Cgo - főkép
>> Tuning és extraAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-10-31

A 146-ból még a "nagy bejáratás" előtt átkerült a Garmin 660, de nem voltam elégedett a megoldással. Az Alfákban mindig nagyon szimpatikus volt a rejtett hamutartó, a szivargyújtó miatt viszont állandóan nyitva kellett tartani, ami zavart is, csúnya is volt és a hamutartó alatti rekeszt is blokkolta. A legrosszabb viszont az volt, hogy a motor kikapcsolása után mindig lekapcsolódott a Garmin.

A beszerelés ugyanúgy lett megoldva, mint a 146 esetén, bár ott a műszerfal vízszintes válaszfala miatt szebb lett. Fúrni biztosan nem akartam, a célom mindig az, hogy az autó az eredeti állapotában maradjon meg.

Az első kérdés mindig az, honnan lehet állandó 12V-ot szerezni - Oszi megint bűvészkedett egyet és már húzta is a rádiótól a villanyt. Ezúttal is szivargyújtó hosszabbítót használtam, 115 Sk volt. A dugó végét levágtam és az állandó 12V-ra kötöttük. Fél perc alatt áthúztam a középkonzolon és rádugtam a Garmin csatlakozóját. A csatlakozót megpróbáltam a lehető legjobban elszúrni. A 146-nál a kesztyűtartóba raktam, itt simán bedugtam a középkonzol mögé.

A kábelezés ugyan kilátszik, de nem zavaró és az eredeti funkciók is megmaradtak.

 
>> SzervizAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-10-25

Hát ez bizony kiszakadt... A márkaszerviz 1 nap alatt beszerezte, 2032 Sk volt az ára (15033 Ft). Ha már arra jártam, megvettem a hiányzó műanyag fület az 5. ajtóra 61 Sk-ért (449 Ft).

Titkon reméltem, hogy ezzel megoldódik a rázkodásos gond is, de az túl szép lett volna, így spórolok tovább az új kuplungra :)

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-10-21

Napsütéses reggelre ébredtünk 11,5 °C-t mutat a hőmérő és hosszú út vár ránk. Most már nincs nagyon kedvünk csavarogni, úgy beszéljük meg, hogy legjobb lesz gyorsan hazahúzni és marad még 3 napunk a szabadságból, hogy kipihenjük az előző 2 hetet :))))

Nice előtt akkora a dugó, mint a ház. 1,3 EUR-t fizetünk csak úgy, mert lélegzünk, már fel sem fogjuk. Elegem van a dugóból, lemászok a városba és szólok a Garminnak, keressen egy áruházat, kávé nélkül nem tudok működni. Mikor harmadszor nézem el a körforgalmat, kezdek dühös lenni, szerencsére Éva segít, de így is 15 km-t megyünk feleslegesen. A jó anyukáját annak, aki dupla lehajtót rak a körforgalomba és a sofőr oldalára tilos behajtani táblát tesz! Mindegy, harmadszorra kiszúrtam. Mikor az árakat nézem, még mérgesebb vagyok, egy szerencse, hogy a kávé nyugtat, Nizzában az árak jóval magasabbak, mégis tegnap kellett volna bevásárolni Marseilles környékén. Pár csoki, francia pástétom, francia kolbász, bor és nincs is száz euró.

Mire az olasz határra érünk, legombolnak rólunk még 1,3 + 0,2 + 1,9 EUR-t autópálya használat indokán. Az se baj, hogy nincs apróm, a gép simán leszedi a pénzt a PIN-es Mastercardomról. Tök jó, zabálom őket. Végre otthon, végre Itália, még a levegő is jobb. A mutató 101619 km-t mutat. 5 km-el később Telepas - na meglátjuk mit kérnek majd az olaszok.

Timestamp: 2007. szeptember 20., 14:08, 101840 km
Nagyon ürül a tank, éhes vagyok én is, Éva is és az Alfa is. Végre egy nagyobb Autogril, nyami nyami. Ráadásul kifogunk akciós Beretta kolbászt és olivaolajat, újabb százas tűnik el. Ebből a legtöbbet az autó kéri el, 67,74 EUR a majdnem 60 liter gázolaj. A "caldi panini" evése közben kitaláltuk, hogy nem megyünk Velence irányába, hanem Milano felé vesszük az irányt. A Garmin szerint ugyan Szlovénián át vezet a legrövidebb út, de arra nem akaródzott menni, hiszen azok is legombolnának pár EUR-t, ráadásul a fenti út sokkal szebb. Az első adandó alkalommal letértünk az autópályáról, a 227 km 19,1 EUR-ba került. Milánóig még kétszer kellett fizetni, 4,5 EUR-ért Milánóba jutottunk, majd 1,5-ért meg is kerültük a design fővárosát. Volt itt is pár megadugó, de végig egy barna 159 SW mellett haladtunk és a szép látvány segített feledni a kuplungégetést.

Milánóból a svájci határig állami sztráda vezet, ami azt jelenti, hogy 90-es korlátozás, rosszabb minőségű út, ingyenes használat és több autó várható. Alig kerültünk ki a dugóból, csődött mondott a Garmin. Én Como felé szerettem volna menni, a Garmin minden áron le akart vinni a kétsávosról. Mikor már 6x sípolt, letértem. Két falun át bolyogtunk rettenetes girbegurba mellékutakon, egyszercsak észbe kapott a szerkezet és visszavitt a sztrádára. Máig nem értem, miért vitt le, utólag azt a magyarázatot gondoltam ki, hogy talán baleset volt, azért választotta a kerülőutat.

Álomszép ez a vidék, egyszer jó lenne itt tölteni egy hetet. A Como tó és a háttérben az Alpok - fantasztikus, még ha a rengeteg alagúl miatt sokat nem is lát az autós belőle.

Timestamp: 2007. szeptember 20., 17:15, 17.5 - 9°C, 102055 km
A svájci határon megint sima volt a dolog, ezúttal csak intettek, hogy menjünk... Hol vannak azok az idők, mikor a fél autót szétszedették velünk... Hmmm, változik minden. Csigatempóban vándoroltunk a mesés svájci kantonban, a hegyeket völgyek váltogatták, a svájciak istennek se fúrják át a hegyeket, menjen a jónép körbe, sípoljanak a gumik a megannyi U kanyarban és tolja neki, tolja és tolja... Egyetlen pillanatra ragadtam be egy utánfutós angol mögé, de sikerült megelőzni, így teljes mértékben kiélvezhettem ezt az utazást. St. Moritz környékén kezdtem el unni az egészet, már alig vártam az osztrák határt. Ilyenkor el kell feledni az előttünk lévő távolságot, mert az alapos nyomást gyakorol az emberre és idegölővé válik az ötvenes svájci tempó. St. Moritz előtt megjelentek a első behavazott hegyek, a látvány egy 5 perces szünetre kényszerített, muszáj volt pár szép képet készítenem.

Timestamp: 2007. szeptember 20., 20:15, 11°C, 102182 km
Kerek 3 óra kellett a 127 svájci kilométerre, besötétedett, mire behajtottunk a Landeck alagútba. Előtte még nyújtózkodtunk egyet egy Shell kúton, ahol újabb tíz napos matricát vettünk 7,4 EUR-ért - ezen a kiránduláson az utolsót. Ezután érdekes út következett, egy hatalmas alagút, mely sem a térkép, sem a GPS szerint nem létezik, sőt, majdnem be sem engedtek, jött egy rakás rendőr és lezárták az utat - mögöttem. Nem néztem még utána, de valószínűleg megnyitották az Innsbruck felé vezető új alagutat. A GPS szerint az alagúttal majdnem 75 percet spóroltunk!!! Fantasztikus újdonság, aki így szeretne Milánóba menni. A vacsoránkat a Rosenbergerben fogyasztottuk el, ahol a 3 eurós melange picit meglepett, de csak addig, míg meg nem mondták, hogy a bögrét hazavihetem :))) Nem rossz ötlet.

Timestamp: 2007. szeptember 20., 21:22, 10°C, 102457 km
Elzúgunk Salzburg mellett, tempomat 160 km/h.
A szokásosnál kevesebb útlezárás, de még mindig nem tökéletes, egyszer már szeretnék itt simán végighajtani. St. Pöltén környékétől elkezdtünk benzinkutat keresni, jó lenne már tankolni.

Timestamp: 2007. szeptember 21., 1:00, 9°C, 102767 km
Már az S1-en vagyunk, ismét terelnek, szépen kikerüljük a következő benzinkutat is. Bécs, mit tegyek, menjek be a városba tankolni az S1-ről? Nem, az túl nagy kerülő, majd tankolok Schwechat magasságában. Tankolnék, ha lenne kút. Eszem megáll, megyek faluzni, de minden kút zárva van, még Hainburgban is, mindhárom kút zárva. Az autó már sikoltozik, hogy nincs mit ennie... Közeledünk a határhoz, az utolsó osztrák kút is zárva van. Nincs mese, valahogy ki kell bírnia a határig. Próbálok spórolósan vezetni, az autó ismét sikít egyet!

Timestamp: 2007. szeptember 21., 1:50, 9°C, 102837 km
Kerek 1000 km-el az utolsó tankolás után végre megérkezünk Pozsonyba, ahol irány az első Shell kút - 2400,5 koronát mutat a pénztárgép, ami 62,35 liter gázolaj. Hiszen még 6 deci volt, mit sípol a gonosz :))

Timestamp: 2007. szeptember 21., 2:15, 7°C, 102863 km
Megérkeztünk!!!

