Első, komolyabbnak nem mondható hiba az autón, hogy egyszer csak megadta magát a csodálatos DNA kapcsoló. Az első anomália még tavaly kezdődött, akkor A-ban használva fogyasztási világrekordot akartam felállítani egy 800 km-es úton, de a felénél visszaválltott N-be és többé nem lehetett kapcsolni. Aztán jött a szervíz és újratanította a computert, ami immár ismét hajlandó volt kezelni a kapcsolót.
Aztán idén egy kereszteződésben arra lettem figyelmes, hogy a kilométerszámlálóm villog, ami tipikus jele annak, hogy a canbuson valami változott. Persze megint meghalt szegény kapcsoló. Így most rendeltek egy másikat, amit a mai napon meg is kapott a drágaszág.
Furcsa dolog, de azt tapasztaltam többször, hogy a kapcsoló nagyon melegszik. Talán a melegtől halt meg, vagy azért melegedett, mert haldoklott már. Remélem az új jó lesz sokáig
Nagyon régen nem írtam már bejegyzést, aminek meg is volt az oka. Egyrészt az utóbbi időben rengeteget dolgoztam és nem sok időm maradt erre. Többször nekiálltam, de fáradtan nehéz volt koncentrálni. Amikor végre történt valami érdekes, akkor vagy nem értem rá, vagy nem volt elegendő a sztori ahhoz, hogy egy szép hosszú bejegyzés születhessen belőle.
Leírhattam volna itt pár sorban, hogy Julcsi új olajat kapott 5000-nél, aminek a cseréje teljesen meglepett (nívópálca hiányában egy teljesen felhős felületen keresztül, az anyacéggel élő, folyamatos kapcsolatot teremtve először a motort 80 fokra melegíteni, majd ilyen melegen leengedni, hogy ez után az új, betöltött olajat egy másik, szintén felhős alkalmazással, szintén online kapcsolatban egy ciklikus algoritmus beállítsa, megmérje majd az eredményt egyből reportolja az anyacégnek).
De azt is megírhattam volna azt, hogy ugyanez a felhős app 2x is lefagyott miután az adaptív tempomatban szoftvert frissített a szerviz - de hálistennek azért mindenki jól van.
Vagy, hogy miként sikerült meghúznom a jobb első felnimet (és kapni szívinfarktust) egy kiálló padka darab segítségével, (akitől ezúton is elnézést kérek).
De nem, nem akartam ilyenekről írni. Ezek már ugyanis a mindennapok része.
Ezek azért történnek meg velem, mert Julcsi elkezdte betölteni az eredetinek szánt, funkcionális szerepét: autó lett belőle. Bekerült a hétköznapi körforgásba, a mindennapok része lett. És mint tudjuk, ilyenkor nem csak az a dolga, hogy szép legyen és jó. Elkezdett igáslóként viselkedni.
Igazi, szántós igáslóként.
És hát hiába is próbálóm ilyen prózaian, lehangolóan kezdeni a mondanivalómat, a helyzet az, hogy mindez egy kicsit sem unalmas :) Sőt, elképesztően jók ezek a “szürke” hétköznapok. Talán legjobban az alábbi tizenéves, - számomra máig kedvenc - Alfa 147 reklám tudná visszaadni mire is gondolok pontosan
Alfa 147 reklám 2006
Szóval írok inkább az Alfa érzésről, (amit egyesek Alfa vírusnak, de én Alfa érzésnek hívok), ami a szürke hétköznapokban is ott van minden Alfás szívében. Ez a fránya érzés , ami nem akar szűnni a kezdeti időszak után sem - sőt az 5 év 159-ezés után sem. Amit csak az ért, akinek van ilyen autója - mindegy milyen modell.
Ami tényleg olyan, hogy ha az ember bezárja az autót, akkor visszanéz rá, vagy időnként meg is simogatja azt. Ennek fényében kell elképzelni az alábbi - kicsit sem fiktív - napot.
Egy szürke nap Julcsával.
Reggel felkelsz, a telefon a fejed mellett. Pár új email, főoldal: alfaamore.hu. Megnézed, hogy írt-e valaki valami érdekes témában. Úgy tűnik nem. Az előző estéhez képest csak a jó csajok és a Pihent agyúak frissült. Ez kihagyhatónak tűnik...
Felöltözés.
Rájössz, hogy a ruhatárad egyszerűen nem passzol az autódhoz. Azelőtt sohasem érezted ezt. Még sosem jutott eszedbe, hogy az autódhoz öltözz, pláne nem férfiként. Ez így nem mehet tovább - gondolod magadban.Így hát hatodszor is elhatározod, hogy ma elmész és veszel valamilyen tisztesstéges ruhát magadnak.
