Blog >> főtengely

Rég szívatott valami meg, mint ma ez a kis p.csa alkatrész. Inkább nem írom le a történetet, mert elég volt átélni a mai 2 kényszermegállót az út szélén, mire eljutottam a szerelőhöz az új jeladóval. Faszányos ám megfogni a kocsit amikor 110-es tempónál kilövi magát a moci és viszi a szervót is...hála égnek felvoltam erre készülve így nem történt nagy baj.
Én is ki tudtam volna cserélni, mert nem nagy durranás, útmutató ITT.
km állás: 124.790

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2012-11-12

Pontosan két évvel ezelőtt hallottam utoljára a rémisztő hangot. Gondoltam az első részben legyőztük a gonoszt, de a 21.sz. minőségi autóalkatrész gyártása megírta a folytatást. A főtengely szíjtárcsa 50e km elteltével ismét rettenetes csörömpölésbe kezdett. Napra pontosan 2 év telt el a cseréje óta. A hang ugyanaz, a szétszakadt gumiágy már nem fogta össze a tárcsa külső és belső felét, fém a fémen csattogott. A számlán lévő termékkód szerint Akron tárcsa volt (visszakerestem), de az alkatrészen semmiféle jelölést nem találtunk. Hívjuk tehát noname-nek inkább.
A csere alkatrészt az Autómérytől (Fiat szalon) szereztem be, gyári alkatrész.
Az alkatrészeket megvizsgálva lett egy teóriám. A hibás tárcsán 4 mély súlyozó furat van közvetlen egymás mellett, míg a gyárin 2 sekély pötty. Vajh miért? A noname vajon mennyire lehetett kiegyensúlyozatlan, ha majdnem át kellett 4-szer fúrni, annyi anyagot ki kellet venni? A gumi anyaga is gyenge minőség lehetett, de szerintem kiegyensúlyozási gondok is hozzájárultak a gyors széteséshez. A korrekció nélkül ennyire ütő alkatrész nyomaték alatt is megtartja a kiegyensúlyozott állapotát? Szerintem nem feltétlen. Emiatt is zakatolt olyan rettenetes módon mikor a gumiágy már végigrepedt. Leszerelése előtt láthatóan kóválygott. Összefoglalva, szerintem a folyamatos kis ütések szétszaggatták az amúgy sem túl minőségi gumit.
Tehát szíjtárcsa vételekor én nem annyira a márkára helyezném a hangsúlyt, hanem megnézném, hogy mennyi kiegyensúlyozási korrekciót kellett végezni rajta, vagyis hány és milyen mély furat van hátul a külső gyűrűn. Ugyanis oké, hogy a külső gyűrűből anyagot vesznek ki, ezzel egyensúlyoznak, de senki nem állítja, hogy a külső gyűrű miatt üt az alkatrész...

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-05-17

...az az alkatrész, amelyik mindegyik JTD-ben előbb utóbb megadja magát. Ez abban nyilvánul meg, hogy elérve egy adott hőmérsékletet, egyszer csak leáll a motor. Addig nem is indul be újra, amíg nem hűl vissza.
(A barátom kiszerelt - hibás - szenzorát egy fazék vízbe téve és melegítve jól látható volt, hogy egy pontot elérve szakadás mérhető a csatlakozón.)

Amilyen bosszantó ez a hiba, olyan könnyű az orvoslása. A főtengely jeladó a blokk hátsó-alsó részébe van bedugva és egy torx-csavarral rögzítve. Csápos emelőn nagyon egyszerűen cserélhető, de pl garázslehajtón gerendákra állva is megoldható. Az alsó motorburkolatot érdemes leszedni a csere előtt.

Ugyan az enyémben még nem adta meg magát, de már a veszélyeztetett korba került, ezért preventív módon kicseréltem.

