2007. december 28., 105429 km
Rengeteg Alfázás után arra jöttünk rá, hogy mindenhol voltunk már a környéken, de ex-fővárosunk valahogy kimaradt. Utoljára kisgyerekként jártam arra. Aztán karácsonyra egy gázolajutalványt kaptam - egy tank gázolaj, ami csak akkor váltható be, ha Prága felé megyünk. Érvényesség 2007....
Nekem se kellett több, pénteken reggel 6-kor keltünk és még reggeli se kellett, már száguldottunk is. Schengen óta ez egy nagyon egyszerű út, hiszen Pozsony - Prága egy egyenes autópálya út. A hangulatot nagyon feldobta, hogy két hónap csend után mára vártam a gyári kódot a rádióhoz, hogy végre zenét hallhassak a felverődő kövek helyett. Annál nagyobb volt a csalódás, mikor kiderült, hogy a telefonon lediktált kód nem kell a rádiónak...
Végig -1 és -2 fok körül volt a hőmérséklet, így a sebességgel nem nagyon mertem túlzásba vinni, még szoknom kell a 156 puttonyát, főleg élesebb kanyarokban bennem volt a félelem, hogy jégre futok és valami történik.
Az autópálya matrica eléggé drága volt, a szlovák 150 Sk még OK az egy hétre, de a cseh 299 Sk egy hétre (vagyis nálam egy napra) eléggé sok, főleg ha az út minőségét figyelembe veszem - kb. az út fele még nincs aszfaltozva, a betonkockás út rettenetes hangos és rázós.
Ehhez még hozzájött egy bosszúság - a benzinkúton vett magyar gyártmányú EVOX -40°C (2 liter 149 Sk) egyszerűen befagyott. Mivel másfél litert öntöttem a 2,5 literes tartályba, vagyis hígítottam a löttyöt, -2 foknál azonban akkor sem szabadott volna befagynia...
A tempomatot tehát 130-ra állítottam és alig kaptam észbe, már Prágában is voltunk. A Vencel tér környékén kerestettem parkolót a Garminnal, 50 cseh korona volt egy órára. Innen rögtön a Vltava partjára mentünk, majd a Károly hídon átmentünk a Malá Strana városrészbe. Szinte nem is vettük észre, hogy Csehországban vagyunk, mindenhol olaszok, spanyolok és angol nyelvű turisták voltak. A hídon szinte verekedni kellett, hogy továbbjussunk, annyi volt az ember. A várban megvártuk az őrségváltást, de nem mentünk be sehova, mert csak közös jegy létezik, amivel bárhova be lehet menni, arra viszont nem volt időnk. Még az Arany utcácskába sem engedtek be jegy nélkül, ami bizony csalódás volt. Egy isteni ebéd következett a Tri stoleti étteremben (árban majdnem fél tank gázolaj :)))), majd visszasétáltunk a Staromestské námestie-re, ahol hatalmas karácsonyfa és karácsonyi vásár fogadott. Az Orloj elütötte a 4 órát, az egyre halványuló napfényben még csináltunk pár képet és elsétáltunk a Vencel térre, majd a parkolóba. Az árnyékban parkoló autó plusz 2 fokot mutatott, aminek azért örültem, mert végre működött az ablakmosó. 300 cseh korona volt a parkolás ára, kifizettem és indultunk haza.
Meglepően sok volt az autó az utakon, viszont a sötétben nem látszottak a tél jelei, így jóval nagyobb tempót diktáltam, mint idefele. Sokszor a világító hópehely miatt elvettem a lábam a gázról, mert már a 160-at nyaldosta a mutató.
A gondok ott kezdődtek, mikor a szitáló köd odafagyott a szélvédőre. A gyors melegítés funkció tényleg gyors, pár másodperc alatt leolvasztotta a szélvédőt, sőt meg is szárította, aminek az volt az eredménye, hogy csinos sárréteg alakult ki a szélvédőn. Ez se lett volna baj, ha nem fagy újra be a vacak szélvédőmosó. De befagyott, így szinte vakon kormányoztam be az autót a kútra, ahol szélvédőt kellett mosni. A következő kétszáz kilométer alatt még 2x álltunk meg hasonló okból. Közben vettem olvasztó folyadékot is (39 cseh korona), amit a zárba szokás önteni, de ez sem segített, hiába öntöttem az egészet a spriccelőkre.