----

Költségek:
Autópálya 29,8 EUR
Gázolaj 139,34 EUR

Megtett távolság 1318,1 km
Átlagfogyasztás 4.5 liter / 100 km
Átlagsebesség 87 km/h
Utazás ideje 14:57 óra

A teljes kirándulás adatai:

Megtett távolság 7880,5 km
Átlagfogyasztás 4.8 liter / 100 km
Átlagsebesség 84 km/h
Utazás ideje 92:22 óra

 
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2007-10-21

2007. június 12. 128.366 km.
Az olajcserét nem gond bárkira rábízni, ha ott áll az ember, nincs mit elrontani. Egy termosztat cserét is rá lehet bízni olcsóbb szervizre, a szelephézag állítást és egy teljeskörű 120.000-es ellenőrzést viszont szerettem volna egy hivatalos szervizben végeztetni. Így egy picit drágább, de az ember a jótállás miatt jobban alszik és számomra ez a legfontosabb. A vezérlést nem cseréltettem, hiszen 2 évvel korábban ugyanitt cserélték, 140.000-nél akartam újra cseréltetni, ezért csak a vezérlés ellenőrzését kértem.

Estére végeztek is, hívtak, hogy 6052,- Sk-t fizetek (44.800 Ft). Picit dühített, hogy a termosztatot nem cserélték ki, pedig kértem, de megvolt az olajcsere, így elégedetten mentem haza. Otthon a garázs nyitása közben furcsa szelephangra lettem figyelmes, de nem nagyon foglalkoztam vele, elvégre egy öreg JTD-nél már csörög ez-az.

Az első sokk.
Másnap alig indultam el a munkából, jött a baj. 128.425 km állásnál, tehát 59 km-el azután, hogy a szervizt elhagytam, kettesből hármasba szerettem volna váltani, de se hang, se kép. Elszállt a vezérlés.

A második sokk.
200 méterre voltam a bevásáróközpont parkolójától, a legszebb fehér ingemben jó kis meló volt letolni a mélygarázsba. Főleg, hogy senki nem segített, viszont annál többen dudáltak és anyáztak. Pedig arrafele 2 sáv van, simán elfért mindenki, de így talán jobb volt nekik. Nekem nem, az egyikhez hozzávágtam a mobilom. Össze is törött az előlap.

A harmadik sokk.
A műanyag burkolat mögül vígan kandikál a vezérműszíj.

A negyedik sokk.
A sárga angyal azt mondja, hogy ha levittem a mélygarázsba, vigyem is ki onnan, mert ő nem tud lemászni. A Puntóval ráncigálom fel az Alfát, ha már fenn van, rögtön el is húzzuk a márkaszervizbe.

Az ötödik sokk.
Egész nyugodtan megyek a szervizfőnök után, hiszen annyira egyértelműnek látszik a dolog, hogy adom a kulcsot és mondom rakjátok rendbe srácok, holnap jövök. A válasz kijózanító volt, semmi közük hozzá, nem cseréltettem a vezérlést, így biztosan tönkrement és fizetnem kell. Eltávolítottuk a műanyag burkolatot és elénk tárult egy érdekes kép - a vezérlés felső lendkerekének csavarja kiszakadt. A csavart szerencsére megtaláltuk, megkértem a szervizfőnököt, hogy jól rakják el.)

A szervizfőnökkel (Kameník) nekiültünk és még egyszer megbeszéltünk mindent. Elmagyaráztam, hogy az autó 40000 km-el ezelőtt volt utoljára szervizben, annak az esélye, hogy véletlenül éppen az ő javításuk után történik a dolog és nekik semmi köze hozzá, a nullához konvergál. A srác végül azt mondta, hogy ő személyesen elismeri, hogy hibáztak, de ahhoz, hogy a biztosító fizessen (minden szerelő biztosítva van), szükség van szakértői véleményre. Mondom nem gond, csak mondjon egy ilyen céget, mert én ilyet nem ismerek. A Slovdekra céget választotta, állítólag velük szoktak hasonló eseteknél együttműküdni.

2007. június 20.
Felkerestem a Slovdekra céget és megrendeltem a hivatalos szakértői véleményt. A márkaszerviz felajánlotta, hogy megfizetik ők, de nem akartam lekötelezve lenni, ugyanebből az okból elutasítottam a csereautót is. Meghagytam, hogy az autóhoz nem nyúlhatnak és vártam, mikor jelentkezik a szakértő.

2007. június 27.
Reggel 7-kor találkozunk a márkaszervizben, indul a boncolás. 2 óra szétkapja a srác a motort, nagyon ügyesen megy minden. Már a szelepfedél eltávolítása után világos, hogy nagy a baj, az 1-es szelep alól kiesett a korong és a szelep odacsapta. A 3-as szelep is hasonlóan néz ki... Ez még nem volna olyan nagy baj, de a hengerfej is megsérült az egyes szelep jól odacsapott. A kettes szelepnél a szelepemelő sérült. Az egyes szelep a szelepállító korongot félbe törte... Ezen kívül a vezérlést kívülről borító műanyag takaró lyukas, mivel a felső fogaskereket tartó csavar eltörött és a levegőben pörgő fogaskerék széjjelsúrolta. A szervizfőnök közben bejelenti, hogy a csavart elveszítették.

2007. július 8. - augusztus 6.
Napi telefonálás, mikor lesz már készen. Mindig megígérik, hogy már már, de az úriember egyszer szabadságol, egyszer állami megrendelésre kiégett autóbuszt vizsgál, kezdek nagyon dühös lenni, mert megjön a számla a kötelező biztosítás befizetésére. Megint egy rakás pénz kidobva a semmibe.

2007. augusztus 6.
Ismét telefonálok, de ezúttal megígéri, hogy péntekre (augusztus 10) már biztosan készen van.

2007. augusztus 10.
Nem veszik fel a telefont.

2007. augusztus 13.
Felveszik a telefont, másnap mehetek érte. Az ár 10.710 Sk (79.254 Ft).

2007. augusztus 14.
Kezemben a szakvélemény, mely szerint "tekintettel az összes körülményre a legnagyobb valószínűséggel manipuláltak a csavarral a szervizben, a túlhúzott csavar eltörött és ennek következtében történt a káreset. A megrendelt javítás nem volt kellő minőségben elvégezve."

Az elveszített csavar ügyét úgy oldották meg, hogy kioperálták a beleszakadt részt és mikroszkópos vizsgálatnak vetették alá. A csavar a törés helyén megnyúlt, az átmérő az eredeti 11,8 mm-ről 10,15 mm-re csökkent, a menet pedig 1,2 mm-ről 1-6-ra nyúlt. Ebből és a mikroszakadásokból az következik, hogy a csavar túl volt húzva vagy kilazult és kettészakadt.

Rögtön jobb lett a kedvem, van igazság a földön! Az szakvélemény egyik kópiáját rögtön leadtam a szervizben.

2007. augusztus 18.
A márkaszerviz nem volt hajlandó véleményezni a szakvéleményt, telefonon és szeményesen is elküldtek, hogy írásbeli nyilatkozatot kapok.

2007. augusztus 20.
Levelet hozott a postás. A márkaszerviz elküldte a szelepállítás manuálját és hozzá egy levelet, hogy elismerik, hogy valóban ez történt a csavarral, de nem ismerik el, hogy közük lenne a dologhoz, mert a manuál szerint arra a csavarra rá sem néztek. Nem tudok mit reagálni, hívom a Szamosit, hívom az ügyvédet, hívom az Andát, mindenki csak a fejét ingatja, ebből nincs kiút. Közben kiderül, hogy Kameník úr villámgyorsan távozott a márkaszervizből, a helyét Milada ©viedova - hölgy veszi át. A baj csak az, hogy Kameník úrral távoztak az ígéretek is, a hölgy semmiről nem tud és senki nem értette, miért van ott az autóm, mire várunk. Az adatbázisban nem találják a nevem, mi folyik itt??

2007. augusztus 24.
Újabb levél a márkaszervizből. Tudtomra adják, hogy újabb szakvéleményt dolgoztatnak ki, mert az enyémmel nem értenek egyet (pedig ők választották a Slovdekra céget). Ezt már végképp nem értem, hiszen 2 megoldás létezik:
- ugyanaz lesz az eredmény, mint az enyém
- a szakvélemény megállapítja, hogy a csavar 2 éve lett túlhúzva és véletlenül éppen most szakadt el (ami pech, mert 2 éve szintén ők cserélték a vezérlést, azóta senki nem nyúlt hozzá)
Az én laikus véleményem az, hogy mindkét eredmény ugyanoda vezet. Ráadásul nem értem, miért nem ellenőrizték a vezérlést. Én azt kértem, ne cseréljék, de az átnézés szerintem kötelező egy 120 ezres nagyszerviz esetében.

A teljesen laikus véleményem meg teljesen változatlan: leadtam egy hibátlan autót, fizettem és visszakaptam egy roncsot.

2007. október 5.
A márkaszervizt nem és nem tudom elérni. Vagyis el tudom - a recepciót. A szervizfőnöknő vagy telefonál, vagy nincs benn vagy tárgyal. Naponta hívok, de nem hívnak vissza és nem jelentkeznek. Kénytelen vagyok fél nap szabadságot kivenni és személyesen megbeszélni a dolgokat. Szerencsére elkapom a hölgyet, aki nagy bánatosan bólogat mindenre, igen, nagyon szomorú eset, sajnos ő nem tud semmiről, ő ártatlan és megígéri, hogy hétfőn hív.