ERA 550055 típusú jeladó került be. (Pl. a Bárdinál kapható.) Sajnos a csatlakozója picit szélesebb, mint a gyári, ezért ügyeskedni kell egy kicsit, hogy a blokkhoz csavarozott távtartóba beférjen, de adja magát, hogyan oldható meg. Szerelés előtt érdemes memorizálni, hogy merre megy a jeladóból a kábel!

Általában P0335 hibakód szokott társulni a jeladóproblémához.

A nagyszerviz megejtésekor egy félreértés és a karbantartási útmutatóban nem szereplés, miatt elmaradt a főtengely ékszíjtárcsájának cseréje. Ennek cseréjét, a következő nagyszerviz, vagy maximum a következő olajcsere elvégzésekor terveztem.
De történt egy váratlan és számomra idegesítő dolog.
Amióta elcsendesedett a fej és csendben suhanunk, furcsa zajra lettem figyelmes.
A zaj nyikorgásra hasonlít, fémes jellegű.
Hang utánozva: türü-türü-türü... . Forgó hangnak tűnt.
3-4.-ben jelentkezett, leginkább 40-70 km/h-nál. Alatta nem, felette sem.
Hangereje: ~20-30 dB
Hang frekvenciája: ~14k Hz
Sebessége: fordulatszám függő. 55 km/h-nál, 4.-ben, olyan 120-as fordulata lehet.
Arra gyanakodtam, hogy a zaj az ékszíjtárcsa rossz állapotára vezethető vissza...
Megtettem a szükséges lépéseket, megrendeltem hát a tárcsát.
Típus: Dayco DPV1046
Kereskedő: Erhard művek
Ár: 24.982,-Ft
A csere:
- Jobb első kerék csavarok meglazítása.
- Autó megemelése.
- Csavarok kiszedése.
- Kerék levétele (1-2. kép).
- Szíjtárcsa takaró burkolat leszedése. Csavarjai: Haspáncélnál - 1 db M6-os TX fejű, 1 db lemezcsavar. A kerékjáratnál: 2 db M6-os TX fejű (3. kép).
Láthatóvá válik az ékszíjtárcsa (4. kép).
- Az első-felső szíjtárcsa megakasztása egy csavarhúzóval.
- A hosszbordásszíj rugós feszítőjének lazítása: 15-ös dugófej + racsnis szár rátétele (húzóra állítva) a feszítő görgőjére, majd a szárral a rugóerő legyőzése, addig míg a szíj levehetővé nem válik egy tetszőleges görgőről, vagy tárcsáról.
- A szíjtárcsa 4 db M6-os RIBE fejű csavarjainak kiszedése.
- A szíjtárcsa levétele (5. kép).
A levett, elöregedett EPDM gumijú gyári DAYCO tárcsa (6-7. kép). Az új tárcsa (8-10. kép). A két tárcsa együtt (11. kép).
A felszerelt új szíjtárcsa (12. kép). Itt pedig működés közben is látható a kicserélt szíjtárcsa.
- Visszaszerelés fordított sorrendben, ügyelve a kötőelemek megfelelő meghúzására.
Egyenlőre úgy tűnik, hogy a fent említett zaj eltűnt.
Illetve most már nyugodtan gyűjthetem a további km-eket, nem kell attól félni, hogy a tárcsa bedobja a törölközőt, amivel nem kis galibát okozhatna...

>> SzervizH@nß // Alfa 145 TS // 2011-09-21

1 hibajelenség 1000 hibalehetőség!
Mostanában hideg motornál durrogott az autó......196e km..... cserélek gyertyát, biztos megoldódik.
Nem jutottam el odáig, mert időközben strandról ugyan hazahozott a kicsi, a fagyit is jóízűen elnyaltam... de aztán nem akart beindulni (forgatta) de csak világított az injektor visszajelző.
Másik kulccsal megpróbáltam hátha immo....beindult.
Gondoltam ok rendelem a gyertyát és ismét boldog leszek.
Vagy 3 napja reggel dadogva indult, majdnem lefulladt, ha nem adok neki pici gázfröccsöt sztem meg is teszi.
Ma reggel hazahozott de a ház előtt 1*csak leállt.
"Pont jókor"
Felszaladtam a másik kulcsért, de sajnos nem indult.
Akksi sarut lekaptam...vártam...vissza rá és vártam a csodát. Megtörtént! Beindult!
Közben persze azon rágódtam h ha computer mint 1 volt kollégámnak akkor tökön szúrom magamat.
Most ismét lementem...beindult.
7főn viszem computer kiolvasásra...várom az eredményt.

