utána hologram polír géppel. Aztán az egész autón gyorsan átfutottam, ha már belefogtam. Küszöbről, autó elejéről letakarítottam a szurkot, meg az egyebeket.
A jobb hátsó lámpa már csak pislákolt. Tele volt porral. A csavarok fele begyógyult. Nem lehet venni ilyen mk1 Carello lámpatestet, se búrát, ha lehet éppen látni NOS cuccot, duplája-triplája mint a többi GT-jé. Mindig halogattam a kockázatos bontási műveletet. Kitakarítottam, felpolíroztam őket, megbütyköltem a búra rögzítést, pár évtizedig még jók lehetnek...a balos műanyag keret krómozását lehetne javíttatni, de nem merem kiadni a kezemből.
Sok-sok év után vettem az első fényszórókra gumi szegélyt. Sok szerepe szerintem nincs, de OEM kellék. Már ilyen is van a gépen. A bal kis távfény króm lámpakeret már szenvedett alakváltozást, kicsit igazítottam rajta. Sokkal jobb lett.
Öröm ránézni a kis Alfára!
Az utóbbi hetekben dolgozgatok az autón itt-ott, csupa apróság. Eddig elkészült:
Utas ülés zörgés megszüntetve.
Utas biztonsági öv zörgés megszüntetve
Vezető oldali ajtóbehúzó lötyögés megszüntetve
Hátsó torziósrúd szilentek csere, amit régen beépítettem, újonnan a rossz helyen volt felvágva, az újat nem a terhelés irányában vágtam fel, így jó lesz
Két olajteknő csavar tömítése a szivartömítés alatt, hátha most jó lesz
Szelephézagok felmérése
Vezérlés időzítés ellenőrzése, rendben
Első futómű ellenőrzése, jobb felső hossztámasz gömbcsukló épp már kezd lógni, a többi jónak tűnik
Segédkormánymű még egész jó, marad
Beugrott hogyan lehetne pontosabban beállítani a kerékcsapágyat, hogy feszesebb legyen, de maradjon pici játéka is. 1/6mm-enkénti lépésben nem elég jó a koronás anyával. Mindig szivat a futóműellenőrzéskor. Ha meg feszes, kikészül a csapágy.
Összejött még egy kis autózás így a szezon végére. Szép idő, szerencsés időzítés és csak egyedül kellett mennem.
Természetesen próbáltam kicsit kiegészíteni az utat a Bakonyban, Balaton-felvidéken, hogy emlékezetesebb maradjon. Ehhez nélkülözhetetlen szereplő a kis GTV.
Kecskemét-Dunaföldvár-Enying-Litér-Eplény-Zirc-Bakonybél-Huberlaki-tó bejárat-Lókút-Márkó-Tótvázsony-Pécsely-Dörgicse-Pécsely-Balatonfüred---Enying-Dunaföldvár-Kecskemét
Tripláztam a Bakonybél előtti pár kanyarnál, emlékeztetett a nagyszerű felvidéki kanyarokra.
Őrület ez a járgány.
461km
38935km
Kép1 Az eplényi sípálya bejáratánál, szép emlékek, mikor a sízés volt a nagy őrület
Kép2-3 Valahol Somhegy környékén
Legutóbb annyit foglalkoztam az autó 20 évével, hogy felmerült bennem, el kellene menni még egyszer idén a hegyekbe, ha esik, ha fúj. Gondoltam gyorsan átváltom a megálmodott kakucsi esős tréninget egy éles, esős bevetésre, mégpedig a kedvenc felvidéki terepen.
Korán indultam, egészen Ózdig esett az eső. Bíztam benne, hogy a délutánra ígért erős szél majd hoz száraz aszfaltot is, így még ha nem is válik be a nagy terv, azért lesz egy hagyományos autózás száraz útfelületen. A szél elmaradt, a vizes útszakaszok megmaradtak a nap végéig.
Egészen Balatonig vártam, hogy megnézzem miként lehet autózni az adott körülmények között. Először bennem volt a zabszem, de öt kör alatt a vizes fehér aszfalton előjöttek az idevonatkozó emlékek. Úgy láttam, hogy így is lehet jót autózni. Hát akkor menjük a sűrűjébe.
Gömörfalva-Rákos rész, ami egyik nagy kedvencem, tényleg szinte teljes értékű volt. Egyedül Deresk után az erőben a falevelekre kellett jobban figyeljek, amúgy szépen fogta. Az erősebb figyelem a vigyort mosolyra mérsékelte most.
Szirk felett Laci barátom autójának előző heti gumicsíkjait még nem mosta el az eső.