2007. október 8.
Nem hív.

2007. október 15.
Nem hív. Én hívom naponta, de semmi.

2007. október 25.
Nem hív. Még mindig semmi. Megpróbálom e-mailben - tippelt e-mail cím alapján.

2007. október 26.
Wow, eltaláltam a mail címet és vissza is írtak. Azt írja, hogy a mobilján nincs egyetlen nem fogadott hívás sem. Csak azt felejti el, hogy a mobilja nem nyilvános és elfelejtett megadni. Minden levélen átnéztem, de sehol nincs a mobilszám. Megígéri, hogy október 31-ig készen lesz a végleges megoldás.

2007. október 31.
Mail jött a márkaszervizből - a második szakvélemény teljesen más eredményt hozott, mint az első. Egy héten belül összeülnek a szakértők, jogászok és a szerviz és eldöntik, hogy mi legyen velem. Szerettem volna én is jelen lenni, de a válaszuk az volt, hogy nem szükséges.

2007. november 7.
Ma van a nagy találkozó, ahol eldöntik a sorsom. Alig várom az eredményt.

2007. november 8.
Hát ez nem rossz. Az eredmény az, hogy nincs eredmény, vagyis az az eredmény, amit júniusban, rögtön az elején mondtam: nem lehet semmit eldönteni egyértelműen, próbáljak megegyezni a márkaszervizzel, milyen arányban fizetjük a kárt és ha nem egyezünk meg, akkor bíróság. Sajnos nincs időm találkozóra menni, így mailben kérek ajánlatot, hogyan gondolják ők.

2007. december 25.
Még mindig semmi új - fél év után még az első lépést sem sikerült megtenni...

2008. január 28.
Készen van az autó!! A javítás 62.000 Sk volt (kb. 480.000 Ft), ennek harmadát én fizettem, két harmadát a márkaszerviz. Az autót szépen lemosták, kitakarították, a kérésemre megcsinálták a zöld kártyát és a műszakit is - minden gond nélkül, elsőre vette a 146 az akadályt, ami fél éves állás után egész jó teljesítmény.

2008. január 29.
Az autót meghirdettem, eladó... Jó lenne vele párszor kerülni, nehogy lemerüljön az akku...

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-19

A gyorsvasútból nem sokat hallottunk, hála a dupla műanyag ablakoknak, így remek reggelnek ígérkezett a mai. A beborult ég miatt 17.5°C-ra esett vissza a hőmérséklet, jó tíz napja nem éreztem ilyen hideget. A reggeli a szokásos vaj-dzsem-narancslé-kávé volt ezúttal is.

Timestamp: 2007.09.19., 8:45, 17.5°C, 100757 km
Ha Barcelona, akkor paege. Fizetni, fizetni. Mire beértünk a központba, már nem is emlékszem hányszor szedtek sápot. A Garminnak köszönhetően gond nélkül megtaláltuk a Földközi tenger harmadik legnagyobb kikötővárosa legnagyobb nevezetességét, a Sagrada Famíliát. A közelben parkolót is találtunk, mehettünk megcsodálni a Antoni Gaudí nagy művét. A Temple Expiatori de la Sagrada Família (A szent család engesztelő temploma) bazilika. Vagyis lesz. Az alapokat nem ő tervezte, de Villar neogótius templomot álmodott ide, de nem is fogott neki igazán. Gaudí 1883-ban kapcsolódott be és apait, anyait beleadva egy akkora organikus bazilikát álmodott meg, hogy a mai napig sem sikerült befejezni. Mivel csak adományokból épül, állítólag még egy évszázadba is beletelhet, mire elkészül. Levettem a kalapom a monumentális mű előtt. Megcsodáltam a Születés Kapuját (façana del Naixement) és elismertem, hogy méltán az UNESCO világörökség része. Azt viszont nem tudom elképzelni, hogyan sikerült megelőznie látogatottságban a madridi Pradot vagy Alhambrát, az viszont tény, hogy évi 2.5 millió látogatójával a legnépszerűbb műemlék. Számomra egy közepes szintű attrakció, mivel Éva nem erőltette, nem is mentünk be. Maga az organikus építészet hozzám közel áll, hiszen az épületet az tér szerves részévé próbálja tenni, ráadásul a bazilika sokkal régebbinek is néz ki, mégis van benne valami, ami inkább taszít, mint vonz. Részleteiben azonban tényleg mestermű, rengeteg jó képet készítettem.

A legtöbb turista a Sagrada Familia után Gaudí többi művét keresi fel (Güell Park, Casa Mila, Casa Battló, ...), én viszont a nagy felismerés után, hogy nem leszek soha Gaudí fan, inkább a másik kommersz attrakciót, a Les Rambles sétálóutcát választottam. A parkolással itt sem volt túl nagy gond, mehettünk. Miért a sétálóutca? Szerintem aki pár órát szeretne itt tölteni, ez az ideális választás. Fákkal szegélyezett széles sugárút, innen nyílik mindenből egy kicsi, ami Barcelonát jellemzi. Mi valahol a közepén parkoltunk, ezért először jobbra indultunk. Placa de la Boqueria és Miró mozaikpadlója, messziről felismerni a ház sarkán kígyózó art deco sárkányról. Gran Teatre del Liceu – az operaház, ami 1994-ben leégett. Placa Reial – neoklasszicista Gaudí munkák, szökőkút, pálmák. A pálmák szerencsére valódiak, Antoninak ebben nem volt benne az ujja. Aztán Palau Güell, úristen, megint egy Gaudí mű. Szerencsére felújítás alatt, az egész szépen le van takarva. Nem is értem, miért nem Gaudiburg vagy Gaudicity a város neve... Bár azt hiszem mint sok minden, ez is megmagyarázható. Mikor a 19. század végén megjelent az új stílus, mint a szecesszió „mellékága”, a katalán nacionalizmus mit kifejezőeszközt felkarolta a művészeket. Ha az itteniek Gaudí műveit látják, valahol legbelül talán megdobogtatja a katalán szíveket. Picit arrébb egy viaszfigura múzeum volt, amit szintén kihagytunk. Végül a kikötő következett Kolombusz Kristóf emlékművel (Momument a Coloni). Visszasétáltunk a sárkányhoz, közben jó nagyokat nevettünk a bohóckodó pantomim művészeken. Ezek unatkozó emberek, akik megunták, hogy normális polgári munkát végezzenek és inkább színesre festik magunkat és egy marék apróért turistákkal fényképezkednek. Volt belőlük vagy száz. Picit kevesebben, de akadtak jópáran, voltak a művészek, akik karikatúrát rajzoltak pár perc alatt vagy egész komoly festményt is – a kívánság és pénztárca vastagság függvényében.

Számomra az eddig legjobb hely a Mercat de Sant Josep volt, vagyis a piac. Nem is tudom leírni, azt a tökélyt, amit a sok rendezett áru nyújtott. Minden, az utolsó halporcikáig minden hangosan kiabált, hogy engem vegyél meg, friss vagyok. Fantasztikus látvany volt és felemelő séta. De beszéljenek helyettem inkább a képek.

Barcelona építészete jelentős. Egyféleképp lehetett csak a Gaudís (rém)álmot törölni, éspedig valami eredetibb alkotással. Mivel majdnem minden nagyváros katedrálisát láttuk már, ezúttal a sport felé vonzódtam, konkrétan kigondoltam, hogy megnézzük a Camp Nou-t. A csaknem százezer férőhelyes stadion Európa legnagyobb stadionja. A családi béke érdekében azonban kimaradt, illetve kompromisszumként elindultunk a szűk óvárosi utcákon, hogy megtaláljuk a katedrálist. Gond nélkül megtaláltuk, azonban itt is csalódtunk, a monumentális épületbe a spanyol kormány éppen akkor pumpált 796 ezer EUR-t, minek következtében az egész homlokzat állványok és takarók mögött rejtőzött. Cserébe viszont a belső rész látogatható volt és a Santa Lucia téren régiségpiacra bukkantunk.

Ami a katedrálist illeti, 1298-ban kezdték építeni és több történelmi korból származó emlék is fennmaradt. Számomra az egyik legbizarrabb Kolombusz korából származik, 6 szerencsétlen indiánt kereszteltek itt jó kereszténnyé, gondolom kardheggyel a torkuk alatt. Annál inkább tetszettek a faragott padok a XV. századból. A gótikus belső 28 oldalkápolnával van szegélyezve. A külsőből sokat nem láttunk, minden esetre egyedi látvány volt a nyitott fő kupola a mindenki számára látható haranggal.

Visszafele megálltunk egy üzletben, ahol sonkás kiflit, falafelt és gyümölcsöt vásároltunk, majd elbúcsúztunk a katalán fővárostól. A francia határ mintegy 135 km, vagyis körülbelül 1 óra, ebből 122 az autópálya 11 EUR-ért. Mivel a spanyol üzemanyagárak jóval alacsonyabbak (1,027 EUR/liter), mint a franciák, még a határ előtt teletankoltuk az autót.

