Blog >> katalizátor
Nem zörög a katalizátor, ha nem fújja a szél. Ja ez nam az...
Már egy éve is van, hogy beindítást követően elkezdett csörömpölni az alsó katalizátor, de kis melegedés után el is halgatott. Akkor így azt sem tudtam kideríteni, hogy mi csinálja, aztán, ahogy múlt az idő egyre hosszabb ideig tartott ez a csörömpölés. Mostanra már melegen is hallatta magát, és már teljesítmény vezstést is észre lehetett venni.
Először csak eloldottam az első két csavarnál, itt benyúlva egy kisebb darabka betétet ki is tudtam forgatni (1.kép). Ütögetésre még mindíg zörgött, muszály voltam levenni. A hátsó két csavart viszont úgy kellett levágni. A lambdaszondánál a katalizátor füle menetes, ezt ki is fúrtam, és feljavítottam benne a menetet. Ami fura, hogy vele szemben is pont menetes lehet, ítt egyenlőre benne is hagytam a csavar darabot, mert igyekezni kellett, így is rámsötétedett. A katalizátor belét, legalább is ami maradt benne, azt még egy kicsit törni kellett, hogy kihulljon belőle. Itt rá is vertem az újjamra (11.kép), de sikerült maradéktalanul kipucolni (4-5.kép). Ami kijött belőle (2.kép)
Három csavarral sikerült visszaraknom, de még egyenlőre a tömítésnél is kifúj kicsit. Hátul ahol kúpra zár, ott meg csak egy csavar fogja, szerintem itt is kifúj.
Már nem csörög, visszajöttek a lovak is, kicsit dörmögőssebb hangaja lett, ez még lehet a kifújás miatt is, de ez már nem zavaró.
Képeket nem csináltam a kapkodás miatt, de még hamarosan úgy is le kell venni...
Update 02,15.
Elkészült a kipufogó, és a képek is.
A fülben még sem volt menet, csak nagyon belegyógyult a csavar. Mikor elkezdtem bepontozni a fúráshoz, a harmadik ütés után megmozdult, és így akor már ki is ütöttem a helyéről (6-8.kép). Még korábban raktam egy adaptert a lambdaszonda alá, hogy ne dobáljon katalizátor gyengeségre hibát, működött is. Viszont most, hogy nincs bele a katalizátornak, így kivettem az adaptert, kiváncsi leszek, így rendes gázáramlásnál mit csinál. Kapott mindenhova csavart, és megkentem kipufogó tömítő pasztával a csatlakozásokat is. elvileg kész.












Az 1 évvel ezelőtt beszerelt BM Catalysts katalizátor eddig bírta, eltört a belseje. Élt 1 évet és kb. 4.500 km-t. Visszakerült a gyári, talán jó még.
Széthullott nem rég a katalizátor, ezért kapott Marektól egy bontottat. Valamint kapott egy kis ajándékot, ne szomorkodjon a garázsban....mostanság elég keveset mozog a kis zöld. Rendeltem az irányjelző foglalatába illő nappali menetfényt. Ha indexelek akkor sárga, amúgy meg folyamatosan fehéren világít. Úton van hozzá egy vezérlő is, ami kikapcsolja ha felkapcsolom a fényszórót. Szerintem nagyon hasznos és jól is néz ki. 159 is meg fogja ugyan ezt kapni, legalább nem "kopik" a xenon izzó fényes nappal.