Indulás.
Őrületesen néz ki ez a dög - gondolod magadban, amikor végre meglátod az udvaron. ÁÁhh, ilyen nincs! Egy istenverte macska megint a te autódra mászott fel és koszolta össze azt, pedig előző nap mostad le. Olyan, mintha direkt azt nézné, hogy melyiket mossák le és egyből arra mászik fel a retkes mancsával. Karcolások vannak? Szerencsére nincsenek, de már hallottál olyat, hogy másnak... A macska megfogásának technikai lehetőségein jár az eszed, de ezek túl durva módszerek lennének..
Beülsz, indítasz. Az ülés előretolódik alattad. A mutatók kilengenek. A motor halk hangon duruzsolni kezd. Néhány másodpercig még elégedetten végignyalod a szemeiddel a műszerfal gyönyörű formatervét. Telefon bedug, Android autó, Balázsék a rádióban épp az Alfákat fikázzák. Tuti fizet valaki érte.
Útközben.
Nem szól rosszul a hangrendszer, de azért jobb volt a régi... Közben valaki írt valami érdekeset az amore-n, de nem szívesen olvasod vezetés közben, kár lenne összetörni emiatt magadat. Na mindegy, majd megnézed a munkahelyen. Bakker, ez már a negyedik Alfa 2 kilométer alatt! 1 nem köszönt. Hát, mi van itt ma? (B. eset. 2 hete egy Alfást sem láttam, esküszöm. Mi van itt ma?)
Jó érzés, hogy köszönnek, jóleső érzés.
Megérkezel a munkahelyre.
Leparkolsz. Egy kicsit mégis csak beljebb kéne állni, nem? Valami jó szándékú még a végén meghúzza. 2x is megnyomod a bezáró gombot a távirányítón a biztonság kedvéért és közben lesed, hogy tényleg villan-e a lámpa. Basszus, de jól néz ki, úr isten...
Napközben.
Az ablakból látod Julcsát, szerencsére megvan még. Basszus, egy nagy teherautó odaállt mellé. Reméled, hogy a sofőr nem nyitja majd rá. Megy a para, hogy jó helyen állsz-e, nem nyitják-e rá, nem tolatnak-e bele. Délutánra jégesőt mondanak. Az időkép szerint nem erre jön, de azért néha ránézel.. Hát, elég sötét az ég. Bizakodsz.
Napközben néha ránézel pár releváns oldalra, de nagyon nem ezzel kellene foglalkozni most. Koncentráció zavar.
Hazafelé.
Elégedetten veszed tudomásul, hogy a napot túlélte a drága, sehol egy karcolás.
Mehetünk.
Úgy kb. másfél km után azt látod, hogy nem hideg már, ezért azon a hosszú, egyenes szakaszon nyomsz neki egy kövéret. Közben üvölt a Prodigy. Elégedetten veszed tudomásul, hogy a világ legszebb autóját vezetheted. És a hangja is fantasztikus! Nem kell ide sport kipufogó meg QV, elég ide ez is a boldogsághoz. Lehet a 280 lovas kellett volna?! - Áhh, tök jó ez, hova ennél jobbat már? - gondolod magadban.
A pálya lehajtójánál elképesztően szépen veszi a kanyart, bedől ugyan, de jó érzés. A passatos, aki eddig szorosan mögötted jött persze nem merte ilyen gyorsan bevenni a kanyart, tökre lemaradt... Mosolyogsz magadban.
A lámpáknál gyorsításkor egyre többször veszed észre azt, hogy a szembejövők az út helyett az autódat nézik. Egy idő után kifejezetten érdekelni kezd, hogy ez tényleg így van-e, vagy csak képzelődsz. Skizofrénia ? Nem tudod eldönteni.
Hazaérsz.
Leparkolod Julcsát. Szánalmas, hogy a macskák mire képesek. Egyre ocsmányabb az a folt ott a tetején.
Délutáni rohangálás.
El kell mennetek a könyvesboltba. Jó messzire álsz, nehogy rányissa valaki az ajtót. Amikor kiérsz, azt látod, hogy három fiatal srác az autód mellett áll és arról beszél, hogy ez a színösszeállítás mennyire jó már. Rohadtul utálod a feltűnést, de ez már nem lesz jobb. Ez egy ilyen autó - könyveled el magadban.
Gyakran érzed azt, hogy Ferrarit vettél.
Ha már itt vagy, bemész nézni valamilyen elegáns inget. A fehér nyári rövid ujjú ing pont passzol az Alfához. Ez az amit kerestél! Kifelé jövet jössz rá, hogy az asszony táskája is fehér. Micsoda színösszeállítás :)
Hazafelé.