Timestamp: 2007.09.19., 15:20, 21.5°C, 100957 km
Újra gall földön vagyunk! Alig vártam, hogy végre megállhassunk Marseilles városában, a Ricard Pastis hazájában. A kilométerek azonban lassabban fogytak, mint az elképzeltem, hiába a magas autópálya díjak (itt is kb. úgy jött ki, hogy 10 EUR 100 kilométerre). Késő délután volt már és Marseillesbe csak akkor érte volna meg letérni, ha ott alszunk, én viszont már kigondoltam, hogy a naplementét St. Tropez partjain akarom tölteni. Azt azonban jól elfelejtettem, hogy a Cote d’Azur közelében még lassabb lesz a forgalom, azt meg elfelejtettem megnézni, hogy St. Tropez picit messzebb van, mint gondoltam. Szóval kimaradt Marseilles és az autópályáról letérve kaptam észbe, hogy ez nem pár méter lesz, hanem az egész partvonalon végig kell faluzni, és az öböl túloldalán van Cruchet felügyelő városa.

Timestamp: 2007.09.19., 19:20, 101474 km
Zabálnivaló tengerparti városkákon döcögtünk a hírességek kedvence felé. Útközben meglepően sok kempinget láttunk, soha nem gondoltam volna, hogy itt is vannak kempingek. Persze a gazdagság általában kis helyre koncentrálódik és itt bizony volt gazdagság, amit főleg a parkolókban álló autócsodák, de a gyönyörűen rendben tartott házak és környékeik bizonyítottak legjobban. A kikötőben parkoltunk le és majdnem lekéstük a naplementét. Felkészületlenül érkeztünk, ezért úgy gondoltuk, megnézzük a híres nevezetes Gendarmerie házat (Louis Funes feledhetetlen filmjéből ismeri a világ), majd bekapunk valamit, aztán séta a kikötőben (jacht választással ).

A rendőrök házát meg is találtuk eldugva, azt hittem a turisták miatt ki lesz világítva és rendbe lesz rakva, de nem, a kiszolgált rendőrállomás pont úgy nézett ki, mint egy kiszolgált rendőrállomás. Hogy mik vannak... Egyetlen hollywoodi ismerősömmel se futottunk össze, így kénytelenek voltunk a medencés villát ill. luxusjachtot egy sima pizzériára cserélni. A pizza finom volt, a bor nagyszerű és megfelelő hőmérsékletű. A romantikus vacsora a kikötőben ért véget, irigykedtünk egy sort, aztán kinéztem, milyen jachtot szerzek majd az apunak, ha nyugdíjba megy. Az egyik kisebb jacht gazdája picit meglepett, mikor a partra emeltek egy szürke Ferrarit. Az egyik dolog, hogy hajón cipeli az autóját, de hogy lehet szürke Ferrarit venni? Vagy a vörös szín már klisé?

Azt már nem tudom utólag megmondani, miért gondoltam ki 21 óra után, hogy Nizzában akarok aludni. De kigondoltam és majdnem 1 órát utaztam, hogy odaérjek. Aztán jött a csalódás, az egész környéken egyetlen szabad szállás nem volt. Egyre távolabb kerültünk a várostól és a tengertől, de mindenhol ugyanaz volt a válasz: Cote d’Azur is Cote d’Azur, everything occupied. Sorry, no free rooms... Vagyis minden foglalt. Az összes hotelt végigjártuk a Garmin listája szerint, de nem találtunk szállást. Már 23.30 óra is elmúlt, mikor csoda történt, egy szimpla IBIS ** hotelben találtunk egyetlen szabad szobát. A tengertől ugyan nagyon messze az elképzelt álomszállástól még messzebb, de volt zuhany és ágy, akkor másra nem is vágytunk. Igaz, nyolcvan EUR-t kértek, igaz, egész éjjel kibírhatatlanul búgott valami, de 760 kilométer autózás és legalább 20 km gyaloglás után azt hiszem egy tábori ágyon is úgy aludtunk volna, mint a bunda.


Költségek:
Autópálya 50,87 EUR
Gázolaj 48,28 EUR
Parkolás 14,70 EUR


Megtett távolság 760,7 km
Átlagfogyasztás 4.8 liter / 100 km
Átlagsebesség 93 km/h
Utazás ideje 8:05 óra

A teljes kirándulás adatai:

A teljes kirándulás adatai:
Megtett távolság 6562,4 km
Átlagfogyasztás 4.9 liter / 100 km
Átlagsebesség 84 km/h
Utazás ideje 77:26 óra

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-18

Szerencsére másnaposságnak nyoma se volt, tökéletes hangulatban ébredtünk valamivel 8 óra után. A könnyű reggeli után, mely friss croissant, vaj, dzsem, narancslé és kávé kombinációból állt, rögtön útra is keltünk Barcelona irányába. Reggeli közben terveztünk, hogyan osszuk be a napot, hiszen Barcelonára marad az egész holnapi nap, akkor picit felesleges még a mai nap felét is ott tölteni. Nem mintha Barcelona nem lenne nagyszerű város, de egy nap elég. Ha viszont az egy napot déltől déltől számítom, akkor holnapután lesz gond, mert túl későn érünk majd Franciaországba. Spanyolország viszont nem arról híres, hogy csak Barcelonája lenne, nem kellett sok keresgélés, hol betervezzünk egy fél napos túrát a nagyváros közelében. Addig is várt ránk egy kb. 350 kilométeres út, ideje volt indulni.

Timestamp: 2007.09.18., 8:50, 24.5°C, 100074 km
A nagyváros irányába vezető AP-7-es úton kellemetlen meglepetés ért, az autópálya újra fizetős lett. Igaz, a 134 kilométeres szakaszt jó ötven perc alatt lehúztuk, de a 13 EUR egész borsos árnak tűnt. Később kiderült, hogy ez még csak a kezdet... Ebédre Valenciában akartam megállni, de kigondoltuk, egy ebbe a kirándulásba ez a város nem fér bele. Végül egy Autogrillben álltunk meg, meglepően jó választékkal, sok kamionsofőrrel és az elmaradhatatlan játékautomatákkal. Minden spanyol született gambler, az ebéd visszajárója automatikusan a félkarú rablóé. Hideg tálat ettünk: orosz salátát (a spanyolok imádják), chorizot, jambont (ez sokszor legalább olyan jó, mint a prosciutto crudo), hozzá friss bagettet és tejeskávét. Az Alfa nem volt ilyen válogatós, elég volt neki a 45 liter gázolaj.

A további út Paejo isten jegyében zajlott. Az elején csak dünnyögtem, de később már kimondottan idegesített. Először áldoztunk 16 pénzt. Aztán 15 kilométerrel arrébb 1,30-at. Újabb 15 kilométer ezúttal 1,40 EUR. 12 kilométer szakasz, újabb 2,72 EUR. 9 perccel később 4,85 EUR. Biztos, hogy ezt így kellett megoldani?

A megváltás akkor következett, mikor az Autopista del Mediterrani-t felváltotta a Carretare de Abrera a Manresa, vagyis a C-55. A Parc Natural de la Muntanya de Montserrat már a főútról is olyan impozáns látvány, hogy ember legyen a talpán, aki ellen tud állni a sziklák csábításának (Mont serrat = Fogas hegy). Míg a nemzeti part a természet szerelmeseinek, a hegyek a túrázóknak és hegymászóknak, addig a Szűz Mária bencés kolostor zarándokok millióinak nyújt feloldozást. Persze az autózás szerelmesei is megkapják a saját adagukat. A kanyarokban az oldalgyorsulás adagot, a turistabuszt utolérve a korom és lassulás adagot. Előzni veszélyes, de izgalmas. Ahol lehetetlen, ott pihenőt tartottunk és újabb 5 perc gumisikongás várt ránk, mígnem újra utolértük a buszt. Fantasztikus hely.

A parkoló elég nagy volt, így örömmel indultunk el a kolostor megtekintésére. Meglepő volt, mennyi lengyel autó parkolt itt, de úgy néztem, a turisták inkább autóbuszokkal érkeztek. Az első igazi meglepetés akkor ért, mikor kiderült, a sziklába vésett „kolostorka” valójában egy hatalmas épületkomplexus. Őszintén szólva azt hittem, valami olyan lesz az egész, mint Le Puy volt, vagyis egy kis templomka, ahol a La Moreneta (kis fekete = a szobor valószínűleg megérhetett) szobrát őrzik. Nos, a szobrot, valóban itt őrzik, de a bazilika főoltárán. Az ereklye eredete bizonytalan, a fanatikus hívők szerint a Szűz Máriát és a fején koronát viselő gyermek Jézust ábrázoló szobrocskát maga Lukács apostol faragta, és Szent Péter hozta a sziklák közé csaknem kétezer évvel ezelőtt. A VIII. században a szobrocskát a mórok elől egy barlangba menekítették, mígnem 890 körül egy juhász furcsa fényt látott, és énekszót hallott a hegyen. Azonnal jelentette az esetet a püspöknek, aki ezáltal rábukkant az elveszettnek hitt faszoborra. A csodás jelenség tiszteletére Sifredo el Valloso barcelonai főúr kis templomot állíttatott a Montserraton és a sikertörténet megkezdődött. A rádiókarbon vizsgálatok szerint azonban valamikor a 12. században keletkezett a csodás tárgy. Egy azonban biztos, 1881 óta a fekete Szűz Mária Katalánia védőszentje.

Utunk a Placa de la Creu térre vezetett, bal oldalon szakadék és felvonó, a jobb oldalon üzletek, árusok, az egész kommersz része. A természet gondoskodott a hangulatról és ateista legyen a talpán, akit nem érint meg a felsőbbrendű lény létezésének érzése. Itt található a múzeum is, olyan 19. és 20. századi művészek alkotásaival, mint El Greco, Picasso, Monet, Dalí, Renoir, Miró, Chagall, Le Corbuisier... A könyvtárban pedig kétszázezer kötet és kétezer történelmi kézirat van. Vékony utcácskán át jutunk egy szinttel feljebb, a Placa de Santa Maria-ra. A gótikus kolostor mintegy 900 éves, a bazilika neoreneszánsz homlokzatával tűnik ki. Az udvart boltíves falak veszik körül, az ívek között 2 méteres fehér szobrokkal, a háttérben a mesés katalán tájjal.

