gyml - főkép
>> SzervizAlfa Spider 2.0TS // 2025-03-19

Tavaly ősszel mikor vittem elrakni az autót akkor vettem észre, hogy a hűtővíz alig megy 80 fok fölé, de sohasem közelíti meg a 90-et. Az eredeti termosztát valószínűleg nem zárt be teljesen. Ha már ezt kicseréltem akkor vettem egy új hőszenzort is, nem tudom a régi mennyire fáradhatott el, de ennyi idő után biztosan csalt már kicsit. Vettem új hűtőfolyadékot is, 5 évente egyébként is szoktam cserélni, most egyben megvolt ez is.
A motorolajat 2023 őszén öntöttem bele és 2024 őszig használtam. Télre nem öntöttem bele a frisset, most jött el a csere ideje. Újra a Motul 10w60-at kapta.

 
>> SzervizAlfa Spider 2.0TS // 2025-03-17

Az eddig használt Novitec ültetőrugók miatt nem tetszett az autó mozgása. A futómű nagyon kemény volt, mégis furán pattogott az eleje. Utánaolvasva a fórumokon senki sem ajánlja azt a kombinációt hogy ültetőrugót használjunk a gyári lengéscsillapítóval. Mivel relatív kicsi/rövid a lengéscsillapító, ezért kiesik az optimális tartományból az ültetéssel, ráadásul a gyári rugó frekvenciájához van hangolva.
A gyári lengéscsillapítók már egyébként sem voltak tökéletesek. Az újat és a régit összenyomva kb fele akkora erő kifejtésére volt képes. Valoszinüleg a gáz is eltűnt belőle, mert bár húzó irányba is még csillapított, de magától nem nyúlt ki.
Az új TRW darabon pár mm-el alacsonyabban van a rugótányér, de a 225/40 R18 -as gumi elvileg el fog férni.

 
>> SzervizAlfa Spider 2.0TS // 2025-03-13

A középdob a hátsó csatlakozásnál lyukas volt. Ezt tavaly nyáron még behegesztettem, de újabb kicsi lyukakat találtam rajta. Néhány helyen rozsdás volt, a dob is kicsit eresztett az összeperemezésnél, a belsejében pedig valami elszabadult, mozgatásra zörgött. Rendeltem egy újat a Szakál metálban. A hátsó dobbal nem volt gond, csak apró rozsdapöttyök voltak rajta. Mindkettőt megtisztítottam és ezüst Hammerite-el lefestettem. A hátsó rész egy apró tuning nála, a V6TB-ét használom, ez csak egy dobot tartalmaz kettő helyett, ettől alacsony fordulaton van egy pici morgós hangja az autónak.
Kicseréltem 2 db rögzítő gumit és az összes csavart is. Most teljesen stabilan áll és ez a rész nem fúj ki sehol, minden csatlakozás hibátlan.

 
>> SzervizAlfa Spider 2.0TS // 2025-03-11

A 2025-ös évadot egy rövid 25 km-es autózással indítottam, majd elkezdtem megjavítani, ellenőrizni amit már régóta terveztem.
Már egy ideje fura szagot éreztem hátulról de nem tudtam eldönteni, hogy benzin vagy valami más. Levettem a hátsó futóművet, kivettem a tankot és ellenőriztem a benzincsöveket, de nem folyat sehol. A következő tippem a kifolyt tetőmozgató hidraulika folyadék. Mivel korábban már több hidraulikacsövet is cseréltem és minden alkalommal elfolyt, ezért feltehetőleg valahol a karosszéria alsó részén egy üregben tárolódhatott és nagyobb kanyaroknál kitud folyni, majd a kipufogó hőjétől érezhető. Ha már le volt véve a tank védőpáncélját ezüst Hammerite-al lefestettem.
A Novitec ültetőrugók szép külsőt eredményeztek, de nagyon kemény volt tőle az autó. Elővettem a gyári rugókat és ahol rozsdás volt ott letakarítottam, majd fekete Hammerite-al lefestettem, így kerültek vissza az autó alá.
A hátsó lengőkarok Powerflex poliuretán szilenttel voltak beszerelve, valószinüleg ez is hozzájárult a túl kemény futóműhöz. A másik ok ami miatt hozzányúltam az a passzív hátsókerék kormányzás, amit sajnos a poliuretán teliszilentekkel nem tud az autó, pedig gyári lengőkarokkal ez érezhető és ez az egyik érdekesség ebben a típusban. Korábban már vettem másik hátsó lengőkarokat, Tedgum G-szemeket és szilenteket. Ezeket megpróbáltam a kis 8 tonnás présemmel bepréselni de nem sikerült teljesen. Szerencsére ismerős helyen 20tonnás préssel már ez sem okozott gondot. A felső villa alakú lengőkarhoz sajnos a Tedgum olyan szilentet hoz ami 2 mm-el szélesebb,ezért ez nem fért be a helyére.

 
>> Tuning és extraAlfa 159 SW 2,2 JTS // 2025-02-03

Néha ki szoktam takarítani a forgattyúsház szellőztetés membránját és a házát. Ilyenkor téli időszakban nem csak olajos, hanem kávés színű kicsapódás is van benne. Ez biztosan nem kellemes a motornak ha visszaszívja, ezért beépítettem egy lecsapató tartályt. Már minden volt otthon hozzá, csak régebben még a 156-hoz vettem.

