Mutasd

>> Autóápolás2016-06-20

Egy év, ennyit bír egy ablaktörlő gumi. Bármilyen márkából sajnos. Bementem az autósboltba:

-Légyszi adj nekem 2db 51centis ablaktörlő lapátot.
-Nincs.
-Akkor 2db 53-masat...
Erre nézett egyet. - Nem fog beleérni sehol?
-Nem, mert levágom.
-MIiiicsináálsz?
-Levágom, mert úgyis csak a gumi kell belőle.
-Ja... miért nem cseréled ki már rendes cserélhető lapátosra?
-Pont azért mert mindenki lecseréli. Meg akarom tartani eredeti állapotban. Jobban is néz ki, 5 perc a csere.
-Aha te tudod... csak ha kifordul a gumi, összekarcolja az üveget
-Menni fog asszem, nem lesz gond :-)

>> Egyéb2016-04-08

Idén már használhatatlan állapotúnak nyilvánítottam a JTD-ről örökölt nyári gumikat. Egyrészt közel 10 évesek, ezen túl kezd láthatóan öregedni, repedezni, a belső éle pedig nullára kopott. A téli kerekek se frissek, 8 év körül járnak, minta még ugyan van rajta.

Végiggondoltam mit is szeretnénk. Két garnitúra új gumit egy évi 6e-res városi futásra tökéletesen felesleges venni. 10 év alatt kopna el talán. 20 éves autóra nem biztos hogy jó döntés.
A használt gumi... lehet bejön, lehet nem. A JTD-ről örökölt gumikkal nem lehetett melléfogni, azokat ismertem, de minkét garnitúra a végét járja. Akkor meg már ne legyen használt gumi.
Pár ellenvélemény és a családon belüli pozitív tapasztalat után úgy döntöttem, hogy a TD-t négyévszakos gumival szereltetem fel.

Tudom, többen győzködtek, hogy se nem nyári, se nem téli, nem lesz jó. Biztos életveszélyes döntés azzal egyetemben, hogy magam cserélem a kerekeket és nem nyomatékkulccsal húzom le véglegesre a kerékcsavarokat... :-)

Szóval Vredestein Quatrac 5 lett. Egyrészt mostmár minden gumim Vredestein, a JTD téli és nyári garnitúrájával is tökéletesen elégedett vagyok, nagyon jó gumik.
Másrészt ha már négyévszakos, akkor azon viszont nem spórolok, legyen az élmezőnyből.

Pár 10km tapasztalata 20 fokban. Köze nincs egy téli gumi viselkedéséhez. Nem nyúlik, nem visít. Minden eddigi használt nyárinál lényegesen(!) jobb. Eddig nem bántam meg. Kíváncsi leszek vízen és majd télen mit tud.

Ja és a TD visszakapta a gyári felniket, mégis ez tetszik jobban. Kingának is.

>> Szerviz2016-04-05

Bejöttek a melegebb reggelek, és a TD ahelyett hogy könnyebben indult volna, egyre nyögősebben kelt életre reggelente.
Cseréltem gázolajszűrőt, légszűrőt, kimértem az izzítógyertyákat. Jónak tűntek, kivéve egyet, annak 14 ohm volt az ellenállása. A többinek kb 4.
Na gondoltam mielőtt para van, hogy kompresszió, porlasztó, nagygenerál, cseréljük csak ki.
Rendeltem NGK gyertyát, felhívtam a szerelőt, hogy nem lehetne e még ma :-)
Kicserélte hamar, és kipróbálta a régieket direktben akksiról (innen is köszönet neki az alaposságáért). Alig izzogattak. Szóval nem minden az ellenállás, mind a 4 kuka volt teljesen.
Csoda, hogy télen boldogultunk vele :-) Kompresszió baja tuti nincs ha így beindult.

És igen, most jó. Pöcc-röf.

