Blog >> lengéscsillapító >> hátsó

>> SzervizJCsabi // Alfa 147 1.9 JTD 8V Distinctive // 2018-11-04

Csereérett lett a két hátsó lengéscsillapító. Iszonyat hangja volt és lehetett érezni, hogy szinte elpattog a kocsi az úton. Cserélve lett mindkettő, plusz kicseréltül vele együtt a két hátsó toronyszilentet is. Ismét olyan feszes úttartása van a kocsinak, mint ahogy azt a gyárban megálmodták. :-) Lengéscsillapítóból Monroe Reflex ment bele, toronysziletből pedig TRW márkájú.

km állás: 200.895km

>> Szervizdr_rock // Alfa 166 2,4 JTD // 2016-10-12

Ennek is eljött az ideje, mivel a hátsó lengéscsillapítók úgy döntöttek elengedik magukból az olajat, és hát a közlekedés egy rémálom volt vele, kanyarban úthibákon olyan érzés volt, mintha kötéllel rángatnák a hátulját oldalirányban. Magnetti Marelli került bele, hát nem volt olyan egyszerű mint a 145-ön a csere, de abszolváltuk, csak ne kellene a fél belteret is kiszedni ahhoz hogy hozzáférjünk a tetejéhez. A stabilizátor rudak cseréje már hamar ment, most újra jó a hátulja, lehet tempósabban is közlekedni.

>> SzervizAtoska // Alfa 156 1.6 TS // 2016-09-09

Sziasztok!

Utol ért engem is, mint ahogy mást is...
Előterjeszteném, hogy áprilisban volt műszakin és július közepén került hozzám.

Egy szép nyári napon...ami nyárinak igen, de szépnek már nem mondható.
Olyan 4 km-re lévő bolthoz indultunk, a szokásos Alfához illő lendületes tempóban.
Kicsit még emlékeimben felderengve a, közel 2 hete, közelben történt drift eb. futam látványa, hangja és gumifüst illata.
Hoppá! A gumifüst illat annyira valósághű emlékéket idézett, hogy teljesen igaz is volt! :-(
Visszafordulás a cél előtt és garázsba.....
A bal hátsó rugótányér a 18 év alatt lekorrodált és rányomta a rugó az abroncsra.
Párban cserélendő persze, mert annak sem sok "vidám vasárnapja" volt már és úgy illik.
A stabilrudak (kutyacsont) is kikoptak. Ráadásul az stabil szilent tartó kengyel egyik, rég beleszakadt csavarmaradéka is "kimütésre" és pótlásra várt.
Szétszerelés...rendelés...tisztítás...csavar pótlás...összeszerelés: 2 nap effektív 10 munkaóra.
Hátsó lengéscsillapító: Starline 11k/db
Stabil rudak: Starline 2k/db

A képen látszik, hogy a régi és az új teló rugótányér anyagvastagsága a réginél azért gyárilag kevesebb.
Km állás: 259000km

Köszönöm a figyelmet

>> SzervizForró // Alfa 155 2.0 ts 16v sport // 2016-06-18

Bal hátsó kerékcsapágy hangoskodott, csere (Moog). Hátsó gátlók (Marelli) elfáradtak 40ezer km után, csere (Kayaba). Klímakompresszor csapágyas lett, egyelőre lekötve, mert amúgy se fúj már hideget, későbbi teendők közé felírva. Illetve kicseréltem még az ablaktörlő karokat is, mert elég gatya állapotban voltak, konkrétan az anyós oldali hol törölt, hol nem.

Km óra 265000

>> Szervizmesa // Alfa GT 1.9 JTDm 16v // 2015-08-17

Elérkezett az idő, kikerültek a hátsó gátlók és a helyükre gázos Bilstein-ek kerültek.
Alfa GT-nél a hátsó lengéscsillapító cserénél amit érdemes megjegyezni, hogy a kalaptartó és a hátsó üléssor felőli műanyag darab külön leválasztható, alatta hozzáférni a toronyhoz. Tovább, ha a nagy csavar ami a gátló aljában van berohad és nem lehet megmozdítani, gázégővel a gátló alját kell melegíteni közben két húzás előre, egy vissza egy hosszú cro-va szárral és előbb utóbb megindul, persze vastagon fel kell locsolni olajjal

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-06-02

...avagy legalább a visszapillantó-tükör maradhat a helyén...

A mai délután igen meghitten telt... Felfedeztem, hogy hogyan lehet leszedni a hátsó ülések melletti függőleges burkolatokat. Mert erre szükség van, ahhoz, hogy ki tudjam venni a csomagtartó két oldalán lévő kárpitokat, amik pedig a torony csavarjához való hozzáférést akadályozzák... (Nem tudom, miért nem lehetett volna egy szerelőablakot tenni oda...) Az az Alfa mellett szól azonban, hogy még a tornyok tetejére is tettek egy vastag hangelnyelő sapkát. Prémium, na.

Vicces az ABS-szenzorok kábelével való játék is... Mert ugye a szenzorok ilyen idős korban már nem hajlandóak kijönni a jól megszokott helyükről (vagy max. több darabban). Így az első csatlakozót kell megkeresni és végig kifűzni a kábelét...
Szerencsére a csatlakozók nincsenek túl messze, a csomagtartó hátsó-belső pereméhez vannak rögzítve és könnyedén bonthatóak. Egy gumi átvezetőgyűrűn keresztül megy ki a kábel "a külvilágba". Ezt a dugót kell kinyomni, így már kihúzható a kábel.

