Blog >> akksi
Az autó megvétele óta (kb. 1 hónap) egyszer sem állította le a motort a stop/start rendszer (ami egyébként alapvetően egyáltalán nem is zavar). Ebből kiindulva elkezdtem gyanakodni, hogy valószínűleg már a végét járhatja az akksi, amit a mérés alá is támasztott, miszerint a hidegindítási készségének több mint 30%-át nem tudja már. Ezen kívül szerintem nem is az autóhoz való volt bent annak ellenére, hogy gyári matricás akksi volt.
A hideg közeledte elött, mielött valahonnan nem tudnánk elindulni ma sikerült is jó áron beszerezni egy Bosch S4E 051 stop/start (60Ah/640A) jobb+ akkumulátort.
Ha téli álmot nem is fog aludni, de nem igazán lesz sokat használva a télen az autó. Ha száraz idő lesz, kiviszem megjáratni, de egyelőre téli kerekeket sem kap.
Emiatt tudtam már az elején, hogy szükség lesz egy csepptöltőre, hogy az esetleges több hetes állás ne viselje meg az akkumulátort. Az egyik legjobb választás ehhez a C-TEK, így nem is volt kérdés, hogy mit rendeljek be. A fórumtársak körében az MXS 5.0 típus jól bevált, így én is azt vettem meg. Rendeltem hozzá még egy gumiköpenyt is, mechanikai behatásoktól védendő az eszközt. Már le is lett tesztelve, tökéletes.
Első körben közvetlenül az akksira csatlakoztattam a töltőt, a csomagtérbe bevezetve a csiptetőket, az akksi takarót lebontva. Aztán WarbiRunner Gyuri felhomályosított, hogy a motortérben van akksi pólus kivezetés és oda is tehetem. Ez kézenfekvőbbnek mutatkozott, szóval egyelőre inkább ezt a végét választottam az autónak :)
Mindig is gyengélkedett télen az az akksi, amivel a kocsit vettem. Az sem gyári volt már pedig. Most viszont 10 napot állt a kocsi és mikor be akartam indítani, akkor csak nyögött egyet és megadta magát. Pedig nem is voltak még igazán hidegek. Lehetne töltőzgetni, meg ilyesmik, de amikor már ennyire döglődik, feleslegesnek tartom a kockázatot. Vettem egy újat, öröm és boldogság.
Már nyáron az országban volt a kicsike, egyenesen olaszból. Lassú ügyintézésnek köszönhetően csak a hónap elején sikerült vizsgát és rendszámot intézni rá.
Okmányirodából az első utam szinte a DZ-ékhez vezetett, ahol kapott vezérlés és olajcserét, új start-stoppos akksit és gyertyákat. 15 év alatt az első saját dízel autóm, eddig abszolút elégedett vagyok, a fogyasztás félelmetesen jól alakul! :)
201.000 km
A régi Exide akksi 9,5 év után feladta a harcot. Egy Optima Red Top 50 Ah vette át a helyét 815 A indítóárammal.
Km: 177.480
Minden előzmény nélkül szombatról vasárnapra jelentkező elektromos parajelenségek, nyögvenyelős indítózás, és az intelligens CTEK akkutöltő furcsa viselkedése jelezte az autóval együtt vásárolt, 4 éves Magnetti Marelli haláltusáját.
Bízva abban, hogy a probléma kizárólag az akksi végének tudható be, ZAP Silver Premium 80Ah 760A és Exide Premium EA770 70Ah 760A között vaciláltam vasárnap este, de ezeket csak rendelni tudtam volna normális áron (26e) kiszállítással.
Mivel az autó kedd reggelre már elengedhetetlenül kellett, és az Alfás Szerelőm szerint felesleges egy benzines autónál tizenezrekkel többet fizetni a márkanévért, ő a helyemben a lengyel 4MAX Ecoline 75Ah 700A akksit tenné bele (a ZAP is lengyel), amire van 2 év gari, a másik kettő 12 hónapjával szemben, ráadásul helyben van raktáron (tehát ebből még hétfőn autó lehet), és 10e Ft-val olcsóbb, így elengedtem a ZAP és Exide körüli gondolatokat.
Az akksi 18 ezer volt, munkadíjat a Szerelőm nem kért és nem is akart elfogadni, és hétfőn ebéd után már volt autóm! Mivel később fizettem, 20 ezret küldtem neki!
Km óraállás: 102 315
Az előző akksi kezdte megadni magát. Egyszer sikerült nem beindítani a motort, pedig csak 2 napot állt a kocsi és 0 fok körüli hőmérséklet volt reggel. Az önindító ugyan forgatta a motort, a befecskendezés is működött, de a gyújtáshoz már kevés volt (indítás közben 8 volt alá esett az akksi feszültsége). Az új akksi beszerzéséig rendszeresen töltöttem a régit tegnapig, mert megvettem az újat, egy Varta Silver Dynamic D15-öt (63Ah kapacitás, 610A hidegindítási áramerősség). A kisebb és halálán lévő akksihoz képest ég és föld a különbség: kb kétszer olyan gyorsan teker és szinte azonnal be is röffen a motor. :O)
204.000 km-nél akksit kellett cserélni ezen a szép vasárnap reggelen. Előző nap még semmi gond nem volt, de egyszer csak nem lehetett beindítani, de még bebikázni se az autót. Az új akksival újra pöccre indul a gép.
Eljött a hideg, előjött az akksi gyengesége, így új akkumulátor került bele. A választott típus: Bosch S5 12V 74 AH (750A) Jobb+.
Sajnos teljesen kuka lett a régi akksi valószínűleg cella zárlatos ezért ma kapott egy újat annyi változással hogy a régi csak 55ah volt az új pedig mivel méretileg elfért a tálcán így egy 72ah lett