Brünn előtt 23 kilométerrel újabb kínos eset - 7 autó rohant egymásba, ami majdnem fél órás állást jelentett.
Végül minden gond nélkül hazaértünk este fél kilencre.
Pár adat a Garmin szponzorálásában:
átlagsebesség 76,8 km/h
átlagsebesség a megállások nélkül 101 km/h
az utazás ideje 9:16 óra
az utazás ideje a megállások nélkül 7:03 óra
az átlagfogyasztás a számítógép szerint 5,3 liter volt.
2007.12.25., 104680 km
A halogén izzók közül először a jobb tompított halálozott el. Az új OSRAM H7 55W ára 259 Sk volt, de ez volt a dolog könnyebbik fele. A csere a 146-hoz képest egy katasztrófa, teljesen vakon kellett kitapogatni egy 5 centis lyukban, hogyan kipattintani a feszítőkeretet, mikor végre megvolt, akkor kaptam észbe, hogy először a kábeleket kellett volna levenni... Vért izzadtam, mire leszedtem, az hüvelykujjam mindkét kezemen vérzett, de sikerült :) Az összerakás már könnyebben ment, már előre örülök a bal oldalra, ott még kisebb a lyuk...
2007. december 23., 104 680 km
Gyönyörűre csillogósítottam az autót, holnap télapót játszunk! Még egy gyors porszívózás, bőrápolás, csillogósítás. De mi ez a hang? Valami súg... Húúúú, egy jobb hátsó defekt. Köszönöm, ez ilyenkor nagy ajándék. Három napig biztosan autó nélkül vagyok :(((
Így is lett, csak 27-én nyíltak meg a szervizek. A javítás kb. 3 percig tartott és 120 Sk-t fizettem (Somorja).
103653 km
Nagyon gyorsan elfutott az első közös 10000 km, ismét olajat kell cserélni. Ezúttal a Csörgő autószerviz mellett döntöttem, egyrészt azért, mert szerettem volna megismerni, hogyan dolgoznak, másrészt 2 autóval nem akaródzott Budapestre menni.
Igy is reggel 5-kor keltünk, hogy 8-ra Várpalotára érjünk. Mivel a kuplung dolog nem hagyott nyugodni, úgy beszéltük meg, hogy egy hétig marad az autó, és Csörire bízom - ha szerinte cserélni kell, cserélje. A lényeg, hogy az autó problémamentes legyen.
Az apróbb dolgok közül az utolsó szépítéseket szerettem volna megcsináltatni:
- váltógomb csere
- a bal hátsó ajtó gumilistájának cseréje
Ezeket én is meg tudtam volna csinálni, de a váltógombot nem mertem erőszakkal rácsapni, a listához meg hiányzott a csavar. 1125,3 Sk volt a lista ára (8440 Ft), de a hiányzó csavar miatt a vége felkunkorodott és kilincs mindig beleakadt, mígnem a gumi el nem szakadt. Ráadásul a régi lista használhatatlan volt, a Szamosiék szerint kiszakadt belőle a menet. Nagyon ócska megoldás - a gumilista végén van egy műanyag kb. 6x6 mm nagyságú négyzet, abban van a fém menet. Gondolom ezt valaki túlhúzta, kiszakadt a menet, aztán úgy hagyták. Csöri profin megcsinálta, ezzel a szépséghibák eltűntek.
A komolyabb gondok közül 4-et szerettem volna rendbe rakatni.
- kuplung - rázkódó indulás, ugráló motor
- olajfolyás
- nyekergő lengőkarok
- a motor hőmérséklete nem megy 70 fok fölé
A legdrágább dolog a kuplung, ill. a kettőstömegű lett volna, de Csöri ugyanazt mondta, mint a Szamosiék - ha nagyon akarom, kicseréli, de szerinte még nem kell, teljesen rendben van.