A bazilika belseje minden zarándok célja, de ez turistasor, nem a Granadában látott hívők serege. Hiába a színes üvegeket áttetsző fény, a komor hangulat, a táj által keltett tisztelet és félelelem ember által alkotott tökéletes kicsúcsosodása, az istenfélő érzések tovatűnnek, ahogy az ember meglátja a zajos turistákat, korláton ugrándozó gyerekeket, tolakodó és hangoskodó népséget, és oda a hangulat. Ha nem lennének itt a turisták, ez a hely önmagában elegendő, hogy megtérjen az eltévelygett bárány, így azonban csalódás volt számomra. Aki teheti, nem nyáron látogasson ide.

A csodaszoborra akkora tömeg várt, hogy semmi kedvünk nem volt besorakozni. Számomra úgyis furcsa a leboruló, zokogó, hisztérikusan vonagló – és szerintem álszent szoborimádat. Inkább leültünk egy kis meditáció erejéig a főoltárral szemben és egyrészt figyeltem a fenn elvonuló, hajlongó tömeget, másrészt – a magam módján – elmondtam egy imát a szombaton helikopterbalesetben elhunyt rallyvilágbajnok, Colin McRae emlékére. Élt 39 évet, a fia ötöt...

Picit komor hangulatban sétáltunk a parkolóba, majd pár ajándékszobrocskát vásároltunk azoknak, akikre gondoltunk. A visszaút alig 60 km-e alatt még egyszer fizettünk 1,85 EUR-t, majd Barcelona külvárosában egy gyorsvasút szomszédságában szállást foglaltunk. Innen már sehova nem akaródzott menni (fáradtak is voltunk és az idő nagyon esőre állt), szerencsére a hotel mellett volt egy Viena nevű gyorsétterem, ahol az alpesi ételeket és osztrák gasztronómiát próbálták ötvözni a manapság népszerű gyorséttermekkel. Hát, nem lesz a kedvenc helyem, de a bizonyos skót nevű étteremlánctól jópár kategóriával jobb volt.

Timestamp: 2007.09.18., 18:56, 23°C, 100757 km



Költségek:
Autópálya 40,82 EUR
Gázolaj 45 EUR
Parkolás 4 EUR


Megtett távolság 683 km
Átlagfogyasztás 5.2 liter / 100 km
Átlagsebesség 100 km/h
Utazás ideje 6:45 óra

A teljes kirándulás adatai:

A teljes kirándulás adatai:
Megtett távolság 5734,2 km
Átlagfogyasztás 4.9 liter / 100 km
Átlagsebesség 84 km/h
Utazás ideje 66:37 óra

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-17

A mai nap a pihenés napja volt, úgy döntöttünk, maradunk egy napot. A város nyugati részén, ahol a hotelek voltak, tényleg száz méterre volt a tenger, viszont vonat és 4 sávos út mellett volt, ami nekem nem nagyon tetszett, ráadásul senki nem volt ott, így az is érthetelennek tűnt, hogyan lehet egy part ennyire koszos. Nem maradt más hátra, mint beülni az autóba és a városközpontba autózni. Mivel már ekkor 30 fokot mutatott a hőmérő, a kikötő melletti mélygarázsban parkoltunk le, ami egész napra nem a legolcsóbb, de jobb, mint a főtt autó. Az ernyőért és a két nyugágyért 9 EUR-t kértek, míg a kínai csaj egy tizesért masszírozott vagy húsz percet.

Alicante Costa Blanca legfontosabb városa, háromszázezer lakosú üdülőközpont. A Benacantil hegy alatt terül el, már az ókori görögök, rómaiak és mórok is jelentős települést hoztak itt létre. A város legmegragadóbb része az Explanada di Espana, mely a tengerpartunkkal szemben húzódó, az úttal párhuzamos, pálmákkal szegélyezett, díszkövekkel kirakott promenádé. Ide vonul ki a város apraja, nagyja, több tíz étterem várja a vendégeket, árusok kínálják portékájukat, az időseknek székekeket is hoznak és itt beszélik meg a legfontosabb dolgokat.

Egész nap napoztunk, pancsoltunk, fagyiztunk, olvastunk, jól esett a pihenő. Fél hétkor kifizettük a 12 pénzt a parkolóért és visszamentünk a hotelbe zuhanyozni, majd újra vissza a parkolóba, ill. az Explanadara. Végigsétáltunk a pálmák alatt, majd a városba is bemerészkedtünk. Tipikusan itteni termék a mandulás csoki vagy törökméz, vettünk párat, majd fél kilenc körül kiválasztottuk a legszimpatikusabb éttermet és egy spanyol sonkatállal, sajttal, sózott mandulával elűztük az éhségünk. Aztán nehogy visszajöjjön, rendeltünk még sült halat, amit grillezett zöldséggel és hasábburgonyával tálaltak. Ezer éve nem ettünk ilyen jót, egy kancsó sangriával öblítettük le. Majdnem 2 órán át ettünk és bizony kellett egy séta, hogy be merjek ülni az autóba, picit be is csíptünk.

Tíz óra után tértünk vissza a szálláshelyre, még mindig 25 fokot mutatott a hőmérő.
Jó éjszakát!

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-16

Timestamp: 2007. szeptember 16, 9:05, 17,5°C, 99600 km
La Alhambra (Vörös erőd) egy mór építésű palotakomplexum Granadától északkeletre, a Darro folyó mentén. 1984 óta az UNESCO Világörökség része, nem véletlenül gondoltuk ki, hogy egy egész napot szánunk erre a helyre.

Reggel 9 órakor már a bejáratnál szteppeltünk, a sor végén. Szerencsére a spanyolok eszesebbek, mint az ember várná, így a sor végéről hamar kiszúrtam egy épületet, ahol bankkártyával lehetett automatákból jegyet vásárolni. 22 EUR volt a 2 jegy és az elsők között jutottunk be.

Az építkezést I. Muhammad alatt kezdték meg 1123-ban. Hihetetlen, de az 1492-es ostromot átvészelte és a keresztény királyok sem tették földdel egyelővé, az Allah nevével díszített falak mögött uralkodtak és csak kisebb beavatkozásokat tettek. A legnagyobb károk a francia megszállók nevéhez fűződik, 1812-ben felrobbantották az erődöt. Az említett vallások szerves együttlétét a természet köti össze; míg az Alcazaba, Naszrida paloták és a Generalife arab munka, addig V. Károly palotája és a Szűz Mária-templom keresztény emlék. És köztük a természet 3 csodája: a zöld növényzet, a levegő és a víz. Nagyon nehéz szavakat találni arra tökéletes állapotra, ami Alhambra sajátja. A nagy meleg itt nem zavaró, mert a sok medence, vízvezeték, szökőkút légkondicionálóként működik. A fák és növények illatától édes a levegő, a szinek szemet kápráztatóak mégis nyugtatóak és kellemesek. Elég pár perces séta és az ideges megnyugszik, a beteg meggyógyul, a rossz ember megjavul. Szerintem Alhambra a világ egyik csodája.

S ebben az édenkertben olyan csodás építmények vannak, melyek számomra a Toledo, Cordoba, Sevilla által felépített mór csodára feltették a koronát. A patkóíves kapuk, az oszlopok és oszlopdíszek, de egész falkomplexumok a legapróbb részletekig kidolgozva - egyszerűen hihetetlen olyan ember számára, aki a szocializmus dísztelen műremekein nőtt fel.

Ki tudja, milyen lenne, ha mindhárom kertház megmaradt volna, nem csak a Generalife. Aki meditterán növénykertet akar látni, annak itt a helye. Ezen kívül itt a helye mindenkinek, aki magából profi fényképészt szeretne faragni: aki itt kattint egyet, garantáltan díjnyertes képet kap, a szinek és árnyékok játéka, a víz és zöld kombinációja a homokszínű épületekkel garantálja a sikert.

Egy életre szóló 4 órát töltöttünk itt el. Még éhesek sem voltunk, elég volt egy kis bagett az Alcazaba udvarában. Az autóba ülve visszatértünk a meséből a valóságba, illetve a 47 fokos autóba.

Szerencsére a légkondicionálás elég gyors és hatékony, így a harminc fokos külső hőmérséklet alá tudtunk menni. Ez azért volt fontos, mert egy elég nehéz mutatvány következett, a GR411 Európa egyik legmagasabban fekvő útvonala a Sierra Nevada 14 háromezer méter felett csúcsa körül. Ezt az utat sajnos a könyvünkön kívül senki nem ismerte, így az A395-ös utat választottuk. Az út jó darabon frissen volt aszfaltozva, így olyan tempót tudtam menni, hogy magam is meglepődtem. Solynieve magasságába jutottunk el, ami a GPS szerint 2275 méteres magasságot jelentett (tegnap Cadizban -2 métert írt ki). Tovább is mehettünk volna, de a Garmin nem mutatott erre használható utat és Éva gyomra is tiltakozni kezdett a kanyarok ellen. Pár óra alatt észak déli irányban átszelhettük volna a Sierra Nevadát az A348-as főútra, de inkább visszatértünk és megpróbáltunk az A92-es autópályán északról megkerülni a hegységet és felbukkanni valahol a tengerparton.