Az asszony vezet, ő is imádja, neki is jár. Egy útépítés mellett lassítani kell, ahol az útmunkások összesúgva mutogatnak felétek. Nem világos, hogy most az autót, vagy az asszonyt stírölik inkább.
Megálltok tankolni. A kutas letegez, majd megkérdezi, hogy belenézhet-e egy kicsit. Úr isten de szép, mennyi volt? Nyögdécselsz valamit, de igazából nem jó érzés. Nem is ismered ezt az embert.
A kúton rájössz, hogy a macska nyomát nem tudod tovább nézni. Ezt le kell mosni róla. Csak azt a részt? Áhh, az egész foltos lesz akkor... Még jó, hogy készültél, és mindig van nálad pár törlő rongy. Hátha valaki azóta fejbe lőtte már helyetted azt a dögöt és nem mászik fel újra - gondolsz bizakodva a jövőre.
Este
Davide Cirone megint egy tök jó videót tett fel a youtubera. Milyen mázlista valaki, hogy állandóan király olasz autókat tesztelhet !
Aztán rájössz, hogy te is ezt csinálod állandóan.
Bár állítólag manapság már nem sok értelme van klasszikus értelembe vett bejáratási időszakról beszélni, mégis egy ilyen csodaparipát az ember vigyázva óv az első ezer kilométeren. Én alapvetően a híres DNA kapcsolót is csak szemmel figyelgettem,( bár néha A-ba tettem, hogy lássam mennyivel gyengébb vele az autó:), de a D állásba még nemigen mertem áttekerni, csak egy-egy alkalommal. Viszont rettentően kíváncsi voltam:)
Úgy voltam vele, hogy na majd ha megvolt az ezres - akkor.
Ennek a "bejáratáson" felül az is oka volt, hogy nem vagyok versenyző és nem volt még 200 lovas autóm sem. Ráadásul az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy N-be is iszonyúan jól megy a gép a 120 lovas 1.9 jdt motor után.
Aztán a hétvégén úgy alakult, hogy 2 órás kimenőt kaptunk a párommal, ezért elmentünk egy kis pilisi autókázásra.
Elöljáróban annyit mondanék, hogy aki járt már a Szentendre és Esztergom között húzódó dobogókői úton, az valószínűleg tudja, hogy a nem túl jó minőségű úton iszonyú jó szerpentinek vannak. Annyira, hogy kb. 2 kilométerenként halott motorosok fotóival riogatják azokat, akik arra vetemednének, hogy ezen száguldozzanak.
Persze nem véletlenül, ezen a helyen tényleg sok a baleset..
És hogy mi is az a DNA kapcsoló? Gondolom rengetegen képzeltétek már el, mindannyian kicsit másképp. Egy bűvös dolog, ami minden valamirevaló és leendő Alfás titokban vágyakozik.
Mint Alfás, persze nehéz objektívan beszélni erről a tárgyról. Annó a 159-ben üldögélve sokszor végigfutott az agyamon, hogy vajon nem-e lehetne ilyet beépíteni ebbe is?
Ha Alfás vagy, akkor a DNA kapcsoló maga a megtestesült mennyország. Egy olyan berendezés, ami két szál kábelen közvetlenül a motorba van bekötve. Egy olyan, gyönyörűen formázott, kör alakú kapcsoló, amelyhez csak félve szabad nyúlnod. Például ünnepnapokon, hétvégéken vagy néhanapján Alfás találkozókon. Ha mégis hozzáérsz és a "jó irányba" forgatod, akkor az autó egy olyan megvadult állattá változik, amit csak a fékpedállal és masszív fegyelemmel lehet megfékezni ! Már a kapcsoló puszta érintése is vetekszik drogok hatásával, az ámokfutás végén pedig hatalmas mennyiségű dopamin szabadul fel az agyban - ezzel is nyugtázva, hogy na, ez az! Itthon vagyok.
Aztán persze, ha mégsem Alfás beütéssel születtél - vagy mondjuk autós újságíró vagy -, akkor a DNA kapcsoló tulajdonképpen egy választó tárcsa az Economy és a sport módok között. A gázreakciót és a fékeket változtatja, amivel tudsz kicsit spórolni, vagy éppen kicsit jobban előzni a kanyarban.
És ez így is van jól. De mi is a pontos igazság?
