Az autóval motorikusan már jó ideje voltak gondok, pl. éreztem hogy a vezérlésmódosító cserés lesz. A kocsi erejével sem voltam megelégedve, úgyhogy szeptember elején itt volt az ideje hogy rendberakjuk a kocsit, mert szeptember közepén indultunk Olaszországba :)
Zé mester segédkezett a feladatban. Először kiderült hogy lyukas a kocsi hűtője, és hűtőfolyadék már alig van a rendszerben. Az autónak soha semmi baja nem volt a hűtéssel, kész csoda! Azóta méginkább tudom hogy igazán hűséges különleges autóm van, mert ilyen dolgok sem tántorították el attól hogy mindenhova elmenjünk.
Úgyhogy hűtő cserélve lett, valamint a vezérlés módosító, a légtömegmérő és a lambdaszonda. Minden szuper volt, indulunk Itáliába.
Csúcs volt az út, az autó az autópályákon egyszerűen falta a kilométereket, végre lehetett nyugodtan pörgetni a motort minden rendben volt, 150-es tempónál egyszerűen csodálatos volt az utazás. Aztán ahogy megérkeztünk és lejöttünk a pályáról, alacsony fordulaton indulásnál elkezdett küszködni a motor, megtorpant, aztán nyomtam neki gáz és fokozatosan magához tért. Nem volt semmi lefulladás gyanús dolog, csak nagyon megtorpant, erejét vesztette, aztán lassan jött meg. Aggódtam kicsit, de ha már elindultunk minden rendben volt, csak indulásnál csinált ilyet. Hazajöttünk, minden rendben volt, visszamentünk a Mesterhez. Első felindulásból megejtettünk egy teljes gyertya cserét, ami már nagyon megérett szerintem is mert én még nem cseréltem őket mióta nálam az autó. A csere jól sikerült minden rendben, de a kocsi még mindig torpant. Következő tipp, húzzuk ki a lambda szondát. Ez csodák csodájára megoldotta :) Szóval a lambda volt gyárilag rossz, mert vadi új volt. Akkor egy hétig Lambda nélkül voltunk, nem az igazi de jobb mint rossz lambdával :)
Aztán megjött a cseredarab... és azzal ugyanolyan rossz volt. Ezután Zé isteni szikrát kapott, kicserélt valamint, és irány a tesztkör. És minden tuti lett innentől kezdve, semmi torpanás, úgy megy az autó ahogy neki kell. A megoldás az volt, hogy a két japán márkás lambda szonda után egy Bosch-t raktunk be. Tanulság, a japán lambda szondák esélyes hogy nem jók a 156 TS-hez.
Nagyon köszönöm Zé-nek a türelmet és a szakértelmet :) És mostmár nagyon rendben van a kocsi motorikusan, vagy egy évet vártam erre :)
KM óra állása: 192 000 km
Na meglett a kerek 190 000 Km is! :) Tavaly szeptember 9-én volt a 180, szóval kevesebb mint 1 hónap híján egy év volt az újabb 10 ezer megtett km, és ebben benne van a tavalyi olasz út. Hát igen, meglátszik hogy munkába már nem kocsival járok, de ebben semmi rossz nincsen :)
A Kuponvilág.hu jóvoltából sikerült elcsípnem egy igazán szuper akciót, teljes polírozást 8000 valahány forintért mindösszesen, amint a Velox autómosó végzett el. Amióta megvan a kocsi azóta szerettem volna políroztatni, csak valahogy sosem jutottam el addig, mindig volt másra költeni, de ezt az ajánlatot nem lehetett kihagyni :) Emellé még kértem egy teljes belső takarítást műanyagápolással. Mind a külső, mind a belső munkák nagyon szépen sikerültek, elégedett vagyok. Még egy waxolás van hátra, amit a közeljövőben magam tervezem végrehajtani.
Mivel a héten esős volt az idő hétvégén szépen lemostam a kocsit :)
Update: a waxolás is megtörtént, Turtle Wax :)
A hosszú hétvége során a szombat-vasárnapot volt szerencsém Brüsszelben tölteni. Nem Alfával utaztunk, hanem repülővel, de így is volt sok Alfás megfigyelésem. Az első, hogy Brüsszelben rengeteg, már már elképesztő mennyiségű Alfa közlekedik. A Budapesti átlaghoz képest mindenképpen, de tavaly 1 hét olaszországi tartózkodás alatt sem láttam annyi Alfát mint itt egy hétvége során. És nem csak újakat látni, van mindenféle. Fényképnek egy 156-ost teszek be, ami külsőre kicsit szoktatlan látványt nyújt szerintem, és van rajta egy olyan optikai tuning elem amilyet még nem láttam a típuson (spolier).