Egyszerre csak arra lettünk figyelmesek a hegyi utakon, hogy minden sarkon rendőrt látunk. Egy veterán autó jött szemben, kezdtünk megörülni, milyen veterán találkozóba futunk bele, de csak egy fokusz jött szemben, a tetőn nagy táblával: Atencion, prueba deportiva. STOP. Aztán 4 motoros rendőr. Aztán még egy. Aztán egy helikopter. Kezdem aggódni, mi a fene folyik itt? Szétkergettem a Nevadában a rénszarvasokat? Még egy motoros rendőr, lassít. Odajön hozzánk és üvölt, hogy menjünk a francba a rét közepére. Mivel eléggé agresszív volt a rábeszélőkészsége, kénytelen voltam legurulni az árokban, közben Alhambra összes istenét kértem, nehogy defektet kapjak. Megint jött egy Guardia Civil helikopter és 2 motoros rendőr... majd.... majd... felbukkant a nagy csapat: a Tour de Spain 2007 egyik futamába keveredtünk bele, vagy háromszáz biciklis fiatalember húzott el mellettünk. Micsoda élmények!

A dombok között alaposan megnőtt a fogyasztás, a pillanatnyi fogyasztás 14 liter körül is ingadozott, ami rögtön meglátszott a mutatón is, az Alfa éhes lett. Kapott fél tank gázolajat, én meg hideg uzsonnát a kúton (friss bagett, mortadella). Közben ünnepeltünk is egyet, az Alfa átlépte a százezredik kilométert, kirándulásunk pedig az ötezrediket.

Timestamp: 2007. szeptember 16, 18:55, 26,5°C, 100033 km
Hét óra volt, mire megérkeztünk Alicantébe. Hirtelen választás volt, semmit nem tudtunk erről a helyről. Kikötője, pálmákkal szegélyezett és mesésen kikövezett sétálóútja viszont magával ragadott és úgy döntöttünk, itt alszunk. Éppen egy kultúrális fesztiválva botlottunk, zenekarok játszottak, árusok árultak, mi meg csak nézelődtünk, mint a moziban. Vacsorára spanyol specialitás várt - csirkehús rizzsel (paelle), illetve kalmárhal (calamaros). Jól esett a meleg étel, 48 órája nem ettünk rendes meleg ételt. Éjjel 11-ig kinn csavarogtunk, élveztük a tenger illatát és a 27 fokos meleget.

Költségek:
Gázolaj 30 EUR
Parkolás 10,20 EUR

A mai nap adatai:
Megtett távolság 420,3 km
Átlagfogyasztás 5.2 liter / 100 km
Átlagsebesség 89 km/h
Utazás ideje 4:41 óra

A teljes kirándulás adatai:
Megtett távolság 5051,2 km
Átlagfogyasztás 4.9 liter / 100 km
Átlagsebesség 83 km/h
Utazás ideje 59:52 óra

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-15

Timestamp: 2007. szeptember 15, 8:28, 21,5°C, 99103 km
Annak ellenére, hogy tegnap olyan nyugodtan otthagytam az autót, egy kicsit izgultam, mikor a csomagokat felmarkoltam és enyhe futólépésben megindultam a garázsba. Az öreg ezúttal is operát hallgatott a hangárban, meglepően jó volt az akusztika. Esős időben itt tarthatnák a nyári jerezi operagálát :) Az autót persze nem találtam a helyén, enyhe gyomorgörcs jelezte, hogy agyam küldte a következő jelet: az autóm nincs a hangárban. Fő a nyugalom, gondoltam, és megkerestem operakedvelő őrünket, aki szabadidejében valószínűleg autómárkákat memorizált, ugyanis elég volt az mondani neki, hogy Alfa Romeo, és már mutatta is átellenben a hangár másik sarkát, ahol 2 perc gyaloglás után valóban felfedeztem a karcmentes autóm.

Ma nagy pillanat várt ránk, ha minden igaz, nemsokára elérjük az Atlanti óceánt, Jerez már majdnem a parton van, de a negyven kilométerrel délebbre felvő Cadiz a sós vízhez már nem is lehetne közelebb - a város ugyanis egy szigeten fekszik, amit a szárazfölddel egy 4 sávos autópálya köt össze. Az itteni emberek már évszázadok óta harcolnak a legidősebb európai város címéért és a lelkük üdvösségére esküsznek, hogy a várost maga Heraklész emelte, bár pár visszafogottabb patriota elméletileg lehetségesnek tartja, hogy a várost a föníciaiak építették 1100 évvel Krisztus előtt. Az angolok Sir Francis Drake által picit lerombolták 1587-ben, 225 évvel később azonban a Spanyol királyság fővárosa lett és itt látott nyilvánosságot az első spanyol alkotmány.

Timestamp: 2007. szeptember 15, 9:07, 23°C, 99146 km
Cadiz mosolyogva fogadott, napsütéssel és minden út szélén égig (na jó, csak a 4-5. emeletig) érő pálmákkal. Megéheztünk. Szokás szerint először az Alfa kapott enni, aminek bizony ideje volt, alig majdnem 62 litert sikerült beletölteni a 63 literes tankba. Ha nem segít a Garmin kutat találni, rosszul is végződhetett volna, nem értem, miért hagyom mindig az utolsó pillanatra a tankolást. Innen a cadizi katedrális mögé hajtottunk, melynek tisztességes neve Catedral Nueva és barokk - neoklasszicista szülőktől származik. Aranysárga kupolája az egyik legnagyobb Spanyolországban. Az autót az út mellett leparkoltuk és megnéztük a katedrálist elölről is. Az előtte lévő tér kövekkel van kirakva, de 5 pálmafát ide is becsempésztek a zöldek. Éva képeslapot nézett, én fényképeztem és egy csomó fehér ruhás kínai matróz érkezése azt jelezte, ébred a város. Szempillantás alatt teltek meg a bárok és asztalkák, szombat révén sok hazai is az utcán reggelizett, többeknek speciális pástétomot, péksüteményt hoztak a pult alól, mi maradtunk az édes kifli, dzsem és capuccino mellett. Mivel az óceán színe/illata semmiben sem különbözött a tengerétől, úgy döntöttünk, elhagyjuk Spanyolországot és megnézünk valami más országot is.

Balra tartva Huelva irányába egy órán belül Portugáliában lehettünk volna, mi azonban jobbra tértünk és a legdélebbi spanyol helyet (Tarifa) sajnos elkerülve, megérkeztünk Angliába. Nem, nem tévedés, Gibraltár hivatalosan a királynő gyarmata a spanyol örökösödési háború (1701-1714) óta, s bár a spanyolok nap mint nap kétségbe vonják ezt a jogot, az idős hölgy nagyon makacs és nem enged, ill. a népszavazásokkal sem sikerült változtatni ezen az állapoton.

Cadiz és Gibraltár között említést érdemel a "Fehér városok útja", ami kb. 200 km-es kirándulás a Parque Naturale de la Sierra Grazalema körül. Tavak, hegyek, hófehérre meszelt házfalak és álomszép kilátások (peldául Gaucin). Ezt a kirándulást kihagytuk, mert azt gondoltuk, Gibraltár mindenért kárpótol majd.

Timestamp: 2007. szeptember 15, 12:30, 24°C, 99302 km
A szikla. Katonai stratégiai központ és turista látványosság. Európa egyik látványossága, utazásunk fele. Innen már nincs tovább. Senki nem kívánja, hogy tovább menjünk, első akadály a sor, egy vagyunk a 4 millió turista közül, akik meglátogaták a gyarmatot. Aztán repülő jön - a spanyolok nem engedik a légterükbe lépni az ide tartó repülőket, a tenger felől érkeznek a kifutóra, ilyenkor az autók piros lámpát kapnak, mert az út a leszállópályán vezet keresztül... Kicsi a hely, sok az ember. A vámőrök ritka mogorvák, pillantásuk megannyi borotva. De átengednek, angol földön vagyunk, szerencsére a közlekedés jobb oldalon zajlik.

A szikla mint a szlovák Kriváň, csak picit gömbölydedebb. Felette hatalmas felhők, meg-megakadnak a csúcson és rászállnak a Sziklára, csúfondárosan vigyorogva rám - hiába utaztál testvér, itt aztán nem lesz panoráma. Hiszek neki, de 4320 km után nem adjuk fel, s bár 27 EUR a 2 jegy, felvitetjük magunkat a 426 méter magas csúcsra. Ez volt az utolsó hely, ahol euróval tudtunk fizetni, máshol kötelező az angol font. Mintha nem lenne mindegy - nekik. Mert nekünk nagyon nem mindegy, váltanunk kell.

Megérkezünk a majmok világába. Rengeteg van belőlük, a legenda szerint addig lesznek itt az angolok, amíg az utolsó majom el nem tűnik. Ezért aztán az összes épkézláb angol majmot etet, ki él jobban? Picit félünk tőlük, de nem bántanak. Megállok az "innen látod Algéria partjait" táblánál és bámulok a tejfehér ködbe. Azt hiszem, ma a majmok játszák majd a főszerepet. Gibraltár teteje a köd nélkül is csalódás, a tetőn terpeszkedő beton építményt senki nem takarította a 2. világháború óta. Nem tudom, mit vártam, de ilyesvalamit nem. A harmincezres városka se tudott magához láncolni, bár kihagytuk a barlagot és 80 km-nyi folyosót, nem ültünk be a pub-ba egy kis focit nézni és még a múzeumot se néztük meg. Ami tetszett, az az Európa fok volt. A mór várral kezdődött, King Fahad Bin Abdul Aziz mecsetjével folytatódott és a legdélibb ponttal végződött. Bár a beton, aszfalt és kikopott fűcsomók szürrealisztikus képét még a kecses, hófehér mecset sem tudta feldobni, a "vándor az útja végére ért" érzés nagyon ott volt.