Ha nagyon objektív akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy a DNA kapcsoló tulajdonképpen egy jól kitalált marketing szöveg, kicsit olyan dolog, mint pl. korunk divatos kifejezése, az informatikából ismert "felhő". Egy fogalom, amiről igazából kevesen tudják mi is az pontosan, de mindenki elképzel róla valamit, de csak az biztos, hogy ha olyanod van akkor az majd nagyon jó lesz neked :)
Csak hát az a baj, hogy nem nagyon tudok objektívan beszélni én sem. Így hát a személyes tapasztalataim lehet, hogy nem lesznek tényszerűek, egy részük elképzelhető, hogy placebó, vagy hallucináció eredménye, amelyet csak az ért, aki hasonlóan rajong ezért a márkáért mint én.
Vegyünk tehát egy szombat délelőttöt egy amúgy is nagyon dögös Alfa Giulia B-techben üldögélve, miközben a dobogókői úton felfele menetelsz. Szép idő van, nincs nagy forgalom sem. És akkor ránézel az órára, azt látod, hogy már 1490 km van az autóban.
Eddig csak az N fokozattal közlekedtél, néha kíváncsiságból átraktad A-ba, de ott nem igazán történt semmi sem.
Arra gondolsz, hogy miért is ne? Előtted néhány SUV-os megy,de nem tűnnek kihívásnak.
És akkor egy hirtelen ötlettől vezérelve megtekered a kapcsolót a hírhedt D-be. (közben elképzeled, hogy egyesek még tovább is tudják ezt tekerni, de neked már ez is kihívás volt).
Jönnek a kanyarok, végre egy olyan szakaszhoz érsz, ahol lehet biztonsággal előzni.
Előzzünk!
És akkor hirtelen megvilágosodsz. Amire eddig titkon vágytál a 159-ben, az most ott van a lábad alatt!
A D fokozat tulajdonképpen egy hangulat kapcsoló a Giuliában. Az amúgy is elképesztően élvezetes vezetési élményt a motor hangjával egészíti ki. A D állásban a váltó nem akarja visszaejteni a fordulatot, a lejtőkön pedig direkt magasan tartja, hogy még gurulás közben is fantasztikus hangja legyen az autónak.
Írom ezt én egy 200 lovas E6D, részecskeszűrős benzinmotorra gondolva. Milyen lehet akkor a QV?
Tehát nem arról van szó, hogy az motor 100 lóval többet ad ki magából, de a folyamatos nyomaték fenntartásra és a hirtelen reakciókra nagyon odafigyel.
Alig megyek 90-el, de olyan érzésem van, hogy valami rally versenyző vagyok, és 160-al hasítok Mecsekben.
A Giulia igazi élményautó. Túlságosan leegyszerűsítve azt mondhatnám, hogy egy luxus 159, amit fogyókúrára fogtak és egy DNA kapcsolóval egészítettek ki.
Minden ami abból hiányzott abból, ebben benne van.
A kör közepénél befogtam egy bátor zöld suzukist is, akinek ezúton is üdvözletemet küldöm. Mindent elkövetett, hogy ne előzhessem meg, minden tiszteletem neki a bátorságáért, amiért úgy nyomta neki a kanyarokban!
Hazafele egy lángossal lettünk gazdagabbak a Duna parton.
És mi a helyzet az A üzemmóddal?
Egy 120 km-es utam volt Szolnokról hazafele, amelynek egy része az M0-son, egy másik pedig a 4-es úton volt. Ez utóbbit masszívan építik, így 70-90 között lehetett autókázni. Otthon 78 km-es átlagsebesség mellett, végig A-ban 6.6-os átlagot írt ki a computer. Ennél jobbat szerintem senki se várjon egy ilyen autótól. Szerintem fantasztikus, hogy ilyenre is képes egy 200 lovas benzines autó.
És a végére a konklúzió:
A 200 ló, nem tűnik soknak, (pláne ha oda írjuk mellé, hogy 510.)
De a helyzet az, hogy nem is vágyom többre. Ez az autó sokkal komolyabb élményfaktorral rendelkezik, mint egy másik 200 lovas bármilyen auto. És abban a világban, ahol folyamatosan gyorshajtást ellenőriznek, egyre másra építik a radarokat igazából feleslegesnek tűnik ennél komolyabb teljesítményt. Az alfa meg tudta csinálni azt, hogy ebből a "csak" 200 lóból is igazi élményt varázsoljon. Nem kell ehhez száguldozni, nem kell ehhez versenyzői vénával rendelkezni.
Elég beülni, az élmény egyik fele szinte álló helyzetben is megvan.
Eltelt hát a bűvös ezredik kilométer és rengeteg tapasztalattal lettem gazdagabb. Hagy osszam meg rögtön az elején az egyik legérdekesebbet. A mai téma kissé sötétebb lesz😊
Néhány héttel ezelőtt már írtam arról, amikor az autó kapott egy llumarc típusú fóliát a B oszloptól hátra, mivel ez olcsóbbnak tűnt a gyári megoldásnál. Azt viszont nem említettem, hogy akkor az alábbi vicces párbeszéd zajlott le köztem és a mester között:
- Milyen sötét fóliára gondoltál?
