A Paraflu szivárgásnál kiderült az olajcseppek az olajnyomás jeladójától indulnak. Ezzel sok mindent nem lehet kezdeni, csak cserélni. Vagy úgy hagyni. Luiginál viszont nem ilyen egyszerű a jeladó ugyanis már nem rendelhető alkatrész.
Az Elaforg sietett a segítségemre, valahol találtak még egyet, így a májusi rosszabb időjárást kihasználva belefogtunk a javításba.
A vége tehát
- jeladó csere
- olajcsere (Selenia K.P.E. 5W40)
- váltóolaj csere (Tutela Car Matryx)
Ezen kívül cserélve lett a jobb elso és bal hátsó kerékcsapágy.


A Selenia már régóta a kihagyhatatlan kategória, pedig az élet mindent megtett, hogy most ne jöjjön össze. Matyi félúton egy bukaresti verseny a középiskolai felvételi között, Nati pedig országos bajnokságon birkózott. Egyszerűen minden fontos dolog május tizedik napjára esett.
Mint 15 éve, újra ketten maradtunk. És ha már ketten, akkor csakis Luigival mehetünk. Csak a szombatot tudtuk szabaddá tenni, így reggel 4-kor, zárt tetővel elindultunk az első spideres utunkra. Hatalmas érzés, hatalmas hang és hatalmas fogyasztás jellemezte az utat Budapestre. És a legjobb, hogy ezt még fokozni is lehetett, a Hősök terénél a piros lámpánál tetőt nyitottunk és abba a csodás világba cseppentünk, ami a kabriósok sajátja.
Kilenc óra tájékán érkeztünk meg Parádfürdőre, ahol már várt a rengeteg Alfa Romeo - hazaérkeztünk. Alig fél óránk volt egy kávéra, és már rajtoltunk is. Felemelő pillanat volt, hisz pontosan egy éve, a Selenia Rallin találta ki az Éva, hogy vegyünk egy kabriót.
Az egész versenyen két nagy gondunk volt. Az első, hogy brutálisan nem ült az itiner. Ráadásul rossz irányban csalt, ha az itiner 2 km utat írt elő, akkor reálisan 1,7-1,8 már térni kellett. Nehéz volt, de nem lehetetlen.
A másik gond az volt, hogy a Spider erejét nem tudtuk felmérni. Éva szerint túl lassúak voltunk, szerintem inkább gyorsak. Ha az ember naponta turbódízelt használ, teljesen máshogy éli meg a kigyorsításokat. Végül az Évára hagytam a döntést, pedig most az egyszer nekem volt igazam. 4 perccel tértünk csak el a szintidőtől, de levonattunk pár percet, ami által a célnak kitűzött top tíz menthetetlenül elúszott.
Remekül megoldottuk viszont az ügyességi feladatokat, a pallón áthajtást, parkolást, bójázást, körözést. Az összeset életemben először, lényegében egy idegen autóval, ráadásul 9 év után először manuális váltóval. Ügyesek vagyunk együtt, Luigi egy nagyon jól vezethető autó.
Ekkora már olyan fáradtak voltunk, hogy ülve elaludtunk. Pedig a neheze csak most jött: 318 km hazáig. Nyitott tetővel még élveztük is egy ideig, de az esti hidegben már kénytelenek voltunk lezárni. Az M3 persze szinte végig le volt lassítva a munkálatok miatt, a Spider meg 100-110 km/h annyira hangos volt a mini kabinban, hogy kimondottak fárasztó volt az út.
Bevallom megkönnyebbültem, mikor 12 óra és csaknem 800 km kabriózás után beparkoltam a garázsba. Megcsináltuk, ami még tegnap lehetetetlennek tűnt. Luigi remekül teljesített, az év egyik legjobb napját töltöttük együtt.
Az előző tulajdonos figyelmeztetett, hogy az autó alatt néha van pár csepp hűtőfolyadék, de soha nem megy a MIN jelzés alá. Nem tudtam, melyiktől ijedtem meg jobban, a szivárgástól vagy attól, hogy megy a MIN alá.
Nagyítóval néztük át a motorteret, de a V6 méretei miatt sok esélyünk nem volt. Egyszerúen semmit sem találtunk. Kezdtük a legegyszerűbbel - a kiegyenlítőtartály tetejét újra cseréltük. Luigi röhögött egyet és újra kiköpött pár cseppet.
Végül tavaszra hagytam a dolgot. A Dunatoban a srácok fél motorteret szétszedték, mire rájöttek, hogy a termosztat tömítése alól szivárog a rózsaszín csoda. Azt hittem a termosztatot is cserélik majd, de maradt a régi. A lényeg, hogy megszűnt a szivárgás.
Kivéve azt a pár csepp olajat...