Az olajfolyás kiderítése jó nagy meló volt, a tipikus olajfolyós helyek mind teljesen szárazak voltak. Csöriék leszedték a kipufogót, katalizátort, fényesre pucolták az egész motort, és akkor kiderült, hogy a karter tetején volt egy 2 cm-es hajszálrepedés. Olyan vékonyka volt, hogy emiatt nem akarták leszedni a kartert, hanem 2 komponensű ragasztóval megragasztották és lefestették. Ez volt tehát a magyarázat, miért csak több napi állás után jelentek meg az olajcseppek. Csöri szerint még nem volt bontva az a rész, az eredeti csavarokat szedték ki, ha ütést kapott volna, akkor nem felül kapja, úgyhogy csak anyaghibára lehet gyanakodni.
A nyekergő lengőkarokat nem volt érdemes újra zsírozni, legutóbb alig 3000 km-t bírtak ki. Remélem az újak többet bírnak majd, mert én egy autótól elvárom, hogy ne nyekeregjen. Csöri szerint érdemes a kicsit drágább Delphi márkát választani, jobbak a tapasztalatok. Kb. 35000 Ft volt a két kar.
Termosztat ügyben mérésekkel kezdtünk. Kiderült, hogy a víz tényleg nem megy 72 fok fölé. Csöri nem ajánlotta a sokkal olcsóbb utángyártott alkatrészt, a veszprémi Alfa márkakereskedésben rendelte meg az új termosztatot. A mérések szerint most 85 fok körül van a hőmérséklet, de valószínűleg csal a műszer, mert 90 fokot akkor mutat, ha a víz 96 fokos. Normál közlekedés esetén most 85 fok körül mutat, de elég egy kigyorsítás és máris 90 fokon van. Ha visszaveszek a tempóból, újra visszaáll 85 fokra. A lényeg az, hogy nincs 70 alatt a mutató, az nagyon kevés szerintem. A gyári termosztat kb. 28000 Ft volt.
Ezen kívül új olajat és olajszűrőt kapott az autó, ill. a bal hatsó helyzetjelző izzó cserélve lett. Érdekes módon néha már jelezte az autó, hogy kiégett, de végig világított, viszont már teljesen fekete volt...
Összességében nagyon elégedett voltam Csöri munkájával, nagyon korrekten dolgoztak, korrekt áron, minden nap hívott, hogy beszámoljon, mit találtak. Végre egy újabb szerviz, melyben meg lehet bízni!!!
Csöri szerint az autó remek állapotban van, a jövőben kézifékhuzalokat és fékeket kell majd cserélni.
Az új gumik eléggé nagy kísértést jelenthetnek azoknak, akik szeretik a más dolgait kölcsönvenni. Mivel ez a méret nagyon elterjedt, ez az Octavia mérete is, egy kerékőrrel leptem meg az autóm. A dunaszerdahelyi Dunauto márkaszervízben 724 Sk volt az ára.
Közben kiderült, hogy a tatai bontóban vásárolt kerékkulcs egyáltalán nem jó a gyári csavarokhoz 17-es kulcs kell. Még jó, hogy nem dobtam ki, mert a kerékőrhöz megint ez a nagyobb kulcs kell :)
2007. november 27.
103.325 km
Ma átkozottul kellemetlen idő volt, havas eső, jeges eső és hófúvás váltogatta egymást. Nem maradt más hátra, hogy minél előbb gumit cseréljek, hiszen az autópályán nem mertem 80 km/h fölé menni és így is összevissza csúszkáltam.
A gumiválasztást Ákos barátomra bíztam, aki a Bridgestone Bizzak LM-25 mellett voksolt.
Felnit nem vettem, a 16-os gyári felnikre rakattam fel a gumikat. Érdekes módon a hátsó két felni 7-es, az elsők pedig 6,5-ek, ezzel még valamit el kell követni. Az internetes keresésből kiderült, hogy az ET szám is különböző...
Sajnos kerékőrt nem kaptam, ezért még meg kell állnom a márkakeresekedésben.