- Háát, nem szeretnék túl sötétet, nem szeretnék gengszter autót magamnak, csak elegánsat.
Ekkor a mester ránézett a felnikre és egy pillanatnyi hatásszünet után azt válaszolta:
- De hát ez már gengszter autó így is.
Ennél a pontnál masszív röhögés tört ki rajtam, de aztán napokkal később sem tudtam kiverni a fejemből, amit mondott.
(A fólia végül 25-ös lett.)
Aztán telt-múlt az idő (és a kilométerek) és a minap elvittem a páromat vásárolni, ahol is egy nagy parkolóban magányosan vártam rá a szép napsütésben. Az autó csillogott, villogott.
Amikor visszajött, beszállt az autóba és így szólt: - Ez tényleg egy gengszter autó.
Így történt hát, hogy ezt a címet már sosem mosom le róla, valószínűleg mindig így hívom majd és így gondolok majd rá. És ennek annyira nem örülök.
Egy gondolat bánt engemet…
Az van ugyanis, hogy világ életemben utáltam a gengszterautókat 😊 Én elegáns autó párti vagyok.
Ahhoz szoktam hozzá a 159 révén, hogy az autómat az a réteg nézi meg, aki szintén ilyen formákat és színvilágot kedveli. Az olyan volt, amivel még olyan áron lehetett egy gyönyörű autód, hogy nem néztek állandóan a járdán, nem tettek megjegyzéseket, csak egy jól behatárolható réteg vette észre, hogy mi is ez tulajdonképpen. Ilyenkor az ember jóérzéssel nyugtázta magában, hogy na, az Alfa 10 éves modelljét most is észreveszik néhányan.
Itt azonban nagyon nem erről van szó. A Giulia B-tech nem ilyen autó.
Egyelőre a Giulia B-tech annyira hihetetlenül feltűnő autó, ami már kissé zavaró számomra.
The Gangsta’s paradise
Az igazság az, hogy nem vagyok hozzászokva ahhoz ehhez. Fura, ha az autópályán utolérnek BMW-sek vagy Audisok és beállnak mögéd, de előre is engednek néhányan a kereszteződésekben, körforgalmakban.
Vagy az, hogy mindenki megcsodálja, a szomszéd lekaparja a jeget róla, csak, hogy lássa mi van bent. Lassan kissé üldözési mániám van már 😊
És az ok szerintem - Az arculatváltozás
Minden az autó színvilága miatt van. A B-tech felszereltség lényege, hogy számos króm elemet, (pl pajzs az orron, felnik, tükrök, stb) fényes fekete anyaggal vont be az Alfa. A fehér fényezés, a fényes fekete elemek és a szintén fényes fekete 18-as felnik brutális kontrasztot adnak. Annyira, hogy hagyományos módon nem is lehet lefényképezni az autót, mert nem adja vissza a valódi összhatást. A kép valamelyik része mindenképpen részlet nélküli lesz.
Welcome to the dark side
Mi lesz a Giuliával, ha a króm elemeket elhagyjuk és feketére cseréljük őket? Egy teljesen más hatású autót kapunk. A B-tech gyári 18-as felnik brutálisan hatnak és konkrétan dominálják az egész autót. A végeredmény egy teljesen más Giulia lesz:
Egyszerre Gyönyörű és Brutális.
Mivel nem volt még akkor ilyen autója senkinek, csak a vásárlás előtt közölték velem, hogy csak ezzel a w6c felnikkel lehet b-techet rendelni. Féltem tőle, mert mutatni senki sem tudott olyat élőben (b-tech akkor egy hónapja létezett papíron).
Végül egy ócska, nehezen értelmezhető képet találtam a neten róla autó nélkül.
Gyakorlatilag vakon vettem.
Így lett végül gengszterautóm.
Történetem azonban senkit se tántorítson el, aki esetleg ilyen autót szeretne magának!
Aki szereti a feltünést, aki családot szeretne alapítani, (de nincs még meg, hogy kivel), akinek imponál, ha leszólítják az utcán, vagy csak feltünési viszketegsége van, annak bátran ajánlom ezt a változatot Giuliából, mert az autó masszívan segítség lesz ebben😊😊
Mindenki más, aki kevésbé vágyik erre, annak javaslom, hogy más színösszeállításban, vagy felszereltségben gondolkozzon😊
(persze, vehet QV-t, vagy velocet, de azzal sem lesz jobb a helyzet 😊
Eltelt néhány nap és elment néhány száz km is.