>> Autóápolás2016-03-07

Ismét keletkezett egy sérülés az autó oldalára. Ilyenkor kicsit örülök, hogy nem egy pár éves autót nyúzunk a napi rutinnal. Ezt is sajnálom, naná. Viszont ez egy 20 éves autó, gyári fényezéssel. Messziről csodaszép, közelről azért látszik rajta az elmúlt két évtized. Ilyen kicsit kettős az egész autó. Hidegben kicsit fázósan indul, hisz 20 éves. Aztán kisimul és egy 135e-t futott dízel friss hangján ketyeg. Városban kicsit sok a fogyasztása, országúton szinte alig eszik. Ilyen, így szeretjük :-)
Szóval keletkezett egy sérülés, semmiképp nem akartam, hogy úgy ott dísztelenkedjen. Úgyhogy immár rutinosan nekifogtam a karcolás elhalványítás hosszadalmas műveletének. A képek sorrendben:
1. A sérülés "nyersen"
2. Eszközök (egy része..)
3. Prevent paszta és fogkefe a karcba ragadt vakolat (igen, a parkoló fala helyeződött rá az autó oldalára) eltávolítására
4. Újabb adag paszta felvitele
5. Hosszadalmas és unalmas polírozás gravír gépbe fogott filckoronggal
6. Eredmény eddig
7. Autó teljes lemosása utáni maszkolás
8. A sérült részt 2 rétegben lefújtam a saját javítószínével. 1k spray. A festék nagy része vissza lesz polírozva, az egész macera arra van, hogy a mély karcba belejusson a festék.
9. Festés után. Látszik mennyire elüt a javítósszín így lakk nélkül direktben ráfújva
10. Visszapolírozás. Ez műanyag sörtéjű koronggal és filckoronggal történt.
11. Az első ajtó kész
12. Végeredmény. Halványan persze látszik, de nem feltűnő. Még sok-sok munkával lehetne javítani rajta, de talán felesleges. Biztos nem ez a "profi módszer", biztos van egyszerűbb is, ezt saját magam kísérleteztem ki, úgy tűnik azért lényegeset javít az eredeti állapoton.

 
>> Egyéb2016-01-22

A TD minden nap megy, ő a "reggeli" autó. Bármekkora mínusz volt éjszaka, mennie kell, ovi, bölcsi, munkahely. Az izzítógyertyáit kimértem, de lehet ki kéne venni őket, bizony nagyon sokat teker nagyon mire beindul a motor és a két izzítástól se sokkal jobb.

Mivel fázós vagyok, ilyen hidegben én nem állok neki szerelgetni, találtam jobb megoldást. Reggel fél órával indulás előtt bekapcsolom a DIY hengerfej fűtést.
Paradicsom palánták megfagyása ellen készítettem a kis infra fűtőcsövet, de ugye a palánta télen irreleváns :-) Szóval hogy ne heverjen kihasználatlanul, -4 fok alatti reggeleken megy a szerkezet 30 percre a szívócsőre.

Hetente egyszer a TD is kap egy Ctek-es akksi feltöltést is. Így tökéletesen indul az ismeretlen márkájú és korú akksival (nálunk 4 éve van). A KSB (hidegüzemi előtöltés állító) továbbra sem működik, pedig biztos könnyítene a helyzeten. Kézi dúsító sincs. Mégis szépen beindul, 1 perc alatt teljesen stabilizálódik az alapjárat (a mai -14-ben is) és mehet a menet. Ennyi kis plusz művelet még belefér reggel.

>> Szerviz2015-11-07

Az autó kedden műszakizik. Épp a szerelőnél várja a felkészítést. Most nem ússzuk meg annyival mint két éve, akkor semmit hozzá se nyúltunk, csak elvittük és átment Most az alábbi dolgok lesznek cserélve:

-baloldali kormányösszekötő
-lengőkar szilentek (a jtd-hez volt egy tartalék szettem a polcon)
-bal külső féltengely porvédő
-hátsó fék felszabályzás, betét ragasztás

2015.11.11.
Az autó ismét két év műszakival gurult ki a vizsgasorról.
Végül egyedül a porvédő csere maradt el, mert nem engedett a féltengely anya. Nem rizikóztunk, hogy esetleg megmelegítve lejön a menet és várnunk kell alkatrészre, a műszaki meg lejár közben. Majd megoldjuk utólag.

A rázató pad szerint 75% körüliek a gátlók, ami egy ennyi idős autótól több mint jó. A fékpad volt necces, a frissen ragasztott hátsó betétek elsőre nem akartak elég jól fogni, az egyik oldalt valószínűleg nem illesztették hozzá a dobhoz rendesen. Aztán rendben lett az is, a fékhatás meg persze azóta is egyre jobb, ahogy kopik össze.

Bírom ezt az autót. Öregnek öreg, de ez ránézésre és vezetve sem jön le róla. Ránézek a műszerfalra, 136500km-t mutat. Logikusan ilyen nincs, ennyit futott majd' 20 éves dízel nem létezik. Beülök, és az egész azt sugallja, hogy márpedig DE.

Csak adalék, hogy a vizsgáztató srác 147-ese ott parkolt kint. Alfásnak lenni jó :-)

 
>> Szerviz2015-07-13

Egy másik problémát is orvosoltam, ezt már pár hete, csak nem jegyeztem fel még:

A baloldali féklámpa valahogy sose volt jó. Kontakt spray-vel befújtam, akkor 1 hétig működött, aztán megint nem. Megmozgattam, befújkáltam, visszább hajlogattam a csatlakozó lábakat jó lett. Aztán 1 hét és megint nem világít. Arrggghhh.