Szenvedtünk még egyet a parkolással, ugyanis a kikötőben csak gibraltári fonttal (vagy angollal) lehetett fizetni, ami miatt egy tizest be kellett váltanunk. A visszajáróért vettünk a KFC-ben csirkeszárnyat crispy sült hagymával, legalább letudtuk az ebédet, még ha ilyen durva módon is...

Timestamp: 2007. szeptember 15, 16:08, 24°C, 99313 km
Fantasztikus tájakon át száguldottunk Granada felé. Bár a száguldás szó picit túlzás, hiszen a Garminnak megparancsoltam, hogy ne vigyen autópályára. Szőlősök és olivaültetvények nőttek a vörös földből és borították a hegyoldalakat, mint megannyi hatalmas zöld lepedő. De a kopár csúcsok fennhangon hirdették, hogy a természet az úr, és az ember nem képes mindent meghódítani.

Timestamp: 2007. szeptember 15, 19:44, 28,5°C, 99583 km
Granada sugárútja picit be volt dugulva, egyre közelebb értünk a központhoz, annál reménytelenebb volt a dugó, a parkolóhelyekről nem is beszélve. Ráadásul meg kellett birkózni a spanyol gyalogosok abszolút előnyével is. Feladtuk, visszaaraszoltunk a sugárút elejére, ahol a föld alatti garázsban találtunk helyet. Gyalog indultunk vissza, jó két kilométer várt ránk. Szerencsére félúton rábukkantunk a Pan Y Dulces üzletre, ahol kapható volt minden, mi szem és szájnak ingere. Felszerelkeztünk pár édes péksüteménnyel és belevesztünk a tömegbe. A főtéren több virágárus is volt, de még mindig nem esett le, miről van szó. Lényegében csak a templom előtt kaptunk észbe, hogy Mária nap van. Csak egyet tudok mondani, ha valaki Mária napot szeretne látni, biztosan Spanyolországban tegye azt. Három emlék maradt meg bennem: a több száz ember a lassan kígyózó sorban, végtelen türelemmel várva arra, hogy kegyeletét leróhassa. A templomot teljes szélességében és kb. 9 méter magasságban elborították a csokrok, melyeket egy állványra erősítettek úgy, hogy a virágok néztek előre. A harmadik nagy dudálással kezdődött, hatalmas sebességgel egész csapat motoros száguldott a tömegbe. Az első ötletem az volt, hogy terrorista támadás... Mindenki teljesen feketében volt... Aztán a lefékeztek a templom előtt, előkerültek a virágok és letérdeltek Mária előtt. És abban a pillanatban mindenki egy és egyforma volt, nyugdíjas és fiatal, mérnök és esztergályos, mór és fehér. Nagyon felemelő látvány volt.

A vacsora éppúgy reménytelen volt, mint a parkolás. A spanyolok már eleve úgy jöttek, hogy éjjel kinn ülnek majd, mi viszont kezdtünk elfáradni, így megelégedtünk pár szem utcán pörkölt mandulával és aprósággal. Szerencsére egy közeli ETAP hotelben gond nélkül kaptunk szobát, így a 7. napot sikerült lezárnunk.


Költségek:
Autópálya 9,65 EUR
Gázolaj 61 EUR
Parkolás 5,75 EUR

Megtett távolság 483,5 km
Átlagfogyasztás 5.1 liter / 100 km
Átlagsebesség 75 km/h
Utazás ideje 6:19 óra

A teljes kirándulás adatai:
Megtett távolság 4604,5 km
Átlagfogyasztás 4.8 liter / 100 km
Átlagsebesség 84 km/h
Utazás ideje 54:11 óra

----

A képek:

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2007-09-14

Timestamp: 2007. szeptember 14, 9:00, 18°C, 98842 km
Úgy ébredtünk, mint akit kicseréltek, semmi nyoma nem maradt a tegnapi fáradságnak és elkeseredett keresésnek. A hotelben nem kértünk reggelit, mert szerettünk volna valahol az utcán reggelizni, mint a helyiek. Úgy látszott ahhoz viszont túl korán van, a nap ugyan már nagyban a pálmafák teteje felé igyekezett, autóból is volt egy rakás az utakon, de az üzletek még zárva voltak. A tegnap oly barátságtalan sugárút alatt parkoltunk le a mélygarázsban, ahonnan csak pár lépés volt a történelmi városrész.

Bolyongásunk a Plaza de la Trinidad téren kezdtük, egy vörös-fehér díszítésű templomnál, a célunk pedig a világhírű mecset volt. Ez a rész, ill. ezen belül is a zsidó rész alig változott a 10. század óta, mikoris Cordoba a nyugati világ egyik legjelentősebb városa volt.

A reggelit fél tízkor kerítettük sorra, ekkor nyitott ki ugyanis az egyik helyi bár, ami nem volt a legszebb, legjobb, de egész profi kávéfőző masinája volt a kislánynak. Nem is csalódtunk, a croissant csokis volt és hihetetlenül friss, a cafe con leche (tejeskávé) meg olyan finom, hogy egy-egy hazai kávéförmedvény megkóstolása után mindig erre koncentrálok, hátha visszatér a lelki békém.

A Mezquita (mecset) jópár oldalt megérdemelne, de akit érdekel, úgyis utána jár más oldalakon, ezért nem akarom feleslegesen részletezni. Az 1200 éves építmény kellő bizonyítéka az iszlám erejének a pireneusi félszigeten. I. Abdurrahman építtette az eredeti mecsetet 785 és 787 között. Mivel több évszázadon keresztül foltozgatták és bővítették, nagyon sok stílus keveredik a falakon belül. A legdíszesebb a legszebb részek a X. század környékén épültek, míg a XVI. században a mecset több részét megsemmisítették és katedrálist emeltek a helyére. Az egykori minaret helyén ma a 93 méter magas Torre del Alminar (első kép) magasodik, mely kilátóként is megállja a helyét.

Először kívülről jártuk körbe a mecsetet, megcsodálva azt, amit eddig még sehol nem láttunk – a vallások teljes összefonódását. Bár előbb rombolást is említettem, itt a keresztény épületek gond nélkül nőttek ki a mór alapokból. Nem tudom, lusták voltak vagy toleránsak, de a mór és keresztény egyveleg varázsa több, mint nagyszerű. A falak 10-11 méter magasak, gyönyörűen díszítve – minden nyílás felett boltív, minden boltív vörös színnel és arab ornametekkel ékítve. Teljesen más világba csöppentünk. Körülnéztünk a környező kerámiaüzletekben is, illetve a vizigót templom kapujával szemben egy kis kerámiakiállításra is bukkantunk.

Bejáratként a Puerta del Perdon-t választottuk 1377-ben épült a Torre del Alminar tövében és a bűnösök itt nyertek feloldozást. Belül kisebb meglepetés ért, hiszen épületek helyett a Patio de los Naranjos-ba jutottunk, ami nem más, mint egy narancsliget. Annak idején itt tisztálkodtak a hívők az ima előtt. A liget gondozott, az egész komplexumnak csaknem harmadát elfoglalja. A belépő akárcsak a többi helyen, itt is 8 EUR volt fejenként.

Amit odabenn láttunk, nagyon nehéz szavakba önteni. A félhomályban 850 oszlop rajzolódik ki, márványból, jáspisból, gránitból, a boltívek vörös – fehér színnel díszítve, a lehető legaprólékosabban kidolgozva. Egymás mellett váltakoznak a kápolnák – hol egy arannyal befont keresztény, hol egy mihráb. A hátsó sarokban keresztény tempom az Utolsó vacsora egy érdekes interpretációjával, középen egy másik templom annyi arany díszítéssel, hogy kis híján napszemüveg kell, hogy meg ne vakuljon az ember.

Sétánk a régi vizimalom mellett vezetett tovább, majd egy helyi lángos bekapása után visszatértünk a parkolóba.


Timestamp: 2007. szeptember 14, 11:44, 25°C, 98848 km
Irány Sevilla, Andalúzia másik gyöngyszeme. Az út az autópályán gyors volt és kellemes, relatíve kevés autó és isteni minőségű aszfalt. Bár mindenhol ez lenne…

Timestamp: 2007. szeptember 14, 13:30, 27°C, 98996 km
Sevilla egy nagy nagy káosz. Autó autó hátán, dugó dugó hátán. Mivel nem volt tervben, nem is néztük nagyon át, hova menjünk, hol parkoljunk, milyen irányt válasszunk. Megállni viszont nem volt hol. Gyorsan átprogramoztam a Garmint, hogy keressen parkolóhelyet, erre meg akart ford ítani, ami nem egy egyszerű dolog 3x3 + 2x2 sáv esetén. Ráadásul a két sávból többen a másik 3-ba tolakodtak, így keresztben álltak azok előtt, akik már zöldet kapta. Jó kis káosz, inkább arrébb mentem, hogy ott fordulok meg, mikor egy gyönyörű parkolóhelyet pillantottam meg, amit nem hagyhattam ki. Nagy volt, árnyékos és ingyenes. Mikor kiszálltunk, akkor derült ki, hogy a Lope de Vega színház mögött vagyunk. Nem éppen a történelmi központ, de gyalog alig tíz percről volt szó, így nyakunkba vettük a lábunk. Több szép épület mellett sétáltunk el, az egyik azt hiszem egyetem volt, a másik meg egy minimum 6 csillagos hotel olyan kulisszával, hogy királyok sem kívánhattak és kaphattak különbet. A Guadalquivir folyó partján az EXPO óta az El Arenal rész a legfelkapottabb. A 17. században eliszaposodott ez a rész, bűnözők paradicsoma lett. Mi azonban a Santa Cruz városrész szűk utcáira, erre a romantikus és bájos részre voltunk kiváncsiak.