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2,2 JTS // 2025-01-25

Az autót szinte csak télen használom ezért sokat megyek vele sötétben. A gyári lámpák fénye még a LED-el sem volt túl jó. Rendeltem az alfaalkatrészek-ről egy szett Magnetti Marelli lámpát, ami szerintem a gyári beszállító. Összehasonlítva a gyárival csak az Alfa Romeo matrica és a fülön levő belenyomott minta különbözteti meg.
A lámpával együtt járt a tompítottba, egy új H7-es normál izzó. Ezt átraktam a távolsági fénybe. A helyzetjelző mindkét oldalon kiégett, ezt pótoltam új W5W izzóval.
A régi lámpákat elrakom, ha esetleg egyszer utolértek valakit akkor lesz cseredarabom.

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2,2 JTS // 2025-01-11

Az olajszint ellenőrzésnél feltűnt hogy elég sötét színe van az olajnak, pedig ennél a motornál nem szokott ilyen lenni. Mivel egyébként is eltelt több mint egy év ezért rendeltem Csehországból olajat, onnan olcsóbb volt postával együtt mintha itthon megvettem volna. A szokásos Pure Energy már nem nagyon van, ezért az elvárt szabványok alapján megkerestem a motorhoz passzoló utód verzióját. Az olajszűrő az alfaalkatrészekről jött, a motormosó pedig már volt otthon polcon.
Alig hagytuk el a 280 ezer km-t, kb 5 ezret mentem vele az előző olajcsere (2023 november) óta.

 
>> SzervizAlfa 159 SW 2,2 JTS // 2024-12-20

Ezen a télen kicsit többet szeretném használni az autót mint korábban, ezért kerestem hozzá 4 db használt de 6-7 mm-es Hankook 2020as évjáratú téligumit. Újat nem feltétlenül akartam, mert nálam a kevés km miatt inkább elöregszik mint elkopik.
Ezen a felni szetten egy teljesen lekopott nyári garnitúra volt, ezt leszedettem, fel az "újat" és centríroztattam. Mindez 19ezer HUF-ba került mivel a régi gumikat nem hoztam el.

 
>> EgyébAlfa 156 SportWagon // 2024-12-16

Sajnos nagyon rég írtam a V6-projectről, pedig idő közben dolgoztam rajta. Sikerült addig eljutnom hogy elindult a 3.2-es motor és önerőből kiállt a garázsból, majd vissza.
Összefoglalva az utóbbi idők munkáját és a módosításokat:
Beépítettem az új hűtőt. A 2db jó nehéz gyári ventilátort lecseréltem 1 db nagy és könnyűre, csináltam neki 0.8-as takarólemezt. Az olajhűtő ugyanaz maradt, de átkerült oda ahol a GTA-n van gyárilag. Vettem hozzá a levegő rávezetéshez egy gyűjtődobozt, ami majd a lökhárítóból fogja kapni a menetszelet.
Természetesen vettem és beletöltöttem új Motul 10W-60-as motorolajat, Tutela váltó- és szervóolajat és fagyállót.
A Spider "nagy" akkujáról indítottam egy bikakábellel. Először az üzemanyagpumpa relé nélkül az olajat felpumpáltattam, majd mikor a figyelmeztetőjel elaludt raktam vissza a relét.
Mivel a váltó le volt szedve és a munkahengerről le volt kötve a kuplungcső, ezért itt is csináltam egy kis átalakítást. A korábbi pályanapokon néha 7000 rpm-es váltásoknál megragadt a pedál akár 1-2 másodpercekre is benyomott állapotban, ezért korábban cseréltem mindkét munkahengert, a kinyomócsapágy új volt, többször át is mostam a rendszert, de ez sem segített. Fórumokat olvasgatva találtam hasonlót ahol a nyomástároló okozta a problémát. Ezt úgy tudom kiküszöbölni, hogy rendeltem új egyéb típusra való mindkét oldalon M12x1-es kuplungcsövet. Ezzel átkötöttem úgy hogy a nyomástároló ne legyen a rendszerben. Ezután a szokásos RBF660-as feltöltöttem, légtelenítettem, majd a féknyergeket is átmostam vele. Mivel még nem mentem vele hogy ki tudjam próbálni csak annyit tudok, hogy a garázsból kiállásnál hibátlanul működött.
Az új hűtő miatt a légszűrőház nem fért be a helyére, a tartófülekhez kellett nyomtatnom PETG-ből egy adaptert.
A duda le van szedve, ennek még nem találtam meg hol lesz a helye. Az eredeti pozíciójában most az olajhűtő van.
A szervóolaj hűtője is az olajhűtő helyén lenne, ezért ezt is át kellett helyeznem. Most a bal oldali lökhárítótartóra került át, így a hűtő mögötti csövezés kiesett. Amennyiben kevés lesz így a szervóolaj hűtése, akkor ezt valamilyen módon visszakötöm.
A forgattyúház szellőztetése most csak egy olajálló gumicsővel át van kötve a frontrend oldali szelepfedéltől a levegőgyűjtő PCV-jére, ide később be szeretném építeni a lecsapató tartályt.

 
>> SzervizAlfa 164 2.0 TS 8V Super // 2024-12-07

A 3as sebességi fokozat szinkrongyűrűje nem tökéletes, viszont sikerült találnom egy újat. Remélem tényleg passzolni fog a váltóhoz. Csere jövő tavasszal várható.
78 EUR