A Julcsáról szeretnék írni pár mondatot, milyen is ez az autó a 159 után.
Az, hogy milyen szép ez az autó nem kérdés, a b-tech egyedisége pedig különösen izgalmassá teszi az egészet. A fekete színnel szegélyezett design nagyon sportossá teszi az egész megjelenést.
Összefoglalom eddigi tapasztalataimat.
Röviden: Állat :)
Hosszabban: kicsit olyan, mint egy luxus 159-es: nagyon hasonló élmény vezetni, mint egy 159-et, közben azonban nem nélkülöz semmit ami ma elvárható egy modern autóban.
Íme néhány gondolat ezzel kapcsolatban:
Ülés pozíció,ülések
Kb. ez az első élmény, ha valaki beleül egy ilyenbe. Nagyon, nagyon hasonló ülni benne mint amilyen 159 volt.
Nekem a 6 irányú, elektromos. bőr változat van - de nem a kagylós.
Nagyon kényelmes, simán beállítható a tökéletes üléspozíció.
Súly
Könnyű. Sokkal könnyebb. Itt igazából más mint a 159 volt. A 200 lovas benzines motor simán repteti az úton, könnyedén mozog. A start-stop miatt még szoknom kell, hogy nem kell gázt adni, különben kilő minden indulásnál.
Futómű
Korábban azt hittem, hogy a 159-nél nemigen van jobb futómű, de úgy látszik tévedtem: bármilyen ócska úton, bármilyen kanyarban azt érezni alatta, hogy mind a négy kerék a földön van és egyik sem pattog el. Eközben stabil az egész, nem hintaló. Nagyon jól csinálja a dolgát.
Kormány
Még a 159-nél is közvetlenebb, 0 holtjáték, iszonyú precíz érzés, de könnyebb is annál. Ez utóbbi valakiket esetleg zavarhat is. Ugyanakkor a kisebb kormány és a rövid kormányút miatt sportosabb is vezetni vele. Én az első kanyarban maga alá akartam kanyarodni, annyival rövidebb kormányozni.
Motor, hang, nyomaték
2004 óta nem volt benzines autóm, így most kíváncsian vártam, hogy melléfogok-e vele.
Bár a kérdés nyilván hosszútávon dől el majd, de annyi biztos, hogy a 200 lovas, benzines, 2.0-ás, GPF szűrős csoda iszonyúan passzol ehhez az autóhoz.
Nagyon könnyedén mozgatja azt az 1400 kilót az úton.
Nem mertem még meghajtani igazán, de az már most látszik, hogy teljesítményből bőven elég a 200 ló.
Azoknak,akik szerint a GPF szűrő miatt hangja sem lesz a motornak üzenem, hogy pont olyan hangja van, mint a korábban vezetett szűrő nélküli teszt autó volt. Kellemesen, nem túl hangosan, de azért nagyon szépen morog minden komolyabb kigyorsításnál. Olyan, hogy öröm hallgatni! Nyilván nem a QV kategória, de ez sokkal több mint a 120 lovas 8 szelepes dízel volt.
Váltó
Na a váltó az megérne egy külön oldalt: Tényleg olyan, mint a médiában olvasni, precíz, gyors és #nemérzedhogyvált . A váltófülek nagyon élvezetesek, annyira precízen kattannak és olyan jó pozícióban vannak, hogy nagyon professzionális érzés hatását kelti. Érintésre is olyan, mint egy műremek.
A motorral iszonyat összhangban dolgozik: Ha csak nyugiban kocsikázol a városban 50-el, akkor folyamatosan 1200-ra ejti a fordulatot és meg sem próbál túlpörögni, de ha hirtelen úgy döntesz, hogy most nekiállsz egy keményet gyorsítani, akkor meg nem akarja visszaejteni, - hiába engeded el a gázpedált - hanem simán 3500-on tart. Nagyon jól van hangolva.
Levegőminőség ellenőrző (igen jól olvastad:)
Ez az apró betűs rész, amely felett mindenki átugrik rendeléskor egy kötelező darabnak tűnik minden mai modern autónak, mégsem gondolkoztam el rajta azelőtt sohasem. Elvileg már a 159-ben is volt ilyen - bár nem tudom, hogy az enyémben is benne volt-e - de ez az első autóm,amiben feltűnt a létezése.
Elvileg ennek az lenne a szerepe, hogy nem engedi, hogy rossz levegő jöjjön be az autóba.