Picit szerelőbarátabban is meg lehetett volna ezeket oldani. :(

Apró adalék, hogy az eLearnban csak egy mórickábra mutatja, hogy hogyan kell levenni a kárpitot. Alul szerintük egy csavar fogja, ami függőlegesen áll. Majdnem... egy patent fogja és vízszintesen van. Amúgy minden stimmel. (Az e felismerés során elhangzott szöveges kommentárt inkább nem részletezném. ;)

Ha már így in-medias-res belevágtam a dologba, az előzmények: Kellemetlen puffanást lehetett hallani jobb oldalról, ha áthajtottam egy csatornafedőn, stb. Olyan volt, mintha finoman egy kartondobozra csapott volna valaki teljes tenyérrel. Ígyhát megrendeltem az összes cuccot hátra: A 4 db keresztlengőkart, a 2 db hosszlengőkart és a hátsó végükre a 2 db szilentet. A Triscan márka mellett döntöttem, az Alfistin jókat olvastam az általuk gyártott csomagolt dolgokról. Az új stabrudak Lemförder-ek. (A gyári TRW-vel ellentétben, nem műanyag, hanem fémpálca. Bár előbbi is tökéletesen megfelelt. De nem úr aki nem herdál... :)

Sajnos a szóló szilentekről kiderült, hogy nem a hátsó agyba valóak, hanem max. a keresztlengőkarok újraszilentezésére jók. Már ha vki erre érez késztetést...

Kis kereséssel kiderítettem, hogy melyik fajta való bele. Az ePER tanulsága szerint az Alfa eleinte biztos nem számított rá, hogy ezt majd valaki ki akarja az agyból sajtolni... Merthogy egyáltalán nem mutatja külön alkatrészként. Mindenesetre a 164 hasonló helyen használt szilentje passzol ide is. (32,1mm átmérő és 32mm hüvelyhossz.)
(Típusszámok: Febi 33010, Ruville 985844) Piriéknek a Ruville-el voltak jó tapasztalataik.
Rizzo cartárs is talált egy passzoló szilentet, ennek UNIX-os cikkszáma:10502069.

Pirinek amúgy nagy köszönet a telefonos segítségért és a hasznos tanácsokért. (Sajnos bizonyos támadások miatt, már nincs itt az Amorén.)

Lengéscsillapító cserére amúgy nem számítottam (na jó... megfordult a fejemben). Helyesebben inkább reméltem, hogy nem kellenek €€€. Rugókat mindenesetre beszereztem, hátha kelleni fognak. (Lesjöfors gyártmány, Made in Sweden, katalógus itt). Kb. 30kg-nyi csomag már avatott szem számára észrevehető volt a kerékívnél. A szétszedés azonban megmutatta: A lengéscsillapítók 200ekm-nél TELJESEN tönkrementek. NULLA gáz volt már bennük. (Vagyis nulla nyomás...) Egy ujjal is vissza lehetett nyomni a rudat. Amúgy olasz gyártmány, de a gyártó nem tette rá a logóját.
Mivel már régebben sem számítottam a cseréjükre, már volt favorizált típus: A Bilstein B4 széria megfelelő darabjai. Ezek kb. a gyári gátlók karakterisztikáját nyújtják. Ami a jelek szerint meglehetősen kemény volt anno. :) Én az autómat nem ilyennek ismertem. Visszagondolva amerikai autós feelingje volt. :) Most kb. kő kemény és tovább javult - az amúgy is átlag feletti - kanyarsebesség. Természetesen most feljebb hordja az orrát a hátulját az autó, de csak minimálisan. Valószínüleg az új rugók és a lcs-k "nyomóhatása" együttesen okozza. Emiatt ma este (a tegnapi út és a mai munkanap miatt elég fáradtan) képes voltam autózni egyet. B)

Az egészben az a pláne, hogy az "alapos gyanú" miatt már nyáron elvittem az Autóklubhoz lcs.mérésre az autót... (Beregszász utcai állomás.) Szerintük mindegyik lcs. rendben volt. Lehet, hogy náluk csak a lcs.-k hiánya okozna tűrésen kívüli értéket?? Ennyit erről...

A porvédőkrő annyit írnék, hogy nálam a gyáriak belső átmérője valamivel nagyobb volt, mint a Bilstein lcs-k rúda. A gyári lcs-kon volt a tengelyen egy kiszélesedés, erre volt ráhúzva az összeszűkülő belső részük, így nem vándorolt fel-le. Mivel a Bilsteinek rúdján nincs kiszélesedés pár menet (jó minőségű) power tape-pel orvosoltam ezt. Persze lehet venni új, Bilstein porvédőket is, de a gyáriak minősége szemmel láthatólag jó, így - szerintem - nem kell feltétlenül ezeket is cserélni.

Tapasztalatok: Megtettem kb. 3-4ekm-t, így tudok írni már valamit. Kezdem a rosszal: megszűnt az amerikai autós, komfortos rugózás. Legtöbbször szépen kisimította a csekély, megmaradt csillapítás az útegyenetlenségeket. Most sokkal jobban kövei az autó az út hullámosságát, nem annyira komfortos, cserébe sportos. Szerintem ennél keményebb futómű egy hétköznapi autóba nem kell. Nagyon pontos az irányítás, nincs vándorlás hullámos úton. Pályán is be lehet állítani az ívet és mintha sínen húznák az autót. Régen, a hosszlengőkar és a lcs-csere előtt ez érezhetően nem így volt. (A keresztlengőkarok valószínűleg nem voltak még csereérettek, ezért nem hiszem, hogy azok okozták a változást.) Sajnos kivételesen nem volt a beszerelés előtt mód arra, hogy a speciális festékemmel lefessem a lcs-kat. Itt-ott már látszik is, hogy nem konzerválták agyon a gyárban őket. Később majd orvoslom ezt a hiányosságot.

A bonyolult és ettől kifinomult futómű a 156 egyik legnagyobb előnye.