Szépen, gördülékenyen ment a kis Alfám a kezem alatt, míg kétszer bejártam a Szirk-kőbánya részt. Turcsok felett megmutatta magát az igazi ősz, ködbe burkolózott az erdei út. A gumi most nem csikorgott, inkább faragta az aszfalt. Jót lehetett menni.
Átutaztam Rozsnyóra, ahol tankoltam. Az volt a tervem, hogy két teljes Krasznahorkaváralja-Stósz kört megyek, de ez elmaradt, mert Dénes felett a hágó felhőben volt és ez azt jelenti, hogy az út jó részén csak tapogatózni lehetett. Inkább mentem háromszor Szomolnok és Stósz között.
Visszafelé a kőbánya és Szirk között még a köd is megmaradt, kicsit talán szikkadt a víz az úton, de annyira nagyot lehetett így is menni, hogy háromszor végigszaladtam rajta.
Késő délután már a felhőzet vékonyodott, kicsit a nap is kisütött, a Rákos-Deresk részen felesben volt száraz, kétszer kellett menjek mire el tudtam búcsúzni a hullámzó kanyaroktól.
Jó volt megtapasztalni, hogy így esőben, vizes úton is lehet jót menni, magam is meglepődtem ezen, eddig erre nem vállalkoztam, kerültem a gondolatot is. Elég jól fogja, levelekre kell vigyázni. Drámaian lassabban nem kell menni, sőt, teljes értékű túra volt, nagy vezetéssel, új élményekkel, tapasztalatokkal.
Szegény autó ilyen mocskos talán még soha nem volt. Egerben lemostam, hogy hazáig kiszáradjon minden porcikája. Sajnos az a kézi mosó már máskor is cserben hagyott, övvonal alatt opálos maradt. Másnap ecsettel a megmaradt lerakódáskokat letisztítottam az aljáról, kerekívekről, megérdemli, hogy vigyázzak rá.
Első gumik szinte meghaltak.
Őrület ez az autó.
815km
38474km
kép1 tükröződés Balaton felett a hágón
kép2 Turcsok előtti tájkép a kormány mögül
kép3 Csetnek főtér
kép4 Krasznahorka felett, épp a felhő alatt
kép5 Deresk előtt
kép6 a túraautó bevetés után
kép7 uzsonna Lévárton
Igen, eltelt húsz év mióta megszereztem ezt a kis autót, akkor 35 éves volt. Összeírom az elmúlt időszak főbb mozzanatait.
2003.10. – 2005.10. Felújítás, aprólékosan, de csak az üzembiztonságot érintő alkatrészeket cseréltem, úgy mint teljes fékrendszer, teljes első futómű összes gömbcsukló, szilent, összekötő, segédkormánymű, váltószilent, kardánkeresztek, hűtőrendszer, gyújtásrendszer, vezérműlánc, szívószelep olajlehúzó. A bódét kitakarítottam, alját lemostam, mindenhol üregvédelem, zárak, ablaemelők, oldalablak zsanér, ablak tömítés, elektromos vezetékek, mk1 első lökhárító stb.
2005.10- 2006.08 Midlands B és C utak
2006.08. európai túra, magyar honosítás, OT vizsga
2007 a hátulját kiigazították, kis festés
2009 hozzá való szívórendszer, légszűrő
2010 motor és váltó felújítás az észszerű visszafogottság szerint, így csak jobb lett de nem jó, főtengely csapágyak, szelepek, szelepvezetők, szeleptőkék, kuplung, új tömítések, nyelestengely csapágy, a nagy bajok, a nagy csörömpölés megszűnte után előjöttek a kisebb bajok, pl. dugattyúgyűrű zörgés 2800-as fordulaton, szeleptőke ketyegés, rohadtul idegesítettek, 2 bükki nagy túra
2011 bele való vezérműtengely, ami az 1600 GTV-vel azonos, a régi ramaty volt, OT vizsga
2012 165-ös gyári méretű gumi, két felni csak 5”-os volt, azok helyett vettem 5.5”-ost, szürke bele való Mk1 szőnyeg és gumi taposószőnyeg (olyan volt a 1300GTA-ban is)
2013 segédkormánymű csere
2016 akkumulátor, kardánkeresztek újabb cseréje, OT vizsga
2017 motor és váltó felújítás II. , most mindent, csapágyak, dugattyúk, hengerek, vonalba fúrás a hengerfejen, új szelepülékek, szeleptőkék, gyari hézagok, olajfuratok stb.. A váltón az egyes, kettes, hármas szinkron, egy csapágy kivételével az összeset cseréltem, kormánymű tömítések