Azért vettem észre, hogy van ilyen, mert ez az első autóm, ahol tényleg működik: Eddig kb 2 alkalommal jártam úgy vele, hogy valami euro 0-ás környezeti besorolással bíró 1000 éves teherautó füstölt be elém, mégsem éreztem belőle semmit sem.
És bár ez viccesnek hangzik, de azért az ember valahogyan így képzeli el ezt a funkciót. Az offos , 2 éves Nissanom, a szintén offos 2012-es Citroenem is tudta ezt papíron, de soha, semmit sem ért ez a funkció, ezért tartottam ezt fontosnak leírni most.
Harman Kardon hangrendszer
Megvettem, mert én az autóban élem ki a zenei igényemet. A 159-be egy autohifivel foglalkozó cég épített nekem egy hangzásban kiváló rendszert, ami a 8 gyári hangszóró és a fejegység cseréjével járt, plusz beépítésre került egy mélyláda és egy erősítő is.
Sajnos egyenlőre úgy tűnik, hogy az a rendszer fényévekkel előzi hangzás tekintetében a Harman Kardon rendszert. Igaz ugyanakkor, hogy egy valamire való hangszórónak legalább 20 óra kell, hogy bejáródjon és a végleges hangot adja ki magából. A neten sok fórumon beszélgetnek arról, hogy megéri-e az árát.
Azt nem lehet rámondani, hogy nem szól szépen, de azért hifinek nem nevezném. Idő kell még neki az biztos, de pl azt a hiányosságot, hogy nincs gyári equalizer nehezen fogja legyőzni az idő.
Ha valaki azt kérdezi, hogy megéri-e az árát, akkor az a válaszom, hogy nem biztos. Érdemesebb lehet az alap rendszert venni és egy audiós céggel utólag felvértezni a rendszert, mert azt a Harman Kardon árnak a feléből össze lehet hozni.
Persze, ahogy Sporter cartárs is mondta, "az a hangszórókeret már megérte az árát" :)
Negatívumok (mert, az is van azért)
Kartámasz:
A vezető oldali kartámasz számomra értelmezhetetlen. Egy félbevágott valami, amire bárhogyan is állítom az ülést sehogyan sem jön ki a karom helyzete. Konkrétan használhatatlan. Még akkor sem kényelmes, ha a bal oldalra dőlök egy kicsit, mert az meg nem jön ki valahogy.
A bal karomat tehát gyakorlatilag az ölembe kell tartanom, pedig a 180 centimmel nem vagyok kiemelkedően magas sem. Ez egy iszonyú nagy negatívum.
Furcsán kis ajtók
Még a kislányom is beverte a fejét az első ajtó keretébe kiszálláskor, ami azért valóban vicces dolog. Megszokható ugyan, de azok számára akik nem rendszeresen ülnek ilyen autóba bizony oda kell figyelniük rá. Az Easy Entry funkció sokat segít rajta.
Szellőzőventilátor ciccegése
Néhány száz km után vettem észre, hogy a ventilátor, kb középes fordulat mellett egy nagyon magas frekvencián cireipelő,, ciccegő hangot ad ki. Ez esélyes, hogy garanciális probléma lesz.
Szagok
Más is írta, de nekem még most, 700 km körül is tud büdös lenni belül és kívül egyaránt.
A külsőt még értem,de belűre nemtom miért jön be ez a szag. Kimondottan igaz ez, ha 1-1 alkalommal kissé jobban oda lépek neki. Remélem elmúlik majd.
Mivel nem vettem meg a sötétített hátsó ablakok opciót, így ezt utólag megcsináltattam.
A műveletet Dunakeszin a nothot.hu csapata csinálta.
Bár én nem ismerem ezeket, azt tudom, hogy a korábbi 159-esem egy SkyFol-t kapott. Ez most egy LLumar márkájú 25-ös fóliát kapott, ami még határeset épp az én szememnek. Ennél sötétebb nem kéne az amúgy is gengszter kinézetű vasra.
A végeredmény nagyon szép lett. 10 év garit kaptam rá, szerintem megérte az árát.
Eljött a nagy nap, 2019.március 12!
Hazahoztam a szalonból, Julcsi végre az enyém! :)
Most remélem hosszú évekre letudtam az autóvásárlás kérdését.
Egyenlőre majd egy órás dugó és minimális tesztelés van mögöttem.
A vashoz vettem egy nagykarikás gyári 18-as felni szettet is, ezek lesznek majd a téli tappancsok.
Szerezni kell még bele szelepet, felniközepet és persze gumikat, de ezek ráérnek még..
2019.02.03 - Legyártották Julcsát!
Ott áll (remélem nem magányosan) Olaszországban a gyár udvarán :)
Pezsgő! :)
1-2 hete volt itt szó üzemanyagokról, akkor írtam, hogy én beleugrottam egy injektor felújításba.