Egyébként pár szót a Brüsszeli közlekedési kultúráról: hát érdekes. Egy részt a város nagyon autósbarát, elképesztően széles utak, kiváló közlekedés, föld alá vezetett útvonalak, stb. Egyedül talán abból a szempontból rossz, hogy a belváros szinte teljesen macskakővel van borítva. Másrészt viszont sajnos a közlekedési kultúra nagyon tré. A kresz szabályait még be-be tartják, de előzékenység meg hasonló alig figyelhető meg. A gyalogosoknak a zebrán extrém módon óvatosnak kell lenniük akkor is ha zöld van. Velünk kétszer fordult elő az, hogy a zöldön mentünk át, és az autósnak rendesen a fékbe kellett rendesen taposnia hogy meg tudjon állni amikor látta hogy útban leszünk (az egyik le is fulladt). És ami durva, hogy mindkét alkalommal megfigyeltem, hogy a sofőr rögtön ellenőrizte hogy zöldünk van-e. Ha nem lett volna gondolom ráfekszik a dudára :)
Alfa tegnap lett egy éves :) Egész pontosan egy éve van nálunk.
Ennek örömére kapott egy kis műszerfal ápolást, az összes belső műanyaggal egyetemben, valamint egy jó alapos mosást kívülről, mindezt házilag :)
Lassan úgyis eljön a téligumis időszak, legalább egy kicsit még gyönyörködhetek a felnikben, melyekre már valóban ráfért a mosás.
A műszerfal ápolást egy olyan spray-vel csináltam, aminek a flakonján egy 159-es műszerfala van :) Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, gyönyörű lett minden. Még a rádió-középkonzol is kapott, és rajtuk is nagyon szép a változás.
Máig folyamatosan gyönyörködök a műszerfalban, és az egész belső térben. Elképesztő, hogy egy 99-es autónak milyen hihetetlen stílusos, ízléses, igényes a műszerfala, kormánya. Máig alig látni olyan hétköznapi autót ami akár megközelítené szerintem, ide az újakat is beleértve.
Mindezek örömére tankoltunk egyet, majd örömautóztunk a gödöllői dombságban :)
Megjártuk Itáliát :)
Az útvonalak:
1. Budapest -> Szlovénia -> Itália -> Ligúria -> Levanto (Az öt föld, Cinque Terre)
2. Levanto -> Firenze -> Fiesole
3. Fiesole -> San Gimignano
4. San Gimignano -> Szlovénia -> Budapest
Összesen kb. 2400 km
Alfa csodálatosan viselkedett, minden rendben ment :) Szuper, kényelmes, tempós utat autóztunk, a lefelé utat összesen egy fél-egy órás pihenővel, a hazautat pihenő nélkül (csak tankolásnál), szóval 1000 km nagyjából egyben. Az autópályázás is nagyon kellemes volt, és továbbá szerencsére volt részünk még egy kis toszkán örömautózásban is Firenzéből San Gimignano felé, az igazi gyönyörű toszkán tájakon.
Az útról: első célpontunk a Ligúriában található Öt föld nevezetű hely volt, ami egy gyönyörű sziklás partszakasz, 5 nagyon egyedi és különleges településsel. A "hatodik" településen, Levanto-ban szálltunk meg. Az öt föld ugyan nagyon népszerű hely, de mégis kissé felfedezetlen gyöngyszem a nagyvilág számára, sokan nem ismerik. Ennek ellenére még így szeptemberben is igazán kellemes mennyiségű ember volt ott :) Mindenkinek ajánlom Levanto-t, és az öt föld településeit úgy összesen, gyönyörű, izgalmas, szokatlan, barátságos, és a strandolástól kezdve a kirándulásig-felfedezésig mindent lehet ott csinálni.
A második célpont Firenze volt, és a mellette lévő Fiesole nevű kis településen volt a szállásunk. Mivel Fiesole kb 500 méter magasan van Firenze felett csodálatos kilátás nyílt a városra, és a megközelítés is nagyon egyszerű volt. Firenze meg gyönyörű, csodálatos, gondolom sokan ismerik és nem kell ecsetelni. A Santa Maria del Fiore, és a harangtorony ámulatba ejtő. Mindenkinek ajánlom :)
Alfa átlépte a szép kerek 180 000 megtett km-t :)
(M7, Balaton felé)
A műszaki vizsgán észrevették, hogy lyukas az a gumicső, ami a légtömegmérő és a motor között van. Ez miatt elvileg lehetséges, hogy fals, ráadásul szűretlen levegő jut a motorba (de mivel a lyuk a harmonika szerűen összeszorított részen volt, ami elég szorosan tart, szerintem nem sok levegő juthatott ott be).
Kicseréltük új, gyári alkatrészre. Nagy különbséget nem vettem észre azóta, de azért mégiscsak jó hogy rendben van a dolog :)
Mivel valamivel több mint 10 ezer km-t vezettem már a kocsival, és gyanítom hogy az előző tulajék nem az eladás előtt cseréltek olajat, elérkezettnek láttam az időt az olajcseréhez. Természetesen SELENIA 20K for Alfa Romeo-t kapott, 5 literes kiszerelésben sikerült beszerezni, így tartalék is maradt. Az olajszűrő UFI, a típushoz való.
Magam végeztem a cserét, a gépkönyv mellett a fórumból is sok jó tippet, tanácsot kaptam, köszönöm :) Aknából végeztem a feladatot, meglepő módon az egész műveletben a legnagyobb szívás az alsó motorvédő panel leszerelése volt, egy megszorult, körbeforgó csavar miatt. Szerencsére kb. 1 óra próbálkozás után sikerült kicsavarnom.
