Blog >> ülés
Ma megint kicseréltem a hátsó ülésemet, véletlenül jött, sajnos a hozzá tartozó elsők nincsenek meg, feltehetőleg azok recarok voltak... Mindegy, az összképhez ez jobban passzol.
Végre tisztességesen felfogattam az erősítőt is, be is állítottam, tetszik :D
Végül bekerültek a szőnyegek is, amiket még a múltkor Lajostól kaptam.
Éééééééééééééééééééééééééééés már csak 19 napot kell várni, h újra úton legyünk :D
Február első hetébe felhívtam munkaidő alatt az érdi bontót, megkédeztem h mien bőr ülései vannak? ami spontán érdekelt volna az a 156TI, GT, - ezek közül csak a gt volt de azt kompletten akarta eladni, sima 156 mustársárga volt de az nem volt annyira szép állapotba, még a végén rákérdeztem h brera ülések vannak-e. Meglepődve a válaszon mert szintén ritka - volt 2db, szép állapotba, jöjjek le nézzem meg és megalkudunk. Oké szombaton megyek. Lementem, és mikor beleültem, körbenéztem nagyon megtetszett, tudtam h nem fog stimmelni a sin meg miegyéb de kis igazítással mindent meglehet orvosolni. Megvettem. Tolattam is be az udvarba tettük be és nagy mosollyal jöttem el onnan.
Hétvégén volt rá időm h betegyem, leápoltam Turtlewax bőrápolóval már két hete kb, a 156 sinjeit kellett átraknom. Nem kellett heggesztenem, furnom.. csak egy kis adaptert tettem alá, mivel +3,5cm volt a két sin külömbsége. lényegébe 4 csavar és 4 anya kellett plusz az adapterhez anyag. Én egy rozsdamentes acélt vettem elő ami nem hajlékony. levágtam 4 csíkot, melyet majd befedek filccel és nem látszik semmi. biztiöv meg a hátsó adapterhezrögzítettem a kasztnihoz, így az is biztonságos. Összképre nagyon szép és mégnagyobb mosollyal ülök be szeretett alfámba. Nagyobb figyelmet kap az alfa a parkolóba illetve azon a helyen ahol lassan gurolok.
Az ülés kiszerelése után, következhetett az ülés szétszerelése.
Az ülés üléslapjának kiszerelése:
1. Az állító karok és tárcsák kupakjainak kipattintása (1. kép – piros nyíl) kis csavarhúzóval óvatosan, vigyázva a műanyagok épségére.
2. Az oldalsó műanyag burkolati elem torx fejű csavarjainak eltávolítása (1. kép – kék nyíl).
3. A magasság-, és billentő kar torx fejű csavarjainak kiszedése.
4. A karok levétele.
5. A támlabillentő tárcsa, rögzítő lemezének lehúzása (2. kép – lila nyíl) kis csavarhúzóval. (A 2. kép jobb oldalán látható a kíváncsiságból szétszedett tárcsa).
6. A tárcsa levétele.
7. Az oldalsó műanyag burkolati elem leszedése az ülésről (3. kép – sárga nyíl irányába húzni).
8. Ülés fűtés potméterének kiszedése a műanyag elemből. A kiszedéshez a potméter házán levő két db fület kell összenyomni (4. kép – narancssárga nyíl), majd kifele tolni a házat. Az összenyomással vigyázni kell, mert a műanyag fül igen könnyen eltörik (4. kép – zöld nyíl), az anyag minősége gyatra.
9. Ülés fűtés potméter stekkerének széthúzása (5. kép – fekete nyíl).
10. Bőr kárpit üléstesthez rögzítő műanyag profiljainak leszedése csavarhúzóval (6-7. kép – barna nyíl), elöl 3, oldalt 1-1 db.
11. Bőr kárpit hátsó gumislehúzóinak kiakasztása (8. kép – rózsaszín nyíl), 6 db.
12. Ülés lap rugóinak kiakasztása az ülés testről (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
13. Támla bőr kárpit feszítőjének kiakasztása az ülés lap rugóiról (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
14. Az alsó fűtőpárna stekkerének széthúzása.
15. Az alsó üléslap kivétele az üléstestből.
16. Az üléshuzat lefejtése előröl kezdve (10. kép).
17. Az ülés huzat szivacshoz rögzítő fém karikáinak levágása csípőfogóval (11. kép).
18. Az üléshuzat levétele a szivacsról.
Az ülés üléslapjának visszaszerelése:
Ha szétszereljük az ülést akkor érdemes a mozgató mechanizmusokat bezsírozni.
A visszaszerelés, a kiszereléssel fordított sorrendben történik. A huzatot jó minőségben autókárpit szerelő fogóval (pl.: Würth) lehet visszaszerelni (12. kép), de több Cartárs erős kábelkötegelővel oldotta meg a rögzítést.