P0335 főtengely holtpont jeladó
Cserélve, hiba +szűnt!
képen a bűnös

>> SzervizDévid // Alfa 156 2.0 TS // 2011-08-02

Éjjel hazafele megint sikeresen beállt a főtengely. Ismételten motorcsere előtt állok, vagy kénytelen leszek így eladni a kocsit. Azon gondolkodom, beadom egy bontóba, akkor legalább más életét nem keseríti meg úgy mint az enyémet.

>> SzervizLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2011-07-21

Hosszú tétlenség után, végre elérkezett az idő hogy egy újabb lépést tegyek.
Összeszerveztem hát a dolgokat és elhatároztam hogy beállítjuk a vezérlést, úgy ahogy kell, műszerrel, pontosan. Természetesen mint mindig, Attila szerelő barátom segített.
Nos ez meg is történt, mikrométerrel felső holtpontra állítottuk, majd a vezérműkerekeket lazítva pozícióba állítottam a tengelyeket. Nem volt annyira vészes mutatvány, pontosabban annyi azért történt hogy mivel épp nem volt a műhelyben megfelelő méretű szerszám a vez.tengelyek fogásához, így franciakulcs-szerű nem épp célszerszámmal dolgoztunk, tehát nem mm pontosan áll, de arra mindenképp jó, hogy kompressziót mérjek rajta így, és ha számottevően javult a helyzet akkor ez volt a probléma.
A felső holtpontra állítás már főtengely ékszíjtárcsa nélkül történt, azt a múltkor már leszedtem róla. Elméletileg kellene lennie a vízpumpán is jelölésnek, de azon nem találtunk semmit, pedig a donor motorról leszerelt pumpán is kerestem. Ez csak zárójeles gondolat.
No miután helyén volt a vezérlés, levontuk a következtetést hogy odébb volt rendesen, most annyira a helyén hogy kompressziót lehessen mérni, de az okok még mindig tisztázatlanok, hogy mitől ment el? Épp pakolászni kezdtünk volna mikor is barátom kiszúrta a hiba okát:
Valóban a vezérlés nem volt a helyén, de hogy mitől nem? Nem a szíjfeszítő hibája, semmi ilyesmi.
Hanem gyakorlatilag a főtengely mozdult el a pozíciójából. Hogy ez hogy lehet? Lenti képekkel illusztrálom:

1. kép: Ez a főtengely vége, látható van benne egy bemarás,

2. kép: ebbe a "fészekbe" ez az ék való

3. kép: és ez az ék tartja pozícióban ezt a vezérmű kereket

4. kép: összeszerelve így nézne ki, középen lenne az ék. Ehhez lehet felső holtpontot nézni, és beállítani a vezérlést.

5. kép: Na ez az én motoromon így néz ki:

Akinek nem tűnik fel semmi, annak segítek:

6-7-8 kép: ennyit mozdult el a vezérműkerék, valamiért "kiszopósodott" az ék helye.

Elméletileg ha szerencsém van és nem görbült szelep, akkor ezt kell kicserélnem.
Továbbra is nézni kell kompressziót abból kiderül hajlott-e szelep..

Ettől függetlenül kiszedem a motort valamikor, mert
1.a vezérműkereket amúgy sem tudom így a helyén leütni, a pót-motorról is alig jött le
2. egyszerűbb összerakni ha kint van, illetve apróbb revíziókat megcsinálni
3. így rendbe tudom tenni a motorteret, egyéb dolgokat (vezetékek, zajcsillapító, etc.)