Történt, hogy ismét elkezdett egyre hangosabb lenni az autó. Ezt furcsálltam, elvégre ősszel teljesen új hátsó részt tettünk az autó alá. Megnéztem, diagnózis: 3 csavarból 1 hiányzik, 2 laza a katalizátor-első dob után lévő összeszerelési pontnál. Ezt ismét orvosolni kell, de jó lenne úgy megoldani, hogy nem essen már szét megint itt újra a rendszer, elvégre valószínű nem véletlen itt hullik szét. A lényeg az, hogy a leömlő még fel van fogatva rendesen, viszont a katalizátor-első dob páros csak van a levegőben, az első felfogatás a háromszög dobnál található. Mivel elég nehéz ez a két dolog együtt, nyilvánvaló, hogy a súlya fokozott terhelést ad a csavarkötésekre, a rendszer állandó rezgései, valamint az úthibákból adódó egyéb rázkódások miatt. Elég sokat nézegettem az epert-manualt-különböző blogokat itt Amorén is stbstb, és azt figyeltem meg, hogy pl. a 8v-nél a katalizátoron gyárilag van két fül, azzal fel van fogatva. Igen ám, de ez az enyémen nincs, ráadásul minden fellelhető forrásban így van leírva a rendszer, hogy ez a lengő tömeg egyáltalán nincs felfogatva sehova. Viszont az alvázon megvannak a felfogató fülek. Meg is jött az ötlet, hogy két tartó elem ráhegesztésével a katalizátorra megfelelően fel lehet akasztani az installációt, tehermentesítve az első-hátsó rész összeillesztését. Innentől egyszerű volt a történet. Katalizátor le, fülek ráhegeszt (tudom hogy nem a legszebb a varrat, ezért ne tessék levenni a fejem, de legalább funkcionális), katalizátor vissza, gumibakokkal felfogat. Ahol bontva lett a rendszer, ott csavarok-tömítések újra cserélve (kontraanyákkal rögzítve). Meglátjuk így meddig bírja. Remélhetőleg tovább. És ismét halk az autó, csak akkor üvölt, ha kell. ;)



Sikerült jó áron hozzájutnom egy Remus sport katalizátorhoz ami kifejezetten dízel autókhoz való 3000 köbcenti-ig. Az eddig használt „sportkatalizátoromban” csak egy perforált cső volt + gyapot ez nem sokat fogott meg a koromból, így arra a döntésre jutottam ,hogy kipróbálom ezt a típust. (103R-000074 a száma, újonnan ~ 600 € :) ) Teljesen rozsdamentes anyaggól készült így elég tartósnak ígérkezik a belső rész nem kerámia hanem fémből készült.
Kellett hozzá még 52mm átmérőjű rozsdamentes cső, rozsdamentes hegesztő pálca, meg kb. 2 óra munka mérés, vágás, hegesztés, majd a teszt :) Eredmény: úgy tűnik a teljesítményből nem vesz el, ugyanolyan erős, nyomatékos az autó viszont a füst jóval kevesebb szinte semmi! (Most szinte a teljes rendszer Remus mivel a hátsó dob is az) Reméljük sokáig így is marad… ha változik akkor updatelek! Köszi apunak az alkatrészekért és a hegesztésért! :)



Katalizátor, helyett cső volt, meg egy hangos végdob. Nem családi autónak való konfig.
Vettem egy bontott katalizátort és a sportdob helyett Janóéknál csináltattam egy új szolidabb dobot.
Elötte:
https://www.youtube.com/watch?v=N1uJ3BDUdyc
Utána:
https://www.youtube.com/watch?v=mmD4GX4ml8c
1.kép: "katalizátor"
2.kép: Sport dob (nem kell valakinek?)
3.kép: új bontott katalizátor
4.kép: új kipufogó




Naszóval...eljutottam egy olyan pontra, hogy időm és enrgiám is volt arra, hogy:
1. A tavaly nyári kipufogóheggesztésnél a "mester" által összebarmolt csatlakozást helyrehozzam. Dióhélyban: az első szakasz utáni csövet 1az1ben hozzáhegesztette bilincs nélkül az első szakaszhoz :-/ új bilincset kelett legyártatnom és azt a cső végére hegesztetnem
2. Beszereljem a kb 2 éve megvásárolt bontott katalizátort
Elszórakoztam vele 3 napot munka utáni hulladékidőben, de végül egész szuperül sikeredett. Új tömítéseket is gyártottam minden szétszerelt szakasz közé, valamint amennyi tartógumit bírtam, ki is cseréltem. Utolsó lépésként kiütöttük a hibakódot.
Bajom volt az állandó lambdahibával. Régebben belett szerelve egy másik második, kontroll szonda (bontott), de mivel üres volt a katalizátorom, így folytonossan újradobta a hibát. Elkiabálni nem merem, de eddig úgy 120km-ert mentem vele különböző sebességtartományokban nyílt úton, valamint lakott településen belül is. Úgy veszem észre kell idő ahhoz, hogy összeérjen a rendszerrel, mintha egyre jobban és jobban menne a kocsi :)
km állás: 120.784