A mai napon elérkezett az idő, egy régi és bosszantó hiba orvoslására, a vezető oldali ülés fűtésének helyreállítására. Mivel az ülésfűtés párnája az ülés szivacsára van felhelyezve, ezért ehhez a mutatványhoz szükséges az ülés kiszerelése és a bőr üléshuzat leszedése. Jelen blogom, az ülés kiszerelését fogja leírni, képekkel illusztrálva.
A kiszerelés lépései:
Az első ülést végtelenül egyszerűen és gyorsan ki lehet szerelni, de a kiemeléshez érdemes egy segéderőt igénybe venni, mert az ülés alján levő éles fém alkatrészek – az ülés kiemelésekor - könnyen megsérthetik a kárpitelemeket!
1. Akkumulátorsaru levétele, a légzsák és az övfeszítő védelmének érdekében.
2. A kormány betolása, megemelése.
3. Fejtámasz kivétele.
4. Ülésmagasság, és ülésdőlés minimumra állítása.
5. Háttámla előre döntése.
6. Ülés előrehúzása.
7. Az ülést rögzítő 2 db torx fejű csavar kiszedése (1. kép – piros nyíl).
8. Alsó műanyag burkolati elem patentjének kiszedése patentkiszedővel (2. kép).
9. Alsó műanyag burkolati elem eltávolítása.
10. 2 db stekker biztosító műanyagjainak elhúzása (3. kép) (szürke hátra, kék előre), majd a stekkerek széthúzása (4. kép).
11. Kábelek ülésre feltekerése.
12. Biztonságöv alsó csavar műanyag burkolati elemének leszedése (5. kép). A műanyagot felfele kell húzni, majd az övről lehúzni.
13. Biztonságöv alsó torx fejű csavarjának kiszedése (6. kép).
14. Ülés hátratolása addig, míg az alsó és felső sínpár, fedésbe nem kerül. Így a legkönnyebb az ülést kiemelni.
15. Az ülés első kallantyúinak kiemelése, az ülés hátuljának megemelésével (előre billentésével), majd az ülés hátra-felfele mozdításával.
16. Az ülés ÓVATOS kiemelése az első ajtón. Először meg kell emelni, majd 90°-al balra elforgatva ki lehet vele fordulni.
17. Az ülés elhelyezése egy megfelelő helyre (7. kép).
A vissza szerelés lépései:
Az ülés visszaszerelése a kiszereléssel fordított sorrendben történik.
Az ülést tartó csavarok visszarakásakor menetrögzítő használata javasolt (Loctite 243 - 2.000,-Ft).
A kiszerelt ülés helyén (8-9. kép), történő porszívózáskor rengeteg pénzt és apróságot találtam a stekkerek alá becsúszva.
Pár napja majdnem történt egy kis baleset. Felmentem a padlásra és majdnem hasra estem a korábban elbontott 46 üléseiben. Feltűnt, hogy tényleg olyan makulátlan állapotban vannak, mint ahogy azt a régebbi hirdetésemben említettem, csak kicsit koszosak. Lehoztam őket, majd egy alapos takarítás után beraktam magamnak. Semmi baj nem volt a régi üléseimmel, csak meguntam őket. Viszont valami elborult ötlettől vezérleve, most éppen 155 első ülésekre kezdtem vadászni, hiányzik a kartámasz.
Mivel a műszerfalat korábban feketére cseréltem, ezért eléggé zavart, h a többi kárpit műbőr része szürke. Sikerült szerezni egy pár fekete ajtókárpitot, amin rossz volt a szövet. Ezt cseréltem rajta. A műanyagok szürkesége is zavart, mert szerintem nem passzol a fekete műszerfalhoz, ezért ezeket feketére festettem.
Még hátra kell fekete oldalkárpitot szereznem és az ablak körüli műanyag festése van hátra.