Hát szétszedtem úra, de immár szétbontottam a csatlakozót is. Kimértem, hogy melyik a féklámpa szálja, és kihúztam az érintkezőt a csatlakozó burkolatából. Na igen..a hiba nyilvánvaló volt. És gyári beépítésű. Csodálkozok, hogy ez valaha jó volt.
Ugyanis sikerült a kábel szigetelésére rároppantani a csatlakozó tüskét. Egyszerűen nem volt blankolva a kábel. Ami miatt működött (néha), hogy 2 szálacska kilógott a szigetelés alól. Ez valameddig működhetett is, de most ez a két szálacska ami épp érintkezett már el volt oxidálódva.
Úgyhogy levágtam a tüskét, fel ónoztam, kapott zsugorcsövet, felforrasztottam, visszatettem a csatlakozóba és ennyi. Azóta JÓ!

>> Szerviz2015-07-13

Egy városi szaladgálós autónál könnyen gyűlnek a plezúrok. A TD is szerzett egyet. a jobb hátsó sárvédőívnél. Az egész autó "fellelt" állapotú, sok apró karc, ajtórányitások, apró puklik, ahogy egy 20 éves gyári fényezésű autó kinéz. Szóval szóba se jöhetett hogy fényezőhöz rohanjak vele. Majd egyszer kap egy teljes fényezést.
Most csak gyorsan le akartam fedni a "sebet", nehogy elkezdje enni a rozsda. Úgyhogy 1k javító spray-vel én magam vettem kezelésbe. A szokásos amatőr hibákat mind elkövettem. Van megfolyás, látszik a maszkolás vonala, és nem is lett túl magasfényű az eredmény, de így is jobb lett mint volt. Persze semmi komoly cél eszközöm nem volt itthon, se kitöltő kitt, se csiszolópapírok, úgyhogy kész csoda, hogy egyáltalán néz ki valahogy.

Az utolsó kép az a festés után készült, azóta még dolgoztam kicsit rajta. Gravírgépbe fogott pici filckoronggal és Prevent pasztával szépen elkezdtem eldolgozni az átmenetet. Már a jtd-nél bevált ez a módszer, egy elég erősnek tűnő karcot kivettem így. A polrozás így hihetetlen lassan halad, de halad. MAjd ha lesz időm és keményedett még picit a festék, akkor rámegyek megint. Alul a megfolyást is megpróbálom szépen ledolgozni. Tökéletes nem lesz, de legalább nagyon feltűnő sem.

>> Szerviz2015-05-21

Eredetileg a fékhatást keveselltem, ezért mentünk szerelőhöz. Csak ellenőrzésként, hogy vegye le a dobot, nézzünk bele mi van ott.
Persze láttam én, hogy kicsit terpeszt a hátsó futómű, de azt álmomban nem gondoltam, hogy ekkorát lóg. Nagyon szét volt esve mindkét oldalon a lengőkar csapágy. A hiba persze orvosolva, bár a szerelőm megküzdött vele. 19 éve ehhez nem nyúlt senki.
A fék is tartogatott meglepetést, valaki elszórta belőle az automata utánállító kis lemezkéjét, ami a fogaskereket tekeri, vagyis az utánállítást végzi. Ezért nem volt fékhatás, egyébként a dobok, a munkahengerek, és a fékbetétek rendben voltak.
Egyelőre Sanyi kézzel beállította, hogy tudjuk használni az autót. Kerítek majd ilyen automatát, aztán egyszer belerakjuk.

Következő projekt az első futómű lesz.

>> Szerviz2015-04-20

Külföldi kiutazásom előtt egy héttel kezdte az autó azt, hogy hidegen lent ragadt a kuplungpedál. Ettől függetlenül működött, csak kb 1cm pedálúttal. Ott, ahol normál esetben holtjáték szokott lenni. Konkrétan majdnem kivittem a garázsajtót egy ilyen esetben. Elsőre el is múlt napokra, de az autó alatt egyértelműen egyre nagyobb folt keletkezett. Úgyhogy bejelentkeztem a szerelőmhöz. Jól tele volt melóval, de pont kapóra jött, hogy elutazok. A TD lepihent a szerelő háza elé, a család meg tudott a jtd-vel szaladgálni.
Mi más lett volna a gond, a fő kuplung munkahenger eresztette az olajat. Mire hazaértem pont sorra is került és el is készült az autó. Ügy megoldva.

Lazításként a hétvégén kitakarítottam az ablak előtti takaróműanyag alatt és a hangfogó szivacsok mögötti részt, kapott olajat, vizet, átnézést, mehet tovább.