Az első tapasztalat fantasztikus, selymesen és puhán gurul az autó a jégen és nagyon nehéz kihozni a sodrából. Egyet azért csúsztam keresztben, a téli gumi sem mindenható...
Bandi jóvoltából sikerült beszerezni az utolsó hiányzó dolgot is: gumibetétek a JE ajtó fiókjába. Most már tényleg a helyére került az utolsó kocka is és pár apró karcolást kivéve olyan az autó, mint új korában :)
2007. október 27.
Végre itt a nap, amire vártam - nem kell munkába mennem és a szerviz is fogadni tud. Reggel 5-kor keltünk, felkészülődtünk és indultunk. Volna. Az autót ugyanis nem lehetett beindítani... Nem hittem a szememnek, hiszen tegnap simán beindítottam és kerültem egyet az autóval. Minden esetre Code card-ot nem kaptam az autóhoz, így azonnal meg kellett rendelnem a kártyát és nem maradt más, mint várni... Reméltem, hogy nem kell majd 3 hetet várni... A kártyát Bckk jóvoltából a Dunauto-ban rendeltem meg (www.dunauto.sk)
2007. november 3. reggel
Nagy jól alakul minden, egy hét kellett csak és a Dunauto jóvoltából megjött az Alfa Code kártya. Vagyik még érte kéne menni, de a kódot már tudom, így este újra Alfázok!!
2007. november 3. este
George jóvoltából megtudtam, hogyan kell "emergency start"-ot csinálni, lényegében ugyanaz, mint a 146 esetében volt.
1.
olvassuk el a Code kártyán lévő ötszámjegyű elektronikus kódot
2.
forditsuk a kulcsot MAR állásba
3.
nyomjuk le teljesen és tartsuk lent a gázpedált.
A befecskendezés jelzőfénye kb 8mp-re kigyullad, majd elalszik.
Ekkor engedjük el a gázpedált, és készüljünk fel a a lámpa villogásának a számolására.
4.
Ezután mikor a lámpa felvillanásainak száma megegyezik a CODE kártyán lévő számmal nyomjuk le teljesen a gázpedált amig a lámpa 4 mp-re kigyullad majd elalszik. Ekkor engedjük el a pedált.
5.
a lámpa újból elkezd villogni: amikor a felvillanások száma megegyezik a CODE kárytán lévő szám második számjegyével, nyomjuk le ismét és tartsuk nyomva a gázpedált az elöző pontokban leírtak szerint.
6.
ugyanígy járjunk el a CODE kártyán található számjegyek estében.
7.
Az utolsó számjegy bevitele után tartsuk lenyomva a gázpedált. A lámpa kigyullad, majd 4 mp múlva kialszik. Ekkor engedjük el a pedált.
8.
a lámpa gyors ( kb 4mp tartó ) villogással nyugtázza a kódszámok betáplálásának sikerét.
9.
ez esetben inditsuk el a motort MAR állásból AVV állásba anélkül, hogy a kulcsot STOP állásba tennénk!
Ha a lámpa égve marad forditsuk Stop állásba és az első lépéstől ismételjünk meg mindent.
A baj csak az, hogy a befecskendezés jelzőfénye egyáltalán nem gyullad fel :(((
2007. november 4. reggel
Senkinek nincs semmi ötlete. Az akkumulátor kiiktatása 20 percre nem segít. Az FPS nyomkálása nem segít. Az összes biztosíték kivétele - megvizsgálása nem segít. Minden rendben van, csak éppen a befecskendezés jelzőfénye nem akar felvillanni.
2007. november 4. este
Eszembe jut, hogy az autóban van egy Cobra márkájú elfelejtett riasztó. Elfelejtett, mivel nem kaptam hozzá távirányítót. Nosza, tüntessük el. Kiszereltem, érdekes módon immo funkciót nem találtam, mert egyetlen áramkört sem szakított meg, az összes csatlakozást megvizsgáltam. Egész éjjel az interneten lógtam riasztó kapcsolásokat kerestem, de semmi érdekeset nem találtam. Elméletileg bárhol lehet rejtett relé, ami a riasztóval kommunikál és titokban megszakít valami fontos áramkört. Ez itt úgy látszik zsákutca.