Ma végre elkészült az a projekt is, amibe több mint egy hónapja vágtam bele. Akkor a "két éve együtt" évfordulóra terveztem kicserélni az ülés és oldalkárpit szettet, de sajnos mint kiderült nem olyan egyszerű a helyzet mint hittem, hittük. Gegének köszönhetően ráálltam a projektre, megvettem a szettet, de az első üléseken kívül semmi nem ment be rendesen az autóba. Ugyan mindenhol csak 1-1 centi hibádzott, de kiderült, hogy a GT ülések nem kompatibilisek a 147-el. :) De nem adtam fel, hátsó ülések karosszériáshoz kerültek, felfogatási pontok át lettek hegesztve, így azok bekerültek. Előre a könyöklőt apummal csináltuk meg húsvétkor nagy mókolások árán, de legalább stabil és szép. Az első oldalkárpitot egy hangszóró csere után kollégámmal tettük helyre, míg a hátsókat Bara Laciék csinálták meg. Szép munkát végeztek, úgy ahogy az első ülés javításával és hímezésével. Most már nagyon szép a belső, a hangszóró cseréknek köszönhetően nem recsegnek a hangszóróim, sőt, még jobb élmény lett a Pio hangzás. :) Két hátulütője lett a munkálatoknak, az egyik, hogy sajnos az elektromos tükör állításom elromlott mikor az első oldalkárpitokat le kellett szedni, a másik pedig, hogy a hátsó üléseken érezni, hogy nem a gyári kényelem dominál, viszonyt van hátul is kartámasz. :)
A 180.340. km-nél a bejáratásnak is vége lett, ennek örömére nagytakarítás és kis fotózás volt, már csak pár apróság, és késznek fogom érezni az autót. :)
(Ülések: 50e, javítás és hímezés: 15e, oldalkárpitok beigazítása: 15e, felfogatási pontok átrakása: 10e, hangszórók cseréje: 30e.)
Ugyan egy nagy posztban szerettem volna mindezt, de a "két éve együtt ajándék" Rómeónak még mindig nem készült el, így addig egy előzetes a mostani állapotokról.
Előzetesen annyit, hogy Gegee-nek köszönhetően lett egy GT ülés szettem (alcantarának hirdették, kárpitos szerint plüss, nekem meg mindegy, mert nagyon kényelmes és szép.:) Csak hát nem passzolnak a hátsó ülések, és az ajtókárpitok, most ezen megy a mókolás, árat még nem írok, mert kérdéses a vég összeg, de íme az állapotok:
Elkészült az első blogom is..... :)
Még augusztus végén sikerült találni vaterán egy képről nem rossz állapotú fekete MOMO komplett bőr belsőt. Végre 4 ajtóshoz való volt és nem SW-be. Amit fontos kritériumként tettem a vásárlás elé, az mind összejött.
Névszerint: -lehetőleg fekete
- kartámaszos
- oldallégzsákos
- 4 elektromos ablakos
....sőt még fűthető is lett közben. na ezzel volt is egy kis gond!
mivel az eredeti kék plüss(ami eladó!!) nem volt fűthető, így naná nem is volt kábel alatta! múltak a hetek csak nem találtam ülésfűtéses kábelköteget, vagy csak olyat amit drágállottam.
Gondoltam nem lehet ez olyan bonyolult..... eLearn letölt, kapcsolási vázlat kinyomtat, kocsi szétszedése....
mint kiderült félig van ülésfűtés kábelem. relé, biztosíték minden a helyén, elindul a kábelköteg a biztosíték táblától hátrafelé..... hopp bal lábtér felett a biztosíték tábla után van egy nagy csatlakozó amibe megérkezik a kívánt vezeték de tovább már nem megy az ülések felé....
Irány a bolt: vezeték, 2 pines csatlakozó, textil szalag beszerzése után jöhetett az autó szétszedése újból...... erős 4 óra alatt sikerült berakni a vezetéket a gyári köteg mellé végig rendesen, szépen.Ami még jobb, hogy volt itthon nagyon pici csúszósaru aminek az "anya" végét sikerült beépíteni a gyári csatlakozóba.
Minden fordított sorrendben vissza kárpitok, ülések, akksi saru! belemérve gyújtáson volt fesz. ahogy kell. próba út, fűtés bekapcsol, piros LED világít, vár 1-2 perc.............éssssss SEMMI!!!!:(
rámérve az ülésen lévő csatira semmi ellenállást nem mutat.... az nem jó pedig!!!!
pár este guglizás után rájöttem, hogy a szakadt fűtőszálat megjavítják, olvastam pár írást!:)
na akkor ma nekiálltam ülések újra ki, bőr kárpit le és kiderült,, hogy 2-3 szakadás is volt a rendszerben.
összeforrasztva leszigetelve mentek vissza a kárpit alá. plusszba még a bal első háttámlában is el volt szakadva az egyik vezeték ami ment át. Azt is összeforrasztottam. Rámérve a csatira megvan a kívánt ellenállás!!!!!
Ülések visszakerültek, plusszba még egy esetleges hátsó ülésfűtéshez is elő van készítve a gép így annak a beépítéséhez nem kell újra szétszedni az autó.A rég nem használt erősítő tápkábelt fogom használni persze egy relét közbeiktatva, hogy csak gyújtáson legyen villanya. Majd csak a hátsó üléssort kell kiszedni. De majd azt csak később.... mondjuk egy ilyennel.
Így állt össze a fekete, lufis, kartámaszos,fűthető MOMO bőrbelső!