>> SzervizFairlane // Alfa 155 1.8 TS, 8V // 2011-03-09

Logikus lépésnek tűnt rögtön ezt is kicserélni, ha már majdhogynem hozzá lehet férni :)

>> SzervizLiquid // Alfa 156 2.0TS // 2011-04-13

Szokásos szombat délelőttként indult, reggeli, bepakolás, indulás a Mamáékhoz. Marcinak pisilni kellett, így a börcsi pihenőbe kimentünk, beguruláskor, mikor kinyomtam a kuplungot megállt az autó, és nem indult. Reléket nézegettem, minden jónak tűnt, AC kapcsolt, befecskendező hibajel világít. Pár telefon, de senkinek se volt konkrét ötlete, viszont egy nagyon rendes középkorú Úriember (így nagy Ú-val) felajánlotta hogy segít bármiben, megpróbáltuk behúzni, sikertelenül. Megköszöntem a segítségét...Közben a tréler hívás előtti utolsó pillanatban beugrott, hogy itt van a laptop és az OBD kábel is, összedugtam, fordulatszám jeladó hiba (P0335). Töröltem a hibát és láss csodát elindult, szépen járt a motor. (hogy a törlésről, vagy még inkább a kihűléstől indult azt nem tudom). Gondoltam elmegyek a lébényi lehajtóig, ott ha esetleg leáll, már egyszerűbb vontatni mint a pályán. A lehajtónál, ugyanaz a szitu, kikanyarodáskor leállt. Szerencsére nem jött senki, nem kellett megállni, így elgurultam a Mosonszentmiklós tábláig. Onnan eltoltam a köv bekötőútig (100m), közben egy nagyon jófej biciklis segített tolni (már a második, segítőkész ember fél órán belül!!!). Hívtam Apóst jöjjön értünk. Közben eltelt egy jó fél óra de most már nem indult sehogy se. Hazavontattuk, másnap persze indult pöccre. Az utcában lévő szerelő srácot bíztam meg a javítással (RPM Max szervíz). Megrendelte a jeladót, kicserélte, az autó megy, holnap kiderül mit mutat hosszútávon. A P1172-es hiba visszajött, de a többi eltünt. Remélem a legjobbakat

>> SzervizGabesz // Alfa 156 1,6 TS Distinctive // 2011-01-22

Nekiláttunk a hátsó főtengely szimering cserének. Ideje volt, mert üresben, gázfröccsre szinte okádta az olajat magából. Az első alső lengőkarok cseréjét is terveztem, igaz csak egy hónappal későbbre, de gondolkodtam rajta, ha már úgy is szét kell kapni az autót, mindegy ha megoldjuk ezt is. Erre jött a telefon a szerelőtől, hogy ki kellene most cserélni, mert az egyikbe beleszakadt a csavar. Hát a sors eldöntötte, igy szereztünk 20.000Ft/db áron alsó lengőkarokat. Kicsit olcsóbban is tudtam volna, de gyorsab kellett, mert vasárnap megyünk Hajdúszoboszlóra és nem akartam a Merci Vitoval menni oda is.
Hátsó főtengely szimering: 9000Ft
2db alsó lengőkar:2X20.000Ft= 40.000Ft
munkadij:11.000Ft (Zoli nem akart elkérni semmit, de nem hagyhattam, hogy szivességből ilyen sokat dolgozzon nekem)

Majd a közeljövőben cserések lesznek a stab. rúd szilentjei is, valamint a hátsó fékeket is ki kell majd cserélni.
Most már valószínűleg megszűntek az olajfolyások. 60km után porszáraz a motor. Le lett mosva benzinnel alul felül, tehát egyből látszódni fog, ha van valami bibi (de ne legyen)

Megjegyezném, hogy SOKKAL komfortosabb lett az autó, valamint visszanyerte a stabilitását is. Élvezetes vezetni, alig várom a holnapi kiruccanást :)