Aztán a maga teljes nagyszerűségében felbukkant a katedrális is. Az eddig látottaktól annyiban különbözött, hogy nem volt a történelmi városrész girbegurba utcácskái közé begyömöszölve, hanem fennségesen trónolt a számára kijelölt helyen. A La Giraldia gótikus katedrális mór harangtoronnyal. Körülötte több remek épület és látványosság kapott helyet, mint a püspöki palota a XVIII. századból, a Hospital de los Venerables, ami XVII. századbeli barokk kastély, Museo de Arte, Archivo de Indias – itt vannak összegyűjtve a spanyol kolonizáció dokumentumai, Plaza del Triunfo – barokk Szűz Mária szobor 1755-ből, a földrengés emlékére emelték. A legnagyobb nevezetesség viszont a Real Alcazar avagy királyi palota.

Megint éhesek voltunk, addig kanyarogtunk a szűk utcák között, mígnem az egyik „bodega” meg nem tetszett Évának is (én rögtön az első helyen leülnék), megmagyarázhatatlan kritériumai alapján. A Bodega Gongora kínálata egész jó volt, az utcán zenészek húzták és a magas épületek kellemes árnyékot biztosítottak. Tapas tányért kértem, ami nem volt a legjobb ötlet. 4 féle ételt kaptam, garnélarákot csipszel, sajtot csipszel, orosz salátát és paellet (csirke, rizs, zöldség). Az ízek remekek, a változatosságra sem lehetett panasz, de a mennyiség nem a mai tempónkhoz volt igazítva. Bezzeg Éva olyan sült halat kapott, hogy két napig azon járt az eszem.

A katedrálist és a palotát is kihagytuk, sétánk a bevásárlóutcák felé vezetett. A kerámiaboltokat felváltották a ruhás üzletek, a többségükben a Flamenco nélkülözhetetlen kellékeivel. E tánc eredetét ma már nem nagyon lehet kinyomozni, a középkorba nyúlik vissza, főleg a cigányok voltak a mesterei, majd andalúz, mór, zsidó, keresztény motívumokkal egészült ki, mígnem majdnem feledésbe merült. A XVIII. században szerencsére újra feltámadt és manapság Andalúzia illetve Spanyolország egyik fő jellemzőjeként ismert. Este 8-tól minden jobb helyen fellépések vannak, igazi helyi attrakció.

Visszafele nem tudtam ellenállni a La Giraldiának. Ahogy odasétáltam a harangtorony alá és felnéztem a hatalmas falakra, tudtam, hogy be kell mennem. Évát meggyőzni egy pillanat volt és már váltottuk is a jegyet (2 személyre 15 EUR). A cordobaihoz hasonlóan itt is fennmaradt pár mór elem, például a narancsliget. Aki profi képeket akar, de nincs tehetsége, csinálja azt, amit én – olyan képeket hoztam haza, hogy mindenki a csodájára jár. A kereszténység jegyében 1401-ben kezdődtek meg a munkálatok Európa legnagyobb katedrálisán egy XII. században épült mecset alapjain. A legfontosabb látnivaló a Capilla Mayor, az arannyal díszített főoltár. Ha cordobában sokalltam az aranyat, itt 66x annyi van, szinte még a levegő is arany színű. A főoltár hatalmas, 500 éves masszív vaskapuval zárható. A következő látnivaló Kolombusz sírhelye az 1890-es évekből. A fő attrakció azonban a torony megmászása. Nem tudom, milyen magassagba visznek fel a lépcsők, de éppen elég arra, hogy átgondolja az ember az egész életét, mire felér és belássa az egész várost, a környéken divatos háztetői medencékben lubickoló hölgyekkel együtt… Fenomenális élmény volt!

Az autóhoz a Garminnal vitettem magam, azt hiszem először próbáltam ki a gyalogos funkciót. A magas épületek miatt nehéz volt jelet fogni, de mikor megvolt a 4 műhold, már gond nélkül vitt az autóhoz. Mégpedig egy fantasztikus parkon keresztül, ahol évszázados fák tövében sétáltunk, és esküszöm az égig értek. A pálmák közt szökőkutak, kék kerámiával díszített padok kínálták magukat. Nagyszerű hely a túlzsúfoltság és szmog ellen. Kár, hogy nincs több ilyen a világban…

Timestamp: 2007. szeptember 14, 17:45, 29°C, 98996 km
Sevilla nevezetességeinek csak töredékét láttuk, mégsem akaródzott tovább itt időzni, korán volt még és ideje volt a komor falakat kicserélni valami másra. Mondjuk valami speciálisan spanyolra, amit nem lehet könyvekben fellapozni.

Timestamp: 2007. szeptember 14, 18:55, 99103 km
Jerez de la Fronteira 250.000 lakosú spanyol városka, nevét főleg a bor szakértői ismerik. A nagyobb városokkal, mint Sevilla vagy Cadiz remek minőségű autópálya köti össze, ami remek alkalomnak látszott, hogyan találni kisvárosi nem túl drága hotelt, ahol este megihatunk egy pohár bort. Vagy kettőt.

Jerez olyan kicsi, hogy sok utikönyvben meg sem említik. Ha azt hallja valaki, hogy sherry, rögtön felkapja a fejét és bólogat, igen a cseresznye… Pedig hatalmas tévedés, a sherrynek ugyanis semmi köze a cseresznyéhez, a sherry borkülönlegesség, melyet csak itt készítenek. Sanlucartól Cadizig húzódnak ugyanis azok a fehér „albariza” földek, melyeken a Palomino és Pedro Ximenez szőlőfajták teremnek. Ha ehhez hozzávesszük Jerez klímáját – Európa egyik legnaposabb helye, melyet remekül egészít ki a tengeri felől áramló friss szellő. Két fő típusa van a sherrynek, a „fino” a szárazabb, a tiszta szőlőpárlat hozzáadása után 15,5 fokos, míg az „oloroso” édesebb és 18 fokos. Ezeken kívül van még több fajta is, de nekem ennyi elég volt…

A Garmin gyorsan talált is egy jó hotelt, csak 2 baj volt vele: a központtól autóval negyed órára volt és tele volt. A szomszéd hotel is tele volt. Minden tele volt németekkel, tiszta Tokaj, ezek a németek mindig megtalálják a legjobb helyeket. A központban sem volt jobb a helyzet, sorra szedtük a hoteleket a Garmin szerint, de minden tele volt. Araszoltunk az embertömegben, mígnem találtunk egy hotelt parkolóval – százhúsz európai pénzért plusz parkoló. Na neee, kisvárosban vagyunk. Ott hagytam az autót és gyalog indultunk tovább. Alig száz méterrel arrébb egy nagyon szép hotelt találtunk, bár az utca felől csak egy felújított kis épület látszott. A Hotel Nova Centro csak két csillagos volt, de Egyiptomban simán 4 is lehetett volna  A gond csak az volt, hogy a parkolója 2 utcával arrébb volt – egy hatalmas hangár, kopott, málló falakkal , vörös csíkos kapuval, kopott Garage Nacional felirattal. Ha már ilyen gyanús formájú, azt reméltem, hogy legalább jó helyet találnak nekünk. Találtak is – dinamikus helyet. Ott kellett ugyanis hagyni a kulcsot, hogy ha kell, arrébb tudják vinni az autót. Ha először parkoltam volna így, a guta megüt és kétszáz kilométeres sebességgel húzunk innen, de aki Nápolyban edződött, annak ez már meg sem kottyan.

Fél nyolc volt, végre mindenkinek fedél volt a feje felett, mehettünk sétálni. Egy helyi ünnepségbe futottunk bele, bábszínház és zene szórakoztatta az embereket. Mi meg csak lestük a kirakatokat, mert ennyi szőttes csodát ritkán látni egy helyen. Válogatott anyagok, minden, ami egy varrónő álma. Az én álmom viszont egy nagyon hideg sherry volt olivával. Tio Pepe – az egyik leghíresebb márka esett áldozatul és meg kell hogy mondjam, nagyon kedves emlék marad. Olyannyira, hogy vettünk is pár üveggel.

Költségek:
Parkolás 3,45 EUR
Ebéd 40 EUR
Szállás 51 EUR
Belépők 31 EUR

A mai nap adatai:
Megtett távolság 261 km
Átlagfogyasztás 4.7 liter / 100 km
Átlagsebesség 83 km/h
Utazás ideje 4:02 óra

A teljes kirándulás adatai:
Megtett távolság 4120,8 km
Átlagfogyasztás 4.8 liter / 100 km
Átlagsebesség 85 km/h
Utazás ideje 47:47 óra

----

A képek:
1. Cordoba – Mezquita – Torre del Alminar
2. Cordoba – Mezquita - külső fal
3. Sevilla – La Giraldia
4. Sevilla madártávlatból