2018-2019 elkezdtem rendesen használni is, eddig csak évi 1000km-t ment, üregvédelem újra, Kakucs esőnap
2020 karburátor teljes felújítás, benzin szűrő+ nyomásszabályzó beépítése, üzemanyagtartály tisztítás, fél liter rozsda!, waxolajozás frissítése az autó alján, fényezés felpolírozása, közepes majd hologram, 2 nagy túra
2021 visszaemeltem az elejét gyárira, hogy a futómű geometria olyan legyen amilyennek lennie kell, új gumik, hengerfejtömítés csere, váltó kapcsolóvilla O gyűrűk cseréje, nagy munka volt, OT vizsga, 4 nagy túra, vezetestechnikai tréning, Kakucs esőnap
2022 új akkumulátor, új első kerekcsapágyak, új fékrendszer tárcsák kivételével, 4 nagy túra
2023 új hűtő és fűtő rendszer gumi alkatrészek, vízpumpa, 4 nagy túra
Ez idő alatt összesen 37659km
Tervek fontossági sorrendben:
segédkormánymű újabb cseréje, már megvan, csak be kellene építeni
kardán behajtás forgótömítés csere, kardántengely csere, már megvan, de nem bízom benne, kellene egy leszakadásvédőt lézervágni
szelephézag állítás, az új szelepülékkel elment 20+ezret, előtte gyakran kellett igazgatni, de most már hallom, hogy kicsit kattog
lassan elfogynak a gumik, a hegyekben hagytam a mintázatot
karburátor kettes henger pillangó jobban nyitva van mint a többi három, az alapjárat nem olyan amilyen lehetne, ezen még nincs by-pass, átmeneti szakaszban sem tökéletes, szépészkedés, ettől még jól megy
lökhárító polírozás, indexbúra spiáter krómozás, szépészkedés, ettől még jól megy
talán egyszer a külső tükröket is leszerelem, szépészkedés, ettől még jól megy, de egyre jobban zavar hogy rajta van
…és számtalan apróság lenne még, amikre talán soha nem kerül sor, végülis hordozzák az autó 55 éves történetét, apró sebek itt-ott
Lehetőségem támadt egy nagyobbacska fordulóra.
Lehetne több kanyar és hullámvasút. Az útminőség végig elég vagy nagyon jó, kivéve Solt és Fülöpszállás előtt pár kilométeren.
Szépen ment, ahogy kell.
Kmét-Páhi-Csengőd-Akasztó-Solt-Harta-Dunatetétlen-Akasztó-Csengőd-Fülöpszállás-Kisizsák-Izsák-Kmét
160km
kép Fülöpszállás és Kisizsák közötti fasor alatt
Szombatra esett most a választás. A nyár lassan elmúlik, hűvösebb az idő.
Szerdán este már legördítettem a ponyvát a kis zöld autóról, igen, megvan még, klassz kis járgány. Fokozódott a hangulat. Beleszagoltam a kabinba, lepörgött pár emlék a közelmúltból. Másnap átnéztem, felfújtam a kerekeket, folyadékszintek, egyebek.
A nap már csak tizenkét és fél órát van fenn, így egy kora reggeli indulás mellett döntöttem. Mikor ébredtem, azzal egy időben hallottam az esőt kopogni a párkányon. Az egész országban csak itt esett. Össze is szedtem pár százast, mondván majd Egerben lemosom (elfelejtettem). Negyed hatkor sikerült a benzinkúttól indulni. Pirkadatkor már Törtelnél jártam, még egy búcsú zápor bekapcsoltatta velem az ablaktörlőt. Újak a lapátok, egész jól kiláttam a kétzsebkendőnyi részen. Közben azon járt az eszem, hogy a vadak ilyenkor visszahúzódnak vajon vagy nekik nem történt semmi. Fél percen belül láttam egy őzet.
Egy komoly motoros raj húzott fel a Bükkbe, én folytattam utam Szarvaskő felé. Elég nagy volt a nyüzsgés, de Mónosbél után kitisztult minden. Szokás szerint Balatonnál következett egy kis ráhangolódás az autóra. Megvan, tán kicsit sok is, mentem is tovább Ózdra hat kis keleti csúszós oldali oda-vissza után. Mi ez a rohadt benzinszag? Telelocsoltam a csomagtartót, meg foltos az autó oldala. Megvan, ha pont a másik oldalról zárom a sapkát, akkor tömít rendesen is. Akkor így. Még mindig tanulok valamit az autóval kapcsolatban.