Mindez azért érdekes, mert 3.5 éve (gyakorlatilag amióta megvan a vas) csak prémium üzemanyagot tankoltam, bízván abba, hogy majd nekem így nem lesz gondom ezzel soha.
Hát tévedtem.
Most leírom a tapasztalataimat, mert biztos vagyok benne, hogy más is masszívan beszopja majd mint ahogyan én is tettem.
Volt tehát az alap probléma, hogy a kocsi zabál (~8-9 liter / 100) és füstöl is, ami egy dízeltől nem annyira jó dolog, pláne ha van benne részecskeszűrő is.
Mindez mellett voltak olyan problémái is, amit ép ésszel nem kötöttem volna össze a ezzel a hibával, de így utólag világossá vált, hogy ez is annak az okozata. Ilyen pl, hogy az autó elinduláskor rángatott, vagy olyan érzésem volt, mintha a kuplung már nagyon hirtelen fogott volna és emiatt ugrik meg az autó minden elinduláskor.
Csináltam egy tesztet multiecuscannal ami nem túl jó eredményt hozott.
A bosch hivatalos állásfoglalása szerint, az az injektor, amely +-0.9-nél magasabb értékkel korrigál már nem jó. Nos nekem volt -2.6-os is, de a többi sem volt 1.5 alatt.
Elvittem egy csapathoz akik szétszedték és elvitték egy injektorfelújító csapathoz. Itt először csináltak egy ultrahangos, vegyszeres tisztítást, ami után úgy tünt, hogy 1 injektoron állítani kell, de a többi jó, csak tisztítani kell.
Ez kb 70-80e ft-os költség lett volna, de persze nem volt ilyen szerencsém, ez után jött a hidegzuhany.
Kiderült, hogy a tisztítás nem pozitív, hanem negatív irányba rontotta a befecskendező teljesítményét. Ezt számos anyázás és telefonálás követte, mivel a szerelést végző cég sem látott még ilyet.
Ekkor felhívtam randomra 2 injektor felújító céget megkérdezni, hogy van-e ilyen a világon? Mindkét helyről azt az infót kaptam, hogy az injektorok tisztítása semmilyen gyakorlati hatással nem jár és gyakorlatilag felesleges, nem tartós megoldás, ami miatt ők csak felújítással foglalkoznak.
Azt, hogy átvertek-e sohasem fogom megtudni, de a vége az lett, hogy mind a 4 injektort fel kellett újítani:(
Laikusként gyakorlatilag soha nem tudom majd meg, hogy tényleg kicseréltek-e benne mindent, ( bár ideadták a régit az új alkatrészek dobozában).
Hogy ne csak negatívumokról beszéljek, jöjjenek hát a dolog jó oldalai.
A korrekciós értékek elképesztően jók, a legnagyobb sincs több -+0.3-nál.
A motor gyönyörűen, egyenletesen jár. Eltűnt a rángatás induláskor, ami kb olyan, mintha kuplungot cseréltem volna.
Nagyon szépen, egyenletesen gyorsul és ami a legdurvább: mai fogyasztási adatok szerint (kb 200 km, autopálya+város) 6.1 l/100 !!!!!!!
Ilyet nem hogy korábban, de még soha nem láttam ebben az autóban.
Azt, hogy megérte-e, az majd kiderül egy év mulva, de jó esély van rá, hogy pár problémám megoldódik majd.
Ami a prémium üzemanyagokat illeti, én most nagyon szkeptikussá váltam.
Nem tudom, hogy az elmúlt 60.000 km alatt mennyi extra költségem volt emiatt és, hogy megérte-e.
Most azt gondolom, hogy még ha tényleg tisztán is tartja az injektorokat - ahogyan mondják - akkor sem véd az injektorban lévő kopó alkatrészek elhasználódása ellen. Így kvázi sok értelme nincsen szerintem ....
Update1 - 2018.11.21
Több mint egy év és 20.000 megtett kilométer telt el a felújítás óta, így leírom a tapasztaltaimat.
A fogyasztás nagyon jó lett, a rekordom 100 km-en kb 5.5 l /100.
Ennél nemigazán tudok jobbat elképzelni egy ilyen dögnehéz autónál.
A korrekciós értékeket régen néztem már, de legutóbb volt olyan, ami 1.3 felett volt, ennek nem örültem igazán, de hibát nem észleltem.
Az biztos, hogy a vas nagyon rendben van a felújítás óta, teljesen beállt a fogyi és szerintem nem is füstöl, de ez a részecskeszűrő miatt nem is látszik igazán.
Összességében nem bántam meg a beruházást.