Elkoptak, csere gyárira. A Dunauto ismét remekül, időre megcsinálta.


Nem tudtam belenyugodni, hogy a rádió alatt majdnem 1 cm rés tátongott. De úgy látszik az Alfa 159 már abban az időben született, mikor mindenre van megoldás, csak pénz kell. Az egyik cseh oldalon találtam szűkítőkeretet, mely a navigációs 159 nyílását 2 DIN-re szűkíti. Rettenetes 90 Euro-ba került ez a darab műanyag, de tényleg mikrométerre pontosan van legyártva, így nem is kellett az egészet szétszedni - csak bepattintottam az új keretet és máris boldogabb lettem :)

Az előző tulaj mindig hülye, az tény. Főleg, ha két kilós kulccsomót hord 939 tulajként. A középkonzol méretéből és hagsúlyosságából adódóan annyira domináns, hogy minden karcolás duplán világít és elszomorít. Szomorúan meg nem lehet kabriózni ugyebár, mert az oximoron.
Szóval elég hamar eldőlt, hogy a kozépkonzolt meg kell oldani. Elég nagy volt a meglepetésem, hogy a lengyel allegro tele van eladó középkonzolokkal. Újakkal. Gyári dobozban. Rögtön meg is rendeltem egyet.
Persze nem jött össze a dolog, a képen alumíniumnak látszó konzol teljesen más színben jött meg. Visszaküldtem.
Másodszorra okosabb voltam, küldtem a srácnak fotókat, meg is jött az új konzol gyönyürű állapotban. Nagy volt a boldogság, rögtön neki is fogtam a cserének.
Viszont a rádiót nem sikerült életre keltenem. Meghalt. Mindent átnéztem, mindent 3x szétszedtem, összeraktam. Sajnos az utólag beépített Android Pioneer nem ébredt fel. Szerencsére Oszi 4 nappal később ráért és meg is csinálta - a tessék lássék huzalozás a rádió kivételénél letestelt és a kivágta a biztosítékot. Húúú, visszaadom a diplomám, ez bizony nem jutott eszembe, mivel a rádió biztosítéka rendben volt. De legalább rendesen átkötötte és leszigetelt mindent.
Most, hogy végre benn volt a rádió, ismét a fejemhez kaptam - a szín már rendben, a rádió is működik, csak éppen navis autóhoz való konzolt küldött. Aminek pont 1 centivel magasabb a nyílása, mint a 2 DIN-es rádiónak.
Erre is van megoldás, meg is rendeltem az új beépítőkeretet, amely majd eltakarja a lyukat. Minden esetre teljesen más érzés az új konzolt nézni a agyonkarcolt régi helyett.