Az olajcserével kapcsolatban minden flottul ment. Amire még kicsit büszke is vagyok, hogy az előző olajszűrőt sikerült kézzel lecsavarnom :) Nem kellett se szerszámot használnom, se egyéb (csavarhúzós) trükkhöz folyamodnom.
Valamivel több mint 4 liter friss olajat kapott, ekkor lett max közelben a pálca. Pár napig még figyelem, és ha kell után töltök (maradt ilyen célra kb. 1 l).
Km óra állása: 178 485 km
Régóta terveztem egy diagnosztikai kábel beszerzését. Ebay-ről rendeltem egyet kínaiaktól, sikeresen meg is érkezett kiváló állapotban (1 hónap alatt :) ).
A hétvége során ki is próbáltam. Az AlfaDiag nálam nem működik valamiért, de a FiatEcuScan-t szerencsére sikerült beüzemelni.
Megcsináltam az összes tesztet (ventilátorok, relék kapcsolgatása, hallgatózás :) ), mindegyik lefutott, remélem minden oké ott. Aztán elkezdtem a paraméterekkel, és a grafikonokkal játszani. Elsőnek ellenőriztem, mennyi km van az autóban az ECU szerint. Ahogy a képeken is látszik, 171 503,4 km. Ez nagyon jó hír, ugyanis az óra nemrég lépte át a 177 777 Km-t (sajnos elfelejtettem lefotózni), és ez a minimális eltérés teljesen rendben van, vagyis a km-óra állás nem lett visszapörgetve.
Aztán elkezdtem csak úgy grafikonokat rajzolgatni egy kis próbaút során, képek közé berakom őket :) A grafikon rajzolásnál nekem elég gyakran megszakadt a kapcsolat az ECU-val túl nagy latency miatt, biztos be lehetne állítani jobbra de most megfelelt.
Aztán ami tényleg lényeges, hibakódok. 3 hibakód volt összesen, egyik sem tűnt vészesnek (P0130, P0170, P1173), mindet kitöröltem. Azonban a P1173-as újra és újra előjött, úgyhogy elkezdtem utánanézni a dolognak. Egy külföldi fórumon találtam a leghasznosabb infót, bemásolom ide hátha másnak is segít:
"P1173 is the long term fuel trim....it can exceed limits as the MAF fails...basically the ECU reads the MAF (which is say under-reading) and then sets the fueling....but because the MAF is wrong the ECU has to adjust the injector opening time and it does this with a fuel trim lookup .... this is the paramter which you'll hear people talking about when they say the ECU is learning.....it 'learns' an adjustment to put on the fueling to bring the lambda back to ideal...however if the value hits a limit then it sets a fuel trim warning. Reseting the ECU clears the long term fuel trims from the ECUs volatile memory but they will come back as the ECU 'learns' again.
SO the best thing to do is to disconnect the MAF and clear the fault codes and try again. If the codes stay away (especially the P1173 one then change the MAF). If your software is capable then you can also look at the long term fuel trims with and without the MAF. The P0100 code will stay as it's reporting that the MAF is missing or faulty. The P1173 code may have been set and then later the MAF has failed thus setting the P0100 code."
Ezek alapján az LMM (másnéven MAF), vagyis a légtömegmérő szonda tisztítása mellett döntöttem. Azt korábban is megfigyeltem, hogy gyakran ingadozik az alapjárat, ezért már tervbe volt véve az LMM tisztítás, most eljött az ideje. Kell hozzá egy 20-as Security Torx csavarhúzó (vagy bit), és féktisztító spray. Csavarboltban vettem 1 db bit-et 400 Ft-ért (azért ilyen nincs minden háztatásban :) ), és Prevent Féktisztítót is beszereztem.
Tegnap este történt meg a tisztítás, a szondát alaposan kifújtuk féktisztítóval, látványosan tisztább lett a belseje. Gyorsan és tisztán, hatékonyan készen lettünk a dologgal. A szonda visszahelyezése, és indítás után az első látványos változás, az atomstabil alapjárat. Jó néhány percen keresztül figyeltem, a mutató meg sem mozdult, ez nagyon jó hír. Ezek után következett tegnap este és ma reggel a tesztút.
A motor szépen jár, a fokozatokban jól húz, hamarabb el lehet váltani érzésem szerint. Nem rángat, nem torpan (mondjuk eddig se volt jellemző), szépen megy. Ezt még azért többet kell tesztelnem, de az eddigiek alapján pozitív a változás, és nagyon megérte megtisztítani a szondát :)
Később lehet hogy updatelem a bejegyzést ha lesz megosztani való tapasztalat.
Tegnap óta a hibakódra még nem tudtam ránézni, hogy törlés után újra megjelenik-e, de az is meglesz nemsokára. Képek az LMM tisztításról nem készültek.
Update: a hibakód nem tűnt el a művelet után, a P1172, és a P1173 újra-újra megjelenik. Amint kiderül mi okozza őket, leírom. Viszont a tisztítás nagyon hasznos volt továbbra is.