Lévárt, Deresk, Kövi, Rákos. A vigyor végig ott maradt, szerencse, hogy van szélvédő, mert különben úgy járok mint az egyszeri motoros. Ez a hullámvasút, nagyszerű ívekkel remek terepe ennek az autónak. Javarészt négyeses, gyakran hármas, párszor ötösben érdemes menni.
Majd Nyustya felé kanyarodtam. Legutóbb ez a rész volt a legemlékezetesebb, ezért kezdtem itt, de most valahogy soknak éreztem az úthibát. A Nyustya felöli felén azért egész jót lehet menni. A gumi most sem szerette. Egy autót sem láttam talán. Nyustyán megfordultam.
Szirk-Turcsok hibátlan, Lubény, Jolsva, Sebespatak, Rozsnyó. Majd fel a hegyre Krasznahorkaváraljától. Felfelé nagyon bejött, a jobbosokat szinte a bója érintésével kellett venni, hátha jön valaki szemben, elég szűk az út. A hágón túl durván lejt, van öt-hat visszafordító, durrogás, visszakettő. Pár helyen volt „közönség” is. Szomolnok-Stósz is remek, változatos kanyarokkal a nagy erdőben át a hegyen, számos visszafordítóval egészen a négyeses részekig. El is határoztam, hogy miután visszamegyek Rozsnyóra tankolni, ezt a vonalat újra be kell futni. Ekkor már igen hiányzott az ebéd, de nem találtam alkalmas helyet. Így az oda-vissza lement ebéd nélkül.
Úgy láttam, hogy Szepespatak felé nem érdemes menni, legutóbb sokan aggattak arrafelé, meg elég hosszú is. Inkább Rozsnyó-Veszverés-Nyilas útvonalat választottam. Pont belenyúltam, rallyverseny volt a hegyen, lezárták a szerpentines részt, meg kellett fordulnom. Jöttek lefelé a 130-as Skodák, mentek velem Jolsva irányában. Durván rövid áttételezésű versenygépek. Bíztam benne, hogy nem Turcsokra igyekeznek, szerencsére Dobsina felé tartottak, én meg nyomtam vidáman egy kövér gázt a henckói elágazásnál balra fel a hegynek, Jolsvának.
Turcsok-Szirk nem hazudik, klasszul vettem a kanyarokat, a technika szépen dolgozott a kezem alatt, gördülékenyen, de tempósan, elégedett voltam.
Zeleznik előtt végre találtam egy pihenőhelyet. Uzsonna-ebédeltem egyet, gyors helyzetjelentés a másnapi túrázóknak. Talán majd ők is mesélnek, milyen a Q-kal errefelé.
Nem álltam rosszul az idővel, belefért még a Rákos-Kövi-Deresk kétszer. Fáradtabb voltam mint reggel, volt már kanyar aznap bőven, a vigyor mosolyra változott, de nem tudtam volna úgy itthagyni Gömört, hogy ne menjek még egy ráadás kört.
Hazafelé a „vizsga” Balatonnál felfelé jól sikerült, gördülékeny, harmadikas, ballábas fékpöcköléssel, visszafordítók kettőben. Régebben az alján is kettesben erőltettem.
Lehetetlen megunni ezt a kis járgányt, az egész autó a vezetőülés, vezetés élménye köré készült. Ha meg kiszállok és ránézek, akkor is egy remekmű. A hatvanas évek autós esszenciája benne van. Gépészkedés, gázfröccsök, a rekedt, érces hangja, a motorfék-hörgés. Egyszerűen nagyszerű. Őrület.
851km húzós, csak a három rátankoláskor és uzsonnakor állt a motor
37499km
kép1 pirkadatkor Törtel és a zápor előtt
kép2 Dénes felett
kép3 ugyanott
kép4 Csíkszentkirály ajándéka Krasznahorkaváraljának
kép5 Stósz és Szomolnok között már a hágón túl
kép6 ugyanott
kép7 uzsonnázóhely Zelezniknél
kép8 alkonyat Tenk után
Kicsit megmozgattam Ágasegyháza felé naplementekor.
Visszafelé a meleg olaj már engedte, hogy picit megkergessem. Őrület ez a masina.
35km
Készült egy remek cikk az autóról. Jók a képek is.
https://vgm.hu/exkluziv/alfa-romeo-1750-gtv-mk1-a-megvalosult-alom/
Nem kerestem az alkalmat, de nem álltam ellen. Némi áldozatot kívánt az ügy, mert már ACity után képződőtt egy új, masszív rovarhulla réteg az autó elején. Sajnáltam letakarítani...