A kánikula beköszöntére az autó a hűtőventilátor működésének beszüntetésével reagált, nem nagy örömömre. A klíma dolgozott, a motortérben a klímacsövek jéghidegek voltak, de ebből semmit sem fújt be a ventilátor.
Szerelőm soron kívül fogadott és megállapította, hogy szerencsére nem a ventilátor hibásodott meg, hanem a hűtőventilátor vezérlőjébe bemenő csatlakozó megolvadt, illetve a vezérlő nyomtatott áramköre is kissé. Némi forrasztás és bütykölés a nyákon és a vezetéken, kapott egy új csatlakozót, és a ventilátor ismét üzemel, fújja a hideget (is).
Számos előnyös tulajdonságát figyelembe véve lefóliáztattam az üvegeket.
A Skyfol és LLumar azonos kategóriájú (HP illetve Comfort ATR) fóliái közül végül a LLumar mellett döntöttem a hosszabb garanciaidő (7 vs. 10 év) okán.
Mindkét fólia márkára találtam nagyon korrekt kivitelezőt a közelben, és érdekes tapasztalata volt, hogy mindkét helyen lebeszéltek a magasabb kategóriájú fóliáról (Skyfol NT és NT pro vs. LLumar Avantgarde LLATI és AIR), mondván, hogy nem éri meg az ártöbblet, nem tudnak annyival többet.
B oszlop mögé Llumar Comfort sorozat ATR 15 CH SR HPR került fel, ami a második legsötétebb a sorozatból (18 %-os látható fényáteresztés, 53 %-os teljes napenergia visszaverés), de még nem a halottaskocsi effekt. Ez teljesen hivatalos, műbizonylattal, AF engedély számmal felaplikálva a fólia és az üvegek közé.
A B oszlop elé a két első oldalsó ablaküvegre hála a magyarisztáni viszonyoknak, a fólia kiválasztásánál két szempont érvényesült: hővédelem + észrevehetetlenség, hogy se a rendőr, se a vizsgabiztos lehetőleg ne szúrja ki, hogy fóliázva van. Így a LLumar magasabb kategóriájú Avantgarde sorozatból az AIR 80 SR HPR fólia került fel, amelynek látható fényáteresztése 78 %-os (hangyafaszányit sötétít csak), ugyanakkor 43 %-os teljes napenergia visszaverést biztosít. Ez műbizonylat nélkül, saját felelősségre alapon.
Bár a fóliás srác szimpatikus és megbízhatónak is tűnt, a műhelybe úgy vittem az autót, hogy a hátsó kiegészítő féklámpát, hátsó fejtámlákat, illetve mind a 4 ajtókárpitot magam leszereltem, kiindulva abból, hogy a leggondosabban tulajként nyilván én bánok az autóval, és így nem fordulhat elő az, hogy kiderül utóbb hogy elveszett/eltört néhány patent, vagy elveszett egy csavartakaró elem, vagy ajtóbehúzó gumibetét, stb. Kaptam engedményt is az árból, mondván hogy értékelik az erőfeszítéseimet. :) A visszaszerelést is megoldottam.
Az első futómű felől egy ideje egyre idegesítőbb kopogás hallatszik, ezért múlt héten elvittük rázópadra, ahol az alsó lengőkarok hátsó, nagy szilentblokkjai és a stabilizátor rúd szilentjei bizonyultak bűnösnek.
Ma megtörtént az alsó lengőkarok hátsó, nagy szilentblokkjainak cseréje TRW márkájúra (JBU650 és JBU651).
A szilentblokkokért nem fizettem, mivel azok ára (2 x 11398 Ft) a garanciális hibás vezérműláncszett (FAI TCK3 - lásd korábbi bejegyzések) visszajáró árából került levonásra, így csak a munkadíj merült fel.
Sajnos az első stab rúd szilentjei nem voltak megfelelőek, ezért egyelőre a régiek maradtak a helyükön.
Gyengélkedett a klíma, konkrétan nem hűtött, ezért gyorsban elvittem az állandó mesteremhez. A gáz egy része elillant, így az feltöltésre került. Nem történt semmi varázslat, nyomáspróba, UV-s festés, ellenben már rendesen hűt, és grátisz volt... Ha rövid időn belül ismét gond lenne a hűtési teljesítménnyel, akkor komolyabban is megnézetem.
Működő klímával már szükségszerűvé vált a pollenszűrő cseréje, és a klíma fertőtlenítése is. A pollenszűrőt legutóbb tavaly májusban cseréltem ki, az egy év alatt igencsak elkoszolódott és dzsuvás lett. Most is Tecneco FM aktívszénszűrőset tettem bele. A fertőtlenítést Loctite SF 7080 Hygiene Spray-vel végzetem el.
A jobb hátsó ajtó kilincsmélyedéséből az autó megvétele óta hiányzott a csavartakaró kupak. Hála Liquid cartárs itteni blogjának, a cikkszámot megtudva megrendeltem az Unixból.
A célt elértem, a helyére pattintva már nem látszott a kilincs mögött az imbuszos csavar feje. Ugyanakkor feltűnt, hogy ez hiába gyári alkatrész, formájában némileg eltér a többitől, amelyekkel az autót a gyárban felszerelték. A széle nem illeszkedik tökéletesen, kisebbnek tűnik és az alja nem veszi fel az ajtónyitó mélyedésének ívét, mint a többi.
UPDATE 2015.07.05.:
Hát persze hogy nem illeszkedik jól az a csavartakaró kupak, mivel az előlre való! Hátul más a kupak alakja és kialakítása (lásd az 1. képen a különbségeket). Megpróbálom a hátsók cikkszámát beazonosítani és megrendelni...