2007. november 8.
Mivel a Dunauto nem jelentkezett az autó elvonszolása ügyében, ingyenes húzatást keresek mindenhol, de nem nagy sikerrel. Végül eszembe jut, hogy az Allianz rábeszélt a Mondial Assistance szolgáltatásra, mely átkozottul profin működik, percre pontosan jöttek, felraktuk az autót és ingyen elvitték a márkaszervizbe. Végre találkozott a 146 és a 156 :) Kár, hogy egyik se működik...
2007. november 8. este 19.00
Bár a szervizfőnökkel megegyeztünk, hogy este megnézik az autót, rá se pillantottak, de nem is vártam mást.
2007. november 9. 12.00
Még mindig nem volt idejük, hívjak este.
2007. november 9. 18.00
Még mindig nem volt idejük, hívjak később.
2007. november 9. 21.00
Még mindig nem volt idejük, hívjak 22 körül.
2007. november 9. 22.00
Már dolgoznak a srácok, hívjak 22.30-kor
2007. november 9. 22.30
A számítógépet rákapcsolták az autóra és a számítógép azt állítja, hogy nincs ott semmilyen autó :) Se kép, se hang. Hívjak 12-én 14.00 körül, a villanyszerelő átböngészi a kábelezést, talán valami letestelt.
2007. november 12.
Megvan a gond, az Alfa code reléje halt meg.
2007. november 13.
Újra száguldunk! 1872,90 Sk volt a relé és a munkadíj. Már csak a rádió kódja maradt megoldatlan és el is felejthetem ezt a kellemetlen incidenst.
Nem tudom, mit csinált az előző tulaj a váltógombbal, szerintem ezt simogatta egész nap. Olyan csúnya volt, hogy nem bírtam tovább és rendeltem a márkaszervizben egy gyári váltógombot. A rendelésbe beirattam, hogy csak a bőr gomb érdekel, és jól tettem, ezüst tetejűt hozattak. Persze nem kellett, másodszorra már összejött nekik. Az ára 1182 Sk (8747 Ft) volt - elég sok, de a különbség óriási.
A váltogomb cseréje nem nagy ördöngösség, csak hinni kell az Erőben :) A gombot nagy erővel felfele kell feszíteni - merőlegesen. Alatta egy rugó rejtőzik, erre vigyázni kell, mert hajlamos eltűnni illetve jól összezsírozni az ülést.
Arra még nem jöttem rá, hogyan kell felrakni az új gombot, azon ugyanis nincs hosszanti kiképzés, úgy néz ki, hogy az első felszerelés vágja bele, ami szerint gumikalapáccsal kéne ütögetni vagy valami ilyesmi, amibe nem akaródzik belefognom.
Bár az autó elejének több szépséghibája is van, úgy gondoltam, mégsem méltó egy ilyen autóhoz az ütött kopott Alfa jel. A bontókban jó állapotú nem létezik, hiszen elég egy kőfelverődés, megsérül a fólia és már tönkre is van. Végül kiderült, hogy szinte mindenhol ugyanannyiba kerül, úgyhogy a motortartó bakkal együtt megrendeltem a márkaszervizben. Az ára 865 Sk (6402 Ft) volt.
A csere először nagyon ijesztőnek tűnt, aztán 5 perc alatt végeztem. A jel széle már felhajlott, ezt elég volt fogóval letépni, aztán kaptam észbe, hogy a műanyag foglalat benn maradt. Ezt külön kellett felfeszítenem. Az erőszakos eltávolítás után a régi jel ragasztóját kellett eltávolítani, majd az egészet zsírtalanítottam, kitisztítottam és felragasztottam az új jelet a hozzá kapott öntapadó segítségével.
Olyan jó lett, hogy most már kénytelen vagyok a krómcsíkokat is kicsillogósítani és egyre inkább azon töröm a fejem, hogy fényezni kellene az egész ütközőt.