Tavaly decemberben elvittem a kipufogót meghegesztetni, mert zörgött, meg elszakadtak a tartógumik. A rángatástól és ütögetéstől kiderült, hogy a katalizátor csörög-zörög, a flexibilis csőnél kifúj.
Tegnap megjött az új katalizátor és a flexibilis cső, ma beszereltettem. Jó lett, nem érezni, mint ha lefojtaná valami.
Viszont akkora rezonancia van az utastérben bizonyos fordulatnál, hogy komolyan zavaró.
Km: 214.200
A történet elég hosszú volna, nem is tudnám végig leírni. Kezdődött azzal, hogy tipikusan lambda hibajelek, gyújtási hibák, és ezt megtetézve a katalizátor hibajele,csörgő motor. Párhuzamosan gyengébb teljesítmény a felsőbb régiókban, a vége felé már gázelvétel után rángatózás 2000-es fordulat körül(csak ha kikuplungoltam akkor múlt el), instabil alapjárat. Sok-sok inkább bosszantó dolog, ami másoknak fel sem tűnt volna ha először ül be a kocsiba, de én már nagyon untam, hogy nem működik úgy a szekér ahogy az elvárható volna tőle. A szlovákiaringen be is telt a pohár, nagyon hiányzott az a pár lóerő fent. A hibásnak írt lambda cseréjétől előtte csodát vártam, de nem jött be teljesen. A hőmérséklet jeladó is szórakozott, ezt is csak az élő diagnosztika által tudtuk meg(ez okozta a motor csörgését). Végül kiderült hogy sima kontakt hiba okozta a csörgő motort és az ezzel járó teljesítmény vesztést üzem meleg motornál(ahogy elérte a 85 fokot, elkezdett ugrálni az érték 40-90fok között, amitől a computer nem tudta mennyi benzint adjon a motornak). A katalizátor telítettsége is majdnem 100% volt, tehát nem volt más hátra, mint annak a cseréje. A cataclean nekem nem segített, 8000-ért volt 200 jó kilométerem. Szerintem az sima nitrohigító(a szaga olyan volt), mindenki saját felelősségére vegyen ilyet. A lambdát kicsavarva látszott, hogy össze van égve a katalizátor térrácsa mindkét oldalon. Egyik rosszabb volt mint a másik, szinte teljes fizikai megsemmisülés. Kiiktatni nem lehet, mint a régebbi autóknál, mert a 4lambdás rendszer felmondaná a szolgálatot(aki ezt megtervezte annak ananászt az ánuszába szárral előre). Ésszerű, relatív olcsó megoldást senki nem ajánlott a megszüntetésére. Persze rögtön két termoszt is beépítettek az olaszok a leömlőbe, ami dupla költséget jelent(hogy mit tennék:lásd feljebb két sorral). Ajánlották, hogy egybe hozzák a nekem a két katalizátort, beépítenek egy másik típusból egy használtat de nem akartam hebrákoltatni, nem lett volna sokkal olcsóbb, viszont több hibalehetőséget tartogatott. Az árak általában 75000-300000 forintig terjedtek, volt olyan rabló aki darabjára mondott ennyit. A végeredmény: kisimult az alapjáratom, eltűnt a puffogás belőle. A középső fordulatszám tartományban is dinamikusabb lett picit, de ami a legfontosabb volt, hogy fent is megjött az ereje. Napról napra jobb, kicsit úgy tűnik, mintha a rendszernek ki kellene égnie, össze kellene érnie. Lehet kell neki még kis idő és még jobb lesz..:) Vagy a comp tanulja újra az értékeket:-). Mondjuk ez szubjektív dolog, de a változás érezhető és hibaüzenetek sincsenek. Most figyelnem kell a gyújtáshibákra, mert a janódobnál jól kiokosítottak, hogy ezeknek a katalizátoroknak az a rákfenéje ha szar a gyújtás, kimarad jó pár ütem, majd kap egy szikrát. Na az vágja szét a katalizátort leginkább!!!! Volt ilyen gondom, tehát nem meglepő, hogy ilyen állapotba került a drága.
Köszönet a segítségért: Josenak, Balázsnak, és carakter műhelyben Oszinak és Bélának!