UPDATE 2015.07.16.:
Az Autóház Budaörstől (Néró M5 Kft.) sikerült rendelnem jobb hátsó csavartakató kupakot, cikkszám: 156063153. Ez már tökéletesen illeszkedik a helyére!
Eljött az idő az emblémák lecserélésére, amik már az autó behozatalakor is olyan rossz állapotban voltak, hogy emblémás matricákkal ragasztottam le...
Facebookon valamelyik Alfás csoportban egy cartárs árult megfelelő emblémákat, kiváló áron, és tényleg szépek.
Az kicsit meglepett, mennyire papírvékony kis fémlemezből vannak sajtolva, de amiket leszedtem is ugyanilyenek voltak.
A csere rém egyszerű volt és gyorsan ment: a régiket le kellett feszegetni, a hátramaradt kétoldalú ragasztót eltávolítani, zsírtalanítani, és az újak már ragaszthatóak is voltak a helyükre!
Az eredmény magáért beszél!
9 hónap és 11e km futás után megtörtént a második olajcsere, olajszűrővel és légszűrővel együtt.
Mivel legutóbb a láncszettek cseréjekor kiderült, hogy eléggé olajsáros a motor, ezúttal az olaj szintetikusra cserélése és előtte a motor olajjáratainak belső tisztítása mellett döntöttem.
Sem az olaj, sem a szűrők végül nem az eredeti elképzelésnek (Xado SM/CF 5W-40, illetve gyári minőségű Sofima szűrők) megfelelően alakultak, több okból sem, de végül így is minőségi cuccok kerültek bele.
Ezúttal a műveletet nem sajátkezűleg hajtottam végre, hanem a szervízben ahová hordom a kocsit, elsősorban a motor belső mosása miatt. Ha ne adj isten leváló pakkok miatt az olajszivattyú szűrője eltömődött volna, akkor már ne kelljen az autót a műtét helyére külön bevarázsolni, hanem legyen helyben. Szerencsére a félelmem alaptalan volt, problémamentes volt a művelet.
- motormosó: Xado Atomic Vitaflush
- olaj: Fuchs Titan Supersyn 5W-40
- olajszűrő: Mann
- légszűrő: Müller
2014. májusában nagyszervíz keretében lett többek között cserélve mindkét komplett vezérműláncszett (1 a bütyköstengelyekhez, illetve 1 a kiegyenlítő tengelyhez) autósboltban számlára vásárolt angol FAI TCK5 és TCK3 szettekre.
7 hónap és ~10e km megtételét követően elkezdett indításkor erős fémes csörgés hallatszódni a motortérből, ami 4-5 perc alatt megszűnt. Végül a szervízben derült ki, hogy valamelyik lánc lesz, így megismétlődött a tortúra, az autó szét lett kapva ismét.
A kiegyenlítő tengely láncszettjének hidraulikus láncfeszítő patronja (a képen látha kis szar) adta meg magát: a láncfeszítőt visszaengedte a leállítást követő hosszabb álláskor az olaj patronból való kifolyásával, pedig visszaengedni azt nem szabadna neki... Ráadásul a lánc már 2 árkot vájt bele...
Tanulva a hibából FEBI márkájú komplett láncszettet vettünk 48 % kedvezménnyel, a hibás szett meg ment vissza a boltba, onnan a gyártóhoz bevizsgálásra, a garancia keretében ugyanis pénzvisszatérítésre megyek.
UPDATE: elismerték a garanciális hibát, visszafizetik a szett árát (~38e Ft)!
A szerelőm (Balogh Peti) döbbenetesen korrekt volt: nem fogadott el egy fillért sem, mondván, hogy 10 hónapja ezért már egyszer fizettem, és most az autó beszart, ismét láncszettet kellett cserélni... (ráadásul ez a lánc fut belül, tehát a bütyköstengelyek láncát is le kellett venni).
Na ez a ritkán tapasztalható hozzáállás...
Bontott autóból sikerült beszereztetnem jó áron jó állapotú, bézs színű bal első komplett biztonsági övet, mivel az enyémen szakadás volt, ahol elkezdett foszlani. Mivel ez se nem túl esztétikus, se nem túl biztonságos, ezért úgy döntöttem, cserélni fogom alkalomadtán. Most volt alkalom rá 16e Ft-ért...
A beszerzett öv sokkal szebb állapotú, de eléggé elkoszolódott, amit majd ráérősebb időmben elkezdek orvosolni. Aztán még ráérősebb időmben majd elkezdem az autó belsejét a bal oldalon lebontani, mert a biztonsági öv cseréhez az első és hátsó ajtónyílás küszöbeit, de még a hátsó ülést is ki kell szedni...Jó móka lesz! :)
Ajándékba kaptam hozzá egy bézs színű ajtóbehúzó mélyedésbe való gumi takaróbetétet, amiből 1 darab hiányzott az autóból, az eBay-en pedig 5-6 ezer forintokért láttam postaktsg nélkül. Ez így jobban megérte! :)
Kisebb rohangászást követően sikerült vásárolnom használt Alfa 159-es acélfelni szettet (J7x16, 5x110/65, ET34). Nem volt rossz állapotban, de itt-ott rozsdásodott, és mivel túl lelkesen estem neki a helyreállításnak, így belebonyolódtam: túlságosan megcsiszoltam, túl sok helyen, majd rozsdátlanítottam, passziváltam több körben. Így aztán kompletten elől-hátul+az éleken újra kellett festenem (képek előtte és utána).
Költség: 28.000 Ft + rozsdamaró + festékspray
Vettem még használt téligumit is a neten, Pirelli Sottozero Winter 210, 2011. 30. heti a teljes garnitúra. Úgy tűnik szerencsém volt, a gumik nagyon szép állapotúak, 6-6,5 mm a profilmélység.
Költség: 30.000 Ft