Az Alfa Romeo 159 (tipo 939) a 2005-ös Genfi szalonon mutatkozott be, mint az új GM/Fiat Premium platform első képviselője.
Fő ismertetőjegye a 2002-es Brera tanulmányautó szinte egy az egyben átemelt eleje a 6 különálló lámpatesttel és a remek arányokkal és formával rendelkező scudettoval. Giugiaro nem véletlenül kapta meg érte a Compasso d'Oro díjat.
2005-ben 939 család bővült a Brera 2+2 üléses kupéval, a 159-es 4660 mm-es hosszát lecsapva 4410 mm-re. Az eredeti tanulmányautóhoz képest rengeteg kompromisszummal valósult meg a Brera, ennek ellenére az utak egyik leggyönyörűbb királynője született meg.
Pedig még ezt is lehetett fokozni. 2006-ban a Brera-t tovább faragták még 17 mm-el rövidítve az autót és a leggyönyörűbb archoz a világ legszexibb hátsóját párosították. A Spider 6. generációja rögtön el is nyerte az év kabriója címet. Akárcsak a Brera esetében, a gyártást a Pininfarina San Giorgo Canavese-beli gyárára bízták.
A Spider az A oszlopig egy az egyben a 159 és a Brera, a csodák innen kezdődnek. Mivel lemondtak a Brera +2 üléséről, a tervezők fontos centimétereket nyertek, hogy eljátszhassanak az arányokkal és méretekkel. A hatalmas ajtók (egy az egyben a 159 ajtaja) által alkotott magas oldalfal és a remekül méretezett ülések egy szűknek ható, mégis otthonos és kényelmes helyet alakítanak ki két felnőtt számára. Az első ülések mögött csak zárható rekeszek találhatók. A hiányzó B oszlop miatt az autó még légiesebbnek tűnik, mint előre elképzeltem. A hátsó lámpák szigorúan összehúzott szemét remekül ellensúlyozza a középre helyezett, romantikus Spider felirat. Az egész autó inkább elegáns, mint sportos, hiába a 4 forróságtól pattogó Supersprint kipufogó, az autó nem versenyezni hív, a génjeibe a végtelen krúzolást kódolták. Vigyázni viszont érdemes - rakodásnál elég könnyű égési sérüléseket szerezni. A ponyvatető nem követi a modern vonalat: bár motoros, hosszú fél perc alatt záródik és a tökéletes gömbölyítés korában nem szégyenli megmutatni a merevítéseket. Imádom!
Rakodótérben a Spider szinte használhatatlan. A tető szerkezete láthatatlanul tűnik el, sőt, maga a csomagtér a 235 literes kapacitásával és formájával is jónak számít, a sofőr viszont ember legyen a talpán, ha valamit el szeretne helyezni. Az ajtókban lévő zseb nehezen érhető el és pici, a kesztyűtartó viszont messze van. A telefont és pénztárcát más híján csak a hátsó rekeszbe lehet eltenni, esetleg a könyöklőben van egy kis hely. A kesztyűtartótól az olcsó anyaga, nyikorgása, kellemetlen záródása is elriaszt. Az olcsó műanyagtól csak a középkonzol ezüstje rondább - maga a terv még nem lehetett rossz, de az előző tulajdonos valószínűleg fél kilós kulcsköteget használt, mert a konzolt teljesen szétkalapálta.
Maga az üléspozíció inkább magas, mint alacsony, ismét csak a komfortos utazást vetítve előre. Bőr ülést kabrióba nem nagy ajánlanak a hozzáértők, a szövet anyagában és színében is remeknek tűnik. Külön bonusz a Spider felirat, ha a nyakamon is lenne szemem, egész nap nézegetném. Szerencsére csak 176 cm magas vagyok, így számomra minden tökéletes, a szélvédő és a polikarbonát szélterelő olyan remekül védenek a szél és turbulencia ellen, hogy még 180-as tempónál sem kellemetlen az autózás. Egyetlen zavaró dolog van csak - a tempómat - a túlságosan alul elhelyezett karba rendszeresen beletérdelek még több 100 km után is.

Mivel kisebb rendszámról álmodni sem lehet (sőt, újabban már az oldalra tolt rendszám sem lesz elérhető), régóta agyaltam, hogyan lehetne minél kisebbre varázsolni a keretet. Végre sikerült reklámmentes, tényleg minimalisztikus keretet találnom. Az olasz trikolor már csak hab a tortán.

Az első ezer km után úgy gondoltam, hogy kritikusabb szemmel is jó lenne ránézni Luigi-re. A Dunato márkaszervize szerint:
- a futómű nagyon korrekt
- a motor alján egy jeladó körül enyhe olajszivárgás
- diffinél enyhe szivárgás
- az egész motortér száraz és tiszta, a láncok szép halkan teszik a dolgukat
- a számítógép olajnyomás jeladó hibát ír
- pár csepp hűtőfolyadék a tartály alatt
- eléggé rozsdás alváz, jó lenne foglalkozni vele
A hűtőfolyadék kiegyenlítőtartályának fedele valószínűleg cserés (15 Euro), máshoz egyelőre nem kell nyúlni.
Húsz gázolajos év után nagyon forrónak találtam a motort, de aggodalmam megmosolyogták, nagy benzinmotor kis helyre befaragva bizony nem kis hőenergiát fejleszt, ez így van rendben :)


A regisztracional mindig megkerdezik, hany rallin vettunk eddig reszt es mindig csak tippelek. Ezuttal elhataroztam, hogy megszamolom. Szoval igy volt...
2000 kihagytuk Budapest, Zsambek
2001 kihagytuk Diosjeno
2002 146 TS Diosjeno
2003 146 TS Diosjeno
2004 146 JTD Diosjeno
2005 146 JTD Diosjeno
2006 146 JTD Pecs
2007 146 JTD Pecs
2008 156 SW Pecs
2009 156 SW Pecs
2010 kihagytuk Tokaj
2011 kihagytuk Veszprem
2012 kihagytuk Kalocsa
2013 feher Giulietta Diosjeno
2014 kihagytuk Etyek
2015 piros Giulietta Etyek
2016 fekete Giulietta Szarvasko
2017 fekete Giulietta Varpalota
2018 fekete Giulietta Hegyhátszentjakab
2019 fekete Giulietta Holloko
2020 elmaradt
2021 elmaradt
Tehat lemaradt az eleje es 4x kimaradt, osszesen 14x voltunk.