Blog >> akkumulátor >> akksi
Az autó megvétele óta (kb. 1 hónap) egyszer sem állította le a motort a stop/start rendszer (ami egyébként alapvetően egyáltalán nem is zavar). Ebből kiindulva elkezdtem gyanakodni, hogy valószínűleg már a végét járhatja az akksi, amit a mérés alá is támasztott, miszerint a hidegindítási készségének több mint 30%-át nem tudja már. Ezen kívül szerintem nem is az autóhoz való volt bent annak ellenére, hogy gyári matricás akksi volt.
A hideg közeledte elött, mielött valahonnan nem tudnánk elindulni ma sikerült is jó áron beszerezni egy Bosch S4E 051 stop/start (60Ah/640A) jobb+ akkumulátort.
Ha téli álmot nem is fog aludni, de nem igazán lesz sokat használva a télen az autó. Ha száraz idő lesz, kiviszem megjáratni, de egyelőre téli kerekeket sem kap.
Emiatt tudtam már az elején, hogy szükség lesz egy csepptöltőre, hogy az esetleges több hetes állás ne viselje meg az akkumulátort. Az egyik legjobb választás ehhez a C-TEK, így nem is volt kérdés, hogy mit rendeljek be. A fórumtársak körében az MXS 5.0 típus jól bevált, így én is azt vettem meg. Rendeltem hozzá még egy gumiköpenyt is, mechanikai behatásoktól védendő az eszközt. Már le is lett tesztelve, tökéletes.
Első körben közvetlenül az akksira csatlakoztattam a töltőt, a csomagtérbe bevezetve a csiptetőket, az akksi takarót lebontva. Aztán WarbiRunner Gyuri felhomályosított, hogy a motortérben van akksi pólus kivezetés és oda is tehetem. Ez kézenfekvőbbnek mutatkozott, szóval egyelőre inkább ezt a végét választottam az autónak :)
Mindig is gyengélkedett télen az az akksi, amivel a kocsit vettem. Az sem gyári volt már pedig. Most viszont 10 napot állt a kocsi és mikor be akartam indítani, akkor csak nyögött egyet és megadta magát. Pedig nem is voltak még igazán hidegek. Lehetne töltőzgetni, meg ilyesmik, de amikor már ennyire döglődik, feleslegesnek tartom a kockázatot. Vettem egy újat, öröm és boldogság.
A régi Exide akksi 9,5 év után feladta a harcot. Egy Optima Red Top 50 Ah vette át a helyét 815 A indítóárammal.
Km: 177.480
Minden előzmény nélkül szombatról vasárnapra jelentkező elektromos parajelenségek, nyögvenyelős indítózás, és az intelligens CTEK akkutöltő furcsa viselkedése jelezte az autóval együtt vásárolt, 4 éves Magnetti Marelli haláltusáját.
Bízva abban, hogy a probléma kizárólag az akksi végének tudható be, ZAP Silver Premium 80Ah 760A és Exide Premium EA770 70Ah 760A között vaciláltam vasárnap este, de ezeket csak rendelni tudtam volna normális áron (26e) kiszállítással.
Mivel az autó kedd reggelre már elengedhetetlenül kellett, és az Alfás Szerelőm szerint felesleges egy benzines autónál tizenezrekkel többet fizetni a márkanévért, ő a helyemben a lengyel 4MAX Ecoline 75Ah 700A akksit tenné bele (a ZAP is lengyel), amire van 2 év gari, a másik kettő 12 hónapjával szemben, ráadásul helyben van raktáron (tehát ebből még hétfőn autó lehet), és 10e Ft-val olcsóbb, így elengedtem a ZAP és Exide körüli gondolatokat.
Az akksi 18 ezer volt, munkadíjat a Szerelőm nem kért és nem is akart elfogadni, és hétfőn ebéd után már volt autóm! Mivel később fizettem, 20 ezret küldtem neki!
Km óraállás: 102 315
Eljött a hideg, előjött az akksi gyengesége, így új akkumulátor került bele. A választott típus: Bosch S5 12V 74 AH (750A) Jobb+.
Az akksim már négy éves volt, így tulajdonképpen semmi meglepő nincs abban, hogy a hifim hosszas próbálgatása után már nem tudtam gyorsulni indulni Kaposújlakon :)
Szerencsére sok alfás segítőm volt, és miután hiába toltuk, hiába próbáltuk bebikázni, a tescoba kellett menni új akksiért. Csöri mester a helyszínen kicserélte - amit ezúton is köszönök - és aztán már lehetett is gyorsulni :)